Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER

Tesla-lån: DNB og Santander «head to head» – dette selskapet er vinneren

Ni av ti Tesla-kjøpere har takket ja til tilbudet om å finansiere bilen med null-rente. Men hvilken av de to finansieringspartnerne er det kunden velger? 

Publisert
  • Tyskland vil forlenge elbilfritak – splittelse om EU-forbud mot forbrenningsmotorer

    Den tyske regjeringen ønsker å forlenge fritaket for avgift på helelektriske biler frem til 2035, skriver Automotive News Europe.

    Dette for å styrke landets bilindustri i overgangen til klimavennlige teknologier.

    Lovutkastet fra den tyske finansminister og visekansler Lars Klingbeil (SPD) skal legges frem snart, og tiltaket vil koste staten rundt 600 millioner euro i tapte inntekter frem til 2029.

    Avgiftsfritaket skulle egentlig avsluttes i 2026, men regjeringen ønsker nå å gi sterkere insentiver til elbilsatsing.

    Salget av batterielektriske biler i Tyskland steg med 32 prosent til drøyt 45.000 biler i september, ifølge KBA.

    I følge Automotive News Europe kommer utvidelsen av ordningen rett før et «biltoppmøte» den 9. oktober. Her skal myndigheter, fagforeninger og industriledere drøfte bransjens utfordringer – blant annet kinesisk konkurranse, amerikansk toll og høye energikostnader.

    Uenighet om fossil-motorens fremtid

    Samtidig er det uenighet i den tyske regjeringskoalisjonen om EUs mål om å forby nye forbrenningsmotorer fra 2035.

    Mens kansler Friedrich Merz’ konservative parti ønsker å skrote fristen og åpne for hybrider og alternative drivstoff, fastholder deler av SPD støtte til EUs plan.

    Flere peker på behovet for å sikre arbeidsplasser etter at store industriselskaper som Volkswagen, Bosch, ZF Friedrichshafen og Continental har varslet omfattende kutt.

  • En million ladbare hybrider fra Volvo - 45.000 av dem solgt i Norge

    Volvo har produsert ladbare hybrider (PHEV) siden 2012. I september ble Volvos PHEV nummer en million levert til kunde, skriver produsenten i en melding.

    PHEVer sto for 23 prosent av Volvo Cars’ globale salg i første halvår 2025. Salget av PHEV-er økte fra snaut 46.000 biler i 2019 til over 177.000 i 2024.

    Årsaken er sterk etterspørsel etter XC60 og XC90 i alle de tre viktigste salgsregione.

    XC60 var den mest solgte PHEVen i Europa i fjor og Volvo leverer denne teknologien i dag i fem modeller, i tillegg til en portefølje med seks rene elbiler.

    45.000 nye i Norge

    Siden den første kom til Norge i 2013 har Volvo levert nærmere 45.000 nye PHEV på det norske markedet. I tillegg er det importert rundt 2.500 brukte.

    Hittil i år har Volvo registrert 780 nye PHEV her i landet, som utgjør rundt 9 prosent av merkets salg. De aller fleste ble registrert før skjerpede avgifter ble innført 1. april.

  • Nissans logistikksenter i Amsterdam – 1,57 milliarder deler på 40 år

    Nissan feirer 40 år med sitt Motor Parts Centre i Amsterdam (NMPC), et av merkets viktigste logistikksentre i Europa og globalt.

    Det skriver Nissan i en melding i dag.

    Siden åpningen i 1985 har anlegget levert over 1,57 milliarder deler til forhandlere og distributører i mer enn 100 land.

    NMPC håndterer daglig 17.500 forsendelser og har rundt 110.000 deler på lager. Anlegget er også en bærekraftspionér med 9.000 solcellepaneler som dekker 70 % av energibehovet og reduserer CO₂-utslippene med 1,17 millioner kilo årlig.

    Jubileet sammenfaller med etableringen av Nissans nye eNEST-region (Benelux & Skandinavia). Med NMPC som regionalt knutepunkt skal Nissan styrke samarbeidet, akselerere elektrifisering og levere en enda mer kundesentrert modell, skriver produsenten.

