Her etablerer Lucid nytt servicesenter i Oslo-området Bak en beskjeden fasade, men med en rekke ledende bilmerker som nærmeste naboer, tar Lucids servicesenter form i «bilbyen» vest for Oslo.
Tesla fester grepet i servicemarkedet De som tror at Tesla ikke er interessert i eldre bilpark, må nok revurdere sin oppfatning.
Meko blir servicepartner for Hiphi Det nye bilmerket Hiphi tegner serviceavtale med Meko i hele Nord-Europa. Først ut er Norge.
Har investert 100 millioner i nytt mobilitetssenter Nå gjenstår det kun å få på plass et par aktører før det nye mobilitetssenteret «Station» på Forus er komplett.
«Gigautfordringer i skadebransjen»: Se foredraget fra Bilbransjens dager Bilskadebransjen står foran minst to store og nye problemutfordringer. Se hele presentasjonen til Bilbransje24-redaktør Trygve Larsen her.
Meko blir service-partner for Zeekr Starter samarbeid i Sverige - planlegger å utvide til flere nordiske land.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen - dette overrasker mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Anders Hovde la i dag fram funnene i NBF/Kantars «Serviceundersøkelsen 2023».
- Har merket NDS-effekt - Konkursen i NDS har vært en stor bidragsyter til omsetningen i tredje kvartal, sier Mekonomen Company-sjef Geir Hoff. Nå skal konsernet bygge helt nytt sentrallager i Oslo.
Mekonomen i 3. kvartal: Øker omsetningen i de norske virksomhetene Fortsatt sterke marginer for Sørensen og Balchen.
Kraftig resultat-fall for Carglass Glass-kjeden fikk fem nye verksteder og omsetningen vokste med nær ti prosent. Slik forklarer Morten Bjørlo at bunnlinjen likevel ble blodrød for selskapet bak Hurtigruta Carglass i fjor.
Stort potensiale: Verksted-kjedene vil inn i markedet for eldre Tesla Bestanden av Tesla som når PKK-alder vokser kraftig. Nå posisjonerer de frie verkstedkjedene seg for å ta store deler av servicemarkedet for disse bilene.
Snap Drive-sjefen: Dette er veien videre for kjeden Knut Espenes snakker om ekspansjonsplaner, viktige prioriteringer og hvordan nå målene.
Cary Norway: Regnskapet «tilført» over 50 millioner Glass-kjeden leverte et driftsresultat på 4 millioner i fjor, men mottok samtidig et imponerende stort markedsbidrag fra morselskapet Cary Group AB.
50 år med samme bilmerke: - Det er mye lojalitet her Forhandleren går «mot strømmen» på serviceavtaler, og inviterte alle ansatte til å bli med på eiersiden. Nå rydder de opp etter storflommen i august - og står stødig på egne bein.
Kraftig økning i etterspørselen etter deler til eldre biler Flere av de norske bilimportørene melder nå om en betydelig omsetningsvekst av deler til biler eldre enn fem år - men det er er store variasjoner.
NBF med to nye bransjeutvalg Bilbransjeforbundet har etablert to nye arbeidsgrupper. Den ene skal jobbe med servicemarked, den andre skal diskutere felles utfordringer for merkeforhandlere.
Klar tale fra BNH-sjefen: «Kryss-subsidieringen» står for fall Servicemarkedet kan ikke lenger «bære skuta», advarer Birger N. Haug-leder Vidar Eriksen. Han mener at et verkstedbesøk heller ikke må være «tidenes opplevelse» for å levere.
Dette er områdene Nio jakter nye service-partnere Har planer om å etablere servicelokasjoner på fire nye steder – dette er status.
- Har åpenbare utfordringer Hva skal til for at eieren av konkursboet etter NDS Group lykkes? De har noen åpenbare utfordringer, mener sentrale aktører blant delegrossistene.
- Har ambisjon om å bli «en leder» innen servicemarkedet i Norge Den nye eieren av NDS og Automester har en klar målsetting med sitt inntog i det norske markedet.
