Nok en Tesla-måned løftet Tryg/Enter - og nybil-markedet til nær 13.000 i september Over 4.200 nye Tesla satt tydelig preg på forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler.
Flere glass-skader i 2. kvartal - så stor andel repareres Reparasjonsandelen øker og glasskjedene leder an, ifølge forsikringsselskapene. - Kostnadene på ruteskift har økt vel mye siste året, og da spesielt hos merkeverkstedene, sier en av de største.
Toyota og Volkswagen trekker opp Gjensidige - ett mindre selskap med boost i mai Med Tesla nede på 4. plass ble det en tøffere måned for Tryg/Enter, mens spesielt ett merke satt fart på Protector.
Færre ruteskader - men flere skiftes Alle de fem store forsikrings-selskapene hadde nedgang i antall ruteskader, men bare ett av dem kunne notere en bedring i reparasjonsandelen i 1. kvartal.
Volkswagen ga Gjensidige-boost - Volvo løftet If/Volvia i april Slik fordelte selskapene forsikring av nye personbiler i april - som av flere grunner endte 25 prosent over fjoråret.
Så mye «blir igjen» av nybil-andelen Merkeavtaler gir forsikringsselskapene førstelinje-tilgang til stort volum og mulighet for høy markedsandel på nye biler. Men selskapene klarer i ulik grad å holde på sine nybilkunder, viser denne analysen. Her ser du også bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Nybil-forsikring i mars: Halvering fra i fjor - Tesla trekker lasset for Tryg/Enter Hver fjerde nybil ble forsikret hos Gjensidige i mars. If ble nummer to, mens Tryg/Enter dominerte på Tesla.
Ny storavtale for Hertz: Blir Fremtind-partner på erstatningsbil Stiller hele flåten på 10.000 biler i Norge til disposisjon for forsikringskunder.
Kraftig økning i ruteskader: - Flere burde repareres Reparasjonsgraden økte markant hos alle de fem største forsikringsselskapene i 4. kvartal. - Men det kunne ha vært reparert betraktelig mer, sier Vidar Brustad i If og forklarer her hvorfor.
Tesla trekker Enter opp - men Gjensidige og If «holder unna» Et nybilmarkedet på i overkant av 5.100 nye personbiler, hvor noen bilmerker leverer litt mer enn andre, preger også markedsandelene på forsikringsstatistikken i januar.
Kampen om nybil-kundene: Ulik uttelling for forsikrings-selskapene Det er stor forskjell på hvor mye et forsikringsselskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Her ser du markedsandelene selskapene oppnådde på de 30 største bilmerkene i fjor.
Toyota-spurt ga Gjensidige-løft i desember - If passerte Enter «på målstreken» i 2023 Gjensidige ble med god margin «Norges største på forsikring av nye biler i 2023», men det ble en tett kamp om sølvet. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
Forsikring: Høy nybilandel - men hvor mange «blir igjen»? Merkeavtaler og gratismåned gir høy markedsandel på nye biler for flere av forsikringsselskapene. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over? Her ser du bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Fremtind Forsikring og Eika Forsikring slår seg sammen Fremtind Forsikring AS og Eika Forsikring AS, og deres respektive eiere SpareBank 1 Gruppen AS, DNB Bank ASA og Eika Gruppen AS vil slå sammen de to selskapene.
Glass-skader: Vanskelig å løfte reparasjonsandelen Antall glass-skader øker og ambisjonen er at andelen som repareres også skal opp. Dette er utviklingen hos de største forsikringsselskapene så langt i år.
Gjensidige drar fra med Toyota - men fortsatt If-vekst i oktober Bak Gjensidige, som har festet grepet som Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2023, tetter det seg mellom Enter og If.
Enter «holder grepet» på Tesla - Volvo og Ford løfter Volvia/If Tryg/Enter har så langt i år 62 prosent markedsandel på nye Tesla, mens Gjensidige har grepet om Toyota-kundene og 8 av 10 Volvo-kjøpere forsikres hos If/Volvia. Slik fordelte selskapene markedet i september.
Flere biler til demontering - bare ett forsikrings-selskap prioriterer oppbygging Trenden hos de de største forsikringsselskapene er tydelig. Andelen av innløste biler som går til demontering fortsetter å øke. Ett selskap har valgt å tenke annerledes.
Glass-skader: Klar trend hos «de fire store» i år - Tallene fra forsikringsselskapene stemmer godt med det vi har sett i markedet så langt i 2023, sier Jan Terje Johansen i Riis Bilglass.
Forsikring: Høy andel på nybil – så mye «blir igjen» Med merkeavtaler og gratismåned løftes markedsandelen på flere av forsikringsselskapene ved kjøp av ny bil. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over?
Brukte deler: - Dialogen med verkstedene har aldri vært bedre Fremtind har målsatte ambisjoner for brukte deler ved skadereparasjoner. - Vi håper og tror at produsenter og importører med tiden vil omfavne likeverdige deler i enda større grad enn i dag, sier kommunikasjonssjef Simen Rudi.
