Lederskifte i Würth Norge - her er den nye sjefen Gøran Ramstad overtar etter Svein Oftedal som administrerende direktør i Würth Norge.
Sulland med strategisk viktig storsatsing i servicemarkedet Bilforhandlerkjeden er nå i ferd med å rulle ut et konsept som både skal styrke inntjeningen og bredde kundegrunnlaget.
BIL: Vil løfte merkeverkstedenes anseelse og posisjon På BILs interne konferanse «Servicemarkedsforum» tidligere i år ble det iverksatt et arbeid for å gjøre merkeverkstedene mer synlige.
Riis og Hurtigruta styrker posisjonen - på bekostning av merkeforhandlere De to bilglass-gigantene økte sine markedsandeler i fjor. Dette er trolig de viktigste årsakene.
Sommerseth utvider «nedslagsfeltet» for Ford Inngår samarbeid med Bil Service Nord AS, som nå blir merkeautorisert og et salgspunkt for Ford.
- Vi skal ta vare på de frittstående verkstedene Sjekkpunkt feirer 25 år og kjedesjef Ronny Sundvall er helt tydelig på hva som blir viktigst når han ser 25 år frem i tid.
Status for SERMI-sertifiseringen av verksteder i Norge - Vi ser i disse dager at etterspørsel etter akkreditering øker kraftig, sier Roar Gudbrandsen i Kiwa, som er ett av to selskaper for SERMI-sertifisering i Norge.
Harald A. Møller: Fester grepet om delesalg til kjedeverksteder Profesjonell Deleservice (PDS) vokser - og 90 prosent av slitedelskundene er frittstående verksteder.
Går i direkte konkurranse mot merke-verkstedene - uten merkeautorisasjon Verkstedeieren stusser over at ikke flere spesialiserer seg på enkeltmerker og satser mer på å være et alternativ til merkeverkstedene.
Meko-sjefen: - Leasing-selskapene vil feste grepet - det gir oss muligheter Dette sier konsernsjef Pehr Oscarson i Meko til Bilbransje24 om forventet vekst for leasingaktørene i nybilmarkedet, nye bilmerker og om å vokse med egeneide verksteder.
Derfor kan Tesla trolig nekte å merke-autorisere «eksterne» verksteder Teslas bilbestand vokser i rekordfart. På hvilken måte har bilbransjens øvrige servicemarkeds-aktører muligheter til å ta «en bit av kaka»?
Resultat-løft for Sørensen og Balchen i 2. kvartal Både resultat og margin falt for Meko-konsernet totalt. Hos Sørensen og Balchen gikk utviklingen motsatt vei.
Går «all in» med deler til Tesla Selskapet har mangedoblet omsetningen av Tesla-deler de siste årene. Dette er deres forretningsfilosofi.
Derfor tapte Continental Dekk Norge nær 100 millioner i fjor Inntektene falt med 16 prosent, men det var en annen årsak til at dekkaktøren fikk en resultat-smell i fjor.
Nio med store endringer i service-markedet - ny aktør inn i nettverket En profilert merkeforhandler går ut av nettverket, og inn kommer en aktør som har hatt en sterk vekst de siste årene. I tillegg får Nio et nytt servicepunkt i Nord-Norge.
Bildemontering: Høyere omsetning - lavere resultat Selv om omsetningen fortsetter å øke, krympet marginene for andre år på rad hos «Bilbransjens nye gullgruver» i fjor.
Selger verksted - satser alt på skade og lakk Selskapet i Midt-Telemark utvider bilskade og avvikler mekanisk verksted.
Meko: Ekspanderer med flere egeneide verksteder Mekonomen Company Verksted AS er nå i ferd med å etablere sitt 27. egeneide verksted, og flere er på gang.
Han blir ny leder for Bestdrive-kjeden Continentals verkstedkjede henter ny toppleder fra «erkerivalen».
Møller om de svake AutoIndex-resultatene: - Vi har tatt grep Det er nærmest «samling i bånn» for Volkswagen, Audi og Skoda på servicemarked i AutoIndex 2024. Dette sier Harald A. Møllers kommunikasjonsdirektør om situasjonen.
