Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER

Kommentar: Odd Erik Skavold Lystad, Bilbransje24

Tesla Model Y har vært bestselger i Norge i flere år. Nå kommer den i oppgradert utgave.

Nye Tesla Model Y er i Norge: Bestselger med utfordringer

KOMMENTAR: Teslas nye storselger kommer offisielt til Norge i mars, med en prislapp på rundt 610.000 kroner. Bilbransje24 har fått en eksklusiv titt - men klarer den å «maskere» utfordringene bilmerket står overfor?

Publisert

Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.

«Nye» Tesla Model Y – en kraftig oppgradert versjon av dagens modell – er på «hemmelig» besøk i Norge.

I motsetning til nye Model 3, har Tesla beholdt blinklys-hendelen i Model Y.

Bilbransje24 har, som ett av få norske medier, fått en eksklusiv titt på bilen.

Fredag 31. januar kommer ytterligere en bil til Norge, og de to bilene skal stå utstilt i showroomet til de to Tesla-avdelingene på Skøyen i Oslo og Kokstad i Bergen.

Ifølge Tesla er 70 prosent av delene i Model Y nye eller oppgraderte, men drivlinjen er som tidligere. Batterier og motorer er uendret fra dagens utgave.

Og ja; Tesla har beholdt blinklys-hendelen i nye Model Y. 

Det som er igjen av i Norge utgående Model Y havner nå i Teslas «Inventory»-oversikt, og skal fortsatt selges med rentekampanje.

Kampanjepris får ikke den nye foreløpig, som i begynnelsen kun er å få i «Launch Series» til 610.813 kroner.

Dette er en Long Range AWD-modell, med samme batteri og drivlinje som dagens modell, som nå har en pris på 482.631. De første kundebilene kommer i mars.

Globale utfodringer

Fronten på nye Model Y minner mye om pickupen Cybertruck og prototypen på den selvkjørende drosjen Cybercab – og med dette designgrepet har Tesla også lagt seg på en linje som i større grad skal attrahere kinesiske kunder. Her har merket godt fotfeste, men står i fare for å miste forspranget på de nasjonale merkene.

Men like viktig er det kanskje at det amerikanske bilmerket får et globalt oppsving i salget.

I 2024 ble det totale Tesla-salget i verden en drøy prosent lavere enn i 2023.

På våre trakter klarte ikke Model Y å forsvare tittelen som «Europas mest solgte bil» i 2024, den var det Dacia Sandero som tok tilbake.

I lang tid har det versert rykter om en «Tesla Model 2», en bil som skal konkurrere i klassen under Model 3 og Y, for å nå et stadig mer prissensitivt publikum.

Det er ikke uten grunn at merker som Citroën, Fiat, Dongfeng, Opel – og flere – har lanseringer i disse dager av elbiler i 20.000-25.000 euro-segmentet.

Men foreløpig har «Model 2» latt vente på seg.

Mangelen på en bil i pris- og størrelsesklassen under Model 3 er ikke den største utfordringen Tesla står overfor om dagen

«Elefanten i rommet»

Mangelen på en bil i pris- og størrelsesklassen under Model 3 er likevel ikke den største utfordringen Tesla står overfor om dagen.

Den tvilsomme æren må nok selskapets store leder, Elon Musk, få.

Hans oppførsel med den plutselige alliansen med Donald Trump - toppet av opptredenen under Trumps innsettelsesseremoni tidligere i uken - kan snu opp-ned på Tesla-imaget.

Den norske Tesla-organisasjonen mener de må ha fokus på produkt og kunder, og er tydelig på at det er over 130.000 ansatte i selskapet. De er mer enn bare én person.

Men det finnes ingen bilmerker i ordinært salg i Norge i dag som er så tett knyttet til en enkeltperson som Tesla.

For mange er Tesla Elon Musk. De er uløselig knyttet sammen. Tesla hadde ikke vært i nærheten av det vi kjenner det i dag uten Musk – men Musk hadde heller ikke vært i nærheten av det han er i dag uten Tesla.

Kjøper på tross av Musk

Fremstår Musk som han gjør bevisst for å skape oppmerksomhet, uten å egentlig tenke over konsekvensene? Uavhengig av av årsakene spiller han med høy risiko.

Ifølge en undersøkelse Infact har gjort for Rebil, er 4 av 10 nordmenn mer negative til Tesla som bilmerke nå, som en direkte følge av Musks oppførsel.

I fjor ble Tesla Model Y Norges soleklart mest solgte bil. Det har også den nye modellen alle forutsetninger for å bli.

For kort tid siden var det å kult å eie en «Muskmobile». Hvor kult er det i 2025?

Spørsmålet er om seieren i så fall blir like overlegen.

Elon Musk kan gå fra å være en av de viktigste salgsargumentene for Tesla, til å være en bremsekloss for merkets image og salgbarhet.

Fra å kjøpe en Tesla på grunn av Musk, vil norske kunder nå kjøpe på tross av Musk.

For kort tid siden var det å kult å eie en «Muskmobile». Hvor kult er det i 2025?