NBF oppretter «bilpolitisk utvalg» - inviterer medlemmene til å delta Norges Bilbransjeforbund styrker satsingen på det bilpolitiske og oppretter bransjeutvalg for bilpolitikk.
Gumpen Skade og Bilpleie vant «Årets blinklys» Mottok prisen under kveldens Bilbransjens dager-middag.
- Dette er utgangspunktet for alt vi skal gjøre videre - Drive Dealer-modulen kjører og vi er godt i gang med onboading av forhandlere. Vi er klare til å bevise at dette er den beste løsningen for bilbransjens håndtering av bruktbiler i fremtiden, sier Drive-sjef Eirik Foss Stene.
Møller med konkrete mål for kvinneandel Konsernsjef Petter Hellman er klinkende klar på konsernets mål for fremtidig kvinneandel. Det kom frem på Bilbransjens dager nå i formiddag.
Økt «trivselsfaktor» i bilbransjen At ansatte i norsk bilbransje trives på jobben, er det ingen tvil om, skal man tro på tallene som ble presentert på Bilbransjens dager nå i formiddag.
NBF: Hva var det vi sa? Riksrevisjonen kommer i en rapport med kraftig kritikk av ENOVAs håndtering av støtteordninger for el-vare- og lastebiler. - Bransjen står klar - og har mulighet - til å gjøre store utslippskutt, men trenger rammer som gir trygghet for mer kostbare, klimavennlige investeringer, skriver Ida Krag i NBF i denne kommentaren.
- Mer ubetalt tilleggsarbeid – en urettferdig byrde for skadeverksteder KOMMENTAR: Det er stadig vanskeligere for skadeverkstedene å opprettholde de strenge bransjestandardene når de ikke blir tilstrekkelig kompensert for alt arbeidet dette innebærer, skriver Knut Ole Magistad.
NBF: - Finn.no utnytter sin markeds-makt - det kan ikke fortsette - NBF kommer på vegne av norsk bilbransje til å kreve at den nye prismodellen forkastes og at den varslede prisøkningen stoppes, sier Stig Morten Nilsen
- De største merke-forhandlerne vil merke det mest Den nye prismodellen for annonsering slår svært forskjellig ut for merkeforhandlere og «annet bilutsalg».
Dette er finalistene i «Årets blinklys» Tre skadesenter - inklusiv ett i tospann med bil-demontering - er de nominerte i kåringen.
Sterke reaksjoner på Finn-grep: - Maktmisbruk og arroganse Det er sterke ord som brukes om fremgangsmåten til Finn.no ved innføringen av ny prismodell.
Ny rapport: Så mye kan avgifter bremse elbilsalget SE OPPTAK: BIL, NBF og OFV har i dag lagt fram en rapport som viser konsekvensene ved ulike scenarier for innføring av mer engangsavgift, moms og og bruksavgifter på elbilene.
Carweb vil «levere» bruktbiler til den nye bransjeplattformen Drive Sentinel Software AS, som er eid av Finn.no, har inngått en avtale med Drive Mobility. Den innebærer at Carweb-brukere også kan publisere til den nye bransjeportalen Drive.no.
I gang med ny undersøkelse: - Vi trenger mer kunnskap om trivsel i hele bransjen - I tøffe perioder er det spesielt viktig å ha oppmerksomheten på et godt arbeidsmiljø, sier BIL-direktør Erik Andresen. I dag åpner BIL og NBF en arbeidsmiljø-undersøkelse for bilbransjen.
NBF-direktøren: - Fullstendig krise for leasing som finansierings-alternativ Foreslåtte endringer i tilbakeføring av moms på leasingbiler får NBF til å reagere.
NBF: - Regjeringen har forstått alvoret - Vi ba om et avgiftspolitisk hvileskjær og er langt på vei blitt hørt. Bilbransjen står allerede i en krevende økonomisk situasjon og trenger forutsigbarhet, sier leder næringspolitikk i NBF, Ida Krag.