AutoIndex servicemarked: «Store utfordringer» for Møller-merkene Kundenes tilfredshet på servicemarkedet faller, men Lexus, Toyota og Volvo er fortsatt best. Volkswagen-resultatene stuper og Audi ender nok en gang sist blant de 23 merkene som deltar AutoIndex servicemarked-undersøkelse for 2024.
Thansen: Sterk vekst i fjor - rigger seg for satsing på bedrifts-markedet Omsetning og resultat nådde nye høyder - med god margin - for dele- og rekvisitakjeden i fjor.
«Full fart» for frie verksteder Etterspørselen etter deler til eldre bilpark øker, og ledende delegrossister melder om høyere omsetning enn noensinne.
- Skal være Norges råeste forhandler av bildeler Delespesialisten AS, med Cognia som majoritetsaksjonær, ekspanderte til nye markeder og mer enn doblet omsetningen i fjor.
Nio med ny-satsing på servicemarkedet: - Dette kommer til å gi oss flere salg Etter en mai med rekordtall på kontraktsinnganger åpner Nio nytt «spesialverksted» i Oslo.
Verkstedkjeden Carfix vokser - og satser på nye konsepter Den vestlandsbaserte kjeden ser for seg en todelt vekststrategi for fremtiden.
Thansen blir først i Norge med nytt butikk-konsept - Dette blir vår største satsing noensinne, sier Hans-André Sørvik om løsningen som gjør Thansen til en «døgnåpen» bildel- og utstyrsforretning.
Ny milepæl for NAF-verkstedene Både omsetning og resultat øker kraftig. Et helt nytt kurs- og kompetanse-senter er satt i drift og nå trappes lærlingesatsingen opp. «Foryngelse» av bilene på verksted har gitt et spesielt løft.
Bildeler.no: Kraftig vekst i fjor - enda sterkere i år Med stadig økende salg til verksteder skal Norsk Bildelsenter klatre til nye høyder fremover.
Den «nye» dekk-giganten: - Ser frem mot 2026 Med over 600.000 dekk i året er Nordic Tyre Group blant de aller største på dekk og felg i Norge. Etter et svakt 2023 mener Jens Kristian Henriksen det er flere ting å glede seg over fremover.
Enda en verksted-avtale for Grønvold: - Nå går vi tungt inn i verkstedbransjen Frem til nå har bildemontørene vært tungt fokusert på skadeverkstedene. Nå skal verkstedbransjen også prioriteres.
Nytt stor-samarbeid om brukte deler Grønvolds Bil-demontering blir «hoffleverandør» av brukte deler til Automester. - En milepæl, sier Grønvolds-sjef Karl Morten Dalen.
Han blir direktør for Hedins dele-virksomhet Jonny Skrivarhaug får stillingen som administrerende direktør for Hedin Parts Group på permanent basis.
- Vi skal lage den største samlings-plassen for norsk bilbransje Med to dagers overlapping for Automessen og eCarExpo forventer Norges Varemesse storinnrykk i februar neste år – men noen utfordringer står igjen å løse.
Nytt NBF-styre: Dekker bransjen bredere Dette er årsaken til at den norske Meko-sjefen Geir Hoff nå tar en styreplass i Bilbransjeforbundet.
Bilglass: Kraftig økning i kalibrering - bedre deletilgang på nye bilmerker De to største bilglassaktørene, Riis Bilglass og Hurtigruta Carglass, ser begge noen klare trender i markedet.
- Forventer over 20.000 besøkende - Samarbeidet mellom Automessen og eCarExpo gjør at hele næringskjeden i bilbransjen vil være sterkt til stede på NOVA Spektrum i februar neste år, sier «messegeneral» i Automessen, Arild Hansen.
Viktig avklaring om eCall-problematikk på plass - men fortsatt en vei å gå NBF har fått avklart hva som skjer med eCall på PKK om det gamle mobilnettet tas ut av drift neste år, men håper dette ikke blir den endelige løsningen.
Mener bilbransjen har noe å lære: - Må tjene penger på flere sider av salget Han gikk fra merkeforhandler til caravan - og mener sin nye bransje må skaffe seg flere ben å stå på. Tyngre satsing på servicemarkedet kan utfordre den «ordinære» personbilbransjen.