  • Volvo er ukas registrerings-vinner – Tesla på 19. plass

    Det er registrert til sammen 862 nye personbiler i første uka av oktober, viser ferske tall fra OFV for perioden 1. til 5. oktober.

    «Ukelista» toppes av Volvo med 126 biler, som gir en markedsandel på 14,6 %.

    Volkswagen er nummer to med 100 biler (11,6 %), foran Skoda med 71 biler (8,2 %).

    På de neste plassene følger BMW med 60 biler (6,7 %), MG med 53 biler (6,2 %) og Xpeng med 47 biler (5,5 %).

    Markedslederen Tesla, med over 19 % av nybilsalget så langt i år, har i dette svært begrensede tidsrommet kun levert 11 biler (1,3 %) – som gir merket en beskjeden 19. plass på OFV-statistikken for denne uken.

  • Thansen overtar forhandler-lokale i Molde

    Den danske bilrekvisita-kjeden Thansen har etter flere års leting funnet lokaler for å etablere seg i Molde.

    Det skriver Romsdals Budstikke.

    Lokalene huset tidligere Haukebø & Rødseth, som i mange år drev Ford-, Mitsubishi- og Subaru-forhandler i lokalene.

    Haukebø & Rødseth ble i 2017 en del av Auto 8-8-konsernet, og i 2023 flyttet de ut av lokalene da Auto 8-8 samlokaliserte sine to forhandlere i byen tre kilometer lengre øst.

    - Det er et spesielt handelsområde i Molde, der det er lite ledighet og vanskelig å komme inn. Vi har prøvd mange mulige lokasjoner før vi endelig lykkes nå, sier Hans André Sørvik, landssjef for Thansen Norge, til lokalavisen.

    Ifølge Sørvik planlegges det for åpning i andre kvartal 2026.

    - Nå begynner brikkene å falle på plass, så nå skal vi snart ut og jakte team, sier Sørvik.

  • Norsk podcast tar for seg bilkarteller

    Podcasten «Konkurransepodden», som produseres av Konkurransetilsynet, vier sin nyeste episode til tre tilfeller hvor «bilkarteller» har samarbeidet på kanten av loven.

    • Lastebilkartellet (2016): Seks produsenter koordinerte priser og timingen for innføring av miljøteknologi – norske kunder, som Posten, ble rammet
    • AdBlue-samarbeidet (2021): Daimler, BMW og Volkswagen ble enige om å ikke utvikle renere teknologi enn minimumskravene
    • Resirkuleringskartellet (2025): 15 bilprodusenter ble enige om å ikke konkurrere om å lage resirkulerbare biler

    Ifølge Konkurransetilsynet tar panelet, bestående av programleder Margrethe Gudbrandsen og Magnus Friis Reitan, for seg hvordan slike samarbeid rammer både kunder og miljøet.

    Episoden kan lyttes til i de fleste podcast-plattformer – inkludert direkte i nettleseren her.

  • Oppgraderinger for Tesla Model 3 og Y – også på rentekampanjen

    Tesla Model 3 og Model Y blir oppgradert, både teknisk og finansielt.

    Det opplyser produsenten i en melding.

    Begge modellene får endringer i batteriet. Tettere celler gir plass til mer energi, og øker rekkevidden med mellom syv og 48 kilometer, avhengig av utgave.

    Det er fortsatt Model 3 Long Range med bakhjulsdrift som er mest utholdende, nå med 750 kilometer oppgitt rekkevidde.

    I tillegg får Model 3 blinklysspak (!) og et nytt frontkamera.

    Samtidig utvider Tesla sin pågående nullrentekampanje til å gjelde samtlige varianter av Model 3.

    Kampanjen tilbyr flytende, nominell kampanjerente på 0 prosent i 36 måneder

  • Polestar-butikk nummer 11 er åpnet

    Det er stor aktivitet hos Polestar og merkets norske forhandlere om dagen.