Finn.no: Sier opp alle bilforhandler-avtalene - rigger seg for ny prismodell NBF-rabatten fjernes og 1. januar 2024 trer nye vilkår i kraft. - Den rollen og posisjonen vi har gjør det viktig for oss å være transparente i vår prissetting, sier Jens Hauglum i Finn.no.
Bilbransjen: Tror på fall i sysselsettingen - dette er de største utfordringene nå Svarene fra NBF-bedriftene i Økonomibarometeret for 3. kvartal er lite lystig lesing, sett med bilbransje-briller. Økte innkjøpspriser og synkende ordreinngang bekymrer. Men alt går ikke den gale veien.
NBF med to nye bransjeutvalg Bilbransjeforbundet har etablert to nye arbeidsgrupper. Den ene skal jobbe med servicemarked, den andre skal diskutere felles utfordringer for merkeforhandlere.
NBF om firmabiler: - Betydelig overbeskattet Dersom man legger OFVs bilholskostnadskalyle til grunn, bør beskatningen av elbiler reduseres med opp mot 50 prosent. Hele firmabilordningen må gjennomgås, skriver Ida Krag i NBF i denne kommentaren.
Agentmodellens tilpasningsevne i et omskiftelig marked Over natten har det norske bilmarkedet gått fra et pull- til et pushmarked. Jeg lurer på hvordan en agentmodell - og ikke minst direkte salg - står seg i en slik markedssituasjon, skriver Knut Martin Breivik i NBF i denne kommentaren.
- Ser ingen «permitterings-trend» NBFs forhandlingssjef Hans Tore Hagland er krystallklar på at det er langt mellom bemanningsreduksjonene blant bilselgere.
Fristen nærmer seg - slik kan du melde deg på NBFs bærekraft-konkurranse - Dette er en inspirasjonspris, så ingen tiltak er for små, sier Heidi Chr. Lund i NBF.
NBF med kraftig advarsel til Finansdepartementet og Norges Bank Ferske tall fra NBF om kontraktsinngangen i første halvår gir grunn til alvorlig bekymring for bilbransjen fremover.
- Dårlige nyheter selger - Det er ingen tvil om at bilbransjen i Norge har krevende tider for øyeblikket, men det med en viss undring at jeg leser oppslag i bransjemedia med overskrifter som «Prisen på brukte elbiler stuper», skriver Tore Rylander i NBF i dette innlegget.
Sentralt skaderegister: - Det tok 9 år, 2 måneder og 4 dager I 2014 tok NBF for første gang initiativ overfor daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til etablering av et sentralt skaderegister for biler. Nå har en viktig brikke omsider falt på plass.
«Historisk dystert» markedsbilde - dette er de største utfordringene På flere områder er det bunn-notering for bilbransje-bedriftene, men ikke alle piler peker feil vei, viser de ferske resultatene i Økonomibarometeret for 2. kvartal.
- Hvor tar bildistribusjonen veien? - Nye aktører entrer markedet og er operative med salg av nye, for oss i Norge, ukjente merker og modeller i løpet av kort tid. Er vi nå vitne til at etablerte modeller, eierskap og personlig engasjement er i ferd med å forvitre, spør Knut Martin Breivik i dette innlegget.
Ida Krag går fra BIL til NBF Sjefen for kommunikasjon og myndighetskontakt i Bilimportørenes Landsforening har fått ny stilling i Norges Bilbransjeforbund.
Han skal lede bransje-plattformen Drive - dette blir det nye styret Eirik Foss Stene er ansatt som daglig leder i Drive. I dag ble det også valgt nytt styre i den nye bransje-plattformen.
Enova kutter støtten til el-varebiler - bilbransje-organisasjonene reagerer kraftig - Dette er ubegripelig, og et stort tilbakeslag for overgangen til nullutslipp, sier NBF, BIL og Elbilforeningen i en samlet kritikk mot Enovas beslutning.