Se opptak: Slik forklarer BOS-toppene resultatet BOS-sjefens 2024-prognose, årsaken til lave registreringstall hittil i år og alt om fjoråret. Se hele Bilbransje24-sendingen fra Bertel O. Steens resultatpresentasjon her.
Bruktbil-aktører: Flere årsaker til å satse på eget verksted Hver femte større bruktbilaktør driver verksted. Aram Saleh Kakamala, som eier bruktbilforretningen Bilnett AS, mener det er flere gode grunner til selskapet skal ha sitt eget verksted.
Merkeforhandler går tyngre inn i skade og lakk: - Må finne den rette partneren Solberg Bil i Skien har ambisjoner om å vokse videre - om mulighetene byr seg.
Eldre bilpark: Nissan-importøren planlegger «mottiltak» Det nye konseptet som etter alt å dømme snart rulles ut, har mye til felles med grepet Toyota tok i servicemarkedet for et par år siden.
Eurodel: Nådde «milepæl» i fjor - fortsetter veksten i år Til tross for at elbiler ikke er noe stort satsingsområde, fikk bildelaktøren et godt løft i både topp- og bunnlinjen i fjor.
Kampen om 6-8 års bilpark tilspisser seg Det dreier seg om nær en halv million biler i «segment 2» - som både merke- og kjedeverkstedene har ambisjoner og om kapre flere av i tiden fremover.
Merkeverkstedenes «primær-marked» krymper I løpet av det siste året har antall biler i 5-årsparken falt kraftig på flere bilmerker. Og unntaket heter - selvfølgelig - Tesla.
«Merkeservice» under press KOMMENTAR: I løpet av en uke har to store aktører meldt at de legger ned avdelinger som drev som service-satellitter på eget merke. De to virksomhetene har flere interessante fellestrekk.
Bavaria Norge avvikler avdeling i Farsund Beslutningen er en del av Bavarias strategi for å «strømlinjeforme virksomheten» og øke konkurransekraften.
Sterk vekst i dele-etterspørselen Mens store deler av bilbransjen sliter, opplever delegrossisten Sørensen og Balchen en solid økning i sin business. Men det noe som bekymrer administrerende direktør Morten Birkeland.
«Nye» Sjekkpunkt på plass – dette sier kjedesjefen om veien videre Det er ikke noe uttalt mål å øke antall verksteder i kjeden – men Sjekkpunkt har likevel vokst det siste året. Nå er ny kjedeadministrasjon på plass, på ny lokasjon.
Nordvik legger ned Toyota-verksted Syv ansatte blir berørt når konsernet legger ned i Norges minste by. - Vi jobber nå aktivt for å finne gode løsninger for medarbeiderne andre steder i konsernet, sier operativ direktør Bjørnar Hansen.
Sterkt 4. kvartal for Sørensen og Balchen - vekst hos Meca og Mekonomen Både omsetning og resultat fikk et godt løft hos Sørensen og Balchen i 4. kvartal. Meko-konsernet satte ny omsetningsrekord i 2023, men marginene faller.
Ruller ut neste generasjons VPS Åtte år etter at Volvo etablerte Volvo Personlig Service tas verkstedkonseptet videre til neste nivå. Dette er de viktigste endringene
Mer krevende delelogistikk for mange bilimportører For flere av bilimportørene som får mesteparten av sine biler og deler fra Asia kan situasjonen i Rødehavet resultere i dyrere deler og mer kapitalbinding.
Mobile verksted-tjenester: To bilmerker dominerer - disse 125 verkstedene har nå fått godkjenning Stadig flere verksteder ønsker å tilby sine tjenester der kunden befinner seg.
Flere PKK-kontroller i fjor - dette var de vanligste feilene Andelen som godkjennes på «første forsøk» øker, men likevel ble nær 690.000 person- og varebiler ikke godkjent ved første gangs kontroll i fjor. Her ser du hva som var årsaken.
Merkeforhandler satser stort i trange tider Forhandleren helt syd i Norge bygger nytt anlegg, og endrer på forretningsmodellen.
Møller: Vil utvide service-konseptet for eldre biler «Economy service»-konseptet til Harald A. Møller har vært i pilotfasen hos én forhandler. Nå ønsker de å utvide.
Nytt kontroll-punkt i PKK neste år Teknologien ble obligatorisk på alle biler solgt i Norge fra 2018. Fra 3. januar 2024 blir det et nytt punkt i kontrollinstruksen.
