F. v.: Stein Erik Brynildsen, daglig leder i Billink, og Caspar Hanneborg, leder for If Mobility.
Slik vil If «vinne» bruktbil-markedet: - Dette er en gruppe som har fått for lite prioritet
Et nytt samarbeid med Billink skal gjøre at forsikrings-giganten treffer enda flere bruktbil-kunder.
Forsikringsselskapet If og teknologiselskapet Billink inngår
formelt samarbeid, hvor If blir integrert i Billinks bruktbilplattform.
- For rundt tre år siden bestemte vi oss for å satse tyngre
på bruktbilmarkedet.
Det sier Caspar Hanneborg, leder for If Mobility, til
Bilbransje24.
- Vi har typisk vært veldig sterke på nybil, men ikke hatt
like god posisjon mot bruktbil-markedet, sier han.
- Vi har diskutert mye om hvordan vi kan nå
bruktbilaktørene, og da dukket Billink opp som en aktør vi kunne tenke oss å
samarbeide med, sier Hanneborg.
Det nye samarbeidet gjør at If blir første
forsikringsselskap som ligger fullt integrert i Billink – på samme måte som
finansieringsselskapene gjør i dag.
- Bruktbilforretningene er en portefølje som har fått for
lite prioritet av forsikringsaktørene, og vi mener det har vært mangel på enkle
og gode løsninger for dem som gruppe, sier Hanneborg.
- Nå kan vi nå veldig mange med én enkelt integrasjon, sier
han.
- Vår viktigste integrasjon for 2026
For oss handler det om at vi vil ha så mye som mulig i én plattform, for å kunne være en «one stop shop»
Stein Erik Brynildsen, Billink
- Vi har 1.050 bruktbilaktører som bruker Billink, og over
50 prosent av bruktbilsalget fra profesjonelle aktører går gjennom oss. Det
betyr over 220.000 biler i året.
Det sier Stein Erik Brynildsen, daglig leder i Billink.
- Dette samarbeidet er noe vår kunder har etterspurt – og nå
har vi det på plass, sier han.
- For oss handler det om at vi vil ha så mye som mulig i én
plattform, for å kunne være en «one stop shop», sier Brynildsen.
- Vi ønsker å koble oss opp mot de anerkjente leverandørene, enten det er forsikring, finansiering eller andre ting, sier han.
Billink har i dag integrasjons-samarbeid med flere
finansieringspartnere, samt aktører innen bruktbilgaranti og biltransport.
Billink er eid av Fragus Group, som
blant annet driver med bruktbilgaranti.
Sparer arbeid
I Billink vil bruktbilselgerne få muligheten til å hake av
om kunden ønsker forsikring direkte i kjøpskontrakten.
API-løsningen mellom If og Billink gjør at all
kundeinformasjon «følger med» når forsikringssalget gjennomføres – og man
trenger dermed ikke fylle ut kundedata flere ganger i kontraktsprosessen.
Dette er faktisk en enklere løsning enn de fleste merkeforhandlere har
Caspar Hanneborg, If
- Dette er faktisk en enklere løsning enn de fleste
merkeforhandlere har, sier Hanneborg.
I et par måneder har et utvalg pilotaktører fått teste
løsningen, og målet er å lansere det til hele Billink-plattformen på nyåret.
- Da vil alle Billink-brukere som har agentavtale med oss få
tilgang til å bestille både vanlig forsikring og «fri start»-pakken, sier
Hanneborg.
- De som ikke er agenter vil se en knapp for å komme i
dialog med oss om agentmulighet, sier han.