Stor logistikk-gevinst i Frydenbøs nye flaggskip-anlegg Kraftig redusert størrelse på nybil-showroom, verksted-satellitter og opp mot et kvarter «tjent» per bil. Slik er Frydenbøs nye flaggskip-forhandler, bygget etter Volvos nye VRE-standard, i Bergen.
Glass-skader: Sliter med å øke reparasjonsgraden Antall glass-skader øker, men andelen frontruter som repareres står «på stedet hvil». Utviklingen hos de største forsikringsselskapene er ulik.
Ser tre scenarier etter konkursen i NDS Group Toppsjef Geir Hoff i Mekonomen Company og Gjert Romnes, eier og leder av Romnes AS har klare oppfatninger av hva som er mulighetene fremover.
Han blir ny servicemarkeds-sjef i BIL Trond Helge Myrvang går fra Møller Bil til Bilimportørenes Landsforening.
Nytt samarbeid på brukte deler: Møller velger Bil1Din Bil1Din blir førstevalget på brukte deler for Møllers verksteder, og Bil1Din utøker merkespesialiseringen sin i Røyken.
Høster frukter av storsatsing i servicemarkedet Storforhandleren Gumpens Auto Vest (Volkswagen) har de siste par årene tatt flere nye initiativer i servicemarkedet, som nå begynner å gi gode resultater.
Vil doble andelen brukte deler – på ett år Bilia-sjef Frode Hebnes har iverksatt flere virkemidler for å nå den «hårete» målsettingen - og sender en tydelig oppfordring til norske myndigheter.
NDS Group i krise? Dette kan bli fremtiden for selskapet Delegrossisten, som også står bak verkstedkjeden Automester, trenger både omstrukturering og kapitaltilførsel. Om eierne går for et salg, peker det seg i første rekke ut tre mulige kjøpere.
Vokser på B2B - forbruker-markedet trekker ned Den norske delen av Meko-konsernet økte omsetningen i 2. kvartal. Marginene er fortsatt gode hos Sørensen og Balchen, selv om de faller noe tilbake fra i fjor.
Dahles Auto utvider med nytt merke: Blir Seres-forhandler Tar steget utenfor Møller-sfæren og satser på kinesiske Seres.
Store mangler ved reparasjons-manualene til kinesiske bilmerker Mange av de kinesiske bilmerkenes reparasjonsmanualer er svært mangelfulle mener flere av Norges fremste eksperter på bilskade.
Nesten alle brikker på plass for Lotus i Norge Ny servicepartner er signert i Oslo-området og de første bilene er i landet. Nå nærmer det seg lansering for «nye» Lotus.
Bildemontering: Atracco ekspanderer i Norge På under to år har antall deler på lager økt fra 20.000 til 125.000. Nå åpner Atracco avdeling i Bergen - og dette sier landsjefen om videre vekst i Norge.
Slitedelsgrossister spår «all time high» omsetning På noen få uker har etterspørselen etter slitedeler til eldre bilpark eksplodert. Nå skal det repareres fremfor å skrotes.
Glass-arbeid: - De kinesiske bilmerkene gir oss utfordringer Glass-reparasjoner har blitt langt mer kostnadseffektivt – men flere trender gjør slikt arbeid vanskelig.
Hurtigruta Carglass vokser: Merke-forhandlernes posisjon er en viktig driver Bilglasskjeden åpner i løpet av september sitt verksted nummer 94 i Norge, og har ambisiøse planer om videre vekst.
AutoIndex servicemarked: Kraftig fall for alle BOS-merkene - bunn-notering for Audi Flere merker har fremgang i 2023, men fortsatt er det ingen som truer Lexus. Både BOS og Møller-merkene faller tilbake og har tapt mye terreng på servicemarkedet i AutoIndex-undersøkelsen de siste fem årene.
Dette sier Møller og BOS om de svake AutoIndex-resultatene Norges to største bilkonsern tar ikke lett på at kundene er mindre tilfredse med deres forhandleres prestasjoner på servicemarkedet.