Spår nedgang i aktiviteten neste år En av bilbransjens store leverandører tar høyde for et fall i markedet i 2024. Her ser du hvor mye, og hvorfor.
Thansen: Vokser kraftig - øker 40 prosent på dekk Omsetningen av bildeler og utstyr har passert en halv milliard - med god margin - og neste år kan Thansen nå en milepæl for antall butikker i Norge.
Meko effektiviserer - kutter kostnader og enheter i Norge Nå skal Meko ta ut større synergier i det norske markedet - og spare mange titalls millioner årlig.
SERMI: - Dette må alle verksteder forholde seg til Om kort tid må alle norske verksteder og mekanikere sertifisere seg for å jobbe på fremmedmerker. Dette er status for innføringen i Norge.
NAF verksted: Veksten fortsetter - passerer en milepæl På få år har NAF gått fra «en liten pilot» til å ha verksteddrift i 42 av sine lokasjoner. - Våre ambisjoner stopper ikke der, sier leder for NAF-sentrene, Petter Knutsen.
Her etablerer Lucid nytt servicesenter i Oslo-området Bak en beskjeden fasade, men med en rekke ledende bilmerker som nærmeste naboer, tar Lucids servicesenter form i «bilbyen» vest for Oslo.
Tesla fester grepet i servicemarkedet De som tror at Tesla ikke er interessert i eldre bilpark, må nok revurdere sin oppfatning.
Meko blir servicepartner for Hiphi Det nye bilmerket Hiphi tegner serviceavtale med Meko i hele Nord-Europa. Først ut er Norge.
Har investert 100 millioner i nytt mobilitetssenter Nå gjenstår det kun å få på plass et par aktører før det nye mobilitetssenteret «Station» på Forus er komplett.
«Gigautfordringer i skadebransjen»: Se foredraget fra Bilbransjens dager Bilskadebransjen står foran minst to store og nye problemutfordringer. Se hele presentasjonen til Bilbransje24-redaktør Trygve Larsen her.
Meko blir service-partner for Zeekr Starter samarbeid i Sverige - planlegger å utvide til flere nordiske land.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen - dette overrasker mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Anders Hovde la i dag fram funnene i NBF/Kantars «Serviceundersøkelsen 2023».
- Har merket NDS-effekt - Konkursen i NDS har vært en stor bidragsyter til omsetningen i tredje kvartal, sier Mekonomen Company-sjef Geir Hoff. Nå skal konsernet bygge helt nytt sentrallager i Oslo.
Mekonomen i 3. kvartal: Øker omsetningen i de norske virksomhetene Fortsatt sterke marginer for Sørensen og Balchen.
Kraftig resultat-fall for Carglass Glass-kjeden fikk fem nye verksteder og omsetningen vokste med nær ti prosent. Slik forklarer Morten Bjørlo at bunnlinjen likevel ble blodrød for selskapet bak Hurtigruta Carglass i fjor.
Stort potensiale: Verksted-kjedene vil inn i markedet for eldre Tesla Bestanden av Tesla som når PKK-alder vokser kraftig. Nå posisjonerer de frie verkstedkjedene seg for å ta store deler av servicemarkedet for disse bilene.
Snap Drive-sjefen: Dette er veien videre for kjeden Knut Espenes snakker om ekspansjonsplaner, viktige prioriteringer og hvordan nå målene.
Cary Norway: Regnskapet «tilført» over 50 millioner Glass-kjeden leverte et driftsresultat på 4 millioner i fjor, men mottok samtidig et imponerende stort markedsbidrag fra morselskapet Cary Group AB.
50 år med samme bilmerke: - Det er mye lojalitet her Forhandleren går «mot strømmen» på serviceavtaler, og inviterte alle ansatte til å bli med på eiersiden. Nå rydder de opp etter storflommen i august - og står stødig på egne bein.
Kraftig økning i etterspørselen etter deler til eldre biler Flere av de norske bilimportørene melder nå om en betydelig omsetningsvekst av deler til biler eldre enn fem år - men det er er store variasjoner.
NBF med to nye bransjeutvalg Bilbransjeforbundet har etablert to nye arbeidsgrupper. Den ene skal jobbe med servicemarked, den andre skal diskutere felles utfordringer for merkeforhandlere.