Kanskje trenger du aldri skrive en bruktbil-annonse igjen Kunstig intelligens kommer ikke til å ta fra deg jobben. Men den kan spare deg for mye monotont arbeid - for eksempel gjennom løsninger i bransjeplattformen Drive.
Rammes knallhardt ved en eventuell konflikt En region i Norge blir uforholdsmessig sterkt berørt hvis det ikke blir enighet i lønnsforhandlingene til helgen.
Slik velges bilbransje-bedriftene som tas ut i streik Dette sier Stig Lundsbakken i Fellesforbundet, som organiserer rundt 7.000 ansatte fordelt på 700 bedrifter i bilbransjen, om kriteriene i streikevarselet flere store aktører nå har mottatt.
Disse bilbransje-bedriftene kan bli tatt ut i streik først Det kan bli storstreik fra søndag 16. april, dersom ikke LO og YS blir enige med NHO i mekling. Dette er bedriftene innen bilbransjen som kan bli berørt i første omgang.
Her er de første ansatte i Drive-satsingen Har ansatt to erfarne bilbransjeledere til den nye bransjeplattformen.
- Bør kanskje sette innføring av agentmodeller på vent Bilindustrien bør tenke seg godt om, og ikke rushe en innføring av agentmodeller, mener Knut Martin Breivik i Norges Bilbransjeforbund.
Har «hentet» 330 bilforhandlere og 25 millioner kroner til bransjeplattformen - Alt ligger nå til rette for at Drive-plattformen vil gi norske bilforhandlere det mest moderne verktøyet for håndtering av den digitale bil- og kundereisen, sier Stig Morten Nilsen. Disse forhandlerne er inne på eiersiden.
PKK-revisjon: - Dette må bli en del av kontrollen Viktige systemer i bilen er i dag ikke gjenstand for kontroll. Det må på plass, og helst før det løpet EU legger opp til, mener norske bransjeorganisasjoner.
Sterkere offensiv mot ulovlige verksteder: - Fortjener skryt Den siste tiden har Statens vegvesen utført flere tilsyn og flere ulovlige verksteder er blitt stengt. Det skal de ha ros for, sier Knut Martin Breivik i NBF.
8. mars-markeringer i bilbransjen: Fra moteshow og shopping til glattkjøring på Golsfjellet To av utfordringene i bilbransjen er mangel på ansatte og høye mobbetall. - Begge disse forbedres ved å få inn flere kvinner i bransjen, sier Heidi Christine Lund i NBF.
Bilbransjen: Dystert markedsbilde - dette er de største utfordringene Selv ikke under starten på pandemien vurderte bilbransjen markedssituasjonen mer negativt enn de gjør nå. Men på flere områder er det likevel «lys i tunnelen».
Ny lærlingrekord i bilbransjen Aldri før har bilbransjen tatt inn så mange lærlinger, men det er fremdeles et potensial, skriver Egil Steinsland i NBF i denne kommentaren.
Carweb: - Ingenting er lenger fra sannheten Schibsted-eide Sentinel, som står bak Carweb, er dypt uenig i at en forhandler som benytter deres plattformløsning ikke har kontroll på egne data.
Carweb om Drive-etableringen: - Endrer ikke vår strategi - Eiersitsen i Drive er naturligvis en utfordring for oss, men vi er trygge på vårt produkt og frykter ikke konkurransen, sier Øyvind Strøm i Sentinel Software.
Bilbransjen etablerer ny bransjeplattform: - En potensiell «game changer» i norsk bilhandel Med NBF i spissen etablerer norsk bilbransje Drive, en helt ny digital plattform for kjøp og salg av biler. Her skal hele prosessen – fra takst til onlinekjøp – kunne gjennomføres. - Mange vil bli overrasket over hvor langt vi har kommet, sier Stig Morten Nilsen.
Bilbransjen tar makta tilbake KOMMENTAR: Eierskap til data og kontroll på datastrømmen er det nye gullet - også i bilbransjen. Med etableringen av Drive flytter NBF maktbalansen i norsk bilhandel, skriver Per Morten Merg i denne kommentaren.
