Finansdepartementet innrømmer feil: Må korrigere vektavgiften I statsbudsjettet for 2025 foreslo Regjeringen å øke vektavgiften for personbiler med nær 11 prosent. - Det har skjedd en feil, innrømmer Finansdepartementet til Bilbransje24.
OFV: Vektavgiften øker med nær 11 prosent - se engangs-avgiften på alle bilmodeller i 2025 her Regjeringen oppgir i statsbudsjettet for 2025 at avgiften for egenvekt oppjusteres med 3 prosent. Dette er ikke riktig, påpeker OFV - som nå har oppdatert sin avgiftskalkulator med de foreslåtte endringene i engangsavgiften i 2025 på alle nye person- og varebiler.
Elbilforeningen: - Det er rett og slett harry - Regjeringen burde gjort mer for å dra 2025-målet i havn, mener Elbilforeningen.
Møller: - Statsbudsjettet åpner for fossilbil-comeback Vurderer å ta tilbake populære fossilbil-modeller fra Volkswagen i det norske markedet.
Lite endringer i bilavgiftene - kutter i «årsavgiften» for bensin- og dieselbiler Dette er forslagene til endringer i de bilrelaterte avgiftene i statsbudsjettet for 2025.
EU har vedtatt straffetoll for kinesiske biler Stemmer for å innføre straffetoll på kinesisk-produserte elbiler - men fortsetter forhandlingene.
NAF: Svakeste bilsalg siden finanskrisen - ikke rør avgiftene - 2024 ser ut til å bli det svakeste året for salget av nye biler på flere år. Derfor må bilavgiftene fryses i statsbudsjettet for 2025, som legges fram mandag, sier Nils Sødal i NAF.
NBF: - Tid for nye elbilmål KOMMENTAR: Å slutte og snakke om 2025-målet vil kreve litt øvelse. Men vi må komme oss videre. For omstillingen er langt fra ferdig og vi trenger politikere med nye, ambisiøse mål.
Revidert nasjonalbudsjett: - Håndsrekning til de lette el-varebilene KOMMENTAR: - Vi burde fått en helhetlig satsing på utslippskutt fra nyttekjøretøyene, og får i stedet drypp fra små, fragmenterte løsninger, skriver Ida Krag om dagens enighet om revidert nasjonalbudsjett.
Slik blir EUs nye straffetoll på kinesiske elbiler Rammer alle elbiler produsert i Kina - og produsentene får differensierte tollsatser.
NBF om revidert: - Skuffende på leasing - gode signaler på elbil-moms KOMMENTAR: - Politisk ledelse i Finansdepartementet har, til tross for flere henvendelser, ikke ønsket møte med bransjen. Det er beklagelig, skriver Ida Krag i Norges Bilbransjeforbund.
- Endelig fjernes elbil-hinderet i leasing Det reviderte statsbudsjettet er en positiv dreining, mener Elbilforeningen.
Kraftig brems - men ikke «full stans» - i bruktbil-eksporten Nye refusjonsregler til tross, det eksporteres fortsatt biler fra Norge. Så mange er utført - og så mye engangsavgift er refundert - hittil i år.
BIL om NTP: - Frykter at den ikke blir vendepunktet markedet trenger Vare- og lastebiler henger langt etter fastsatte klimamål. - Vi i BIL er mer opptatte av at det kommer på plass konkrete tiltak, enn at måltallene strammes inn, sier Andreas Handeland.
- Risikoen for avgiftsøkninger på fossilbiler øker jo flere som selges Men det er bare på nullutslippsbilene det er mulig å hente reelle inntekter. - For disse vil man trolig gradvis gå veien mot full moms først, skriver Ida Krag i denne kommentaren.
Så mye kuttes eksport-refusjonen i 2024 Neste år blir det store endringer i refusjon av avgiftene ved eksport av brukte biler - i noen tilfelle blir beløpet halvert. Dette blir nivået på en rekke modeller i bruktmarkedet.
Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2024 - etter budsjettforliket OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2023 til 2024 på alle nye person- og varebiler etter helgens budsjettforlik.
Slik blir refusjonen ved bruktbil-eksport i 2024 Fra 1. januar blir det gjort en sentral endring i refusjonsordningen ved eksport av brukte biler.
NBF oppretter «bilpolitisk utvalg» - inviterer medlemmene til å delta Norges Bilbransjeforbund styrker satsingen på det bilpolitiske og oppretter bransjeutvalg for bilpolitikk.
