Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER

Bauda: - Det som funket i 1935 fungerer også i 2025

- Kundelojalitet bygges over år, i gode og onde dager, sier Thomas Evjenn i Bauda, som lar seg inspirere av hvordan forhandlerkonsernet har kommet seg gjennom tidligere utfordringer.

Publisert
  • Volvo satser på nye ladbare hybrider fram mot 2040

    Volvo vil fortsette å produsere biler med forbrenningsmotorer helt til slutten av 2030-tallet.

    Det bekrefter konsernsjef Håkan Samuelsson, som dermed justerer kursen fra selskapets tidligere mål om å bli et helelektrisk bilmerke innen 2030.

    – Vi trenger en ny generasjon ladbare hybrider som vil vare til slutten av 2030-tallet. Kundene må selv få bestemme når de er klare for å gå helt over til elbil, sier Samuelsson til Automotive News Europe.

    Volvos forrige toppsjef, Jim Rowan, skrinla allerede i 2024 målet om 100 prosent elbilsalg innen 2030. I stedet er ambisjonen nå at elbiler og ladbare hybrider samlet skal stå for 90 prosent av salget ved inngangen til neste tiår.

    Som del av strategien fornyer Volvo flere modeller med forbrenningsmotor, blant annet XC90 og XC60. Selskapet planlegger også en ny XC70 med rekkeviddeforlenger – en variant som kan kjøre opptil 200 kilometer på strøm og totalt 1.200 kilometer med kombinert drift.

    XC70 ventes å få en sentral rolle i Europa, særlig etter forsinkelsene i lanseringen av elbilen EX90. Samtidig ser Volvo for seg at slike modeller kan bli viktige overgangsbiler i det amerikanske markedet, hvor etterspørselen etter rene elbiler fortsatt er svak.

  • September-salget i Europa: Opp 11 prosent – 21 prosent elbiler

    Det ble registrert til sammen 1,2 millioner personbiler i Europa (EU, EFTA og Storbritannia) i september.

    Det tilsvarer en vekst på 11 prosent fra september i fjor, viser ferske tall fra ACEA.

    Av disse var 260.000 rene elbiler, som dermed utgjorde 21 prosent av totalmarkedet denne måneden.

    Plug-in-hybrider fortsetter å øke kraftig, opp 62 prosent i september og utgjorde 11 prosent av totalmarkedet – mot 7 prosent i september i fjor.

    Salget av bensin- og dieselbiler falt tilbake, med henholdsvis 8 og 16 prosent.

    Hittil i år er det registrert 9,9 millioner nye personbiler i Europa, som er 1,5 prosent flere enn de første ni månedene i fjor.

    Av disse var 18 prosent elbiler, mot 15 prosent i fjor.

    Se hele ACEA-statistikken for september og hittil i år HER. (ekstern lenke)

  • DEFA blir «kabel-leverandør» til Hertz

    Hertz inngått en ny avtale med DEFA om levering av ladekabler og portable ladere.

    Med en elbilandel på nær 70 prosent i bilflåten har Hertz et stigende behov for å erstatte glemte eller bortkomne kabler.

    Den nye avtalen gjør det mulig for selskapets avdelinger over hele landet å bestille DEFAs eConnect-kabler og eMove-ladere direkte – og dermed raskt få nye kabler i drift.

    – Målet vårt er å minimere risikoen for driftsforstyrrelser og sørge for at kundene våre alltid kan bruke elbilene sine som planlagt, sier Hallvard Nerbøvik, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Hertz Norge.

    - Med våre rutiner kan vi sikre at Hertz får rask tilgang til produkter som holder mål, sier Martin Jonsson, EVP for DEFA eMobility.

    Hertz i Norge drives gjennom First Rent A Car Norway AS. Selskapet omsatte i fjor for drøyt 1,1 milliarder kroner, med et resultat på 102 millioner før skatt.

    DEFA AS omsatte i fjor for 405 millioner kroner, og fikk et resultat på minus 45 millioner før skatt. Egenkapitalen i selskapet er imidlertid sterk, og var ved utgangen av fjoråret på nær 170 millioner.

