Dette er en kommentar. Innholdet er forfatternes egne meninger.
I dag starter forhandlingene mellom NHO og LO/YS om årets
mellomoppgjør. Dersom partene ikke blir enige, har LO/YS varslet streik for nær
25.000 av sine medlemmer fra søndag. Rundt 600 av disse er tilknyttet
bilbransjen.
Hvordan skjer valget av bilbransje-bedrifter som blir tatt
ut i streik ved en eventuell konflikt?
- Vi ønsker geografisk spredning, og at uttaket både skal
omfatte bedrifter som driver med lette og tunge kjøretøy. Deretter er valget
mer tilfeldig.
Det svarte avdelingsleder Stig Lundsbakken i Fellesforbundet
på Bilbransje24s spørsmål om hvilke kriterier Fellesforbundet legger til grunn
for utvelgelse av bedrifter i bilbransjen i forbindelse med årets mellomoppgjør.
Driver man en større, ryddig og seriøs virksomhet i bilbransjen, øker sjansene betraktelig for at nettopp den bedriften er blant «de utvalgte». Noen vil kanskje oppleve det som et lite paradoks
Men man skal ikke mer enn å kaste et kort blikk på listen over bedrifter
som er tatt ut for å se flere skjevheter i utvalget.
Fellesforbundet organiserer om lag 7.000 ansatte fordelt på
rundt 700 bedrifter i bilbransjen - fra små verksteder med knapt en håndfull
ansatte, til Norges største bilforhandlerne.
Dette mangfoldet speiles på ingen
måte i uttaket. På denne listen er det kun større aktører.
Alle bilbedriftene
som er tatt ut i dette mellomoppgjøret er medlemmer av Norges Bilbransjeforbund
(NBF).
Det er naturlig (og uttalt) at Fellesforbundet velger
bedrifter der de har god kontakt med de tillitsvalgte, og som er skolert til å
håndtere en eventuell streikesituasjon ute i bedriftene. Forbundet sier også at
de i denne sammenheng vil forholde seg til bedrifter som «har det meste på
stell».
Med andre ord: Driver man en større, ryddig og seriøs virksomhet
i bilbransjen, øker sjansene betraktelig for at nettopp den bedriften er blant «de
utvalgte». Noen vil kanskje oppleve det som et lite paradoks.
Størrelsen betyr noe
Tyngdeloven gjelder, også i forhandlinger. Store bedrifter veier
mer enn de små. De store virksomhetene som har som regel også den korteste
veien til rommene der forhandlingene skjer, og beslutningene tas.
Mulig er det en tilfeldighet, men det er en påfallende korrelasjon
mellom berørte bedrifter i bilbransjen og deres lederes posisjoner inn mot NHO/NBF,
som representerer arbeidsgiversiden.
Per Helge Gumpen er styreleder i NBF. Uten å bli for
konspiratorisk, er det en observasjon at nettopp Gumpen Gruppens forhandlere,
både i Porsgrunn, Lyngdal og Kristiansand, er blant de som blir mest berørt av
en eventuell streik.
Alternativet er selvfølgelig at dette er rent tilfeldig.
Geografi betyr (ikke) noe
Det er liten tvil om at det er bedrifter i Grenlandsregionen som blir mest skadelidende ved en eventuell streik.
På listen
fra Fellesforbundet står de tre største merkeforhandlerbedriftene i dette området;
Gumpen, Bilia og Autostrada, hvor til sammen 135 ansatte tas ut ved en streik.
Det utgjør en fjerdedel av uttaket på landsbasis.
Gamle Telemark fylke er historisk et «ildrødt» område, hvor organisasjonsgraden
er høy.
Høy andel organiserte er også en faktor som er med å avgjøre hvilke
bedrifter arbeidstakersiden velger å ta ut.
Hos storforhandleren Gumpens Auto Grenland vil 61 av totalt
110 ansatte gå ut i streik, hvis det ikke oppnås enighet i lønnsforhandlingene
før søndag.
Sulland er berørt på til sammen syv lokasjoner i Tromsø,
Bodø og Harstad.
Hovedstads-området går så godt som fri
Storbyer som Stavanger, Bergen og Trondheim blir mindre rammet,
men vi merker oss at Fellesforbundet har valgt seg ut Bertel O. Steen Bergen, en
bedrift som ble hardt rammet etter «dagse-aksjonen» i fjor høst.
Hovedstads-området går så godt som fri.
Merkeforhandlere her er nesten ikke omfattet, med unntak av
YS-organiserte hos Bertel O. Steen Ullevål og bilimportøren Harald A. Møller. I
Oslo-området er det i første rekke tung-bilaktørene Volvo Norge og Norsk Scania
som rammes.
I dag starter forhandlingene, og «spillerne» samles rundt
bordet. I alle spill gjelder det regler, og ingen tviler på at partene i lønnsoppgjøret
følger disse nøye.
Men spill er også taktikk. Med mindre man velger å tro at alt er helt tilfeldig.