Bilparken: To milepæler denne måneden Nå «krysser linjene» for bensin- og elbiler og ved utgangen av september vil det være færre enn en million dieselbiler på veiene i Norge. Her ser du endringene på de største bilmerkene.
Avvikler Care by Volvo - søker finansierings-partnere i Norge Legger direktesalg og bilabonnement på is – og vil heller knytte seg tettere til partnere.
Elbilforeningen: - Slik blir det 100 prosent el-andel i 2025 - Dette ser veldig lovende ut for å klare 100 prosent i januar, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening om ny rekord for elbil-andelen på personbiler i august.
Elbil-rekord, Tesla tilbake på topp - og første MHero på norske skilter Ny rekord for elbil-andelen, MG-«bakrusen» fortsetter, Toyota ute av topp fem og ett merke debuterer på registreringsstatistikken. Slik ble august-registreringene.
Over 132.000: Slik har Tesla-bestanden eksplodert - og her kjører bilene Mens flere av de store «etablerte» bilmerkene krymper i Norge, bygger Tesla bilbestand i rekordfart.
Økende konfliktnivå mellom bilbransjen og kundene Det er flere årsaker til at NBF nå må bistå flere av sine medlemsbedrifter med saker knyttet opp til heving av bilkjøp.
Dette var MGs «bilkunder» i juni Bare drøyt 20 prosent bilene som ble registrert i tidenes MG-måned i juni var kundesolgte. Her ser du hvem som «kjøpe» de øvrige.
Volkswagen på topp, Zeekr-debut - og ingen MG Med Tesla på 6.-plass kunne Volkswagen ta tilbake toppen, Fisker registrerte seks biler tross konkurs - og MG har ikke registrert noen biler i juli. Slik ble feriemåneden - som endte 14 prosent lavere enn i fjor.
MG knuser gamle rekorder - Toyota dominerer på ikke-elektrisk Tesla tar tilbake toppen, MG ender på pallen og det ble en sjokkmåned for Bertel O. Steen - slik var juni-registreringene.
MG-importøren: Juni blir «tidenes måned» - dette er forklaringen Registreringene i juni overgår allerede selv «bonanza-måneden» desember 2022. - Dette er noe vi har planlagt i lang tid, sier MG-sjef Jan Kåre Holmedal.
RSA-sjefen: Skal mer enn doble i år Frank Dunvold har offensive planer for sine seks bilmerker. Dette er målet for 2024.
Bruktimporten øker - disse bilene drar lasset Det er bevegelse i bruktimporten. Her ser du utviklingen uke for uke - og hvilke modeller som har tatt over i år. Dette sier to av de større aktørene om årsaken.
- De fleste «forbeholdene» har forsvunnet Thomas Iversen oppsummerer Forbrukerrådets erfaringer etter et halvt år med ny forbrukerkjøpslov. - Det er blitt tryggere, men vi ser at noen fortsatt selger bilene med forbehold som kan være ulovlige, sier han og peker mot en voksende aktørtype innen bruktbilhandel.
Slik blir EUs nye straffetoll på kinesiske elbiler Rammer alle elbiler produsert i Kina - og produsentene får differensierte tollsatser.
Nio med ny-satsing på servicemarkedet: - Dette kommer til å gi oss flere salg Etter en mai med rekordtall på kontraktsinnganger åpner Nio nytt «spesialverksted» i Oslo.
Nybiler: - Største prisfall siden 90-tallet Det største fallet i nybilpriser på over 30 år bidro godt til å bremse veksten i konsumprisindeksen i mai. Her ser du utviklingen, ifølge SSB og OFV.
- Bilbransjen går foran, vi kutter mest utslipp KOMMENTAR: Dette er dagens gladnyhet, skriver Egil Steinsland i NBF. - Bilen reduserer sine klimautslipp mest.
Toyotas største kunde-gruppe: Så mye dro leiebilene «lasset» i mai Den relativt lave elbil-andelen i mai skyldes primært én faktor: En oppsiktsvekkende høy andel av de nye bilene gikk til bilutleie.
Har solgt 3 biler i år: Nå gir Lucid 125.000 i rabatt Siden den første kom til Norge i juni 2023 har Lucid registrert i alt 7 biler i Norge. Nå lokkes det med store rabatter på biler for rask levering.
