Morten Trasti er sjefanalytiker i Intrum.

Intrum: Kraftig økning i inkassosaker på billån - annet bilde for leasing

- Veksten vi nå ser i misligholdte billån kan spores tilbake til hva som skjedde i bilsalget på tampen av fjoråret, mener sjefanalytiker Morten Trasti hos Intrum.

Publisert

Hittil i år har antall inkassosaker knyttet til misligholdte billån økt med 25 prosent, målt mot samme periode i fjor.

I de tre sommermånedene juni, juli og august var veksten på 36 prosent.

For alle øvrige inkassosaker det vært en nedgang i de samme periodene (se graf).

Det viser tall Bilbransje24 har innhentet fra kredittstyringsselskapet Intrum, tidligere Lindorff.

- Vi tror også at utviklingen i inkassosaker på billån vil forsterke seg fremover, sier Morten Trasti.

Han er sjefanalytiker i Intrum, som er størst på håndtering av inkassosaker i Norge.

- Det er to typer inkassokrav som har hatt en betydelig vekst i år, det er lån til bolig og lån til bil. Veksten i misligholdet billån sterkere enn for alle andre typer inkassosaker.

- Det var en generell nedgang i inkasso, også knyttet til billån, under pandemien. Det er nå tilbake på nivået før 2020, sier Trasti.

For leasingkontrakter har utviklingen vært annerledes.

- Inkassosaker knyttet til leasingkontrakter har bare gått svakt opp i år. Nivået er fortsatt betydelig under hva det var før pandemien.

- Det er nærliggende å tro at det henger sammen med at leasing er mindre rentesensitivt. Den direkte renteeffekten er større på billån, sier Trasti.

Tidlig i «bølgen»

Gjeldsøkonomen peker på at det er et betydelig «etterslep» i tid før et billån går til inkasso.

- Det skal være flere forfalte terminer. I praksis betyr det at dersom et lån sist er betalt i mai, vil komme til inkasso først i september.

Trasti minner også om at bankene nå har åtte ukers varslingsfrist ved renteheving og at folk først vil forsøke å tilpasse utgiftssiden når det «kniper».

- Summen av dette gjør at effekten forsinkes med 10 til 12 måneder. Det er i hvert fall slik det normalt ser ut i våre tall, sier han.

- Derfor peker det nå tydelig mot at inkassosakene vil øke fremover.

- En del av de som tok opp billån på slutten fjoråret var nok «på kanten» og fikk presset inn et billån, som det egentlig ikke var rom for, sier Morten Trasti.

«Desember-effekten»

Nesten hele veksten i inkasso på billån hos Intrum i år har vært på nyere og dyre elbiler.

- Over tid har sammensetningen naturlig nok endret seg som følge av at det selges flere elbiler. Men den økningen vi ser i år for elbiler er langt utover dette, sier Trasti.

- Vi ser det i sammenheng med innføring av moms på dyrere elbiler fra 1. januar, og den salgsveksten det medførte på slutten fjoråret, sier Trasti.

- Det har tydeligvis gitt mange et kraftig kjøpsincentiv. En del av disse var nok «på kanten» og fikk presset inn et billån, som det egentlig ikke var rom for.

- Det så kanskje greit ut med det rentenivået som var i desember, men nå går regnestykket ikke opp.

- Lånekunder rammes mest

- For aller fleste er det som skjer nå et kostnadsproblem, mer enn det er et inntektsproblem. Det er få som har mistet jobben, eller fått kraftig redusert inntekt.

For aller fleste er det som skjer nå et kostnadsproblem, mer enn det er et inntektsproblem

Morten Trasti

Inntektssiden ser altså bra ut. Men den lever ikke isolert, og følges av en kostnadsside, påpeker Trasti.

- Inflasjonen er en faktor, men rentene utgjør nå en mye større andel av kostnadene i en husholdning.

- Det er de med lån som merker dette mest, sier Morten Trasti.