Mikkel Korntved er administrerende direktør i Loyalty Group, som står bak AutoIndex-undersøkelsene.
Foto: Birk Kromann
AutoIndex-sjefen: Må være mer «på» enn før
Nye aktører utfordrer bilbransjen. Men for raske kostnadskutt hos de etablerte kan gjøre det vanskelig å skape gode - og helt avgjørende - relasjoner til kundene, advarer Mikkel Korntved.
- Vi vet fra tidligere undersøkelser at kriser som påvirker
lommeboka gjør forbrukerne mer kritiske, sier Mikkel
Korntved til Bilbransje24.
Han er administrerende direktør i Loyalty Group, som i mer
enn 20 år har gjennomført AutoIndex-undersøkelsen for det norske, svenske og
danske bilmarkedet.
- Og dette ser vi enda sterkere i år, legger han til.
Samtidig gjør nye aktører, høy produksjonskapasitet og aggressiv
prising at de etablerte aktørene må være mer «på» enn tidligere, mener Korntved.
Han peker på at det enkleste er å ty til priskutt, men advarer
samtidig mot å tro at det er løsningen.
- Det nye konkurransebildet betyr at kampen om å skape den
beste relasjonen til kundene blir enda viktigere.
- Hvis de ikke klarer dette, vil
problemene bli enda større enn det de har opplevd med for eksempel Tesla, sier Korntved.
- Har skåret «inn til beinet»
AutoIndex-sjefen mener det er både riktig og sunt for
virksomheter å «fjerne overflødig fett», men peker på risikoen ved å ta dette
for langt.
Hvis de ikke klarer dette, vil problemene bli enda større enn det de har opplevd med for eksempel Tesla
Mikkel Korntved
- I krisetider kan en rekke gode initiativer bli kuttet
unødvendig hard, sier han og tegner et bilde:
- Det skjæres ofte «inn til beinet» i organisasjonen, men da
er det lett at både nødvendige muskler og sener følger med. Slik kan det
oppleves, og det er slett ikke bra.
Korntved peker på erfaringene de har med private importører,
både i Norge og Danmark, som han mener har reagert kraftigere og raskere med
kostnadskutt enn de fabrikkseide.
- En slik «krisehåndtering» påvirker organisasjonen negativt,
og det vil veldig fort forplante seg til dårlige kundeopplevelser.
Kanskje burde mer av de betydelige overskuddene de siste årene heller fungere som en buffer
Mikkel Korntved
- Kanskje burde mer av de betydelige overskuddene de siste
årene heller fungere som en buffer, i stedet for å gå til raske - og av og til
for raske - kostkutt.
- For denne tilstanden er veldig vanskelig snu når virksomheten skal agere offensivt og legge på seg igjen.
- Jeg mener det er noe i utsagnet om at man kan spare seg fra fiasko,
men ikke til suksess, sier Mikkel Korntved.