Toyota størst i mai - ingen BOS-merker over 2 prosent Toyota dominerte mai, men bare hver fjerde personbil fra merket var elektrisk. Volvo EX30 ble igjen mest registrerte modell - og Fisker fortsetter å registrere biler.
Tesla fortsetter «jo-jo-prisingen» Setter ned prisene med inntil 11 prosent - men både Model Y og Model 3 har vært billigere.
USA «utestenger» kinesiske bilprodusenter: - Det kan skje flere ting i Europa USAs innføring av 100 prosent toll på kinesiske biIer kan i verste fall føre til en priskrig i Europa. Men bilanalytiker Rene Tønder tror kineserne vil velge en helt annen løsning.
Fisker-sjefen oppgitt over forsikrings-selskapene: - Det er reaksjonært Den norske Fisker-sjefen, Joar Tenfjord, jobber hardt for bedre tilgang på deler. Han er skuffet over reaksjonen fra forsikringsbransjen – og mener Fisker blir urettferdig behandlet.
Hertz med dobling i år - dette er merkene som har levert Bilutleie er en viktig kunde for bilbransjen - spesielt når salget ellers bremser. I år har Hertz valgt Møller som en av sine «hovedleverandører» - og her ser du hvem de øvrige er.
Verdirapport: Så mye billigere var nybilene i 1. kvartal Prisen på en ny personbil falt med over 20.000 i 1. kvartal i år - målt mot gjennomsnittsprisen i 2023.
«Endelig» topp-plassering for Volkswagen - knallmåned for MG Registreringsstatistikken: Volvo EX30 ble modellkongen i april. Slik sikret Volkswagen sin første «månedsseier» på merkestatistikken for året - og dette er bakgrunnen for «BOS-skrellen».
OFV-prognose: Nybilsalget - og endringer i bestanden - fram til 2030 Slik ser OFV for seg en vekst i bilsalget de neste årene - under en klar forutsetning. Utviklingen medfører også store endringer i bilbestanden.
Nå innfører Mini agentmodell i Norge Starter om kort tid agentmodell i Norge - og BMW følger etter innen 2026.
Dette er Volkswagens største nybilkunde i april - Denne delen av markedet er viktig for oss og bransjen, sier Øyvind Rognlien Skovli hos Harald A. Møller.
Tilbake på topp: Volkswagen «eier» april Det er «fullt vårslipp» hos Volkswagen, som har hver femte personbil-registrering i april – og nær halvparten av varebilene.
Xpeng sikter mot 3.000 biler i år: Leter etter flere salgs- og service-punkter Xpeng skal selge og registrere fire ganger så mange biler i 2024 som i fjor. – Vi har god kapasitet på leveringene, sier den norske merkesjefen.
Kutter prisene med 200.000 kroner på lager-biler - og selger med «advarsel» Fisker skal tømme lageret, og kundene bør være obs på Fiskers egen ansvarsfraskrivelse.
Fortsatt Tesla-dominans - BOS med svakeste måned siden årtusenskiftet Registreringsstatistikken: Toyota gjorde et kraftig påske-rykk for å sikre andreplassen i mars. Elbil-andelen havnet så vidt under 90 prosent, men er fortsatt godt over 2023-nivå.
Hyundai med ny rente-kampanje - ned til 0,01 prosent Både Kona og begge Ioniq-modellene tilbys med kampanjerente.
Lagertømming av EQA og EQB hos Mercedes-importøren Bertel O. Steen senker pris-terskelen på utgående Mercedes-Benz EQA og EQB.
Cupra-kampanje: Priskutt på 20 prosent Harald A. Møller setter ned prisen på et begrenset antall Cupra Born.
NBF: Avviser kritikk fra NAF om ny standard-kontrakt - Kundene må ta forbehold før de signerer den nye nybilkontrakten til NBF, sier NAF. De mener endringene kan være i strid med forbrukerkjøpsloven. Det avviser NBF.
Sterk sluttspurt fra Volkswagen sikret pallplass i februar Registrerings-statistikken: «Business as usual» med Tesla på topp, som i februar var større enn Møller og BOS til sammen. Dette ble fordelingen for de største merkene i «75 %-markedet».
Drive: I dag braker det løs Mer enn 250 merkeforhandlerne er på plass med til sammen 9.300 biler når «bilbransjens egen markedsplass» åpner klokken 12 i dag. - Vi har valgt å sette et kraftig trykk fra første dag, sier Drive-sjef Eirik Foss Stene. Det blir ikke med «tradisjonell» markedsføring.