Klar tale fra BNH-sjefen: «Kryss-subsidieringen» står for fall Servicemarkedet kan ikke lenger «bære skuta», advarer Birger N. Haug-leder Vidar Eriksen. Han mener at et verkstedbesøk heller ikke må være «tidenes opplevelse» for å levere.
Dette er områdene Nio jakter nye service-partnere Har planer om å etablere servicelokasjoner på fire nye steder – dette er status.
- Har åpenbare utfordringer Hva skal til for at eieren av konkursboet etter NDS Group lykkes? De har noen åpenbare utfordringer, mener sentrale aktører blant delegrossistene.
- Har ambisjon om å bli «en leder» innen servicemarkedet i Norge Den nye eieren av NDS og Automester har en klar målsetting med sitt inntog i det norske markedet.
Stor logistikk-gevinst i Frydenbøs nye flaggskip-anlegg Kraftig redusert størrelse på nybil-showroom, verksted-satellitter og opp mot et kvarter «tjent» per bil. Slik er Frydenbøs nye flaggskip-forhandler, bygget etter Volvos nye VRE-standard, i Bergen.
Glass-skader: Sliter med å øke reparasjonsgraden Antall glass-skader øker, men andelen frontruter som repareres står «på stedet hvil». Utviklingen hos de største forsikringsselskapene er ulik.
Ser tre scenarier etter konkursen i NDS Group Toppsjef Geir Hoff i Mekonomen Company og Gjert Romnes, eier og leder av Romnes AS har klare oppfatninger av hva som er mulighetene fremover.
Han blir ny servicemarkeds-sjef i BIL Trond Helge Myrvang går fra Møller Bil til Bilimportørenes Landsforening.
Nytt samarbeid på brukte deler: Møller velger Bil1Din Bil1Din blir førstevalget på brukte deler for Møllers verksteder, og Bil1Din utøker merkespesialiseringen sin i Røyken.
Høster frukter av storsatsing i servicemarkedet Storforhandleren Gumpens Auto Vest (Volkswagen) har de siste par årene tatt flere nye initiativer i servicemarkedet, som nå begynner å gi gode resultater.
Vil doble andelen brukte deler – på ett år Bilia-sjef Frode Hebnes har iverksatt flere virkemidler for å nå den «hårete» målsettingen - og sender en tydelig oppfordring til norske myndigheter.
NDS Group i krise? Dette kan bli fremtiden for selskapet Delegrossisten, som også står bak verkstedkjeden Automester, trenger både omstrukturering og kapitaltilførsel. Om eierne går for et salg, peker det seg i første rekke ut tre mulige kjøpere.
Vokser på B2B - forbruker-markedet trekker ned Den norske delen av Meko-konsernet økte omsetningen i 2. kvartal. Marginene er fortsatt gode hos Sørensen og Balchen, selv om de faller noe tilbake fra i fjor.
Dahles Auto utvider med nytt merke: Blir Seres-forhandler Tar steget utenfor Møller-sfæren og satser på kinesiske Seres.
Store mangler ved reparasjons-manualene til kinesiske bilmerker Mange av de kinesiske bilmerkenes reparasjonsmanualer er svært mangelfulle mener flere av Norges fremste eksperter på bilskade.
Nesten alle brikker på plass for Lotus i Norge Ny servicepartner er signert i Oslo-området og de første bilene er i landet. Nå nærmer det seg lansering for «nye» Lotus.
Bildemontering: Atracco ekspanderer i Norge På under to år har antall deler på lager økt fra 20.000 til 125.000. Nå åpner Atracco avdeling i Bergen - og dette sier landsjefen om videre vekst i Norge.
Slitedelsgrossister spår «all time high» omsetning På noen få uker har etterspørselen etter slitedeler til eldre bilpark eksplodert. Nå skal det repareres fremfor å skrotes.
Glass-arbeid: - De kinesiske bilmerkene gir oss utfordringer Glass-reparasjoner har blitt langt mer kostnadseffektivt – men flere trender gjør slikt arbeid vanskelig.
Hurtigruta Carglass vokser: Merke-forhandlernes posisjon er en viktig driver Bilglasskjeden åpner i løpet av september sitt verksted nummer 94 i Norge, og har ambisiøse planer om videre vekst.
