Volkswagen og Volvo står høyest på «vurderingslisten» – og slik vil kundene finansiere bilen At bilkundene fortsatt foretrekker butikken, er også blant funnene i Bilundersøkelsen 2025, som Finn og Schibsted Media la fram i dag.
AutoIndex: De beste - og dårligste - bilmerkene på kjøpsprosessen Lexus og Toyota topper listen, men et annet merke er «årets rakett». Her ser du hvordan kundene til 23 bilmerker vurderer forhandleren og opplevelsen rundt bilkjøpet - og om de vil handle hos samme forhandler neste gang.
NBF-undersøkelse: Svakere markeds-situasjon og fremtidsutsikter i august Etter en periode med stigende optimisme i NHO/NBFs medlemsundersøkelser, ble det en liten nedtur i august.
Santander-undersøkelse: Ni av ti unge vil eie sin egen bil SE OPPTAK FRA ARENDALSUKA: - Det er ingen tvil om at bilen vil være viktig i fremtiden, slår Trond Brakken i Santander fast. Flere av svarene i undersøkelsen finansieringsselskapet har gjennomført i samarbeid med Sulland er overraskende positive - i bilens favør.
Stigende optimisme i bilbransjen - men på ett område øker utfordringene NHOs ferske økonomibarometer for 2. kvartal viser en bilbransje som ser stadig mer positivt på utsiktene fremover. Men det er likevel ting som fortsatt bekymrer - og spesielt på ett område mener aktørene at utfordringene bare vokser.
Tettere i toppen: Toyota og BMW puster Lexus i nakken Forskjellen på de beste og dårligste krymper - og på ett område har et annet bilmerke overtatt «tronen» fra Lexus. Se alle bilmerkenes totalprestasjoner i AutoIndex 2024 her.
AutoIndex-sjefen: Må være mer «på» enn før Nye aktører utfordrer bilbransjen. Men for raske kostnadskutt hos de etablerte kan gjøre det vanskelig å skape gode - og helt avgjørende - relasjoner til kundene, advarer Mikkel Korntved.
NBF-undersøkelse: Noe bedre utsikter Det er noen lyspunkter i februar-utgaven av NBFs medlemsundersøkelse.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen - dette overrasker mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Anders Hovde la i dag fram funnene i NBF/Kantars «Serviceundersøkelsen 2023».
Kantar: Så mye betyr bilmerkets opphavsland - og dette er viktigst hos en forhandler Bilkjøperne har talt - og Anders Hovde i Kantar har både lyttet og analysert. Det var flere overraskelser i funnene han la fram på Bilbransjens dager i formiddag.
Økt «trivselsfaktor» i bilbransjen At ansatte i norsk bilbransje trives på jobben, er det ingen tvil om, skal man tro på tallene som ble presentert på Bilbransjens dager nå i formiddag.
I gang med ny undersøkelse: - Vi trenger mer kunnskap om trivsel i hele bransjen - I tøffe perioder er det spesielt viktig å ha oppmerksomheten på et godt arbeidsmiljø, sier BIL-direktør Erik Andresen. I dag åpner BIL og NBF en arbeidsmiljø-undersøkelse for bilbransjen.
Schibsted-undersøkelse: Bilabonnement (nesten) like aktuelt som privatleasing Bilabonnement øker i attraktivitet jo mer informasjon kundene har. Bilundersøkelsen 2024 gir også svar på hvilket bilmerke flest kunder vurderer og hvilket merke det er mest sannsynlig at de velger.
Disse elbilene har de mest fornøyde eierne To modeller fra BMW topper listen med tilfredse elbileiere. Som bilmerke er det likevel ingen som slår Lexus - heller ikke i denne delen av AutoIndex 2023.
Nordmenn mer positive til bilkjøp Etter bunn-notering i 2. kvartal ser det denne gangen noe lysere ut for bil i Forventningsbarometeret fra Finans Norge og Kantar.
Kjøperne av disse bilmerkene er mest - og minst - fornøyd med salgsprosessen Et profilert bilmerke har den beste nettsiden, mener deres kunder. Likevel ender det nok en gang sist blant alle merkene på AutoIndex resultatliste med vurdering av salgsprosessen ved kjøp av ny bil.