    For bare en uke siden åpnet landets tiende butikk – i lokalene til tidligere Laastad & Co, nå Kverneland Bil, i Haugesund.

    Nå er butikk – eller Polestar Space – nummer 11 formelt åpnet, i Fredrikstad.

    - Åpningen i Fredrikstad er del av vår nasjonale utvidelse. Erfaringene fra Moss viser hva et sterkt lokalt lag kan få til, og Bilbutikk1 har levert solide resultater over tid i Østfold.

    Det sier den norske Polestar-sjefen, Marius Hayler, i en melding.

    Selv om to butikker nå har åpnet på en uke, har ikke organisasjonen tenkt å gi seg med det.

    De neste månedene er det nemlig mye som skjer i Polestar-nettverket, inkludert flytting av showroomene i Bergen, Oslo og Stavanger.

    I tillegg er nyetableringer i Porsgrunn, Drammen, Sarpsborg, Kristiansand og Tønsberg på trappene.

    Mer om disse planene kan du lese her.

  • Hurtigruta Carglass lanserer mobile tjenester – testes i Asker og Bærum

    Per Morten Merg

    Hurtigruta Carglass går nå i gang med et pilotprosjekt for mobil steinsprutreparasjon i Asker og Bærum.

    - Vår nye tjeneste gjør det mulig for kunder å få reparert steinsprut direkte hjemme, på jobben, eller hvor som helst de måtte befinne seg, sier administrerende direktør Stein Motrøen.

    Tjenesten gjelder kun steinsprutreparasjon og tilbys foreløpig kun i Asker og Bærum.

    - Som et introduksjonstilbud er denne tjenesten helt kostnadsfri for deg om du har kasko eller delkasko, sier Motrøen.

  • OFV-kalkyle: Dette koster bilholdet - elbilen fortsatt billigst

    Per Morten Merg

    De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.

    Økte renter, dyrere forsikring og to runder med økte bilavgifter – ved årsskiftet og 1. april – har bidratt til at kostnadene stiger for de fleste bileiere, uavhengig av drivlinje.

    Til tross for kostnadsveksten viser årets kalkyle at elbilen fremdeles er det mest økonomiske valget for norske bilkjøpere. I flere prisklasser kan elbil-eiere spare titusener av kroner årlig sammenlignet med dem som kjøper bensin- eller dieselbil.

    - Å eie bil i Norge er dyrt. Kostnadene har økt for de fleste elementene som inngår i bilholdet, men elbilene holder stand som det rimeligste alternativet i alle prisgrupper, sier Geir Inge Stokke, administrerende direktør i OFV.

    Dyrere drivlinjer med forbrenningsmotor

    Rapporten viser at avgiftsøkningene i januar og april 2025 har rammet biler med forbrenningsmotor spesielt hardt. Både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler fikk høyere engangsavgifter, samtidig som listeprisene steg. Dette kommer på toppen av et fortsatt høyt rentenivå, som gjør billån dyrere.

    Elbilene har på sin side hatt prisnedgang i flere segmenter, og tilbudet av rimeligere elbiler har vokst.

    Samtidig har bilmarkedet gått fra å være et selgers marked til et kjøpers marked, med kampanjer og rabatter som bidrar til lavere innstegspriser.

    - Avgiftene på bensin-, diesel- og ladbare hybrider har skutt i været de siste årene , sier Stokke.

    - Det gjør at flere nybilkjøpere ser at slike biler rett og slett ikke er innenfor økonomisk rekkevidde.

    Renter, forsikring og vedlikehold trekker opp

    OFV minner om at det ikke bare er kjøpsprisen som avgjør bilens kostnad. Høye renter og økte forsikringspremier, særlig for elbiler med høye reparasjonskostnader, utgjør en betydelig del av regnestykket. Dekk og vedlikehold har også blitt dyrere.

    - Lånefinansierer du bilen, betyr renten svært mye for totalkostnaden. Det er stor forskjell på et billån til 9 prosent rente og en kampanjerente på 1,5 prosent.