  • Polestar avvikler sin eneste butikk i Kina

    Polestar har stenger sin siste butikk i Kina etter måneder med svært lavt salg. Dermed ser slutten ut til å nærme seg for det svensk-kinesiske elbilmerket i hjemmemarkedet.

    Det skriver den nederlandske journalisten med base i Kina Tycho de Feijter på X.

    Selskapet opplyser at det «strategisk justerer sin forretningsmodell» og går over til nettsalg, men kinesiske medier melder at virksomheten i praksis er i ferd med å avvikles.

    I august solgte Polestar kun fem biler i hele Kina – og 79 biler totalt i årets åtte første måneder.

    Globalt går det bedre for merket, som har hatt 13 prosent salgsvekst hittil i år, men i Kina drukner Polestar i konkurransen fra Geely-konsernets mange lignende elbilmerker.

  • Autoretur Battery Recycling inngår avtaler med Hydrovolt og Stena Recycling

    Autoretur Battery Recycling (ABR) har signert samarbeidsavtaler med Hydrovolt og Stena Recycling om innsamling, ombruk og gjenvinning av kasserte høyenergibatterier fra elbiler.

    ABR ble godkjent som produsentansvarsselskap i august og eies fullt ut av Bilimportørenes Landsforening (BIL) gjennom Autoretur AS. Med avtalene får bilimportørene et effektivt og lovpålagt retursystem for batterier.

    - Vi er svært fornøyde med anbudsprosessen og samarbeidet med to bransjeledende aktører, sier Erik Andresen, daglig leder i ABR.

    Om få år ventes en kraftig økning i antallet elbilbatterier som må gjenvinnes. ABR anslår at opptil 40.000 batterier årlig kan leveres inn innen fem–seks år.

  • Tesla med lavere overskudd – men økt omsetning og rekordleveringer i Q3

    Tesla rapporterte et nettoresultat på 1,39 milliarder dollar i 3. kvartal, en nedgang på 37 prosent fra samme periode i fjor.

    Samtidig steg omsetningen med 12 prosent til 28,1 milliarder dollar, drevet av rekordhøye leveranser på 497.099 biler.

    Det skriver Automotive News Europe.

    Omsetningen fra bilvirksomheten økte 6 prosent til 21,2 milliarder dollar, mens energivirksomheten vokste med 44 prosent til 3,42 milliarder dollar.

    Marginene falt imidlertid fra 19,8 i 3. kvartal i fjor til til 18 prosent i år.

    Etter at resultatene ble offentliggjort 22. oktober, falt Tesla-aksjen med rundt 4 prosent i etterhandelen.

    CEO Elon Musk sa under resultatpresentasjonen at bilproduksjonen vil øke når Tesla kan tilby fullt autonome kjøretøy. Han forventer at dette blir mulig med den kommende versjonen av Full Self-Driving-programvaren.

    Musk bekreftet også at selskapet planlegger lansering av sin egen robotaxi-tjeneste, CyberCab, i løpet av neste år. Pilotprosjekter er allerede i gang i Austin og San Francisco, fortsatt med sikkerhetssjåfører. Tesla sikter på å fjerne disse innen utgangen av året og rulle ut robotaxier i 8–10 amerikanske storbyer.

    Ifølge estimater fra Visible Alpha ventes Teslas leveranser i 2025 å falle til om lag 1,6 millioner biler – ned fra 1,8 millioner i 2024.

  • Volvo Cars tilbyr gratis hjemmelading - starter i Sverige

    Gratistilbudet, som leveres i samarbeid med energiselskapet Vattenfall, gjelder fra februar 2026 for kunder som kjøper en ny elbil fra Volvo i Sverige.

    Volvo Cars dekker inntil 5.150 kWh per år, tilsvarende 25.000 km kjøring med en EX90 (WLTP). Tilbudet gjelder ved kjøp eller om man leaser bilen.

    Kundene får tilgang til tilbudet gjennom å tegne strømavtale med Vattenfall, og bruke smartladingsfunksjonen i Volvo Cars-appen, når denne blir tilgjengelig.

    Strømkostnadene for lading trekkes automatisk fra den månedlige strømregningen fra Vattenfall.

    Fra Sverige til verden

    Erfaringene fra første fase i Sverige vil danne grunnlaget for en bredere global utrulling, der Volvo Cars skal inngå partnerskap med flere bærekraftige energileverandører.

    Målet er å skalere og tilpasse initiativet i Europa og andre markeder.

  • Feil hos Statens vegvesen i behandling av ombygging fra personbil til varebil?

    I det siste har Statens vegvesen overraskende avslått slike ombygginger i noen enkeltsaker.

    Det skriver NBF på sine nettsider.

    Medlemmer har henvendt seg til NBF om problemet, som fortoner seg som oppståtte uklarheter i SVVs retningslinjer og dermed usikkerhet hos etatens kontrollører.

    Det kan særlig gjelde utkobling av sideairbag.

    Det ser ut til at vedtak er fattet på feil grunnlag, skriver NBF. De mener derfor at dette er en bransjesak og ikke bare begrenser seg til enkeltvedtak.

    NBF har bragt saken inn for Statens vegvesen sentralt, og bedt om et møte om saken.

    NBF ønsker i denne forbindelse tilbakemeldinger fra dem som måtte ha lignende opplevelser.

  • RSA etablerer JAC i Tyskland

    RSA har i dag virksomhet i 13 land. Det norske bilkonsernet fortsetter nå den europeiske ekspansjonen og etablerer JAC i Tyskland.

    - Etter solid erfaring i Norden og andre europeiske markeder, er dette et viktig steg i RSAs strategi for videre vekst på det europeiske bilmarkedet, sier Espen Kristoffersen.

    Han er kommersiell direktør i RSA.

    - Tyskland er et nøkkelmarked i Europa, og et naturlig neste steg for oss og for JAC, legger han til.

    Strategisk vekst for RSA

    RSA vektlegger å være en attraktiv partner for bilprodusenter som ønsker å etablere seg i Europa.

    - Satsingen i Tyskland representerer langt mer enn bare en ny markedsåpning, sier Kristoffersen.

    Han understreker at det er en fortsettelse av en langsiktig plan for å gjøre RSA til en mer internasjonal aktør, med økt volum, bredere kompetanse og sterkere markedsposisjon.

    - En investering i fremtiden til RSA

    - Når vi nå etablerer JAC i Tyskland, tar vi med oss kompetanse, kvalitet og struktur ut i Europa. Dette er et viktig bevis på at norsk kompetanse innen bilimport og distribusjon står sterkt også internasjonalt.

    - JAC tilbyr en bred portefølje av både elektriske og fossildrevne modeller. Denne fleksibiliteten er særlig viktig i Tyskland, hvor markedet er i rask endring, men fortsatt har en betydelig etterspørsel etter ulike drivlinjer, sier Kristoffersen.

    RSA vil stå for helhetsansvaret rundt etableringen, inkludert oppbygging av forhandlernett, logistikk, reservedelstjenester og kundestøtte.

    De første bilene ventes å være tilgjengelige for det tyske markedet i løpet av høsten.

    I Norge er det i følge OFV Statistikk til sammen registrert 474 nye JAC siden merket ble introdusert i slutten 2022.

  • Oktober-registreringene: Volkswagen og Volvo på topp – tre kinesiske inne blant de 10 største

    Tesla er med kun 48 nye biler og 23. plass i «pause-modus» så langt i oktober.

    Hittil i år er det likevel langt ned til Volkswagen, som hittil denne måneden topper OFV-lista foran Volvo og BMW.

    Verd å merke seg er også at både BYD, MG og Xpeng i øyeblikket er inne på topp 10.