Hiphi varsler produksjons-stans i Kina: Dette sier Norges-sjefen Kjell-Arne Wold i elbil-startupen Hiphi tror produksjonen vil være i gang igjen raskere enn varslet. Nå planlegges det for oppskalering i Norge.
Peugeot kutter prisen på bestselgeren - tilbyr fastrente Importøren gjør Peugeot E-2008 reduserer prisen med 9 prosent.
Elbil-rekord og Nissan-løft – slik ble årets første registrerings-måned Igjen herjer Tesla på statistikkene, elbil-andelen har aldri vært høyere og andelen kinesiske merker tangerer toppunktet.
- Elbil-etterspørselen har bråbremset Prognosene til den svenske bilbransjeorganisasjonen for 2024 tegner et dystert bilde av året som kommer. Dette sier sjeføkonom Sofia Linder i Mobility Sweden om årsakene.
Planlegger for nye merker - dette er salgsmålene for i år Til tross for lanseringen av nytt bilmerke og flere nye modeller på trappene, vil 2024 fortsatt være et krevende år for bilkonsernet.
Slik svarer Toyota på Teslas priskutt - Vi er på riktig vei med det vi tilbyr nå, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
- Ingen kan true Tesla Bilanalytiker René Tønder mener Tesla står fjellstøtt som det største bilmerket i både Norge og Danmark i år. Dette er hans forklaring.
- Flere nye kinesiske merker til Norge En ledende skandinavisk bilanalytiker tror at det kan komme så mange som fem nye kinesiske bilmerker på markedet i Norge bare i år. Samtidig tror han at det neppe forsvinner noen av de eksisterende aktørene med det første.
Ford-push: Nesten null-rente og 5 år service inkludert Importøren strekker seg langt for å kapre kunder på Mustang Mach-E.
- Dette er Bertel O. Steens viktigste bilmodell Varebil-segmentet gjennomgår en kraftig elektrifiserings-bølge, men BOS forventer dieselbiler i mange år fremover. Slik møter de elbil-utfordringene på servicemarkedet.
MG med priskutt - og rentekampanje MG-importør Norwegian Mobility Group «pristilpasser» fjorårets bestselger i Norge.
Bavaria: - Et utfordrende år, men det har gjort oss i stand til å se fremover Det er ikke bare pris som vil drive markedet i 2024, mener tre sentrale ny- og bruktbilaktører.
Antallet merker øker - men modell-utvalget stuper I fjor ble det satt rekord i antall bilmerker representert på nybilstatistikken. Men antallet modellvarianter er lavere enn på «evigheter».
Toyota vant desember - dette ble registrerings-året 2023 Alt om årets 126.953 nyregistrerte personbiler: Ingen kunne gjøre noe med Tesla, Toyota befestet andreplassen og det ble satt ny rekord i antall registrerte personbilmerker - slik gikk det med nykommerne.
Bilabonnement: Ikke bærekraftig for bilbransjen KOMMENTAR: Avviklingen av Honk var egentlig ingen overraskelse. Produktet er rett og slett for ubalansert, skriver direktør Jan Traaseth i Motor Gruppen.
Møllers 2024-prognose: 100.000 nye personbiler - 25.000 varebiler Møller presenterer i dag de foreløpig laveste prognosene for neste års nybilregistreringer, men mangler ikke ambisjoner for et helelektrisk Volkswagen i 2024.
Bilbransjen på radaren hos Norges Bank Det er 14 år siden sist sentralbanken var skikkelig bekymret for tilstanden i bilbransjen - nå er bransjen igjen tema. Dette skriver de i den siste rapporten fra Regionalt nettverk.
Drive: Dette blir prisene for det nye forhandler-verktøyet - Forhandlerne betaler for bruk, ikke gjennom faste kostnader, sier daglig leder Eirik Foss Stene i Drive Mobility. Det blir egen rabatt for NBF-medlemmer.
Drive: Disse blir partnere på forsikring og finansiering - Vår strategi er å ta sentrale aktører, som jobber med bransjen, inn som partnere, sier Drive-sjef Eirik Foss Stene. Disse aktørene er nå på plass.
Ny forbrukerkjøpslov: - Dette må bilforhandleren gjøre Det er mange endringer å forholde seg til som bilselger fra 2024. - Nå blir det helt slutt på å selge bruktbilen «som den er», sier NAF-advokat Jens Christian Riege. Han forklarer de viktigste «nyhetene» i den nye forbrukerkjøpsloven i dagens episode av The Breakfast Club.