NBF: Hva var det vi sa? Riksrevisjonen kommer i en rapport med kraftig kritikk av ENOVAs håndtering av støtteordninger for el-vare- og lastebiler. - Bransjen står klar - og har mulighet - til å gjøre store utslippskutt, men trenger rammer som gir trygghet for mer kostbare, klimavennlige investeringer, skriver Ida Krag i NBF i denne kommentaren.
BIL med ros til SV: Et konstruktivt forslag på et stort problem I går kom Riksrevisjonen med kraftig kritikk av dagens støtteordninger for elektriske vare- og lastebiler som ikke fungerer. Samme dag foreslår SV å endre støtteordningene i sitt alternative statsbudsjett for 2024. - Stortinget bør vedta dette, sier BIL-direktør Erik Andresen.
SVs budsjett-alternativ: Vil øke avgiftene på fossilbiler - kutte på el-varebilene Regjeringens støtteparti krever flere endringer i de bilrelaterte avgiftene i sitt alternative statsbudsjett, som ble lagt fram i dag. El-varebiler er «vinnerne», mens grepet strammes på fossilbilene.
- Må ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler - På tre år har avgiftene på flere vanlige elbiler økt med mellom 12.000 og 110.000 kroner og i tillegg har de blitt dyrere å eie, sier Ingunn Handagard i NAF. Hun har en klar oppfordring til regjeringspartiene og SV.
Ny rapport: Så mye kan avgifter bremse elbilsalget SE OPPTAK: BIL, NBF og OFV har i dag lagt fram en rapport som viser konsekvensene ved ulike scenarier for innføring av mer engangsavgift, moms og og bruksavgifter på elbilene.
Kalkulator: Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2024 OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2023 til 2024 på alle nye person- og varebiler - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt.
NBF-direktøren: - Fullstendig krise for leasing som finansierings-alternativ Foreslåtte endringer i tilbakeføring av moms på leasingbiler får NBF til å reagere.
NBF: - Regjeringen har forstått alvoret - Vi ba om et avgiftspolitisk hvileskjær og er langt på vei blitt hørt. Bilbransjen står allerede i en krevende økonomisk situasjon og trenger forutsigbarhet, sier leder næringspolitikk i NBF, Ida Krag.
Møller: - Skuffet over firmabilskatten Møller Mobility Group er lettet over at regjeringen ikke foreslår skjerpelser i elbilavgiftene, men er skuffet over at man ikke har funnet gode løsninger for å elektrifisere markedet for firma- og leiebiler.
- Moralsk og juridisk uholdbart - Enkelte brukere får en overbeskatning på over 100 prosent. Det er både moralsk og juridisk uholdbart, sier Jan Traaseth i Motor Gruppen.
Elbilforeningen: - Oppgitt over «fossilrabatt» i milliardklassen - Uforståelig at man gir avgiftslette for å eie en Porsche Cayenne, men ikke til en eier av Nissan Leaf., sier Elbilforeningen. Reduksjonen i trafikkforsikringsavgiften gjør dem oppgitt.
Statsbudsjettet: Dette er endringene i bil-avgiftene Vektfradraget for ladbare hybrider fjernes, årsavgiften reduseres og drivstoff-avgiften foreslås økt. Bilimportørene ble ikke hørt i sine ønsker om reduksjoner i firmabilbeskatningen for elbiler.
Budsjett-lekkasje: Senker årsavgiften - øker drivstoff-prisene Regjeringen legger opp til å gjøre små justeringer på avgifter rundt eierskap av bil, ifølge Aftenposten. BIL-direktør Erik Andresen håper på én viktig endring til.
NBF om firmabiler: - Betydelig overbeskattet Dersom man legger OFVs bilholskostnadskalyle til grunn, bør beskatningen av elbiler reduseres med opp mot 50 prosent. Hele firmabilordningen må gjennomgås, skriver Ida Krag i NBF i denne kommentaren.
- Firmabilene truer elbil-målet - Gjeninnføring av skatterabatt for elektriske firmabiler er grepet Stortinget nå må ta, skriver Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening i denne kommentaren.
Ladbare hybrider: Så mye dyrere blir bestselgerne - Vi forventer en lignende effekt på salget som det vi så før avgiftsøkningen på elbiler i slutten av 2022, sier Volvo-importøren. En rekke populære bilmodeller får store avgiftsøkninger neste år.
