Tesla-lån: DNB og Santander «head to head» – dette selskapet er vinneren
Ni av ti Tesla-kjøpere har takket ja til tilbudet om å finansiere bilen med null-rente. Men hvilken av de to finansieringspartnerne er det kunden velger?
I slutten av april lanserte Tesla nullrente-kampanje på bestselger-varianten av Model Y, bare en drøy måned etter at den oppgraderte utgaven var introdusert på det norske markedet.
Samtidig ble lån på volumutgaven av Model 3 gitt til 0,99 prosent og i juni ble også denne satt ned til null.
Begge kampanjene, som nå er besluttet å vare ut 2025, har en subsidie-periode på tre år og lånene er gitt av Teslas samarbeidspartnere på finansiering; DNB og Santander.
9 av 10 har valgt lån
Siden kampanjene startet har nær 90 prosent av Tesla-kjøperne valgt
å takke ja til tilbudet om «renterabatten» og finansiert bilen med Tesla-lånet.
I løpet av perioden fra mai til september har de to aktørene
til sammen lånt ut nær 8 milliarder kroner til nye Model 3 og Model Y.
Det viser en analyse Bilpriser.no har gjort av data for pant
i nye Tesla i Løsøreregisteret i Brønnøysund.
Beregninger viser også at av de 8 milliardene står DNB for rundt 5,6 milliarder og Santander for drøyt 2,3 milliarder.
DNB - Santander 7-3
På nettsiden gjør Tesla ingen forskjell på DNB og Santander som långiver. Kunden får samme vilkår og står fritt til å velge mellom de to aktørene.
Likevel ender så mange som over 70 prosent av lånene hos
DNB, mens Santander velges av snaut 30 prosent. Øvrige långivere står for 0,3 prosent, viser analysen.
- At 7 av 10 lånekunder har valgt DNB fremfor Santander, er egentlig
ikke overraskende, sier daglig leder Jan Traaseth i Bilpriser.no AS til Bilbransje24.
- Gitt at betingelsene ellers er like, vil emosjonelle
faktorer fort spille inn.
- Det er naturlig å tenke at DNB oppfattes som en trygg
og etablert norsk bank, og derfor «vinner» valg som dette, sier han.
Gjennomsnitt: 521.000 kroner
Analysen avdekker at gjennomsnittlig tinglyst pantebløp for alle Tesla i denne perioden er 521.000 kroner.
For Model 3 isolert er det 432.000 kroner, mens for Model Y - som står for det aller meste av volumet - er snittbeløpet 532.000 kroner.
«No-brainer»
Tesla gir ingen alternativ rabatt på bilen – kundefordelen
oppnås bare gjennom rentekampanjen.
- Når man ser hvor mye renterabatten utgjør for kunden, er det
å velge dette lånet en no-brainer, sier Traaseth.
Han viser til beregningene i lånekalkulatoren på Bilpriser.no, hvor det fremkommer at det på en Model Y dreier seg om nær 80.000 kroner i besparelse for kunden, før skatt.
Han understreker at det er en betydelig kundefordel, selv om man alternativt tar
ut pengene fra sparekontoen, legger bilkjøpet til på huslånet, eller låner hos
en annen bank.
- Sånn sett burde jo låneandelen vært 100 prosent her. Men det er alltid noen som velger å lease bilen. I tillegg er det trolig noen kunder som ikke har fått innvilget fullfinanisering med nullrente, og i stedet har utvidet boliglånet.
Så er det jo alltid noen som foretrekker å betale kontant fremfor å ta opp lån, sier Jan Traaseth.