Bilbransjens dager 2024:

Anders Hovde er seniorrådgiver i Kantar.

Kantar: Større skepsis til kinesiske merker – flere vil handle hos forhandler

Bilkjøperne har talt - og Anders Hovde i Kantar har både lyttet og analysert. Det var flere overraskelser i funnene han la fram på Bilbransjens dager i formiddag.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Seniorrådgiver Anders Hovde i Kantar har lagt frem Bilundersøkelsen 2024.

Det gjorde han Bilbransjens dager på Gardermoen i dag.

Det er Norges Bilbransjeforbund som har tatt initiativ til undersøkelsen og som er Kantars oppdragsgiver.

- Kortversjonen av det gode budskapet til bilbransjen er at «alle» som eier bil i dag sier de vil fortsette å eie bil fremover, sier Hovde.

At under 2 prosent av alle som eier en under 13 år gammel bil i dag sier de vil klare seg uten bil i fremtiden, er ett av funnene i årets undersøkelse.

- Noen kommer kanskje til å bytte ut noen reiser med kollektiv, men ingen av de vi snakket med som eier bil i dag ser for seg en fremtid uten bilhold

Nedenfor er noen av høydepunktene fra Kantar-analytikerns presentasjon.

- Ikke godt nytt for kinesiske merker

Bilmerkets opprinnelsesland betyr mye for bilkjøperne. Hele 6 av 10 (59 %) svarer «Ja» på spørsmålet «Har bilmerkets opprinnelsesland betydning for deg».

Andelen som sterkt vurderer eller har tyske biler som førstevalg, faller litt tilbake – men er fortsatt over 70 prosent.

- Salgstallene forteller at kinesiske biler har sin plass her, men svarene forteller tydelig at kinesiske biler ikke står øverst på handlelista til nordmenn, sier Hovde. 

Det er ingen som svarer at de har kinesisk som førstevalg - verken nå eller for ett år siden. Samtidig har det blitt flere som sier de heller ikke vurderer det.

- Det er interessant å se på de som har svart i hver sin ende av skalaen.

- Mens 5 prosent er helt sikre på at de ikke skal ha tysk, sier hele nå hele 74 prosent at de ikke vil vurdere et kinesisk merke, sier Hovde.

Flere svarer at de ikke vil vurdere kinesiske bilmerker

Flere vil kjøpe hos forhandler – fysisk

På spørsmålet «Hvordan vil du foretrekke å anskaffe bilen» svarer 87 prosent at fysisk hos forhandler enten er deres førstevalg eller at de vurderer det sterkt.

- Fysisk handel hos forhandler er det klare førstevalget for de fleste, og det har også forsterket seg noe fra forrige undersøkelse, sier Hovde.

Han legger til at 2 av 10 vurderer å gjøre alt digitalt, men at det alt i alt betyr at forhandleren står veldig sterkt.

- Men alder betyr en del. De eldre foretrekker forhandler i langt større grad enn de yngre, påpeker Hovde.

Fysisk handel hos forhandler er det klare førstevalget for de fleste

Flere vil eie bilen

Andelen som sier de vil kjøpe og eie bilen selv øker litt i år.

8 av 10 (81 %) sier at de vil kjøpe ny bil og eie den selv.

- Vi ser også at det er noen flere som er skeptiske til leasing, sier Hovde.

- Nå sier 61 prosent at de ikke vil vurdere leasing, som er 2 prosent-poeng mer enn for ett år siden.

6 av 10 sier de ikke vil vurdere leasing

Bilkunden: Dette er viktigst ved en forhandler

Ikke overraskende er god service «vinneren» blant de viktigste egenskapene ved en forhandler, med tidligere erfaring som nummer to.

- Kundens tidligere erfaring med forhandleren er scorer høyere nå enn for ett år siden. Denne gangen er det 52 prosent om mener dette er blant de tre viktigste egenskapene, mot 46 prosent sist, sier Hovde.

Han mener det også er verd å merke seg at for flere enn 4 av 10 bilkunder har forhandlerens beliggenhet stor betydning.

- God service, tidligere erfaring og beliggenhet trekker bilkjøperen til forhandleren, konkluderer Anders Hovde.

I motsatt ende av bilkjøperens «ønskeliste» finner vi mulighet for kjøp på nett.

Om undersøkelsen

Er laget på oppdrag fra Norges Bilbransjeforbund og gjennomført i perioden 25. september til 20. oktober 2024. Utvalget består av 1.036 bileiere som kjøpte sin bil for 3-5 år siden. 50 % kjøpte bilen ny, 50 % kjøpte bilen brukt. 73 % av respondentene er menn. Funnene som er vist i denne saken ble presentert av seniorrådgiver Anders Hovde i Kantar på Bilbransjens dager 26. november 2024.