AutoIndex servicemarked: Kraftig fall for alle BOS-merkene - bunn-notering for Audi Flere merker har fremgang i 2023, men fortsatt er det ingen som truer Lexus. Både BOS og Møller-merkene faller tilbake og har tapt mye terreng på servicemarkedet i AutoIndex-undersøkelsen de siste fem årene.
Dette sier Møller og BOS om de svake AutoIndex-resultatene Norges to største bilkonsern tar ikke lett på at kundene er mindre tilfredse med deres forhandleres prestasjoner på servicemarkedet.
Lexus, Toyota og Volvo til topps - 18 av 23 merker går tilbake Avstanden mellom de beste og de dårligste øker, men lojaliteten til merket står sterkt hos mange. Se alle bilmerkenes totalprestasjoner her.
Lojaliteten faller i bilbransjen - unntaket er Toyota - Nedgangen i kundelojaliteten i bilbransjen er helt tydelig, men ikke overraskende, sier Pål Silseth i Norsk Kundebarometer. Toyota er eneste bilmerke hvor lojaliteten øker i år.
Undersøkelse: En av tre fikk ikke tilstandsrapport - Kvinner bruker i større grad enn menn både tilstandsrapport og kontrakt ved kjøp av bruktbil. Det gjør at de også er mer fornøyde med kjøpet, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Disse bilmerkene har høyere etterspørsel enn tilbud på Finn.no Volkswagen har flest annonser, men det er et annet bilmerke som har den høyeste etterspørselen - og dette er hva kundene assosierer med merkene. Her er noen av høydepunktene fra «Bilundersøkelsen 2023», gjennomført av Norges største markedsplass for brukte biler.
Kjøperne av disse bilmerkene er mest - og minst - fornøyd med salgsprosessen Et profilert bilmerke har den beste nettsiden, mener deres kunder. Likevel havner det sist blant alle merkene på AutoIndex resultatliste med vurdering av salgsprosessen ved kjøp av ny bil.
NBF-undersøkelse: Ansatte i bilbransjen er stolte av jobben - men opplever mobbing En ny NBF-undersøkelse viser at over åtte prosent har opplevd mobbing på arbeidsplassen det siste året.
Hva kan gjøre bilbransjen mer attraktiv? NBF og BIL skal i en ny undersøkelse kartlegge trivselen i bilbransjen. - Å bruke fem minutter på denne kan være en god investering for en mer lønnsom bilbransje i fremtiden, sier NBF-direktør Stig Morten Nilsen.
- Uaktuelt med brukte deler Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.
Bruktbil-undersøkelsen: Flere tilfredse kunder – men kraftig fall i andelen som kjøper bruktbil hos merkeforhandler Her er noen av «høydepunktene» fra Bruktbilundersøkelsen 2022 som ble lagt fram under «Bilbransjens dager 2022» på Gardermoen i dag.
Må se på provisjons-systemene for bilselgere Den lange leveringstiden for nye biler gjør at flere bilforhandlergrupperinger har gjort - eller vurderer å gjøre - tiltak for å endre på tidspunktene for utbetaling av selgerprovisjoner. Samtidig er mange i villrede om hva som skjer med lønnssystemene til bilselgere ved innføring av agentmodellen.
Provisjonslønn i bilbransjen: Dette sier aktørene om utviklingen For både bilselgere og mekanikere utgjør den bevegelige delen en betydelig andel av total lønn. Det viser en gjennomgang Bilbransje24 har gjort blant de større forhandlergrupperingene.
Skade/lakk-verkstedene: Liten aksept for strengere krav Økte krav fra myndigheter og bilprodusenter gir høyere kostnader, men gjenspeiles i liten grad i betingelsene fra forsikringsselskapene. Det mener flertallet av skade/lakkverkstedene i Bilbransje24s ferske undersøkelse. De aller fleste sier likevel at de har et godt forhold til selskapene.
Stigende optimisme i skade/lakk-bransjen Halvparten av verkstedene innen skade/lakk melder om lavere aktivitet enn normalt, men det er tydelig forskjell på øst og vest i landet. Flere tror på bedring i 1. kvartal neste år.
De beste – og dårligste – på servicemarkedet Noen merker har god fremgang, andre faller tilbake i AutoIndex' undersøkelse av kundetilfredsheten på verkstedene i 2019.