Tung satsing på servicemarkedet gir rekord-resultater Toyota-forhandleren er blant landets mest lønnsomme merkeforhandlere, og dette er oppskriften.
- En alvorlig utfordring for dekkbransjen Det nye regelverket for å leie inn sesongarbeidere er en kjempeutfordring, mener Glenn Westbryhn i Dekk og Felg Lillestrøm AS. En tydelig trend i dekkbransjen forsterker problemene og NBF fortviler.
Tesla med store investerings-planer i Norge Planlegger utvidelse av servicemarkedskapasiteten kraftig - og rigger seg samtidig for en storstilt satsing på bilskade.
Rekordvekst for Meko-konsernet - svakere marginer for Sørensen og Balchen Oppkjøp ga kraftig vekst i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet i 1. kvartal.
Henrik Fisker: - De første bilene kommer til Norge i løpet av mai Dette sier Henrik Fisker til Bilbransje24 om volum, sentrums-showroom og planene videre.
Derfor går Mjøsbil fra NDS til Sørensen og Balchen Mjøsbil har sagt opp samarbeidsavtalen med NDS og Automester. Dette er årsaken til at verkstedkjeden har valgt å bytte partner.
Spår kraftig prisvekst på deler Så sent om i januar i år antok eneeier Gjert Romnes i delegrossisten Romnes AS at prisveksten på deler ville bli på rundt to prosent i år. Nå tror han den kan bli mangedoblet.
Han blir ny Sjekkpunkt-sjef – skal bygge ny kjede-administrasjon Ronny Sundvall overtar etter Ole Helge Ratvik, og får nærmest «blanke ark».
Mer enn halvert margin for Bilia i Norge - Et helt ekstraordinært høyt volum av kunder som har valgt å kansellere tidligere inngåtte kontrakter på nye biler er blant årsakene til et svakere Bilia-resultat i første kvartal, sier Bilia Norge-direktør Frode Hebnes.
Møller: Stor økning i antall glassjobber Rutereparasjoner og skift er blitt et strategisk viktig satsingsområde for alle Harald A. Møllers forhandlere og skadeverksteder.
Nye henger-krav åpner muligheter for verkstedene - Service og EU-kontroll på hengere er viktig for oss, sier kjedeleder Katrine Køste i Automester.
Toyotas dele-distributør kan bli streike-rammet - dette blir konsekvensene - Det er en utfordring, men vi har lagt en god plan for å håndtere en eventuell streik, sier Arne Larsen i Toyota Logistics Services Norway. Selskapet har mottatt streikevarsel for 28 av totalt 44 ansatte i Drammen.
Autoexperten-verksted konkurs: Kjedeleder er bekymret Franchise-verkstedet i Stor-Oslo som gikk konkurs denne uken er ikke alene om å kjenne på økte kostnader om dagen.
Mittanbud Bilverksted: Kraftig vekst - fortsatt stort potensiale Rundt 500 bilverksteder er nå knyttet opp til den Schibsted-eide tjenesten. - Vi har brukt mye tid på å øke dekningen, sier Håvard Bungum i Mittanbud, som mener potensialet fortsatt er stort.
Autoflows: Derfor har elbiler høyere ordresum på verkstedet - foreløpig - Det er flere grunner til at verkstedene må ta kontroll på egne kundedata og automatisere dialogen, sier Lars Gunnar Tronaas i AG Analytics.
Glass-satsing hos BOS Detalj: - Har gjort oss viktige erfaringer Bertel O. Steen Detalj har identifisert fire «basic-punkter» for å sette fart på implementering av glassarbeidet hos alle sine forhandlere.
Snap Drive: Tungt i fjor - går mot rekord-omsetning i år Den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden økte omsetningen noe, men fikk et svakere resultat i fjor. Det ser betydelig lysere ut i år.
Meko: Skal vokse minst 5 prosent årlig De nye målene for Meko Group betyr at konsernet skal omsette for 19 milliarder SEK i 2027 - pluss eventuelle nye større oppkjøp.