Avgifts-sjokk for ladbare hybrider Regjeringspartiene og SV er enige om å fjerne vektfradraget for ladbare hybrider allerede fra neste år. For markedslederen Toyota RAV4 betyr det flere titusener i økte avgifter.
Firmabilskatten på elbiler er dobbelt så høy som fordelen På to år har beskatningen av elbil som firmabil økt med 50 prosent, og med den siste endringen viser beregninger at de nå overbeskattes med opp mot 108 prosent. Dette vitner om en manglende respekt for prinsippet om samsvar mellom skattbar fordel og privat fordel, skriver Jan Traaseth i denne kommentaren.
OFV: Tull med tall fra Enova – Enova bruker tall som ikke gir et korrekt virkelighetsbilde, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen. Han mener støtteordningen for el-varebiler bør opprettholdes.
Enova kutter støtten til el-varebiler - bilbransje-organisasjonene reagerer kraftig - Dette er ubegripelig, og et stort tilbakeslag for overgangen til nullutslipp, sier NBF, BIL og Elbilforeningen i en samlet kritikk mot Enovas beslutning.
NAF: Vektavgift på elbiler må skrotes NAF viser til nedgang i bilsalget i år og ber nå regjeringen fjerne vektavgiften på nye biler.
Ford tar «en liten Tesla»: Kutter prisene på Mustang Mach-E med inntil 45.000 kroner i Norge - Vi gjør en storsatsing på Mustang Mach-E i Norge, sier den norske Ford-sjefen Per Gunnar Berg, som også vil tilby mer attraktiv og forutsigbar finansiering.
De nye Tesla-prisene: Kan være villedende markedsføring Oppgir priser uten moms og avgift. - Vil lett anses villedende, sier Forbrukertilsynet.
El-varebiler: «Utilsiktet» kostnads-økning for brukere og arbeidsgivere El-varebiler får nå moms fra første krone. Myndighetene hevder at dette i praksis ikke vil få konsekvenser for næringslivet. - Det mener jeg er helt feilaktig, sier Jan Traaseth i Motor Gruppen.
ESA: Godkjenner forlengelse av norske elbil-insentiver frem til 2025 EØS-tilsynet (ESA) har i dag godkjent en forlengelse av og endringer i insentiver for nullutslippsbiler i Norge.
Ingen endring i maksimal løpetid på billån Finanstilsynets forslag om fem års maksimal løpetid på billån blir ikke gjennomført. Det gleder både bil- og finansbransjen.
NAF: Terskelen for å avbryte nybil-kontrakten bør senkes Med til dels store prisøkninger på nybiler fra nyttår mener NAF at 6-prosentskravet for prisøkning bør halveres.
Statens satser: Kraftig økning i kilometer-godtgjørelsen For første gang siden 2019 settes godtgjørelsen for bruk av egen bil opp fra 2023.
Avklaring: Registrerings-tidspunktet avgjør elbil-momsen Skattedirektoratet slår fast hvilket tidspunkt som avgjør om elbilen blir moms-pliktig.
Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2023 OFVs avgiftskalkulator er nå oppdatert med de siste endringene fra forliket i statsbudsjettet. Her ser du hvor mye engangsavgiften øker fra 2022 til 2023 på alle nye person- og varebiler.
Overgangsordning: Avklaring om moms på leasing av nyttekjøretøyer For personbilene har det vært klart at det ikke blir moms på leien for elbiler som er leaset før 1. januar 2023. Nå har Finansdepartementet avklart at overgangsordningen også skal gjelde nyttekjøretøyer.
Amcar innklager den nye vektavgiften til ESA - To biler med lik vekt får totalt ulik vektavgift ved nybilkjøp om regjeringens forslag i statsbudsjettet blir vedtatt. Det er både diskriminerende i konkurransesammenheng, og det strider med avgiftens logikk, skriver Amcar i en klage til EFTAs overvåkningsorgan ESA.
- Heller ikke elbilen har venner på Stortinget - Vi kan konkludere med at SV ikke har prioritert utslippskutt fra veitrafikken. Lenge har elbilen hatt ivrige forsvarere på Stortinget, den tiden ser nå ut til å være forbi, skriver Egil Steinsland i denne kommentaren.
Budsjett-enighet: Dette blir endringene i bilavgiftene Budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og SV innebærer noen få endringer i bilavgiftene i forhold til det som ble foreslått i statsbudsjettet for 2023.
Mulig «momsfelle» for elbilene Hva skjer dersom en forhandler registrer en ny elbil på kunden i desember - men bilen først blir utlevet på nyåret?
