Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Bilbransjen «på steroider» – Tesla leder an
KOMMENTAR: Rentekampanjer virker, men holder listeprisen kunstig høy. Resultatet er at både kunden og forhandleren kommer mindre gunstig ut enn ved å gi en prisrabatt, skriver Jan Traaseth i denne kommentaren.
Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.
Bilbransjen «doper seg» på rentekampanjer - og Tesla er den
mest aggressive aktøren.
Med 0 % rente på Model Y tilsvarer renterabatten opptil
85.000 kroner (før skatt), ifølge lånekalkulatoren på Bilpriser.no.
Tesla, og andre aktører som tilbyr denne type subsidierte renter, gir ikke kunden noe valg
Tesla, og andre aktører som tilbyr denne type subsidierte
renter, gir ikke kunden noe valg; Rabatten gis kun gjennom finansieringen, mens listeprisen holdes
uendret.
Her brukes Tesla som et eksempel, men denne
problemstillingen gjelder alle bilmerker.
Men denne måten å rabattere en bil på, hvor listeprisen
holdes kunstig høy, får flere konsekvenser for kunden og forhandleren:
- Det betales unødvendig mye moms (på elbilene
over 500.000 kroner).
- Det oppstår et «tap» fordi man ikke får utnyttet
rentefradraget (22 % for privatpersoner).
Vinnerne her er staten og bankene. Taperne er kundene, firmabilbrukere og forhandlerne.
Nedenfor ser du eksempler på alternative kampanjeløsninger, hvor renterabatt kombineres med direkte rabatt på bilprisen.
Rentekampanjer brer om seg
Lavrentekampanjer har blitt et av bilbransjens mest brukte
salgsverktøy.
En gjennomgang Bilpriser.no har gjort viser at hele 25 av de 30
største bilmerkene i Norge nå har rentekampanjer på lån/leasing - flere med 0 %
rente.
Tidligere ble dette gjerne benyttet som ekstra salgstimuli
på tampen av en modells livssyklus. Nå settes gjerne rentekampanjer inn som
«salgsverktøy» allerede ved lanseringen av en ny eller oppgradert modell – som
på markedslederen Tesla Model Y.
Positivt for bruktbilprisene?
Et argument som trekkes frem når lavrentekampanjer
diskuteres, er at det er positivt for bruktbilprisene at rabatten gis i form av
rentesubsidier, fremfor å gi rent avslag på bilen.
Dette kan være viktig,
spesielt for bilmerker med høy leasingandel.
Nå settes gjerne rente-kampanjer inn som «salgsverktøy» allerede ved lanseringen av en ny eller oppgradert modell
Men et argument som trekker i motsatt retning er at det
sannsynligvis blir vanskeligere å selge en bruktbil til en fornuftig «på-ruta-pris»
når det står en flunkende ny bil med lav rente rett ved siden av i salgshallen.
Ikke kostnadseffektivt
Til tross for at kundene tydelig omfavner rentetilbud, er
løsningen ikke kostnadseffektiv. En sammenligning av dagens løsning mot et par justerte
løsninger, tydeliggjør dette.
Nedenfor er tre scenarier for Tesla Model Y, hvor forutsetningen
er om at lånet innfris etter 3 år og en avregningsrente på 5,5 %.
I scenariene flyttes noen av midlene som Tesla i dag bruker
på rentesubsidie, til alternative kampanjeløsninger med kombinasjoner av
renterabatt (2,8 % og 5,3 %) og direkte rabatt på bilens pris.
Vinnere og tapere
Til tross for at kundene tydelig omfavner rentetilbud, er løsningen ikke kostnadseffektiv
Som tabellene over viser, er dagens løsning med 0 % rente
(scenario 1) langt fra kostnadseffektiv - hverken for kunden eller forhandler.
I scenario 2 ser vi at Tesla hadde spart over 35.000
kroner hvis de hadde kombinert en prisrabatt med en moderat rente - og situasjonen hadde vært uendret for kunden.
I scenario 3 ser vi kunden hadde spart over 28.000 kroner
med en kombinasjon av prisrabatt og en rente på 2,8 % - og situasjonen hadde vært uendret for Tesla.
Dette er vinnerne og taperne når (i dette eksempelet) Tesla
gir hele «rabatten» som rentekampanje på Model Y:
VINNERE
For bankene er lavrente-kampanjer et «kinderegg»
- Staten. Siden 1. mai kan momsinntekter for staten
alene utgjøre hele 168 millioner kroner på de 14.500 bilene Tesla har
registrert av Model Y. I tillegg kommer økte skatteinntekter som følge av
redusert rentefradrag, samt høyere skattelegging av dem som disponerer firmabil
(se under).
- Bankene. For bankene er lavrentekampanjer et «kinderegg».
De oppnår høyt volum, lav risiko og god inntjening. Bilimportører og
forhandlere betaler subsidiekostnaden forskuddsvis, noe som gir spesielt god
inntjening på avtaler som tidliginnfris. Forhandlerne får ingen «clawback», det
vil si refusjon på forskuddsbetalte rentesubsidier.
TAPERE
Når listeprisen på bilen holdes kunstig høy, skjer det samme med firmabilskatten for de som har Tesla som firmabil
- Kunden. Ifølge beregningene overfor kunne Tesla-kunden
spart opptil 28.000 kroner på en mer kostnadseffektiv løsning. Det er likevel
lite sannsynlig at hen føler seg som en «taper» med en ny Model Y til 0 % rente
i tre år.
- Firmabilbrukeren. Når listeprisen på bilen holdes
kunstig høy, skjer det samme med firmabilskatten for de som har Tesla som firmabil. Prisforskjellen mellom scenario 1 og 2 er på 57.920 kroner.
Med 20 % firmabilbeskatning tilsvarer
det en merkostnad for firmabilbrukeren på rundt 5.000 kroner i året (basert på
43,4 % marginalskatt). I tillegg kommer arbeidsgiveravgift. - Bilimportør/forhandler. I scenario 2 taper
forhandler opptil 35.000 kroner, sammenlignet med en mer kostnadseffektiv
løsning.
Vanedannende - med risiko for bilbransjen?
Bruken av rentekampanjer som kampanjeverktøy i bilbransjen
økte markant da pengemarkedsrenten og boliglånsrenten økte kraftig for et par
år siden - og de er trolig kommet for å bli.
På samme måte som med doping, er det grunn til å anta at rentekampanjer
også er vanedannende. Men når hele bilbransjen tyr til kunstig stimuli, er det sannsynlig at
den positive effekten gradvis forsvinner.
. . . på sikt er det en risiko for at bilbransjen er med på å undergrave sin egen lønnsomhet
Som markedsleder vil Teslas eventuelle videre bruk av rentekampanjer
trolig sette standarden for resten av bilbransjen, i et marked preget av
rentefokus og hard konkurranse.
Teslas løsning er verken optimal for kunden eller
forhandleren – det finnes mer bærekraftige salgskampanjer.
Rentekampanjene har fungert som en kortsiktig
vitamininnsprøytning.
Men på sikt er det en risiko for at bilbransjen med dette er med på
å undergrave sin egen lønnsomhet.