Volvo har flere ladbare hybrid-modeller med lang elektrisk rekkevidde på markedet. Disse får avgiftssmell neste år.

Ladbare hybrider: Så mye dyrere blir bestselgerne

- Vi forventer en lignende effekt på salget som det vi så før avgiftsøkningen på elbiler i slutten av 2022, sier Volvo-importøren. En rekke populære bilmodeller får store avgiftsøkninger neste år. 

Publisert

I enigheten om revidert nasjonalbudsjett ble det i går bestemt å fjerne avgiftsfordelene for ladbare hybridbiler allerede neste år.

Det skjer dermed ett år tidligere enn hva myndighetene har lagt opp til.

- Stortinget har tidligere vedtatt utfasing for plug in-fordeler over to år, men nå kommer det ett år tidligere enn varslet, sa Ida Krag til Bilbransje24 tidligere i dag.

Hun er sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt i Bilimportørenes Landsforening.

Avgiftsendringen rammer biler fra en rekke produsenter, deriblant Toyota og Volvo, som er de to største merkene på registreringsstatistikken for ladbare hybrider så langt i år.

Blant annet får Norges mest populære ladehybrid i år, Toyota RAV4, over 36.000 kroner i avgiftsøkning neste år.

Volvos ladbare modeller får «avgiftssmell» på mellom 42.000 og 47.500 kroner.

Det viser beregninger OFV i dag har gjort på forespørsel fra Bilbransje24.

Se full oversikt over avgiftsendringene for de 20 mest populære ladehybridene i år nederst i artikkelen. Det tas forbehold om feil/mangler i tallene.

- Dersom man som kunde har lyst på en ladbar hybrid, men har sittet på gjerdet fram til nå, så er det nå man bør bestille, sier Erik Trosby hos den norske Volvo-importøren.

Forventer salgs-oppsving utover året

Avgiftsendringene kan føre til at flere ladbare modeller og modellvarianter forsvinner på det norske markedet.

- At vektfradraget fjernes er som forventet, selv om det etter vår mening skjer et år for tidlig, 2025-målet tatt i betraktning, sier Erik Trosby til Bilbransje24.

Han er kommunikasjonssjef  i Volvo Car Norway.

- Vi har beholdt prisene fra 2022 og har biler tilgjengelig for rask levering i år, med attraktive kampanjer, sier han.

Trosby forventer at salget av ladbare hybrider kan få seg en oppsving utover året.

- Med en varslet avgiftsøkning forventer vi godt salg i år og en lignende effekt som det vi så før avgiftsøkningen på elbiler i slutten av 2022, sier han.

Volvo har tidligere signalisert at de skal fase ut ladbare hybrider i det norske markedet i løpet av 2025.

- Dersom man som kunde har lyst på en ladbar hybrid, men har sittet på gjerdet fram til nå, så er det nå man bør bestille.

I tabellen under er kun vektfradraget fjernet i beregningen av «avgift 2024», alle andre satser er satt uendret fra 2023: