Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER

Kommentar: Jan Traaseth

Bilbransjen «på steroider» – Tesla leder an

KOMMENTAR: Rentekampanjer virker, men holder listeprisen kunstig høy. Resultatet er at både kunden og forhandleren kommer mindre gunstig ut enn ved å gi en prisrabatt, skriver Jan Traaseth i denne kommentaren.

Publisert
  • Jaguar Land Rover gjenopptar produksjon etter cyberangrep

    Jaguar Land Rover (JLR) vil i løpet av de nærmeste dagene starte en gradvis gjenoppbygging av produksjonen etter et omfattende cyberangrep tidligere i september.

    Den britiske regjeringen støtter bilprodusenten med et lån på 2 milliarder dollar for å sikre leverandørkjeden.

    JLRs tre britiske fabrikker produserer normalt rundt 1.000 biler daglig, men nedstengningen har kostet selskapet minst 50 millioner pund i uken, ifølge BBC.

    Cyberangrepet rammet også IT-systemene for deler og finans, men JLR opplyser nå at flere systemer er tilbake i drift.

    Produsenten har allerede hatt et krevende år, med et 11 prosent salgsfall i juli og lavere resultatmål som følge av amerikanske importtariffer.

  • Ny billig-SUV fra Electric Way

    Dongfeng-importør Electric Way utvider satsingen i Norge med den kompakte el-SUV-en DF Vigo.

    Bilen får en startpris på 249.500 kroner og blir bestillingsklar i januar 2026, med levering etter påske.

    Bilen kommer med to batteriversjoner (401 og 471 km rekkevidde), hurtiglading som gir 30-80 prosent på 18 minutter, og garanti-ordning på 8 år/200.000 km for hele bilen.

    DF Vigo vil tilbys gjennom Sulland- og Motor Forum-forhandlere på lik linje med importørens andre Dongfeng-modell; Nammi Box.

    - Med en innstegspris under 250.000 kroner tror vi DF Vigo vil treffe bredt i markedet, sier Torje Sulland, CEO i Electric Way.

    Dongfeng har for øvrig ambisiøse planer for Europa, og planlegger å tredoble salget her neste år.

    PS: Har du hørt navnet «Vigo» i bil-sammenheng før? I enkelte markeder ble syvende generasjon Toyota Hilux markedsført under navnet Toyota Vigo.

  • Dongfeng vil tredoble bilsalget i Europa innen 2026

    Den kinesiske bilprodusenten Dongfeng har ambisiøse planer om å øke salget i Europa til 80.000 enheter i 2026, opp fra forventet 25.000-30.000 biler i 2025.

    Strategien omfatter en modellportefølje som dekker flere drivlinjer — fra forbrenningsmotor, via hybrider og rekkevidde-forlengere, til fullelektriske biler.

    Selskapet opererer i dag med rundt 170 forhandlere i Europa, og planlegger å øke dette til 280 før årsskiftet, med særlig fokus på Tyskland, Italia, Frankrike og Polen.

    Dongfeng sier de vurderer å etablere produksjon i Europa, men kun dersom salgsveksten holder seg stabil over tid.

    I Norge er det Electric Way, det Sulland-eide importselskapet, som har ansvaret for Dongfeng i Norge.

    De markedsfører i dag bilmerkene Voyah, Dongfeng og MHero her til lands. Hittil i år er det registrert 584 biler fra de tre merkene – hvorav 337 er Dongfeng Nammi Box, Norges billigste nybil.

    Kilde: Automotive News

  • Nå skal Cupra øke utleveringene med 50 prosent i Norge

    Hittil i år er det registrert 65 Cupra i Norge. I løpet av de neste ukene skal antallet øke med mer enn 50 prosent.

    38 nye Cupra-biler står nå til klargjøring på Harald A. Møller klargjøringsanlegg på Bekkelagskaia i Oslo.