Sverige: Fjerner umiddelbart støtten til lav- og nullutslippsbiler - gir «amnesti» til de som har bestilt Nå vil ikke lenger svenske nybilkjøpere få «klimabonus» når de velger null- eller lavutslippsbiler.
SV: Vil skrote elbil-avgifter - og slik vil de gjøre fossilbiler dyrere SVs alternative statsbudsjett går mot regjeringen på flere punkter – men momsgrensen for elbiler beholdes.
Moms på elbiler: Ny vektavgift «utvider» 500.000-kroners grensen Dette er hva som skjer med momsen når kjøpesummen - inkludert den nye vektavgiften - passerer en halv million.
Kalkulator: Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2023 OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2022 til 2023 på alle nye person- og varebiler - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt.
OFV-direktøren:- Bilsalget kan ende på 2010-nivå neste år Beregninger OFV har gjort viser at provenyet fra bilavgiftene kan bli doblet i 2023. - Samlet sett kan vi si at den delen av statsbudsjettet som omhandler bilavgiftene, ligner på en katastrofe, sier Øyvind Solberg Thorsen.
- En bråbrems for det grønne skiftet KOMMENTAR: - For nybilsalget totalt sett kan følgene bli betydelige, sier Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening om det foreslåtte statsbudsjettet for 2023.
Firmabil-smell: - 43 prosent «overbeskatning» Forslaget i statsbudsjettet for 2023 rokker ved prinsippet om at firmabil-beskatning skal tilsvare private driftskostnader, mener Jan Traaseth i Motor Gruppen. Så mye øker den neste år.
Elbilforeningen: - Vi har fått en ren «diesel-regjering» - Her kommer all elendigheten samtidig, oppsummerer generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
BIL: - Reagerer kraftig på engangsavgift på elbiler - Det veldig uheldig at regjeringen foreslår å innføre engangsavgift på elbiler, samtidig med at elbiler over 500.000 også får merverdiavgift.
NAF: - Håpløst med rekkeviddeavgift på elbiler - Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Store endringer i engangsavgiften Ny vektavgift, moms og full omregistreringsavgift for elbiler. Dette er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i forslaget til statsbudsjett for 2023.
NBF: Noen scenarioer for hva som kan komme i statsbudsjettet Sjelden før har vi i NBF vært så usikre på hva som kommer. Store avgiftshopp? Forutsigbare endringer? Vi vet ikke. Men det vi vet er at budsjettet blir stramt og bilavgiftene skal bli grønnere, og kan tenke oss noen scenarioer basert på det, skriver Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
Går bilavgiftene i taket? I Statsbudsjettet for neste år kommer det mange svar, men mange vil nok ikke like svarene vi får, skriver NBFs kommunikasjonssjef Egil Steinsland i denne kommentaren.
Møller: Slik bør elvarebil-støtten være Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby ønsker en ny Enova-ordning for elektriske varebiler. Dette er forslaget.
NAF om revidert budsjett: - Svikter bilistene Det er bra at momsfritaket videreføres, men regjeringen er i utakt med markedet, mener NAF.
Elbilforeningen: Roser enigheten mellom SV og regjeringen - Forhandlingsresultatet bringer oss et skritt nærmere målet om utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier Christina Bu.
Bekreftet: Moms på elbiler over 500.000 Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har kommet til enighet om revidert nasjonalbudsjett.
Porsche-sjefen: Frykter ikke kanselleringer – forbereder ny «boost» før nyttår Dersom regjeringens forlag til innføring av elbilmoms blir vedtatt, vil alle bestilte biler hos Porsche bli rammet av «6 prosent-klausulen» i kjøpekontraktene hvis de ikke blir levert i år. Dette sier Porsche-sjefen om leveringssituasjonen.
SV: Vil ikke støtte regjeringens moms-forslag på elbiler - Dette er et løftebrudd fra regjeringen, sier SVs Kari Elisabeth Kaski, som ønsker en helt annen innretning på innfasingen av moms på elbiler.
Bertel O. Steen om elbil-moms: - En ryddig modell Konsernsjef Harald Frigstad i Bertel O. Steen synes elbil-momsen kommer for tidlig, men stiller seg positiv til modellen som er foreslått.
NBF: - Elbil-momsen er absurd Bilbransjeforbundet er mildt sagt oppgitt over manglende forutsigbarhet.