Slik forklarer Møller de svake Volkswagen-registreringene Volkswagen-importøren merker at det er krevende tider - men ser lyspunkter.
Xpeng-boom og Toyota-løft Ikke bare Toyota som kan juble: November endte som den beste Xpeng-måneden noensinne, både i volum og markedsandel. Aldri har Kina-andelen vært høyere.
Hvor blir det av ladbar hybrid-«boosten»? Til tross for utsikter til full engangsavgift og kraftig prisøkning fra nyttår, faller andelen ladbare hybrider i høst. Dette sier de to som leverer mer enn halvparten av bilene i dette markedet, Toyota og Volvo, om situasjonen.
Kantar: Så mye betyr bilmerkets opphavsland - og dette er viktigst hos en forhandler Bilkjøperne har talt - og Anders Hovde i Kantar har både lyttet og analysert. Det var flere overraskelser i funnene han la fram på Bilbransjens dager i formiddag.
Forvirring om elbil-andelen rundt i landet Var elbil-andelen blant førstegangsregistreringene over 80 prosent i Nord-Norge i fjor? Og var den 67 eller 90 prosent i Bergen? Det er store sprik i tallene fra OFV og SSB. Sånt blir det fort «talltull» av.
OFV: 130.000 personbiler i 2024 Går mot strømmen: Forventer en liten økning i personbilregistreringene neste år.
DNB Markets-prognose: 110.000 nye personbiler i 2024 Knut A. Magnussen ser ut til å treffe bra med 2023-prognosen han la fram for ett år siden. På DNB Mobility i dag fortalte sjefsøkonomen hva han tror om markedet neste år.
Toyota-løft i en svak oktober For første gang på to og et halvt år er Toyota månedens mest registrerte personbilmerke. Antall biler på OFV-statistikken er kraftig tilbake fra oktober i fjor - men aldri før har så mange bilmerker vært representert.
Stort potensiale: Verksted-kjedene vil inn i markedet for eldre Tesla Bestanden av Tesla som når PKK-alder vokser kraftig. Nå posisjonerer de frie verkstedkjedene seg for å ta store deler av servicemarkedet for disse bilene.
Tronskifte i 5-årsparken: Nå er ikke lenger Volkswagen størst Bestanden av 0-5 år gamle Tesla har mer enn doblet seg på tre år. For Volkswagen, som fortsatt er Norges største personbilmerke totalt sett, har utviklingen i 5-års parken gått motsatt vei.
Lexus satser helelektrisk i Norge Fra årsskiftet skal Lexus utelukkende markedsføre og selge helelektriske modeller i Norge, og dette er årsaken.
Optimistisk Toyota-sjef: Kraftig salgsvekst i september - dette tror han om resten av året Piotr Pawlak, Toyotas øverste ansvarlige i Norge, er fornøyd med kontrakts-inngangen på nye biler den siste tiden. Slik forklarer han veksten.
Dette er (var) ladbar hybrid-markedet i Norge På det meste var mer enn hver femte nye personbil en ladbar hybrid. For flere merker har disse bilene nærmest vært «livlinen». Nå går en æra mot slutten.
Dette er BILs prognose for bilsalget neste år Medlemmene av Bilimportørenes Landsforening tror på 120.000-125.000 nye personbiler i 2024.
Opp mot 80.000 kroner dyrere: Dette kan bli 2024-avgiftene på de ladbare hybridene Neste år ligger an til å bli de ladbare hybridenes svanesang.
Verdirapport: Så mye økte snittprisen på registrerte biler i 3. kvartal OFVs ferske Verdirapport viser totalverdien på bilene som kjøpes - og hvor mye dyrere gjennomsnittsbilen var i siste kvartal.
Sterk innspurt, men ned 29 prosent - ny rekord for elbil-andelen En overraskende svak Volkswagen-måned ble største overraskelse i en september dominert av Tesla. Registreringene gjorde et solid byks i siste uke - men måneden endte likevel godt bak fjoråret.
NBF med to nye bransjeutvalg Bilbransjeforbundet har etablert to nye arbeidsgrupper. Den ene skal jobbe med servicemarked, den andre skal diskutere felles utfordringer for merkeforhandlere.