    Bilene – levert med båt fra Tyskland – er alle av modellen Tavascan, en elektrisk SUV bygget over samme lest som Volkswagen ID.5.

  • Volkswagen kutter elbilproduksjon i Tyskland

    Volkswagen Group stanser og reduserer produksjonen ved flere tyske fabrikker som bygger elbiler fra VW, Audi og Cupra, på grunn av lavere etterspørsel enn ventet.

    Fabrikken i Zwickau stanser produksjonen av Audi Q4 E-tron i én uke fra 6. oktober. Også anlegget i Dresden tar en pause i høstferien, mens VW Emden allerede har redusert arbeidstiden og kan stanse produksjonen i flere dager.

    Likevel, elbiler er fortsatt i vekst for det tyske bilmerket. I august solgte VW flere batterielektriske biler enn Tesla.

    Men den generelle veksten i markedet er tregere og mer ujevn enn forventet, noe som gir overkapasitet ved fabrikker som er bygget om for elbilproduksjon.

    Flere andre VW-anlegg, blant annet i Hannover og Osnabrück, melder også om midlertidige produksjonskutt. Ifølge selskapet tilpasses produksjonen den svake markedssituasjonen, preget av økte kostnader, lavere europeisk etterspørsel og sterkere kinesisk konkurranse.

    Kilde: Automotive News

  • Ny milepæl for Gire: 200.000 oppdrag

    Mobilitetsselskapet Gire nådde nettopp en ny milepæl: 200.000 biler er levert av selskapets sjåfører siden oppstarten for seks år siden.

    - Det tok omtrent fem år å nå de første 100.000 oppdragene, skriver Gire-sjef Petter Hodne Stensland på Linkedin.

    - På litt over et år har vi doblet antallet!

    Bak tallene skjuler det seg blant annet 92 daglige turer i snitt, 62.360 biler levert samme dag som bestilling, og mer enn 1.200 kunder som har brukt tjenesten.

    Ifølge Gire tilsvarer distansen deres sjåfører har kjørt 1.453 runder rundt jorden.

  • Alexander Holm Andersen får ansvar for Møller-merker i Sulland

    Alexander Holm Andersen har tiltrådt som ny merkesjef i Sulland Gruppen for Volkswagen, Audi og Skoda i region sør.

    Det melder Holm Andersen selv på Linkedin.

    De siste fire årene har han vært daglig leder for Albjerk Bil Ringerike, og han har vært i forskjellige roller i Albjerk Bil-systemet siden 2016.

    I fjor ble Albjerk Bil en del av Sulland-konsernet – og i disse dager omprofileres det tradisjonsrike forhandlerkonsernet til Sulland

  • Kinesiske bilmerker dobler salget i Europa

    Kinesiske bilprodusenter doblet salget i Europa i august sammenlignet med samme måned i 2024. Det er fjerde måned på rad at markedsandelen deres ligger over 5 prosent, ifølge tall fra Dataforce.

    Veksten ble særlig drevet av ladbare hybrider, som økte med hele 1.271 prosent til 10.406 biler. Salget av rene elbiler steg med 57 prosent til 14.473, men andelen av kinesiske BEV-salg falt til 35 prosent fra 44 prosent i fjor, som følge av EU-toll på importerte elbiler.

    Blant enkeltmerker hadde BYD størst vekst, opp 230 prosent til 10.498 biler, med økt fokus på ladbare hybrider. MG vokste 46 prosent til 15.627 biler, mens Chery steg 471 prosent til 7.094.

    Fra januar til august økte kinesiske bilsalg i Europa med 74 prosent til 430.650 enheter, og markedsandelen steg til 4,9 prosent fra 2,9 prosent året før.

    Kilde: Automotive News

  • Bilmarkedet i Europa steg i august – elbiler driver veksten

    Nybilregistreringene i Europa økte med 4,5 prosent i august, drevet av sterk vekst i el- og hybridbiler, viser tall fra Dataforce. For årets åtte første måneder er markedet likevel nærmest flatt, med en oppgang på bare 0,3 prosent.