    Når 19 dager er tilbakelagt av oktober, ser tabellen slik ut:

    1. Volkswagen - 694
    2. Volvo - 598
    3. BMW - 364
    4. Skoda - 331
    5. BYD - 230
    6. MG - 222
    7. Mercedes-Benz - 199
    8. Audi - 193
    9. Ford - 190
    10. Xpeng - 190

    Kilde: OFV Statistikk

  • Krevende for ny Porsche-sjef – men god fart i Norge

    Michael Leiters overtar i januar neste år som ny toppsjef for Porsche etter Olivier Blume. Leiter har lang erfaring i utviklingen av hybrid-modeller for Porsche.

    Denne erfaringen kan komme godt med når Porsche nå igjen skal satse mer på denne drivlinjen, etter at elbilsatsingen har gått hardt ut over marginene til produsenten.

    Porsche sliter nå tungt på to av de viktigste markedene, Kina og USA. I Kina blir de presset på pris av produsenter som BYD og Xiaomi, men problemet i USA er at de ikke har fabrikk der.

    På toppen av dette skal Porsche kutte 3.900 jobber og foreta ytterligere kostnadskutt for å bedre lønnsomheten, skriver Automotive News Europe.

    Nær dobling i Norge

    I Norge er situasjonen for Porsche ganske annerledes.

    Så langt i år er det registrert nær 1.200 nye, som er en dobling fra samme tid i fjor.

    Det er likevel et stykke opp til toppårene 2021 og 2022, hvor det ble levert henholdsvis 2.044 og 2.251 nye Porsche i Norge.

  • Bilpriser.no: Markedslederen Toyota bZ4X kan bli over 60.000 kroner dyrere å lease i 2027

    Regjeringen varslet i forslaget statsbudsjett for 2026 at momsfritaket for elbiler fjernes helt fra 2027.

    For Norges mest solgte leasingbil, Toyota bZ4X, kan det bety en økning i totalprisen (leasing) på over 60.000 kroner – som tilsvarer 1.737 kroner mer i måneden.

    Det viser beregninger Bilpriser.no har gjort.

    For populære elbiler som Toyota bZ4X kan dette bety at prisen øker fra 519.900 kroner i 2025, til 569.548 kroner i 2026, og videre til 644.548 kroner i 2027 – en samlet prisøkning på nær 125.000 kroner over to år. Bare som en følge av endringene i momsreglene.

    Bilpriser.no understreker at beregningen er gjort for Toyota bZ4X fordi dette er Norges mest solgte leasingbil, med over 3 000 biler registrert på leasing per utgangen av tredje kvartal, ifølge OFV.

    Men tallene er like relevante for andre bilmodeller i samme prisklasse.

    Restverdi demper effekten – foreløpig

    Beregningene forutsetter at restverdien i prosent (57 %) forblir uendret. Det betyr at restverdien i kroner øker i takt med bilprisen, noe som bidrar til at økningen i månedsleien blir noe dempet.

    Bilpriser.no skriver at dersom restverdien i kroner holdes på dagens nivå, kan den reelle leasingkostnaden likevel øke med mer enn 50 prosent.

    NB: For å forenkle sammenligningen er alle kalkyler her er basert på uendret bilpris eks. engangsavgift/moms i 2026 og 2027, og uendret engangsavgift.

  • Cupra passerer 1.000.000 produserte biler - nær 1.200 solgt i Norge

    Cupra har nå rundet en viktig milepæl - bil nummer én million er produsert.

    Det skjer bare sju år etter at merket ble etablert som et selvstendig brand innen Volkswagen-konsernet i 2018.

    Fra de første bilene kom til Norge i 2021 har importøren Harald A. Møller totalt levert 1.160 nye Cupra til norske kunder (OFV).

    I tillegg er det importert 341 brukte.

    I Norge har merket utelukkende satset på helelektriske modeller. I dag består modellutvalget av Born og den nye SUV-en Tavascan, mens Raval lanseres i 2026.

  • Tesla faller på global merkevare-rangering – BYD debuterer blant verdens 100 mest verdifulle merker

    Tesla går tilbake i Interbrands årlige rangering av verdens mest verdifulle merkevarer.

    Det skriver Automotive News Europe, med henvisning til Interbrand Best Global Brands årlige rapport.

    Elbilprodusentens merkeverdi har falt med hele 35 prosent til 29,5 milliarder dollar, og selskapet faller fra 12. til 25. plass på listen.

    Samtidig debuterer kinesiske BYD på topp 100-listen, med en beregnet merkeverdi på 8,1 milliarder dollar. BYD har hatt sterk internasjonal vekst, spesielt i Europa, hvor merket nå er nest størst blant kinesiske bilprodusenter etter MG.

    - BYD er den største «forstyrreren» i bilmarkedet siden Tesla kom på banen, sier Manfredi Ricca, som er global strategidirektør i Interbrand, men advarer samtidig om at veksten må støttes av en sterkere merkevarebygging.

    Blant bilmerkene topper Toyota på sjetteplass globalt, foran Mercedes-Benz (10.) og BMW (14.). Ferrari øker merkeverdien med 17 prosent til 15,4 milliarder dollar etter å ha utvidet satsingen til mote og lisensprodukter.

    I motsatt ende har amerikanske giganter som Ford, General Motors og Stellantis, som falt helt ut av topp 100-listen i rapporten fra Interbrand Best Global Brands.

    Apple beholdt topplasseringen med en beregnet verdi på 470,9 milliarder dollar, etterfulgt av Microsoft, Amazon og Google.

  • Tyskland gjeninnfører elbil-støtte - lavere tak, strengere krav og støtte til brukte biler

    Den tyske regjeringen gjeninnfører nå kjøpsstøtte for elbiler – men denne gangen med tydeligere sosial profil og langt strengere rammer.

    Det skriver Automotive News Europe i dag.

    Ordningen skal tre i kraft 1. januar 2026 og løpe til 2029, med en samlet ramme på tre milliarder euro (om lag 35 milliarder kroner).

    Støtten skal målrettes mot husholdninger med lav og middels inntekt samt småbedrifter, som så langt i liten grad har hatt økonomisk mulighet til å ta del i elbilskiftet.

    Maksimal støtte blir 4.000 euro ved kjøp av biler med utsalgspris under 45.000 euro – et kraftig kutt fra tidligere ordning, som hadde et pristak på 65.000 euro.

    Ifølge Automotive News Europe innfører samtidig regjeringen for første gang støtte til brukte elbiler, et grep som kan få stor betydning for både bruktmarkedet og utskiftingen av eldre fossilbiler.

    Programmet omfatter kun helelektriske biler med utslipp under 50 gram CO₂ per kilometer, og utelukker dermed plug-in hybrider. Støtten utbetales først etter at bilen er registrert.

  • Polestar lanserer eget flåtestyrings-system

    Polestar Fleet Telematics er navnet på den Geely-eide bilprodusentens eget flåtestyringssystem, som lanseres i dag.

    Løsningen er utviklet i samarbeid med de strategiske partnerne Echoes, Geotab og High Mobility.

    Det nye systemet skal fungere på tvers av alle markeder Polestar opererer i, og på alle merkets biler, skriver de i en melding.

    - Med vår store base av flåtekunder markerer dette en viktig milepæl for Polestar og et stort skritt fremover for kundene våre.

    Det sier Ramon Lingen, Head of Global Fleet and Pre-owned i Polestar, som også legger til:

    - Polestar Fleet Telematics kombinerer bærekraft med intelligens og gir operatørene muligheten til å ta smartere og datadrevne valg som er bra for både virksomheten og miljøet.

    Ifølge produsenten skal tjenesten gi sanntidsdata, praktiske analyser og sømløs integrasjon med ledende plattformer for flåtestyring, uten behov for ekstra maskinvare eller installasjonskostnader.

  • Kjører for «halv maskin»: Europeisk bilindustri kan miste åtte fabrikker

    Svakt bilsalg og økende konkurranse fra kinesiske merker som BYD kan tvinge europeiske bilprodusenter til å stenge opptil åtte fabrikker, ifølge en analyse fra AlixPartners.