Klar tale fra BNH-sjefen: «Kryss-subsidieringen» står for fall Servicemarkedet kan ikke lenger «bære skuta», advarer Birger N. Haug-leder Vidar Eriksen. Han mener at et verkstedbesøk heller ikke må være «tidenes opplevelse» for å levere.
Schibsted-undersøkelse: Bilabonnement (nesten) like aktuelt som privatleasing Bilabonnement øker i attraktivitet jo mer informasjon kundene har. Bilundersøkelsen 2024 gir også svar på hvilket bilmerke flest kunder vurderer og hvilket merke det er mest sannsynlig at de velger.
BIL: Sammenheng mellom bilsalget og utviklingen i renter og KPI BIL og OFV har laget grafer som viser personbilregistreringer i forhold til utvikling i boliglånsrente og konsumprisindeks. Det tydelig å se en sammenheng mellom økte renter og lavere bilsalg, sier BIL-direktør Erik Andresen.
NBF om firmabiler: - Betydelig overbeskattet Dersom man legger OFVs bilholskostnadskalyle til grunn, bør beskatningen av elbiler reduseres med opp mot 50 prosent. Hele firmabilordningen må gjennomgås, skriver Ida Krag i NBF i denne kommentaren.
Dette er områdene Nio jakter nye service-partnere Har planer om å etablere servicelokasjoner på fire nye steder – dette er status.
Kraftig økning i avslag på billån Finansieringsselskapene avslår flere billån. Men for de fleste er det ikke maksgrensen på fem ganger inntekten som «velter lasset».
Tesla tilbake på topp - Toyota og Volkswagen «på pallen» To bilmerker gjør sin debut på registrerings-statistikken i august, og Polestar gjør et byks. Slik ble måneden.
Agentmodellens tilpasningsevne i et omskiftelig marked Over natten har det norske bilmarkedet gått fra et pull- til et pushmarked. Jeg lurer på hvordan en agentmodell - og ikke minst direkte salg - står seg i en slik markedssituasjon, skriver Knut Martin Breivik i NBF i denne kommentaren.
Dette er Møllers planer for Drammen Tidslinjen for oppstart av Møllers nye importanlegg i Drammen er nå lagt. Her kan det også bli utlevert biler direkte til sluttkunder.
Nio inngår taxi-avtale Oslo Taxi har valgt Nio som førstevalg av leverandør av biler til sine sjåfører. Selskapet har 13.000 biler i flåten.
Nio med kraftig priskutt - over 20 prosent på ES8 - Vi gjør en midlertidig justering på de fleste av våre modeller, sier Asbjørn Mitusch hos Nio Norway.
Voyah skyver på salgs- og resultatmål Det går langt tyngre for Sulland-selskapet Electric Way og deres satsing på kinesiske Voyah enn i de opprinnelige budsjettene. Dette er de fremtidige planene for den norske satsingen.
Kjøperne av disse bilmerkene er mest - og minst - fornøyd med salgsprosessen Et profilert bilmerke har den beste nettsiden, mener deres kunder. Likevel ender det nok en gang sist blant alle merkene på AutoIndex resultatliste med vurdering av salgsprosessen ved kjøp av ny bil.
NBF med kraftig advarsel til Finansdepartementet og Norges Bank Ferske tall fra NBF om kontraktsinngangen i første halvår gir grunn til alvorlig bekymring for bilbransjen fremover.
Juli-registreringene: «Total» Møller-dominans De tre store Møller-merkene ble alle blant de fem største merkene i juli. Samtidig registrerte Xpeng 124 biler denne måneden - av én spesiell grunn.
Drammen Havn: - Har ikke sett lignende siden finanskrisen Importen av biler har økt over Drammen Havn hittil i år – til tross for nedgang i nybilsalget. Men nå bremser det.
Så mye billigere har nybilene blitt siden i fjor En ny OFV-rapport viser hvor mye norske bilimportører har solgt nye biler for hittil i år - og hvor mye billigere gjennomsnittsbilen har blitt siden i fjor.
ICDP-sjefen: - Kan bilprodusentene detaljhandelsfaget? KOMMENTAR: Det er absolutt lite som tyder på at produsentene forstår detaljhandelen bedre enn forhandlerne, skriver ICDP-direktør Steve Young.
Registrerings-statistikken: Hver fjerde bil i 2023 er Tesla - slik ble første halvår God fart på eierskiftene inn mot sommeren - og flere nykommere gjorde sin debut på nybil-statistikkene i juni.