    Salget av rene elbiler økte 26 prosent i august, mens ladbare hybrider steg 56 prosent. Batterielektriske biler sto for 20 prosent av markedet, fulle hybrider 12 prosent og ladbare hybrider 10 prosent.

    Blant vinnerne i august var kinesiske BYD (+230 prosent) og Chery (+471 prosent), samt Cupra (+53 prosent). BMW Group vokste 13 prosent, Renault 8,5 prosent og Ford 4,9 prosent.

    Stellantis økte 3,9 prosent i august etter lengre tilbakegang, drevet av Citroën C3. For året er konsernets salg likevel ned 6,6 prosent. Tesla falt 23 prosent i august, mens Mitsubishi, DS, Geely, Nissan og Toyota også hadde nedgang.

    Kilde: Automotive News

Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.

Bilbransjen «doper seg» på rentekampanjer - og Tesla er den mest aggressive aktøren.

Med 0 % rente på Model Y tilsvarer renterabatten opptil 85.000 kroner (før skatt), ifølge lånekalkulatoren på Bilpriser.no.

Tesla, og andre aktører som tilbyr denne type subsidierte renter, gir ikke kunden noe valg

Tesla, og andre aktører som tilbyr denne type subsidierte renter, gir ikke kunden noe valg; Rabatten gis kun gjennom finansieringen, mens listeprisen holdes uendret.

Her brukes Tesla som et eksempel, men denne problemstillingen gjelder alle bilmerker.

Men denne måten å rabattere en bil på, hvor listeprisen holdes kunstig høy, får flere konsekvenser for kunden og forhandleren:

  • Det betales unødvendig mye moms (på elbilene over 500.000 kroner).
  • Det oppstår et «tap» fordi man ikke får utnyttet rentefradraget (22 % for privatpersoner).

Vinnerne her er staten og bankene. Taperne er kundene, firmabilbrukere og forhandlerne.

Nedenfor ser du eksempler på alternative kampanjeløsninger, hvor renterabatt kombineres med direkte rabatt på bilprisen.

Rentekampanjer brer om seg

Lavrentekampanjer har blitt et av bilbransjens mest brukte salgsverktøy.

En gjennomgang Bilpriser.no har gjort viser at hele 25 av de 30 største bilmerkene i Norge nå har rentekampanjer på lån/leasing - flere med 0 % rente.

Tidligere ble dette gjerne benyttet som ekstra salgstimuli på tampen av en modells livssyklus. Nå settes gjerne rentekampanjer inn som «salgsverktøy» allerede ved lanseringen av en ny eller oppgradert modell – som på markedslederen Tesla Model Y.

Positivt for bruktbilprisene?

Et argument som trekkes frem når lavrentekampanjer diskuteres, er at det er positivt for bruktbilprisene at rabatten gis i form av rentesubsidier, fremfor å gi rent avslag på bilen. 

Dette kan være viktig, spesielt for bilmerker med høy leasingandel.

Nå settes gjerne rente-kampanjer inn som «salgsverktøy» allerede ved lanseringen av en ny eller oppgradert modell

Men et argument som trekker i motsatt retning er at det sannsynligvis blir vanskeligere å selge en bruktbil til en fornuftig «på-ruta-pris» når det står en flunkende ny bil med lav rente rett ved siden av i salgshallen.

Ikke kostnadseffektivt

Til tross for at kundene tydelig omfavner rentetilbud, er løsningen ikke kostnadseffektiv. En sammenligning av dagens løsning mot et par justerte løsninger, tydeliggjør dette.

Nedenfor er tre scenarier for Tesla Model Y, hvor forutsetningen er om at lånet innfris etter 3 år og en avregningsrente på 5,5 %.