    - Vi anbefaler å sjekke forsikringspremien hos flere selskaper før kjøp – det kan være mye å spare, sier Stokke.

  • Ole-Stian blir ny leder for Motor Forum Larvik

    Ole-Stian Øvstetun Bakketun er ny daglig leder for Motor Forum Larvik.

    Det skriver han selv på Linkedin.

    Bakketun kommer fra stillingen som bruktbilsjef hos Bertel O. Steen i Tønsberg. Før det hadde han tilsvarende rolle hos Mobile Larvik.

  • Jaguar Land Rover gjenopptar produksjon etter cyberangrep

    Jaguar Land Rover (JLR) vil i løpet av de nærmeste dagene starte en gradvis gjenoppbygging av produksjonen etter et omfattende cyberangrep tidligere i september.

    Den britiske regjeringen støtter bilprodusenten med et lån på 2 milliarder dollar for å sikre leverandørkjeden.

    JLRs tre britiske fabrikker produserer normalt rundt 1.000 biler daglig, men nedstengningen har kostet selskapet minst 50 millioner pund i uken, ifølge BBC.

    Cyberangrepet rammet også IT-systemene for deler og finans, men JLR opplyser nå at flere systemer er tilbake i drift.

    Produsenten har allerede hatt et krevende år, med et 11 prosent salgsfall i juli og lavere resultatmål som følge av amerikanske importtariffer.

  • Ny billig-SUV fra Electric Way

    Dongfeng-importør Electric Way utvider satsingen i Norge med den kompakte el-SUV-en DF Vigo.

    Bilen får en startpris på 249.500 kroner og blir bestillingsklar i januar 2026, med levering etter påske.

    Bilen kommer med to batteriversjoner (401 og 471 km rekkevidde), hurtiglading som gir 30-80 prosent på 18 minutter, og garanti-ordning på 8 år/200.000 km for hele bilen.

    DF Vigo vil tilbys gjennom Sulland- og Motor Forum-forhandlere på lik linje med importørens andre Dongfeng-modell; Nammi Box.

    - Med en innstegspris under 250.000 kroner tror vi DF Vigo vil treffe bredt i markedet, sier Torje Sulland, CEO i Electric Way.

    Dongfeng har for øvrig ambisiøse planer for Europa, og planlegger å tredoble salget her neste år.

    PS: Har du hørt navnet «Vigo» i bil-sammenheng før? I enkelte markeder ble syvende generasjon Toyota Hilux markedsført under navnet Toyota Vigo.

  • Dongfeng vil tredoble bilsalget i Europa innen 2026

    Den kinesiske bilprodusenten Dongfeng har ambisiøse planer om å øke salget i Europa til 80.000 enheter i 2026, opp fra forventet 25.000-30.000 biler i 2025.

    Strategien omfatter en modellportefølje som dekker flere drivlinjer — fra forbrenningsmotor, via hybrider og rekkevidde-forlengere, til fullelektriske biler.

    Selskapet opererer i dag med rundt 170 forhandlere i Europa, og planlegger å øke dette til 280 før årsskiftet, med særlig fokus på Tyskland, Italia, Frankrike og Polen.

    Dongfeng sier de vurderer å etablere produksjon i Europa, men kun dersom salgsveksten holder seg stabil over tid.

    I Norge er det Electric Way, det Sulland-eide importselskapet, som har ansvaret for Dongfeng i Norge.

    De markedsfører i dag bilmerkene Voyah, Dongfeng og MHero her til lands. Hittil i år er det registrert 584 biler fra de tre merkene – hvorav 337 er Dongfeng Nammi Box, Norges billigste nybil.

    Kilde: Automotive News

  • Nå skal Cupra øke utleveringene med 50 prosent i Norge

    Hittil i år er det registrert 65 Cupra i Norge. I løpet av de neste ukene skal antallet øke med mer enn 50 prosent.

    38 nye Cupra-biler står nå til klargjøring på Harald A. Møller klargjøringsanlegg på Bekkelagskaia i Oslo.