    Bilfabrikker i Europa utnytter i snitt bare 55 prosent av kapasiteten, noe som svekker lønnsomheten. Stellantis pekes ut som mest utsatt, med bare 45 prosent kapasitetsutnyttelse.

    Konsulentene anslår at kinesiske bilmerker vil ta 1–2 millioner biler fra europeiske produsenter de neste årene, og nå omtrent fem prosent markedsandel i år.

    En studie fra Jefferies tror andelen kan stige til ti prosent innen 2030, drevet av produsenter som BYD og Chery, som bygger fabrikker i Europa.

    Å stenge en fabrikk med 10.000 ansatte kan koste opptil 1,5 milliarder euro og ta flere år, ifølge AlixPartners.

    Kilde: Automotive News

  • Motor-Trade Gruppen kjøper seg inn i MyMechanic – satser tungt på elbil og bilelektronikk

    Motor-Trade Gruppen kjøper 51 prosent av aksjene i MyMechanic AS, et fagmiljø innen bilelektronikk, diagnostikk, fjernsupport og elbilteknologi.

    Oppkjøpet skal styrke konsernets posisjon i et marked som er midt i et teknologisk skifte, skriver Motor-Trade Holding i en melding i dag.

    Motor-Trade Gruppen, som eies av Frithjof Anderssen Invest og Bertel O. Steen, får med oppkjøpet tilgang til unik kompetanse på reparasjon og overhaling av elektriske komponenter og batteriteknologi. Samtidig beholder MyMechanic sin faglige autonomi og spesialistkultur.

    - Vi ser at stadig flere verksteder etterspør hjelp til avansert kjøretøysdiagnostikk og reparasjoner. Ved å samle kreftene med MyMechanic, vil vi kunne tilby tjenester og utstyr som løfter hele bransjen inn i den elektriske fremtiden, sier Frithjof Anderssen som er administrerende direktør i Motor-Trade Gruppen.

    – Dette er et strategisk viktig oppkjøp som styrker vår satsing på bærekraftige og kostnadseffektive løsninger for fremtidens verksteder,» sier konserndirektør Daniel Ler Johnson i Motor-Trade Gruppen.

    MyMechanic AS omsatte i 2024 for drøyt 30 millioner kroner, og fikk et resultat før skatt på 1,6 millioner. Selskapet ble i september i år fusjonert inn i et nyetabert selskap med samme navn.

  • Fra hotell til bil – hun er ny salgssjef i Toyota Molde

    Karianne Meringdal har tiltrådt som ny salgssjef for Toyota Molde.

    Hun kommer fra stillingen som kommersiell koordinator i hotellkjeden Classic Norway Hotels, og har tidligere vært eier og daglig leder av Eikesdal Camping.

    Meringdal har også fire års erfaring som markedskonsulent for Molde Fotballklubb, som Toyota Molde er samarbeidspartner med.

    - Toyota er en merkevare jeg har stor respekt for – og jeg ser frem til å bidra med gode kundeopplevelser også på fire hjul, skriver Meringdal på Linkedin.

    Hun overtar jobben etter Odd Irvin Henøen, som tidligere i år ble ny daglig leder i Toyota Molde.

  • Polestar har økt globalt salg med 36 prosent i år - 67 prosent i Norge

    Polestar leverte 44.482 biler globalt de første ni månedene av året – en økning på 36 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I tredje kvartal ble det solgt 14.192 biler, opp 13 prosent fra Q3 2024.

    I Norge har antall førstegangsregistreringene økt med 109 prosent i tredje kvartal, og med 67 prosent de første ni månedene under ett. Totalt er det registrert 2.622 Polestar så langt i 2025.

    - Polestar vokser videre i Norge, og Polestar 4 er nå blant de ti mest solgte bilene i september, sier Marius Hayler, daglig leder i Polestar Norge.

    I løpet av den siste tiden har merket også åpnet flere showroom i Norge. Først ut var Haugesund, som raskt ble etterfulgt av Fredrikstad.