I scenariene flyttes noen av midlene som Tesla i dag bruker på rentesubsidie, til alternative kampanjeløsninger med kombinasjoner av renterabatt (2,8 % og 5,3 %) og direkte rabatt på bilens pris.

->/p>

Vinnere og tapere

Til tross for at kundene tydelig omfavner rentetilbud, er løsningen ikke kostnadseffektiv

Som tabellene over viser, er dagens løsning med 0 % rente (scenario 1) langt fra kostnadseffektiv - hverken for kunden eller forhandler.

I scenario 2 ser vi at Tesla hadde spart over 35.000 kroner hvis de hadde kombinert en prisrabatt med en moderat rente - og situasjonen hadde vært uendret for kunden.

I scenario 3 ser vi kunden hadde spart over 28.000 kroner med en kombinasjon av prisrabatt og en rente på 2,8 % - og situasjonen hadde vært uendret for Tesla.

Dette er vinnerne og taperne når (i dette eksempelet) Tesla gir hele «rabatten» som rentekampanje på Model Y:

VINNERE

For bankene er lavrente-kampanjer et «kinderegg»

  1. Staten. Siden 1. mai kan momsinntekter for staten alene utgjøre hele 168 millioner kroner på de 14.500 bilene Tesla har registrert av Model Y. I tillegg kommer økte skatteinntekter som følge av redusert rentefradrag, samt høyere skattelegging av dem som disponerer firmabil (se under).
  2. Bankene. For bankene er lavrentekampanjer et «kinderegg». De oppnår høyt volum, lav risiko og god inntjening. Bilimportører og forhandlere betaler subsidiekostnaden forskuddsvis, noe som gir spesielt god inntjening på avtaler som tidliginnfris. Forhandlerne får ingen «clawback», det vil si refusjon på forskuddsbetalte rentesubsidier.

TAPERE

Når listeprisen på bilen holdes kunstig høy, skjer det samme med firmabilskatten for de som har Tesla som firmabil

  1. Kunden. Ifølge beregningene overfor kunne Tesla-kunden spart opptil 28.000 kroner på en mer kostnadseffektiv løsning. Det er likevel lite sannsynlig at hen føler seg som en «taper» med en ny Model Y til 0 % rente i tre år.
  2. Firmabilbrukeren. Når listeprisen på bilen holdes kunstig høy, skjer det samme med firmabilskatten for de som har Tesla som firmabil. Prisforskjellen mellom scenario 1 og 2 er på 57.920 kroner.
    Med 20 % firmabilbeskatning tilsvarer det en merkostnad for firmabilbrukeren på rundt 5.000 kroner i året (basert på 43,4 % marginalskatt). I tillegg kommer arbeidsgiveravgift.
  3. Bilimportør/forhandler. I scenario 2 taper forhandler opptil 35.000 kroner, sammenlignet med en mer kostnadseffektiv løsning.

Vanedannende - med risiko for bilbransjen?

Bruken av rentekampanjer som kampanjeverktøy i bilbransjen økte markant da pengemarkedsrenten og boliglånsrenten økte kraftig for et par år siden - og de er trolig kommet for å bli.

På samme måte som med doping, er det grunn til å anta at rentekampanjer også er vanedannende. Men når hele bilbransjen tyr til kunstig stimuli, er det sannsynlig at den positive effekten gradvis forsvinner.

. . . på sikt er det en risiko for at bilbransjen er med på å undergrave sin egen lønnsomhet

Som markedsleder vil Teslas eventuelle videre bruk av rentekampanjer trolig sette standarden for resten av bilbransjen, i et marked preget av rentefokus og hard konkurranse.

Teslas løsning er verken optimal for kunden eller forhandleren – det finnes mer bærekraftige salgskampanjer.

Rentekampanjene har fungert som en kortsiktig vitamininnsprøytning.

Men på sikt er det en risiko for at bilbransjen med dette er med på å undergrave sin egen lønnsomhet.