PKK-revisjon: - Dette må bli en del av kontrollen Viktige systemer i bilen er i dag ikke gjenstand for kontroll. Det må på plass, og helst før det løpet EU legger opp til, mener norske bransjeorganisasjoner.
Bilglass-markedet: Langt frem for merkeforhandlerne Norske merkeforhandlere har en lang vei å gå før de har tatt en stor del av markedet for ruteskift og reparasjoner. Se fordelingen blant bilglass-aktørene her.
Sterkere offensiv mot ulovlige verksteder: - Fortjener skryt Den siste tiden har Statens vegvesen utført flere tilsyn og flere ulovlige verksteder er blitt stengt. Det skal de ha ros for, sier Knut Martin Breivik i NBF.
Lucid med en ny vri på service-konseptet og prøvekjøringer Dette sier Lucid-sjef Michael van der Sande om behovet for sentrums-lokasjoner, håndtering av bruktbiler og partnervalg på forsikring og finansiering i Norge. Utleveringene på bilene til 2,2 millioner starter til sommeren.
Morten Harsem gir seg som Snap Drive-leder Etter sju år som administrerende direktør i Snap Drive bytter Harsem bransje.
Livet etter hybriden: Slik ser den nye Toyota-direktøren for seg morgendagen Piotr Pawlak ønsker at forhandlerne skal tjene penger på lade-infrastruktur, utforske mobile servicetjenester og satse knallhardt på varebil – og mener spesielt én kinesisk aktør har tvunget dem til å tenke annerledes.
Mobile verksted-tjenester: To bilmerker dominerer - disse 111 verkstedene har nå fått godkjenning Over halvparten av tillatelsene til å utføre mobile verksted-tjenester i kategoriene bilverksted01 og 01B er gitt til enten et Ford- eller Tesla-verksted.
Voyah-agent i nord: Sikter mot 150 millioner - og planlegger ekspansjon To bilforretninger fusjonerer og vil utvide merke-representasjonen for Voyah.
Mekonomen: Omsetter for 250 millioner i egeneide verksteder i Norge I løpet av noen få år har Mekonomen Company Bilverksted gått fra å eie en håndfull verksteder til å nå ha til sammen 25 heleide verksteder - og det stopper ikke der.
Meca og Mekonomen i Norge: God vekst i 4. kvartal Stabil omsetning for Sørensen og Balchen - men noe svakere marginer. Meko-konsernet satte ny omsetningsrekord i 2022.
- EU må fjerne konkurranse-hinder - nå - Sommel i EU begrenser bileiernes valgmuligheter i markedet for service- og reparasjonstjenester. De jobber så langsomt at vi nå slår alarm, sier Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Xpeng overtar import-rollen selv - etablerer eget distribusjons-nettverk i Norge Den kinesiske produsenten er i gang på sin andre egne lokasjon i Norge; et service- og utleveringssenter på Lørenskog. Nå bygger de sitt eget distribusjons-nettverk og tar selv over importrollen.
Møller med nytt tilbud til bruktbil-kundene - og tester to konsepter på servicemarkedet - Hvordan vi kan øke kundelojaliteten i segment to og tre er noe vi bruker mye tid på, sier servicemarkedsdirektør Tom Nordby hos Harald A. Møller.
Dette blir Lucids første service- og utleverings-senter i Norge Den amerikanske elbilprodusenten er nå i ferd med å etablere sin andre lokasjon i Oslo.
Dette er de mest vanlige PKK-feilene - store variasjoner rundt i landet Flere godkjennes på første forsøk, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll i fjor. Dette var de viktigste årsakene i hvert fylke.
To Cognia-konsept med offensive vekstplaner Delespesialisten AS og Easy verksted eies begge av Cognia-konsernet. Den ene forventer å doble omsetningen i år.
Må legge ned merkeverksted Først ble salgsavdelingen nedlagt, nå må verkstedet til merkeforhandleren også legge inn årene.
Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.