- Jeg fikk sjokk av mine egne forsikringsvilkår KOMMENTAR: Problemet er at forsikringsselskapene kommuniserer økt bærekraft, men de ønsker ikke å ta kostnadene ved det. Kun innsparingene og «æren» – noen andre, forsikringstaker og verksted, får betale og rydde opp, skriver Stig Morten Nilsen i en kommentar.
NBF: Brukte deler er ikke godt nok for nybil-garantien NBF ønsker endring i avtalene med forsikringsselskapene, for at ikke verkstedet skal stå ansvarlig for bortfall av nybil-garanti.
Bilbransjen: Markeds-utsiktene i «fritt fall» Næringslivets Økonomibarometer for 4. kvartal er lite lystig lesing, sett med bilbransjebriller. På flere områder har NBF-bedriftene aldri sett mørkere på utsiktene fremover.
NBF om NAF-utspill: Åpner for endring i standard-kontraktene - Dette er en gammel regel, så det kan hende det er ryddig å revidere den, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF om 6 prosent-regelen i standardkontraktene for nybilsalg.
- Heller ikke elbilen har venner på Stortinget - Vi kan konkludere med at SV ikke har prioritert utslippskutt fra veitrafikken. Lenge har elbilen hatt ivrige forsvarere på Stortinget, den tiden ser nå ut til å være forbi, skriver Egil Steinsland i denne kommentaren.
- Et stort skritt nærmere etablering av sentralt skaderegister Statens vegvesen vil ta ansvar for både etablering og drift av et sentralt skaderegister. - Vi ønsker å gi arbeidet høy prioritet, sier Shamaila Noreen.
Mulig «momsfelle» for elbilene Hva skjer dersom en forhandler registrer en ny elbil på kunden i desember - men bilen først blir utlevet på nyåret?
Ingen obligatorisk tilstandskontroll av elbilbatterier - lanserer informasjonskampanje - Vi fikk ikke gehør hos myndighetene for obligatorisk tilstandskontroll før videresalg av elbilbatterier, sier Tore Lillemork. I stedet lanserer bilbransjen i dag en omfattende holdningskampanje.
- SV bør legge ideologien bort og ta til fornuft KOMMENTAR: Det er helt unødvendig å fjerne vektfradraget helt allerede nå. 2025-målet vil nås uansett, skriver NBF-direktør Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
Bærekraft i bilbransjen: - Slik skaffer du deg en konkurransefordel - Med godt bærekraftsarbeid kommer resultatene, og denne nye guiden viser deg hvordan det kan gjøres i praksis i en bilbedrift. Det er enklere enn man tror, sier Heidi Christine Lund i NBF.
NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.
Kraftig fall i markedsutsiktene - lave forventninger til økonomisk resultat Bilbransjen opplever ingen forverring av nå-situasjonen de siste tre månedene, men ser ikke lyst på det neste halvåret, viser resultatene fra Økonomibarometeret for 3. kvartal.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
NBF: Noen scenarioer for hva som kan komme i statsbudsjettet Sjelden før har vi i NBF vært så usikre på hva som kommer. Store avgiftshopp? Forutsigbare endringer? Vi vet ikke. Men det vi vet er at budsjettet blir stramt og bilavgiftene skal bli grønnere, og kan tenke oss noen scenarioer basert på det, skriver Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
Mangelen på fagarbeidere: - Dette er løsningen KOMMENTAR: Egil Steinsland i NBF har «oppskriften» på hvordan bransjen skal få flere fagarbeidere.
NBF om strømstøtten: - Er nok ikke det bilbransjen håpet på KOMMENTAR: Bilbransjen, og de fleste andre bedrifter, må fortsette å arbeide utfra prinsippet om å drive på egen regning og risiko, skriver Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund.
Skadeverksted 02: Gir «amnesti» for de som ikke rekker kurs innen fristen Fulle hus hos kurs-arrangørene har gjort at Statens vegvesen har åpnet for utsettelse av skadeverksted 02-kurs. Slik er ordningen.