AutoIndex servicemarked: Kraftig fall for alle BOS-merkene - bunn-notering for Audi Flere merker har fremgang i 2023, men fortsatt er det ingen som truer Lexus. Både BOS og Møller-merkene faller tilbake og har tapt mye terreng på servicemarkedet i AutoIndex-undersøkelsen de siste fem årene.
Dette sier Møller og BOS om de svake AutoIndex-resultatene Norges to største bilkonsern tar ikke lett på at kundene er mindre tilfredse med deres forhandleres prestasjoner på servicemarkedet.
Tung satsing på servicemarkedet gir rekord-resultater Toyota-forhandleren er blant landets mest lønnsomme merkeforhandlere, og dette er oppskriften.
- En alvorlig utfordring for dekkbransjen Det nye regelverket for å leie inn sesongarbeidere er en kjempeutfordring, mener Glenn Westbryhn i Dekk og Felg Lillestrøm AS. En tydelig trend i dekkbransjen forsterker problemene og NBF fortviler.
Tesla med store investerings-planer i Norge Planlegger utvidelse av servicemarkedskapasiteten kraftig - og rigger seg samtidig for en storstilt satsing på bilskade.
Rekordvekst for Meko-konsernet - svakere marginer for Sørensen og Balchen Oppkjøp ga kraftig vekst i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet i 1. kvartal.
Henrik Fisker: - De første bilene kommer til Norge i løpet av mai Dette sier Henrik Fisker til Bilbransje24 om volum, sentrums-showroom og planene videre.
Derfor går Mjøsbil fra NDS til Sørensen og Balchen Mjøsbil har sagt opp samarbeidsavtalen med NDS og Automester. Dette er årsaken til at verkstedkjeden har valgt å bytte partner.
Spår kraftig prisvekst på deler Så sent om i januar i år antok eneeier Gjert Romnes i delegrossisten Romnes AS at prisveksten på deler ville bli på rundt to prosent i år. Nå tror han den kan bli mangedoblet.
Han blir ny Sjekkpunkt-sjef – skal bygge ny kjede-administrasjon Ronny Sundvall overtar etter Ole Helge Ratvik, og får nærmest «blanke ark».
Mer enn halvert margin for Bilia i Norge - Et helt ekstraordinært høyt volum av kunder som har valgt å kansellere tidligere inngåtte kontrakter på nye biler er blant årsakene til et svakere Bilia-resultat i første kvartal, sier Bilia Norge-direktør Frode Hebnes.
Møller: Stor økning i antall glassjobber Rutereparasjoner og skift er blitt et strategisk viktig satsingsområde for alle Harald A. Møllers forhandlere og skadeverksteder.
Nye henger-krav åpner muligheter for verkstedene - Service og EU-kontroll på hengere er viktig for oss, sier kjedeleder Katrine Køste i Automester.
Toyotas dele-distributør kan bli streike-rammet - dette blir konsekvensene - Det er en utfordring, men vi har lagt en god plan for å håndtere en eventuell streik, sier Arne Larsen i Toyota Logistics Services Norway. Selskapet har mottatt streikevarsel for 28 av totalt 44 ansatte i Drammen.
Autoexperten-verksted konkurs: Kjedeleder er bekymret Franchise-verkstedet i Stor-Oslo som gikk konkurs denne uken er ikke alene om å kjenne på økte kostnader om dagen.
Mittanbud Bilverksted: Kraftig vekst - fortsatt stort potensiale Rundt 500 bilverksteder er nå knyttet opp til den Schibsted-eide tjenesten. - Vi har brukt mye tid på å øke dekningen, sier Håvard Bungum i Mittanbud, som mener potensialet fortsatt er stort.
Autoflows: Derfor har elbiler høyere ordresum på verkstedet - foreløpig - Det er flere grunner til at verkstedene må ta kontroll på egne kundedata og automatisere dialogen, sier Lars Gunnar Tronaas i AG Analytics.
Glass-satsing hos BOS Detalj: - Har gjort oss viktige erfaringer Bertel O. Steen Detalj har identifisert fire «basic-punkter» for å sette fart på implementering av glassarbeidet hos alle sine forhandlere.