Nissan med pris-stunt: Leaf til under 200.000 kroner Kutter prisene på billigste variant til 199.990 kroner - med tre års service inkludert.
Toyota «pris-tilpasser» bestselgeren Gjør utstyrs-justering og priser ned bZ4X med mellom 20.000 og 25.000 kroner. Samtidig tømmes lageret for biler med «gammelt» utstyrsnivå til kampanjepriser.
Så mange nye biler har BMW og Mini på lager i Norge Har åpnet for «full transparens» i lagerstatusen. Antall biler er mangedoblet det siste året.
Over 110.000: Slik har Tesla-bestanden eksplodert - og her kjører bilene Mens flere av de store «etablerte» bilmerkene krymper i Norge, bygger Tesla bilbestand i rekordfart.
Autozentrum-forhandlerne trykker hardt på «leasing-knappen» Porsche lagertømmer: Kjører for første gang leasing-kampanje med null-innskudd - med en månedspris det lukter svidd av.
Ladbare hybrider: Så mye dyrere blir bestselgerne - Vi forventer en lignende effekt på salget som det vi så før avgiftsøkningen på elbiler i slutten av 2022, sier Volvo-importøren. En rekke populære bilmodeller får store avgiftsøkninger neste år.
Avgifts-sjokk for ladbare hybrider Regjeringspartiene og SV er enige om å fjerne vektfradraget for ladbare hybrider allerede fra neste år. For markedslederen Toyota RAV4 betyr det flere titusener i økte avgifter.
Bruktbiler på Finn.no: God fart - men et skifte i hva folk vil ha - Det har skjedd ting i bruktbilmarkedet. Spesielt for én biltype er det en kraftig økning i tiden det tar før bilene selges, sier Terje Dahlgren i Finn.no.
Hvor blir det av Kina-merkene? Nye merker fra Kina hadde på det meste over 11 prosent av nybilmarkedet i fjor. Så langt i år har antall registrerte biler falt med nesten 60 prosent.
Nesten 2.400 biler på to dager: Slik ble mai-registreringene Selvfølgelig domineres registreringsstatistikken av Tesla, men også Toyota og Volkswagen bidro godt til at mai-tallet endte 16 prosent over fjoråret. En norsk-produsert bil dukker også opp i nybil-statistikken.
Hver fjerde bil i mai er en Tesla - flere merker på «pluss-siden» Selv om ordreinngangene bremser, ligger nybil-registreringene i mai godt foran fjoråret.
Bruktimport: Full brems - og kraftig økning i gjennomsnitts-alder Bruktimporten stuper - men ett merke trosser trenden og øker kraftig. Samtidig er bilene som importeres i år mye eldre.
Fortsatt lave Care by Volvo-andeler – importøren beholder målsetningen Slik forklarer Volvo-importøren svingningene i Care by Volvo-andelene.
Mange lagerbiler hos Nio: - Er en del av vår strategi Det står tett med Nio ES8 på lager ved Birger N. Haug-anlegget i Røyken - og det kan bli flere. Dette sier de om planene.
Mot en ny hverdag for bilimportørene? KOMMENTAR: Helt frem til ganske nylig har det stort sett vært bilimportørene som har sagt opp forhandler-kontraktene. Slik behøver det ikke være i fremtiden.
Enova kutter støtten til el-varebiler - bilbransje-organisasjonene reagerer kraftig - Dette er ubegripelig, og et stort tilbakeslag for overgangen til nullutslipp, sier NBF, BIL og Elbilforeningen i en samlet kritikk mot Enovas beslutning.
Heftig måneds-slutt ga europeisk løft i april Volkswagen «parkerte» Tesla i innspurten på måneden. Samtidig er flere kinesiske merker nærmest fraværende på statistikkene i år.
NAF: Vektavgift på elbiler må skrotes NAF viser til nedgang i bilsalget i år og ber nå regjeringen fjerne vektavgiften på nye biler.
- Har ikke sett en slik klausul i bilmarkedet Dersom kunden vil avhende den nye pickupen i løpet av det første året, krever Ford at den selges til en av deres forhandlere. - Det skal bli interessant å se hva Ford gjør hvis noen velger å selge bilen i strid med denne klausulen, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Slik skal Ford «håndplukke» kundene til sin nye el-pickup Har lansert «drømme-pickupen», men kundene må forplikte seg til å beholde bilen i minst ett år for å få lov til å kjøpe F-150 Lightning.