Går bilavgiftene i taket? I Statsbudsjettet for neste år kommer det mange svar, men mange vil nok ikke like svarene vi får, skriver NBFs kommunikasjonssjef Egil Steinsland i denne kommentaren.
- Et godt og hektisk, men litt rufsete halvår er lagt bak oss Endringer i bilprodusentenes distribusjonsmodeller og agentavtaler. Onlinesalg og bilabonnement utvikles videre og konkurransen blir større. Nye aktører som vil inn i bilbransjens verdikjeder prøver seg stadig. Oppkjøp og sammenslåinger fortsetter i et høyt tempo. Dette er noen av temaene NBF er engasjert i om dagen, skriver Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
Dystre forventninger til markedet og økonomisk resultat Bilbransjen tror både markedssituasjonen og driftsresultatet vil forverre seg i tiden fremover. Men på ett område forventer NBF-bedriftene en bedring, viser resultatene fra Økonomibarometeret for 2. kvartal.
NBF-undersøkelse: Ansatte i bilbransjen er stolte av jobben - men opplever mobbing En ny NBF-undersøkelse viser at over åtte prosent har opplevd mobbing på arbeidsplassen det siste året.
NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.
- Et «spark» mot merkeverkstedene KOMMENTAR: - Fremtind skyter stadig fra hofta i bærekraftens tegn mot bilbransjens bruk av brukte deler. Grønnvasker Fremtind? spør NBFs Knut Ole Magistad i denne kommentaren.
Hva kan gjøre bilbransjen mer attraktiv? NBF og BIL skal i en ny undersøkelse kartlegge trivselen i bilbransjen. - Å bruke fem minutter på denne kan være en god investering for en mer lønnsom bilbransje i fremtiden, sier NBF-direktør Stig Morten Nilsen.
NBF: - Elbil-momsen er absurd Bilbransjeforbundet er mildt sagt oppgitt over manglende forutsigbarhet.
- Må finne en felles målemetode for andel brukte deler Arbeidet med å definere hvordan andel brukte deler skal måles har nå høyeste prioritet hos NBF.
Frykter tøffe lokale lønnsforhandlinger Etter at det sentrale oppgjøret endte på 4 kroner per time, frykter nå deler av bilbransjen at det lokale lønnsoppgjøret kan bli kostbart.
Ber forhandlerne om ikke å «hamstre dopapir» - Halvparten av våre medlemmer opplever allerede redusert omsetning og vi forventer at det vedvarer, sier Egil Steinsland i NBF. Sammen med Ida Krag fra BIL og Marius Tegneby fra BMW-importøren ga han en fersk «statusrapport» for bilbransjen på OFVs frokostmøte i dag.
Moms på restverdien: - Skjevheten er allerede utjevnet Innføring av moms på restverdien for leasingbiler er et usedvanlig dårlig forslag. Det vil skape langt flere problemer enn det «løser», mener både Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund.
NBF lanserer ny bærekraft-pris: Deler ut «Årets blinklys» på Bilbransjens dager Skal dele ut «inspirasjonspris» til bedrifter med færre enn 50 ansatte. Her kan du melde deg på.
Ni prosent kvinner — likevel mener 2 av 3 bilbransje-ledere at kjønnsbalansen er god De fleste bilbransjeledere mener at mangfold i bedriften er viktig. Likevel er kvinneandelen i bransjen bare ni prosent. Nå vil bilbransjen, med blant annet NBF i spissen, iverksette tiltak for å få andelen opp.
6 av 10 NBF-bedrifter: Strømutgiftene vil svekke resultatet - Vi vet at strømprisene gjør det krevende å drive ute hos våre medlemmer, og forventer at regjeringen følger opp, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen.
Dette er medlemmene i NBFs nye arbeidsgruppe for bærekraft Bærekraft er mye mer enn CO2, mener kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF.