Møller: Oppsiktsvekkende elbilregning fra regjeringen - Dersom regjeringen virkelig med viten og vilje struper elbilveksten nå, er det oppsiktsvekkende, sier administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller.
BIL: Løftebrudd for elbilene - Vi har en forventing om at SV vil prioritere dette i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.
Bekreftet: Innfører moms for elbiler - slik blir den nye ordningen Tilskuddsordningen erstatter momsfritaket - skal «speile moms-fritak» opp til 500.000 kroner.
Elbilforeningen: En ubegripelig dårlig idé - Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.
NRK: Regjeringen fjerner moms-fritak for elbil, innfører tilskudds-ordning Tilskuddsordningen skal speile momsfritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner.
Omregistreringsavgift for elbiler fra 1. mai – dette blir satsene Med ESAs godkjenning på plass er det nå klart for innføring av omregistreringsavgift på elbilene.
Moms på restverdien: - Skjevheten er allerede utjevnet Innføring av moms på restverdien for leasingbiler er et usedvanlig dårlig forslag. Det vil skape langt flere problemer enn det «løser», mener både Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund.
ESA-vedtak: Endelig klart for omregistrerings-avgift på elbiler Nå er det klart for innføring av omregistrerings-avgift på elbiler. Samtidig godkjenner ESA økning i den skattepliktige fordelen for ansatte som benytter arbeidsgivers elbil privat.
- Innfør moms på restverdien for leasingbiler «Tett skattehullet i leasingmarkedet», er Elbilforeningens oppfordring til politikerne. Nå venter de på Finansdepartementets utredning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2022.
Ladbare hybrider: Så mye av avgiftsøkningen har importørene lagt på bilprisen Mens noen bilimportører har løftet bilprisen tilsvarende avgiften – og vel så det – har andre valgt å «sponse» deler av økningen. Dette er det nye prisbildet for de 25.000 nye ladbare hybridene som importørene forventer å selge i 2022.
Ingen omregistrerings-avgift for elbiler - ennå Innføringen av omregistreringsavgift for elbiler har ikke tredd i kraft fra nyttår. Her er årsaken.
Firmabilskatt på elbil: De minste øker mest – se utregningene her - Paradoksalt nok er det de med de billigste firmabilene som får størst skatteøkning i 2022, målt i prosent. Det sier direktør Jan Traaseth i Motor Gruppen, etter å ha regnet på de siste endringene i Statsbudsjettet for 2022.
Oppdatert kalkulator: Kraftig økning i varebilavgiftene – her ser du hvor mye Den nye avgiftskalkulatoren fra OFV gir 2022-avgiftene for alle nye person- og varebiler på det norske markedet neste år - etter budsjettenigheten mellom regjeringspartiene og SV.
Dette blir endringene i bilavgiftene neste år Økte avgifter på varebiler, 20 % fradrag i firmaskatten og 25 % omregistreringsavgift for elbiler. Her endringene i bilavgiftene fra 1. januar 2022, etter at Ap, Sp og SV nå er enige om Statsbudsjettet for neste år.
SV-innspill: Vil øke varebilavgiftene med 1,4 milliarder – hinsides all fornuft, mener BIL SV har i forbindelse med sitt alternative klimabudsjett lagt fram en liste med tiltak de ønsker innført.
Bilbransjen frir til SV i budsjettforhandlingene Erik Andresen (BIL) og Stig Morten Nilsen (NBF) oppfordrer nå SV til å redde ladehybridene og sikre det grønne skiftet i firmabilmarkedet.
Elbil som firmabil: Så mye øker skatten neste år Skattesmell: En liten elbil blir inntil 67 % dyrere for firmabilbrukeren neste år. Her ser du hvor mye mer det kan koste å ha firmabil i 2022 - dersom Regjeringens forslag om fjerning av «rabatten» på elbiler vedtas.
- En smak på den nye normalen - Bilbransjen står nå overfor et betydelig skifte, skriver Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening i denne kommentaren.
Harald A. Møller: - Setter vår lit til SV Norges største bilimportør reagerer på at firmabilfordelen for elbiler foreslås fjernet. De frykter nå at den nye regjeringen tar grep som kan gjøre at 2025-målet blir vanskeligere å nå.
Elbilforeningen: Lettet, men skuffet - Det er uforståelig at det eneste nye grepet i elbilpolitikken er å fjerne elbilfordelene i firmabilbeskatningen, sier leder i Elbilforeningen, Christina Bu.
