Jon Harald Rønning var med å etablere Hyre. Han er markedssjef i selskapet, som har Møller Mobility Group som hovedaksjonær.

Hyre: Doblet antall biler og omsetning i fjor – dette er planene videre

Det Møller-eide selskapet vokser i rekordfart og er nå Norges største innen bildeling. - Vi har bevist at forretningsmodellen er «liv laga», sier Hyre-gründer og medeier Jon Harald Rønning. Men ambisjonene stopper ikke der.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I sitt femte driftsår er Hyre den største bildelingstjenesten i Norge. Det er status etter et år med dobling av både bilpark og omsetning.

- Vi fokuserer mest på oss selv og bygge solid og skalerbar drift. Våre største konkurrenter er egentlig ikke andre bildelingstjenester, men privatbilene, sier Jon Harald Rønning til Bilbransje24.

Han er markedssjef og en av de åtte gründerne som sammen med Møller Mobility Group i 2017 startet utviklingen av Hyre. Tjenesten ble lansert i april 2018.

Det verken et mål eller realistisk med sorte tall på bunnlinjen på en stund ennå

I 2021 solgte selskapet, som eies 77 prosent av Møller Mobility Group, bildelingstjenester for 92 millioner kroner – mot 48 millioner året før.

Det tilsvarer en vekst på over 90 prosent.

Resultat før skatt ble minus 18 millioner, mot et overskudd på 2,2 millioner i 2020.

- Når bilparken vokser kraftig, blir det høye investeringer. Det er vanskelig å ha samtidig vekst i antall kunder, for tilbudet må vær der for å attrahere.

- Ambisjonene de neste årene er fortsatt sterk vekst. Det verken et mål eller realistisk med sorte tall på bunnlinjen på en stund ennå, sier Rønning.

Om Hyre

Etablert i 2017 og hovedaksjonær er Møller Mobility Group (77,5 %). Resterende aksjer eies av gründerne og ansatte. Driver pr. i dag bildeling med over 1.000 biler i Oslo, Bergen, Trondheim samt litt i Stavanger. Er 34 ansatte og har kontorer i Chr. Krohgs gt. i Oslo. Omsatte i fjor for 92 millioner.

«Armlengdes avstand»

- Møller vurderte ulike former for å gå inn i bildelingsmarkedet. De valgte å etablere et selskap «på utsiden» av konsernet og startet som 10 prosent eiere. I en styrt prosess mot større eierskap har de tilført viktig kapital for utviklingen av Hyre, sier Rønning.

Han understreker at det i driften er «armlengdes avstand» til Møller-konsernet.

- Det har vært et viktig prinsipp helt fra starten. Hyre må gjøre det som skaper verdi for Hyre. Vi operer i et marked med bildelings-tjenester og bilutleie og er nødt til å ha de samme vilkårene som andre aktører.

- Når det gjelder valg av biler, står vi fritt til å kjøpe fra alle merker i markedet. Vi har for eksempel mange varebiler fra Renault og en del biler fra Ford og Volvo.

- Fra starten var det mye fra Seat, blant annet kjøpte vi 220 biler derfra i 2019. Men at mye av volumet er Møller-merker er også naturlig ut fra størrelsen de representerer, sier Rønning.

- Vi har nå over 3.000 bedrifter som er knyttet opp til Hyre, sier Jon Harald Rønning.

Balanse i 2020

Etter tre år med oppstartskostnader og større tap enn omsetning, endret bildet seg i 2020.

Salget økte fra 12 til 48 millioner og bunnlinjen endte på 2,2 millioner – i pluss.

- Det var året da det skulle bevises at forretningsmodellen var «liv laga», sier Rønning.

- Vi hadde grei vekst, men det vi jobbet mest med var driftsapparatet. Både produktet og driftsmodellen må tåle oppskalering og være i stand til å tjene penger.

- Det viktigste var å få satt en «rigg» for videre vekst, slik at vi ikke skalerer et problem. Det er vi godt fornøyd med å ha fått til, sier gründeren.

Viktig bedriftsmarked

Hyre leaser bilene, perioden er vanligvis fra 24 til 36 måneder. Årlig kjørelengde er i underkant av 30.000 kilometer.

Hyre må gjøre det som skaper verdi for Hyre

- Vi jobber mye inn mot bedriftsmarkedet. Hyre har nå over 3.000 bedrifter som er knyttet opp til ordningen.

Rønning sier de opplever en endring i mange bedrifters holdning «bilpooler» for ansatte etter pandemien.

- Å drifte en egen bilflåte er ikke like enkelt som de kanskje trodde. Etter å ha oppdaget hvor få som benytter bilene er det mange som nå velger å gå bort fra slike ordninger, og heller knytte seg til vår løsning, sier han.

Hvor er Hyre-bilene plassert?
- Tilgjengelighet er avgjørende, så bilene må være tilgjengelig så nærme som mulig behovet. Tettheten er naturlig nok størst nær bysentrum. De fleste står i parkeringshus, men vi leier også kommunale plasser på gateplan. Noen står plassert hos borettslag.

- Er parkering en utfordring ved oppskalering?
- Noen steder er et mulig å plassere mange flere, men det er ikke hensiktsmessig å sentralisere for mye.

- Vi ønsker mest mulig nærhet til der kundene bor eller jobber, sier markedssjefen.

- Markedsleder i alle byene

Det siste året har Hyre mer enn doblet bilparken, som alltid «peaker» inn mot sommersesongen.

- Sommeren 2021 hadde vi 1.050 biler i drift. Det var en kraftig økning fra de rundt 500 vi hadde året før. Rundt 20 prosent av bilene er varebiler, sier Rønning.

Vi jobber for en betydelig vekst, som kan bety en dobling også i år

- Vi jobber for en betydelig vekst, som kan bety en dobling også i år. Med dagens leveringssituasjon på nye biler er det vanskelig å være mer konkret, legger han til.

Målet for Hyre i år er å bli markedsleder i byene de er etablert i.

- I Oslo er vi allerede markedsleder, men kommer til å øke bilparken betydelig i Bergen og Trondheim, sier Jon Harald Rønning.