Flere fagbrev i bilfagene - så mange er kvinner Etter et fall i 2020 økte nyutdannede fagarbeidere betydelig i siste periode. Men bildet er langt fra rosenrødt.
Ny godkjennings-ordning for bilvask og dekkarbeid på plass: - Veldig fornøyde Fra 1. juli trer en ny godkjenningsordning for bilvask, hjulskift og dekkhotell i kraft. Det applauderes av NBF.
Bilbransjen og bildemontørene inngår samarbeid Slik skal Norges Bilbransjeforbund og Norges Biloppsamleres Forening sørge for at norsk bilbransje blir en foregangsbransje for økt bruk av likeverdige brukte deler.
- Kan bli dramatisk for bilbransjen Lettelsene i smitteverntiltak er godt nytt for næringslivet, men sykefravær og karantener kan bli en stor utfordring for bilbransjen, skriver NBF-sjef Stig Morten Nilsen.
- Vi må øke prisene til forsikrings-selskapene Skyhøye strømpriser rammer bilskadebransjen hardt. Aktører mener det må få konsekvenser for forsikrings-avtalene.
Bilbransjen jubler over nå-situasjonen - men ser utfordringer fremover Bilbransjen er svært tilfreds med markedet i dag. Likevel vokser ikke alle trær inn i himmelen, viser NHOs ferske økonomibarometer for 4. kvartal. På ett område blir utfordringene bare større.
- Løsningene på økt bruk av brukte deler KOMMENTAR: Vårt mål er at hele bransjen og bilbruken i seg selv må bli bærekraftig. Derfor er det viktig å utarbeide løsninger, ikke bare snakke og stille krav.
Bilbransjen frir til SV i budsjettforhandlingene Erik Andresen (BIL) og Stig Morten Nilsen (NBF) oppfordrer nå SV til å redde ladehybridene og sikre det grønne skiftet i firmabilmarkedet.
2 års ventetid i klagesaker: Katastrofalt Forbrukerklageutvalget har satt seg selv på sidelinjen. Det offentlige forbrukerklagesystemet er nærmest satt ut av drift, skriver NBF-advokat Anna Elisabeth Nordbø i dette innlegget.
- Elbilforeningen villeder Bilbransjen tar til motmæle: - Å mene at bilbransjen burde forventet en 200 prosent avgiftsøkning på 90 prosent de ladbare hybridene er urimelig, skriver Stig Morten Nilsen (NBF) og Erik Andresen (BIL) i dette innlegget.
- Forventer at regjeringen utsetter avgiftsendringen - En helt urimelig prisøkning på flere titusener for mellom 15.000 og 20.000 ladbare hybridbiler som allerede er bestilt, endrer ikke kjøpsadferd. Vi forventer at den nye regjeringen lytter til våre innspill, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen. Det er en samstemt bilbransje som stiller til høring i Stortingets finanskomite tirsdag.
- En forutsigbar bilpolitikk burde være et minimum KOMMENTAR: Forslaget til Statsbudsjett gav bilbransjen en skikkelig nesestyver. I regjeringserklæringen til Ap og Sp er det derimot lite nytt å spore. Spørsmålet er hva vi har i vente - både på kort og lang sikt, skriver Egil Steinsland i NBF.
- Legger opp til å ta livet av ladbare hybrider NBF og BIL er ikke nådige i kritikken av regjeringens forslag til endringer i bilavgiftene i Statsbudsjettet for 2022.
Det største hinderet for ekspansjon og nye investeringer i bilbransjen Det går generelt bra, men lite forutsigbare rammebetingelser og økte innkjøpspriser er utfordrende. Men mer enn noe annet er det én ting som hindrer ekspansjon og nye investeringer, svarer NBF-medlemmene i en fersk undersøkelse.
Bilbransjens mål for ny regjerings-erklæring Disse åtte punktene mener bilbransjen bør være med i en ny regjeringsplattform.
- Bør være kortere reklamasjonstid for biler Innføring av nytt EU-direktiv medfører betydelige endringer i forbrukerkjøpsloven i Norge. NBF er langt fra enig i alle forslagene fra Justisdepartementet.