BIL: - Blir straffet for ha gjort et riktig valg At det nå ligger an til «momsfrie» elbiler i hele 2022, er positivt. Erik Andresen har derimot betydelige problemer med å forstå flere av de andre forslagene i Støre-regjeringens statsbudsjett for 2022.
Opprettholder forslaget om avgiftsøkning for ladbare hybrider Her er Støre-regjeringens forslag til endringer i Statsbudsjettet for 2022.
- Forventer at regjeringen utsetter avgiftsendringen - En helt urimelig prisøkning på flere titusener for mellom 15.000 og 20.000 ladbare hybridbiler som allerede er bestilt, endrer ikke kjøpsadferd. Vi forventer at den nye regjeringen lytter til våre innspill, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen. Det er en samstemt bilbransje som stiller til høring i Stortingets finanskomite tirsdag.
Moms på elbiler: - Bryter med prinsippene i lovgivingen - Forslaget vil skape utfordringer for selgere, kjøpere og myndighetene selv, mener Regnskap Norge om moms på deler av kjøpesummen for elbiler.
Ønsker å markere delte meninger i bilbransjen - Vi har ingen ting imot elbilmoms, heller ikke at den innføres fra 2022. Det sier konsernsjef Leif Madsberg i Gill Gruppen, som mener det er viktig å få fram at det er ulike syn på dette i bransjen.
- En forutsigbar bilpolitikk burde være et minimum KOMMENTAR: Forslaget til Statsbudsjett gav bilbransjen en skikkelig nesestyver. I regjeringserklæringen til Ap og Sp er det derimot lite nytt å spore. Spørsmålet er hva vi har i vente - både på kort og lang sikt, skriver Egil Steinsland i NBF.
Ny regjering slår fast innføring av elbil-moms - men sier ikke når Det er få forpliktende detaljer om bilavgifter i den nye regjeringsplattformen fra Ap og Sp.
Avgiftene på alle bilmodeller i 2022 Kalkulatoren fra OFV gir engangsavgiftene for alle nye biler på det norske markedet i 2022.
Toyota RAV4 øker med over 40.000 kroner: - Svært skuffende Toyotas bestselger rammes hardt av det nye budsjettforslaget fra den avtroppende regjeringen.
- Legger opp til å ta livet av ladbare hybrider NBF og BIL er ikke nådige i kritikken av regjeringens forslag til endringer i bilavgiftene i Statsbudsjettet for 2022.
Møller: - Håper at elbil-politikken får leve videre på vei mot målstreken - Vi har nå hatt åtte år med en elbilpolitikk som har virket, sier Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby - som samtidig foreslår mulig tidspunkt og bunnfradrag for innføring av elbil-moms.
Statsbudsjettet: Øker rekkevidde-kravet på ladbare hybrider, full omregistrerings- og trafikkforsikrings-avgift for elbiler Dette er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i den avtroppende regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022.
Dette er NBFs spådom for bil-politikken etter valget - Ingenting er sikkert, men vi kan analysere oss frem til noen mulige utfall, skriver NBFs kommunikasjonssjef Egil Steinsland i denne kommentaren.
- Tror ikke på moms på elbiler fra nyttår Mulig regjeringspartner Senterpartiet er for innføring av moms på elbiler, men partiets parlamentariske leder Marit Arnstad mener det neppe blir innført fra 1. januar 2022.
Ulik fokus på bilavgifter i partiprogrammene Gjennom programmene prioriterer de politiske partiene saker og tilkjennegir sitt ståsted. Her er hva hvert av dem sier om elbiler og bilavgifter for kommende storingsperiode. Noen er mer konkrete enn andre.
Ingen endringer i bilrelaterte avgifter i revidert statsbudsjett Regjeringen gjør ingen endringer i bilavgiftene i sitt reviderte statsbudsjett, som ble lagt frem i formiddag.
TØI: Moms vil halvere elbil-salget - Nå må Stortinget ha is i magen og vente med forsiktig innfasing av moms på elbiler, mener Christina Bu i Elbilforeningen.
Tvil om Enova-tall: - Dette må de rydde opp i Ifølge Enova har de allerede gitt over en halv milliard kroner i støtte til nær 20.000 elektriske varebiler, mens det faktisk er utbetalt 84 millioner. - Her gir Enova et helt feil bilde av virkeligheten, sier en kraftig provosert OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
Grønt lys for momsfritak på elbiler i to år til EØS-tilsynet ESA har i dag godkjent momsfritak på elektriske nullutslippsbiler i ytterligere to år i Norge.