Fremtind og Fleks: Tester ny løsning for erstatningsbil etter skade Vil utelukkende tilby elbiler for å pense bileierne over på abonnementsløsninger.
Gjensidige størst i september - Enter fosser fram på Tesla Både Gjensidige, If og flere andre forsikringsselskap måtte gi terreng til Enter denne måneden.
Forsikringsbransjen hardt ut mot Tesla: - Ubegripelig Tesla står ikke bare utenfor, men er direkte kontraproduktive i arbeidet med brukte deler. De påfører både verkstedene, forsikringsselskapene og til sist kundene urimelige økte kostander, mener ledende aktører i forsikringsbransjen.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
Bilforsikring: Gjensidige størst - derfor fikk Enter et kjempe-løft i juni Gjensidige knapper ytterligere innpå If i kampen om å bli Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2022. Men det største hoppet denne måneden var det Enter som sto for.
Fremtind kjøper seg inn i bilberging Blir en av hovedeierne i SOS International, og føyer seg inn i rekken av forsikringsselskap som kjøper seg inn i bilbergingsmarkedet.
Bilforsikring: Gjensidige størst i mai - If fortsatt foran hittil i år Det drar seg til i kampen om å bli Norges største på forsikring av nye biler i 2022.
NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.
- Et «spark» mot merkeverkstedene KOMMENTAR: - Fremtind skyter stadig fra hofta i bærekraftens tegn mot bilbransjens bruk av brukte deler. Grønnvasker Fremtind? spør NBFs Knut Ole Magistad i denne kommentaren.
Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler «Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot i regi av Fremtind, som også mener at brukte deler må inngå i nybilgarantien.
Gjensidige gjør comeback på toppen og Volvo gir Volvia-løft i april Etter 11 strake måneder som Norges største forsikringsselskap på nye biler, måtte If «abdisere» for Gjensidige i april. Med Volvo som største personbilmerke denne måneden ble det også sterke tall for Volvia.
Bilforsikring: If drar fra i februar - god fremgang for Fremtind God uttelling på merkeforsikringene løftet If i februar. Fremtind leverte beste nybilmåned siden 2019.
Så mange biler går til oppbygging – oppsiktsvekkende store forskjeller mellom forsikringsselskapene De største forsikringsselskapene vil selge færre kondemnerte biler til oppbygging – men utgangspunktet er høyst ulikt. Hos ett selskap gikk nær 40 prosent av de innløste bilene til oppbygging i fjor, hos et annet var andelen kun 5 prosent.
Fremtind velger Cary og Carglass Cary Group og Hurtigruta Carglass blir forsikringsselskapet Fremtinds partnere på bilglass.
Bilforsikring i juni: Tesla løfter Codan - If størst foran Gjensidige på nybil If ble for andre måned på rad det største selskapet på nye biler i juni og krympet avstanden opp til Gjensidige hittil i år. Her er status for de 20 største på forsikring av både nye og brukte biler i første halvår.
Bilforsikring: Storebrand-boost i bestanden - Fremtind krymper Selv med høy andel på nye biler tar forsikringsselskapene ulik del i veksten i bestanden på de største bilmerkene. På flere, deriblant Møller-merkene, har det vært store forflytninger det siste året.
Fremtind kjøper 400.000 nye Autopass-kunder Etter oppkjøpet av porteføljen til Vegfinans har Fremtind Service godt over 1 million kunder på Autopass.
Har klare mål om mer bruk av brukte deler I perioden fra 2018 til 2020 har forsikringsselskapet If økt bruken av brukte deler med rundt 40 prosent, målt i verdi. Det stopper ikke der, ifølge Vidar Brustad.
If holdt unna for Gjensidiges sluttspurt - Enter med skrell i desember Gjensidige leverte sterkt i desember, men If ble likevel Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2020. Selv med en svak avslutning hadde Enter mest fremgang på årsbasis. Blant de mindre selskapene var det Volvia, Codan og Storebrand som avsluttet 2020 best.
Gjensidige størst på nybil - årsbeste for If på brukte Det drar seg til i kampen om å bli «Norges største forsikringsselskap på nye biler» i 2020. Avstanden mellom If og utfordrer Gjensidige fortsetter å krympe. Her er status for de 20 største selskapene på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
Bilforsikring: Gjensidige størst - svakere måned for Enter Etter en sterk sommer, falt If noe tilbake og måtte se seg slått av Gjensidige på nye biler i august. Se forsikringsselskapenes prestasjoner både i ny- og bruktbilmarkedet her.
Stiller klare krav til avtaleverkstedene Forsikringsselskapet Fremtind har jobbet mye med profesjonalisering av sine innkjøp. Det betyr mye for hvilke skadeverksteder som får avtale med selskapet.
Bilforsikring: Slik fordelte de markedet i 2019 Samlet befestet de fem største posisjonen, men innbyrdes ble styrkeforholdet endret både på nye og brukte biler. Her er oversikten med de 20 største forsikringsselskapenes prestasjoner i fjor.
Merkeforsikring – gir det uttelling? Det er stor forskjell på hvor mye et selskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Se markedsandelene de fem største forsikringsselskapene har på alle bilmerkene her.