Få nye korona-tildelinger til bilbransjen – slik trappes ordningen ned Bilbransje24s store korona-oversikt er oppdatert. - Tallene viser at behovet for støtte er redusert, men også at ikke alle bedrifter i bilbransjen er friskmeldt, sier Erik Ramelow Lillejord i NBF.
NBF: Ønsker heving av kondemnasjons-grensen velkommen – ser mulighet for mer arbeid på verkstedene NBF forventer at andre forsikringsselskap følger etter Gjensidige i å heve kondemnasjons-grensen. Nå har de nedsatt en arbeidsgruppe som skal legge til rette for økt bruk av brukte deler.
Bilbransjen: Fra «Branded houses» til «Houses of brands»? Merkeeksklusiviteten utvannes i takt med endringene i bilbransjen, skriver Knut Martin Breivik i NBF i denne kommentaren.
Så mange «potensielt subsidierte» elbiler har kommet til Norge Hvilken effekt har støtteordninger i Europa på bruktimporten til Norge? Tore Rylander i NBF følger utviklingen nøye.
- En milepæl i arbeidet for et skaderegister Statens vegvesen har utredet etablering av et offentlig tilgjengelig skaderegister. Bilbransjen applauderer den entydige konklusjonen.
Dette er NBFs spådom for bil-politikken etter valget - Ingenting er sikkert, men vi kan analysere oss frem til noen mulige utfall, skriver NBFs kommunikasjonssjef Egil Steinsland i denne kommentaren.
Lanserer modell for timeselvkost på bilskade og lakk Lansering av det nye verktøyet er første prioritet for nyansatt fagsjef Knut Ole Magistad i NBF.
NBF: Advarer mot å være uklar om leveringstidspunkt - Kan få dramatiske konsekvenser å droppe konkret leveringstid i kjøpekontrakten, sier NBF-advokat Anna Elisabeth Nordbø.
NBF: Bekymret for chips-situasjonen - frykter et «rufsete andre halvår» Mangelen på halvledere til bilbransjen gjør leveringssituasjonen usikker - men Norge har én stor fordel.
Kia fant ny informasjonssjef hos Bilbransjeforbundet NBF-mannen Christian Lagaard blir ny informasjonssjef hos Kia Bil Norge.
Bilbransjens dager arrangeres i mai 2022 Norges største bilbransje-konferanse avholdes på Gardermoen 10.-11. mai - og markerer samtidig et NBF-jubileum.
Gjensidige: Slik skal vi øke andelen brukte deler Skadebransjen mener flere sentrale spørsmål må avklares før man øker omfanget av brukte deler. - Vi har tatt en ledende posisjon i arbeidet med sirkulærøkonomi, men vil involvere bredt og løse utfordringene i samarbeid med bransjen, forsikrer Pål Hestegrei i Gjensidige.
Optimismen øker i bilbransjen NHOs ferske økonomibarometer for 2. kvartal viser en bilbransje som ser stadig mer positivt på situasjonen og på utsiktene fremover. Her ser du hvor mye optimismen har økt på flere områder.
Stor uro rundt agentavtaler Torsdag arrangerer NBF et digitalt medlemsmøte om agentavtaler. Dette er deres viktigste budskap.
Ny fagsjef i NBF fra Mobile Norges Bilbransjeforbund har ansatt Knut Ole Magistad som ny fagsjef med spesielt ansvar for servicemarkedet, skade og lakk.
Dette ble lønnsveksten i bilbransjen i 2020 Bilskadereparatørene var «lønnsvinnere» blant fagarbeiderne i bransjen i fjor. Her er de ferske tallene for alle yrkesgruppene som inngår i biloverenskomsten.
AutoMester blir NBF-medlem Verkstedkjeden AutoMester melder seg inn i Norges Bilbransjeforbund. Kjedeleder Katrine Køste forklarer hvorfor.