Romnes: Tror på et flatt marked i 2023 Presset privatøkonomi leder normalt kundene til det de oppfatter som rimeligere alternativer. Gjert Romnes tror likevel ikke på vekst for de frittstående verkstedene i 2023. Her forklarer han hvorfor.
Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Svendsen Eksos inn i nye forretnings-områder - blir til Fix & Drive Den velkjente merkevaren skal erstattes med en ny. Slik ser Svendsen Eksos-lederen for seg fremtiden for kjeden.
Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr Det Frydenbø-eide selskapet EV Services har fått solid fotfeste i Norge. - Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Joar Tenfjord, en av gründerne i selskapet.
Tesla vokser: Dette kan bli det fremtidige forhandler-nettverket I løpet av et par år kan Tesla komme til å ha minst like mange «forhandlere» i sitt norske nettverk som BMW og Audi.
Ny digital-satsing fra Meko Å booke service på bilen skal bli like enkelt som å bestille mat på nettet, mener Meko. Nå lanserer de et nytt booking-system, som også skal selges til aktører utenfor Meko-systemet.
Han blir ny servicemarkeds-direktør i Bavaria - Rett og slett drømmejobben, sier Stian Bonkerud (33) om sin nye rolle.
Stabilt for Mekonomen i Norge - dette gir toppsjefen grunn til optimisme Oppkjøp var den største driveren i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet. Det gjorde de også hos den norske «pengemaskinen» Sørensen og Balchen i 3. kvartal.
Tesla bygger gigantanlegg i Drammen 13.000 kvadratmeter og 105 ansatte er to av nøkkeltallene for Teslas nye storanlegg i Kobbervikdalen syd for byen.
Resultat-fall for Bilia i 3. kvartal - størst tilbakegang på servicemarkedet Driftsresultatet ble mer enn halvert i tredje kvartal for Bilia i Norge. Dette sier Frode Hebnes om utviklingen.
NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.
Bekymret for fremtidig etterspørsel- tror på nedgang i antall verksteder Gjert Romnes, eneeier av bildelsgrossisten Romnes AS, mener det er flere årsaker til at bilbransjen nå kan gå tyngre tider i møte. Han mener også at det kan bli færre frie verksteder de neste årene.
Dette er planene for Nios ekspansjon i Norge Neste år skal Nio øke representasjonen med inntil fire nye lokasjoner. Marius Hayler sier de gjerne utvider partnersamarbeidet på servicesiden.
Dette er det viktigste for servicemarkedet: - Alle elementer peker hit Tidligere servicemarkedssjef for Skoda i Harald A. Møller, Svein Jørgen Opheim, ser flere utfordringer for servicemarkedet i Norge – også fra utlandet. Nå starter han konsulent-virksomhet.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
Stabilt rute-marked - men også Møller «gir gass med glass» - Det er en klar målsetning at alle våre forhandlere skal reparere og skifte frontruter, sier skadesjef i Harald A. Møller, Jørn Narvestad.
BOS-forhandlerne går «all in» i glass-markedet Bertel O. Steen Detalj har klare mål for «gjenerobringen» av glass-markedet hos sine forhandlere. Utrullingen av det nye konseptet starter denne uken.
Tyngre for Snap Drive Det blir neppe blir noe vekst i omsetningen for den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden i år. Dette er årsakene.
Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler Norges største bilimportør merker frafallet av deleomsetning på servicemarkedet. Slik møter de utfordringene.
Stor bruktbil-forhandler bygger verksted og vil bli merkeforhandler Daglig leder Bernt Roar Hellestø i Motrum sier det er flere årsaker til at selskapet nå etablerer verksted.
Bilbransjens nye «gullgruver» Bildemontering er business som aldri før - på alle måter. Medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening («Lille-NBF») økte omsetningen med 20 prosent til over 1 milliard kroner i fjor, med marginer mange andre i bilbransjen bare kan se langt etter.
