BIL: Ligger til rette for økt bilsalg i 2025 - Bli ikke overrasket om vi estimerer et salg på nær 140.000 nye biler for 2025, skriver Erik Solum i BIL i denne kommentaren.
På vei mot exit for Motor Gruppens Xpeng-engasjement? Flere ting tyder på at Motor Gruppens dager i Xpeng-partnerskap som importør og forhandler kan være talte.
Bilsalget - det vakre spillet Få hadde i høst trodd på Tesla Model 3s ekstreme vinterbyks og kniving med Volkswagen ID.3 på modellstatistikken - men slik er spillet om bilsalget: Forutsigbart uforutsigbart.
NBF: - Derfor er vi skeptisk til moms på elbiler DEBATT: Innføring av moms på elbiler vil gi større sosiale forskjeller og være hinder til det grønne skiftet, mener NBF.
Tilbakebetaling av kontantstøtte når bedriften går med overskudd – eller ikke? KOMMENTAR: Kompensasjonsordningen, eller kontantstøtten som mange kaller den, ble som kjent etablert for å få ellers sunne bedrifter igjennom koronakrisen.
Fremtidens bilbransjeleder: På tide å tenke nytt Tradisjonelt har de aller fleste av daglige ledere hos norske merkeforhandlere vært rekruttert på fra salgssiden. Det er kanskje ikke like aktuelt i fremtiden.
- Bilforhandlerne er blant de mest sårbare bedriftene Inntjeningen fra nye biler er allerede sterkt redusert, men nå rammes også både servicemarkedet og bruktbilomsetningen dramatisk, mener NBFs styreleder Birger Skjellvik.
All mulig grunn til optimisme Spådommene om at bilbransjen kommer til å få det så vanskelig i fremtiden har florert, men mulighetene er mange for de som evner å ta tak i dem.
Blått lys for konsernledelsen i Bertel O. Steen Avgangen til Andre Sjåsæt var ikke den første og kommer ikke til å bli den siste.
Når app blir den nye olja Digitalisering utfordrer forhandlerens inntjening i den tradisjonelle verdikjeden.
Konsolidering i verkstedbransjen Det foregår nå en interessant utvikling i eierstrukturen blant norske frittstående verksteder.
WLTP-løsningen: Finansdepartementets kinderegg Med dagens WLTP-avklaring har Regjeringen løst både de politiske, tekniske og bransjemessige utfordringene på en forbilledlig måte. Det lover godt for neste runde.
Interessant grep fra Gumpen Det Gumpen-konsernet nå gjør med å ta en fot i bakken, er kanskje ikke så dumt?
Flere mulige eiere av nye Jaguar- og Land Rover-forhandlere Det finnes trolig seks eiere av dagens Jaguar/Land Rover-forretninger som kan tenkes å være interessert i å investere i nye anlegg i Drammen og Hamar-regionen.
På tide å tenke nytt i servicemarkedet Det finnes mange hyggelige og flinke kundemottagere rundt om på norske bilverksteder, men deres dager er trolig talte i stadig flere bilbransjebedrifter.
Hverdagen innhenter Tesla Nå har den amerikanske elbilprodusenten fått kundenes knusende dom, og dette er årsaken.
En av disse kan bli den nye konsernsjefen i Møller Mobility Group Mye tyder på at styret i konsernet trolig leter i egne rekker etter den personen som skal overta etter Terje Male.
Stor usikkerhet i BOS-nettverket Nyheten om at Bertel O. Steen overlater forhandlerutviklingen i Nord-Norge til tre forhandlergrupperingene har skapt stor uro i hele nettverket av frittstående forhandlere av konsernets merker.
NBFs syn på fremtidens servicemarked I Bilbransjeforbundet deler vi John Schaus langt på vei vurderinger, men ønsker å nyansere bildet noe, skriver fagsjef Knut Martin Breivik i NBF i dette debattinnlegget.
Riktig bygningsmasse er nøkkelen Å sitte i de riktige lokalene er helt avgjørende for både bilforhandlere og verksteder med tanke på lønnsomhet. Den store omveltningen som det kan se ut som om bransjen nå står foran, kan betyr litt andre behov enn før.
Med eller uten en plan En viktig forskjell mellom bilgigantene Møller Mobility Group og Bertel O. Steen er deres tilnærming til hvordan de organiserer sitt forhandlernettverk.