    Bilene – levert med båt fra Tyskland – er alle av modellen Tavascan, en elektrisk SUV bygget over samme lest som Volkswagen ID.5.

  • Volkswagen kutter elbilproduksjon i Tyskland

    Volkswagen Group stanser og reduserer produksjonen ved flere tyske fabrikker som bygger elbiler fra VW, Audi og Cupra, på grunn av lavere etterspørsel enn ventet.

    Fabrikken i Zwickau stanser produksjonen av Audi Q4 E-tron i én uke fra 6. oktober. Også anlegget i Dresden tar en pause i høstferien, mens VW Emden allerede har redusert arbeidstiden og kan stanse produksjonen i flere dager.

    Likevel, elbiler er fortsatt i vekst for det tyske bilmerket. I august solgte VW flere batterielektriske biler enn Tesla.

    Men den generelle veksten i markedet er tregere og mer ujevn enn forventet, noe som gir overkapasitet ved fabrikker som er bygget om for elbilproduksjon.

    Flere andre VW-anlegg, blant annet i Hannover og Osnabrück, melder også om midlertidige produksjonskutt. Ifølge selskapet tilpasses produksjonen den svake markedssituasjonen, preget av økte kostnader, lavere europeisk etterspørsel og sterkere kinesisk konkurranse.

    Kilde: Automotive News

  • Ny milepæl for Gire: 200.000 oppdrag

    Mobilitetsselskapet Gire nådde nettopp en ny milepæl: 200.000 biler er levert av selskapets sjåfører siden oppstarten for seks år siden.

    - Det tok omtrent fem år å nå de første 100.000 oppdragene, skriver Gire-sjef Petter Hodne Stensland på Linkedin.

    - På litt over et år har vi doblet antallet!

    Bak tallene skjuler det seg blant annet 92 daglige turer i snitt, 62.360 biler levert samme dag som bestilling, og mer enn 1.200 kunder som har brukt tjenesten.

    Ifølge Gire tilsvarer distansen deres sjåfører har kjørt 1.453 runder rundt jorden.

  • Alexander Holm Andersen får ansvar for Møller-merker i Sulland

    Alexander Holm Andersen har tiltrådt som ny merkesjef i Sulland Gruppen for Volkswagen, Audi og Skoda i region sør.

    Det melder Holm Andersen selv på Linkedin.

    De siste fire årene har han vært daglig leder for Albjerk Bil Ringerike, og han har vært i forskjellige roller i Albjerk Bil-systemet siden 2016.

    I fjor ble Albjerk Bil en del av Sulland-konsernet – og i disse dager omprofileres det tradisjonsrike forhandlerkonsernet til Sulland

  • Kinesiske bilmerker dobler salget i Europa

    Kinesiske bilprodusenter doblet salget i Europa i august sammenlignet med samme måned i 2024. Det er fjerde måned på rad at markedsandelen deres ligger over 5 prosent, ifølge tall fra Dataforce.

    Veksten ble særlig drevet av ladbare hybrider, som økte med hele 1.271 prosent til 10.406 biler. Salget av rene elbiler steg med 57 prosent til 14.473, men andelen av kinesiske BEV-salg falt til 35 prosent fra 44 prosent i fjor, som følge av EU-toll på importerte elbiler.

    Blant enkeltmerker hadde BYD størst vekst, opp 230 prosent til 10.498 biler, med økt fokus på ladbare hybrider. MG vokste 46 prosent til 15.627 biler, mens Chery steg 471 prosent til 7.094.

    Fra januar til august økte kinesiske bilsalg i Europa med 74 prosent til 430.650 enheter, og markedsandelen steg til 4,9 prosent fra 2,9 prosent året før.

    Kilde: Automotive News

  • Bilmarkedet i Europa steg i august – elbiler driver veksten

    Nybilregistreringene i Europa økte med 4,5 prosent i august, drevet av sterk vekst i el- og hybridbiler, viser tall fra Dataforce. For årets åtte første måneder er markedet likevel nærmest flatt, med en oppgang på bare 0,3 prosent.