Kraftig vekst i bildemontering - Norges største passerer en milepæl - Det er et lite eventyr, sier Tom Grønvold om utviklingen de siste par årene. Nå ansetter det raskt voksende bildemonteringsselskapet ny daglig leder og er rigget for «neste steg».
Meko Group inngår strategisk viktig samarbeid - Samarbeidsavtalen mellom Meko Group og Mobivia Fleet Solutions er viktig for å sikre trafikk og oppdrag til våre kjedeverksteder i fremtiden, sier Geir Hoff i Mekonomen Company.
Kvernelands erfaringer med mobil service For et drøyt år siden etablerte forhandleren mobil service ved alle sine fem Ford-avdelinger. Det har gitt nyttig kunnskap om servicemarkedet
Fixbil-verkstedene blir AutoMester Fixbil legger alle sine 12 verksteder i Bergensregionen inn i AutoMester-kjeden.
Åpner ny 250-millioners storstue: - Skal tilby «fra vugge til grav» Birger N. Haug-toppene Lars Borger Hansen og Vidar Eriksen til Bilbransje24 om: Forhandler-strategi, hvordan elbil-andelen påvirker verkstedstrategien og muligheten for å ta en importør-rolle.
Konkurs torsdag - i full drift igjen som bilverksted samme dag Daglig leder og eier Christian Galtung Gundersen forklarer hvorfor han valgte å be om oppbud og bobestyreren gir status for konkursen i Fornebu Bil AS.
Dilemma - som ikke er noe dilemma Alle mobilitetprodusenters frelse synes å være salg av flere nye elbiler. Men å bare ha en tanke i hodet, er minst en for lite, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.
Lavere marginer for Meko i 2. kvartal Oppkjøp, valutaeffekter og inflasjon svekker Meko-resultatene - men konsernsjefen ser positivt på veien videre. Det var også marginnedgang for Sørensen og Balchen, men den norske grenen er fortsatt «best i Meko-klassen».
Valg av merkeverksted vs. kjedeverksted – store forskjeller mellom bilmerkene AutoIndex 2022: Mer enn 90 prosent av de som eier en inntil 7 år gamle Volvo sier de kun har benyttet merkeverksted i bilens levetid. For flere andre merker, deriblant Volkswagen, er andelen langt lavere. Her er de viktigste årsakene til at bileierne velger et frittstående verksted framfor et merkeverksted.
Han blir ny servicemarkeds-sjef i Birger N. Haug Ansetter Jon-André Hansen som direktør for servicemarkedet i konsernet.
Lønnskonflikt hos Bertel O. Steen i Bergen 79 fagorganiserte i Fellesforbundet har gått til aksjoner som følge av uenighet om lønnsoppgjøret.
Her vil Werksta vokse - skal tredoble antall verksteder i Norge Bilskadekjeden har store ambisjoner for det norske markedet.
Storavtale for NDS Group: Blir hoved-leverandør til verkstedkjede Signerer leverandørkontrakt til en verdi på 75 millioner kroner.
Frydenbø Bil kjøper frittstående verksted: Skal bli pilotprosjekt for ny Volvo-strategi Med overtagelsen av Høyland Auto etablerer Frydenbø Bil det første Volvo-verkstedet i sitt slag i Norge.
MEKO (Mekonomen Group) vokser i Finland - går inn i Baltikum Mekonomen Group, som nå har endret navn til MEKO, har inngått avtale om kjøp av en ledende distributør i Finland.
Voyah-importøren: Mekonomen-avtalen gir mulighet for rask skalering Dette sier Voyah-importør Electric Way om fordelene med den nye avtalen med Mekonomen Group, og ambisjonene om antall salgspunkter i løpet av sommeren. På mandag starter salget.
Mekonomen blir servicepartner for Voyah Mekonomen Group skal stå for service, reparasjon og vedlikehold av Voyah i Norge.
AutoIndex: Lexus best på servicemarkedet - Audi-kundene reagerer på pris Volvo klatrer opp på pallen, mens to Møller-merker har falt som en stein på servicemarkeds-undersøkelsen til AutoIndex de siste fem årene.
NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.