DNB Markets om Finn-prisene: - Øker mellom 16 og 70 prosent fra nyttår DNB Markets har analysert de nye prisene for bilannonsering på Finn i 2025, som Schibsted offentliggjorde i går.
Finn innfører nytt annonse-konsept – NBF reagerer Finn Motor følger etter eiendomsavdelingen med nye pakkeløsninger for annonser. Det liker NBF-direktøren svært dårlig.
Volkswagen og Volvo står høyest på «vurderingslisten» – og slik vil kundene finansiere bilen At bilkundene fortsatt foretrekker butikken, er også blant funnene i Bilundersøkelsen 2025, som Finn og Schibsted Media la fram i dag.
NBF: - Skuffende av Konkurransetilsynet NBF-sjefen reagerer på tilbakemeldingene fra Konkurransetilsynet - og vil vurdere rettslige skritt mot Finn.no.
Bilabonnement: Ikke bærekraftig for bilbransjen KOMMENTAR: Avviklingen av Honk var egentlig ingen overraskelse. Produktet er rett og slett for ubalansert, skriver direktør Jan Traaseth i Motor Gruppen.
Finn.no: - Vi er trygge på at vi opptrer i tråd med konkurranse-rettslige regler Dette sier Finn.no om NBFs utspill.
NBF melder Finn.no inn til Konkurransetilsynet Mener Finn.no «utilbørlig utnytter sin dominerende stilling».
NBF: - Finn.no utnytter sin markeds-makt - det kan ikke fortsette - NBF kommer på vegne av norsk bilbransje til å kreve at den nye prismodellen forkastes og at den varslede prisøkningen stoppes, sier Stig Morten Nilsen
- De største merke-forhandlerne vil merke det mest Den nye prismodellen for annonsering slår svært forskjellig ut for merkeforhandlere og «annet bilutsalg».
Slik blir de nye Finn-prisene Innfører ny prismodell - og dette blir de nye kravene for å telle inn i en forhandlergruppering. Her kan du beregne din pris på Finn-annonser for 2024.
Sterke reaksjoner på Finn-grep: - Maktmisbruk og arroganse Det er sterke ord som brukes om fremgangsmåten til Finn.no ved innføringen av ny prismodell.
Finn.no: Sier opp alle bilforhandler-avtalene - rigger seg for ny prismodell NBF-rabatten fjernes og 1. januar 2024 trer nye vilkår i kraft. - Den rollen og posisjonen vi har gjør det viktig for oss å være transparente i vår prissetting, sier Jens Hauglum i Finn.no.
Finn.no: Store bevegelser i bruktbilmarkedet siden 2019 Det har skjedd mye i både drivlinjer, priser og snittalderen på bruktbiler omsatt på Finn.no de siste årene. Det viser tall Jens Hauglum presenterte på Driv Bilarena i dag.
Schibsted-undersøkelse: Bilabonnement (nesten) like aktuelt som privatleasing Bilabonnement øker i attraktivitet jo mer informasjon kundene har. Bilundersøkelsen 2024 gir også svar på hvilket bilmerke flest kunder vurderer og hvilket merke det er mest sannsynlig at de velger.
Finn.no: Prisen på brukte elbiler stuper - bensinbiler selges raskest - Tiden for «flipping» av nye elbiler er forbi, og det er det flere grunner til, sier Terje Dahlgren i Finn.no.
Bruktbiler på Finn.no: God fart - men et skifte i hva folk vil ha - Det har skjedd ting i bruktbilmarkedet. Spesielt for én biltype er det en kraftig økning i tiden det tar før bilene selges, sier Terje Dahlgren i Finn.no.
Finn.no og If girer opp bruktbilgarantier De to gigantene på hvert sitt område styrker samarbeidet om flere tjenester for privatomsetning av bruktbiler. - Med Smidig bilhandel er vi nærmere en «full reise» enn noen gang, og integrasjon med If bidrar til dette, sier Didrik Lund i Finn.no.
Bilbransjen etablerer ny bransjeplattform: - En potensiell «game changer» i norsk bilhandel Med NBF i spissen etablerer norsk bilbransje Drive, en helt ny digital plattform for kjøp og salg av biler. Her skal hele prosessen – fra takst til onlinekjøp – kunne gjennomføres. - Mange vil bli overrasket over hvor langt vi har kommet, sier Stig Morten Nilsen.
Legges inn flere biler enn det selges - men «bra fart» på Finn.no Antall annonser, og tiden det tar før bilen selges, øker. - Tallene viser at det likevel ikke er noen bråbrems i markedet, sier Terje Dahlgren hos Finn.no, som også gir en «stemningsrapport» på Tesla-prisene.
Kraftig økning i bruktbiler på Finn - dette er faresignalene Flere ting tyder på at lagrene av brukte biler vokser. Samtidig viser ferske tall fra Finn.no at andelen dyrere biler som legges ut for salg har øket markant - både fra merkeforhandlere og «annet bilutsalg».
Finn.no med stor-satsing i bilabonnement: Dette er «Honk» Finn.no forventer at markedet for bilabonnement vil utgjøre 20 prosent av nybilsalget om tre til fem år. - Vi skal være den klart ledende aktøren i å få disse bilene dit, sier Sjur Idsø.
Disse bilmerkene har høyere etterspørsel enn tilbud på Finn.no Volkswagen har flest annonser, men det er et annet bilmerke som har den høyeste etterspørselen - og dette er hva kundene assosierer med merkene. Her er noen av høydepunktene fra «Bilundersøkelsen 2023», gjennomført av Norges største markedsplass for brukte biler.
Finn.no: Forhandlerne er ikke flinke nok til å sette opp prisen på bruktbiler Det ligger stadig flere biler på Finn – men det er også vanskeligere å få tak i bruktbiler enn før. Terje Dahlgren i Finn.no mener flere selger bilene sine for billig.
Tysklands største bruktbiltjeneste blir norsk Godkjent: Den velkjente bruktbilplattformen Mobile.de overtas av Adevinta, et børsnotert selskap hvor Schibsted i dag er hovedaksjonær.
Finn: Video i annonsene gir merkbart raskere salg Magnus Ryhjell i Finn.no la under et drive-in-seminar i regi av Gjensidige og Nordea Finans i dag fram tall for hvor mye raskere bilen omsettes dersom den har video i annonsen.
Finn.no kjøper Nettbil Schibsted kjøper den raskt voksende bruktbilkanalen Nettbil.no fra Aller Media.
Strammer inn: Slik vil Finn.no og NBF stanse useriøse bruktbil-aktører NBF presser på for fortsatt brukthandelbevilling og Finn.no strammer inn kravene til "proffe private aktører". Politiet er også med på laget.