    Salget av rene elbiler økte 26 prosent i august, mens ladbare hybrider steg 56 prosent. Batterielektriske biler sto for 20 prosent av markedet, fulle hybrider 12 prosent og ladbare hybrider 10 prosent.

    Blant vinnerne i august var kinesiske BYD (+230 prosent) og Chery (+471 prosent), samt Cupra (+53 prosent). BMW Group vokste 13 prosent, Renault 8,5 prosent og Ford 4,9 prosent.

    Stellantis økte 3,9 prosent i august etter lengre tilbakegang, drevet av Citroën C3. For året er konsernets salg likevel ned 6,6 prosent. Tesla falt 23 prosent i august, mens Mitsubishi, DS, Geely, Nissan og Toyota også hadde nedgang.

    Kilde: Automotive News

I slutten av april lanserte Tesla nullrente-kampanje på bestselger-varianten av Model Y, bare en drøy måned etter at den oppgraderte utgaven var introdusert på det norske markedet.

Samtidig ble lån på volumutgaven av Model 3 gitt til 0,99 prosent og i juni ble også denne satt ned til null.

Begge kampanjene, som nå er besluttet å vare ut 2025, har en subsidie-periode på tre år og lånene er gitt av Teslas samarbeidspartnere på finansiering; DNB og Santander.

9 av 10 har valgt lån

Siden kampanjene startet har nær 90 prosent av Tesla-kjøperne valgt å takke ja til tilbudet om «renterabatten» og finansiert bilen med Tesla-lånet.

I løpet av perioden fra mai til september har de to aktørene til sammen lånt ut nær 8 milliarder kroner til nye Model 3 og Model Y.

Det viser en analyse Bilpriser.no har gjort av data for pant i nye Tesla i Løsøreregisteret i Brønnøysund.

Beregninger viser også at av de 8 milliardene står DNB for rundt 5,6 milliarder og Santander for drøyt 2,3 milliarder.

DNB - Santander  7-3

På nettsiden gjør Tesla ingen forskjell på DNB og Santander som långiver. Kunden får samme vilkår og står fritt til å velge mellom de to aktørene.

Likevel ender så mange som over 70 prosent av lånene hos DNB, mens Santander velges av snaut 30 prosent. Øvrige långivere står for 0,3 prosent, viser analysen.

- At 7 av 10 lånekunder har valgt DNB fremfor Santander, er egentlig ikke overraskende, sier daglig leder Jan Traaseth i Bilpriser.no AS til Bilbransje24.

- Gitt at betingelsene ellers er like, vil emosjonelle faktorer fort spille inn.

- Det er naturlig å tenke at DNB oppfattes som en trygg og etablert norsk bank, og derfor «vinner» valg som dette, sier han.

Gjennomsnitt: 521.000 kroner

Analysen avdekker at gjennomsnittlig tinglyst pantebløp for alle Tesla i denne perioden er 521.000 kroner. 

For Model 3 isolert er det 432.000 kroner, mens for Model Y - som står for det aller meste av volumet - er snittbeløpet 532.000 kroner.

«No-brainer»

Tesla gir ingen alternativ rabatt på bilen – kundefordelen oppnås bare gjennom rentekampanjen.

- Når man ser hvor mye renterabatten utgjør for kunden, er det å velge dette lånet en no-brainer, sier Traaseth.

Han viser til beregningene i lånekalkulatoren på Bilpriser.no, hvor det fremkommer at det på en Model Y dreier seg om nær 80.000 kroner i besparelse for kunden, før skatt. 

Han understreker at det er en betydelig kundefordel, selv om man alternativt tar ut pengene fra sparekontoen, legger bilkjøpet til på huslånet, eller låner hos en annen bank.

- Sånn sett burde jo låneandelen vært 100 prosent her. Men det er alltid noen som velger å lease bilen. I tillegg er det trolig noen kunder som ikke har fått innvilget fullfinanisering med nullrente, og i stedet har utvidet boliglånet.

Så er det jo alltid noen som foretrekker å betale kontant fremfor å ta opp lån, sier Jan Traaseth.