    Det er de to første trinnene i en større omstrukturering og ekspansjon av forhandler-apparatet i Norge. Det kan du lese mer om her.

En av suksessfaktorene til Toyota de siste årene har vært høy kundetilfredshet og lojalitet. Toyota har sammen med Lexus vært i toppen av den prestisjetunge undersøkelsen AutoIndex i flere tiår, og de to merkene inntok i 2024 de to første plassene.

I dårlige tider, som bankkrisen i 1987, satset Per Baumann og Bauda på å investere. Det ga positive resultater.

- Floskler om at «nå må man virkelig endre seg» finner vi i alle store bedrifter – men det er ingen handling i flotte fonter på glanset papir.

Det sier markedsdirektør i Bauda, Thomas Evjenn, om hvordan Toyota har klart å opparbeide seg posisjonen som et av Norges største bilmerker år etter år.

Han var en av foredragsholderne på BDOs bransjeseminar i går.

- Det handler om prosesser helt fra fabrikken og ut til oss i sisteleddet mot kunde, sier Evjenn.

- Det er ikke det at man er størst i verden som er fokuset, men at man skal være «best i hver by», sier han.

Flat struktur og myndiggjøring

Toyota Motor Europe er selv eier i Bauda-konsernet med 40 prosent av aksjene, og samarbeidet mellom fabrikk og forhandlergruppe har vært veldig tett.

- Som verdens største bilkonsern skulle man tro at det er langt mellom de som sitter på toppen og de som jobber på gulvet, men det er ikke tilfelle, sier Evjenn.

- Det er kanskje ett av de selskapene i verden med flatest struktur, sier han.

Evjenn drar frem konseptet «andon», som lett oversatt betyr å «trekke i snora».

- Det er ikke bare et uttrykk, det er en fysisk snor i fabrikken arbeiderne kan dra i dersom de oppdager feil i produksjonen, sier han.

Markedsdirektøren mener det å myndiggjøre alle ansatte er en nøkkel i hvordan Toyota-kulturen fungerer.

Det er ikke noen selvfølge at Toyota skal være et av de største merkene i et lite marked langt fra Japan

Thomas Evjenn

- Det er ekstra morsomt når en lærling kommer med et forslag som setter i gang en ny prosess, sier Evjenn.

Fletting av norsk og japansk kultur

Etter noen vanvittige år midt på 80-tallet kom baksmellen. Bankkrisen som smalt i 1987 fikk store ringvirkninger.

- Etter det jeg har funnet ut gikk rundt 750 bilbransjebedrifter konkurs i de årene – men så vidt jeg vet var ingen av dem Toyota-forretninger, sier Evjenn.

Det tilskriver Evjenn Bauda-grunnlegger Per Baumann.

- I krisetidene gikk han mot strømmen, satte fokus på kunden og investerte, sier Evjenn.

Bauda var på den tid Toyota-importør i Norge.

- Per Baumann har alltid vært flink til å «sy sammen» den norske og japanske kulturen, sier markedsdirektøren.

Jeg har ingen kopierbar fasit, ingen «quick fix»

Thomas Evjenn

- Det er ikke noen selvfølge at Toyota skal være et av de største merkene i et lite marked langt fra Japan, sier Evjenn.

- Ingen «quick fix»

- Jeg har ingen kopierbar fasit, ingen «quick fix», sier Evjenn om hvordan Toyota-forhandlerne scorer høyt på kundetilfredshet og lojalitet – og hva andre kan lære.

- Men det handler om bygging av kultur, hvordan vi møter mennesker. Det begynner med onboarding av nye medarbeidere.

Bauda-konsernet har over én million kundetreff hvert år.

- Men man har bare én mulighet til å gi et førsteinntrykk. Møt mennesker med forståelse, respekt og høflighet, sier Evjenn.

- Det er noen enkle mekanismer som fungerte da Toyota ble etablert i 1935. Det funket da, og det funker i 2025, sier han.