Som fugl føniks reiser Fisker-eierne seg etter Fisker-konkursen. Jens Guthe (t.v.) og Olav Sand er Fisker-ildsjeler.Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Et «liv etter døden» – slik holder de liv i Fisker-bilene
En egen interesseorganisasjon for Fisker-eiere skal forlenge levetiden til Fisker-bilene maksimalt. Slik får de hjelp fra skade- og lakkaktøren Autoin.
Men de 425 bilene som ble registrert her i landet kan få et lengre
liv på veien enn man kanskje kunne tro.
Det er det særlig to ildsjeler som får æren for.
F. v.: Jens Guthe og Olav Sand er glade for at Autoin og Harald Rømcke har vist interesse for å holde Fisker-bilene på veien så lenge som mulig.
- Hadde det ikke vært for disse to, hadde det ikke gått an å
eie en Fisker i Norge, sier Harald Rømcke.
Han er eier og daglig leder i skadekjeden Autoin, og møter
Bilbransje24 sammen med Jens Guthe og Olav Sand. De er henholdsvis styreleder
og nestleder i Fisker Owners Club Norway (FOCN).
Klubben startet som en Facebook-gruppe for de som eier eller
er nysgjerrige på Fisker-modellene.
I fjor etablerte de en egen forening, hvor styret
og arbeidsgruppa på 6-8 personer driver dette på dugnad sammen med
medlemmene i FOCN .
Etablerer delelager
Da konkursen var et faktum kjøpte Autoin hele konkursboet
til Fisker i Norge – med deler, biler og alt teknisk verktøy.
Det har ført til fullstendig ribbing av flere biler. Delene skal nå registreres og legges inn på eget
lager.
Samtidig har FOCN klart å både spore opp og få ny-produsert
deler til bilene.
- Dørhåndtakene er et kjent problem på disse bilene. De
tåler ikke vann spesielt godt, sier Sand.
Derfor har de samarbeidet med den opprinnelige underleverandøren
til Fisker, og fått produsert 800 dørhåndtak – 200 sett – til norske Fisker-eiere.
De gamle Mekonomen-lokalene i Smalvollveien i Oslo er totalrenovert. Autoin har formell åpning denne uken.
- I tillegg til de delene som ligger her i Smalvollveien har vi to 40-fots-containere fullt med Fisker-deler, sier Rømcke.
Tredoblet arealet i nytt anlegg
FOCN teller rundt 375 medlemmer i Norge, og avholder i dag sitt
årsmøte i det nyåpnede skadeanlegget til Autoin i Smalvollveien i Oslo.
Her har skade- og lakkaktøren etablert et 3.000 kvadratmeter
nytt anlegg – med ekstra fokus på lakk-avdelingen.
- Det er for å kunne ta unna toppene på de andre lokasjonene
våre, sier Rømcke.
Dette anlegget erstatter avdelingen på Ryen i Oslo, og er
omtrent tre ganger så stort. Foreløpig har de omtrent doblet bemanningen, men
det er plass til flere.
- Vi har god kapasitet her, men jeg ser at vi trenger mer
plass til deler – og vi arbeider nå konstruktivt for å iverksette nye løsninger,
sier Rømcke.
- Delesalget utgjør over halvparten av omsetningen vår, så
god delelogistikk er helt avgjørende, sier han.
Målet til FOCN er å holde bilene på veien så lenge som
praktisk mulig.
Med diagnose-utstyret Autoin overtok etter konkursboet, og et
dedikert samfunn av bileiere som både har teknisk og mekanisk kompetanse, klarer
de å utvikle både programvare-løsninger og «bug-fixer» til bilene.
- Dette er jo egentlig vår «livlinje», sier Guthe.
- Vi har åpenbart en egeninteresse i å holde på med dette, og
det å eie en Fisker har blitt en ufrivillig hobby for mange, sier han.
Både karosserideler og mekaniske deler er plukket ut av bilene Autoin overtok etter Fisker-konkursen. Bilene i bakgrunnen skal også strippes for deler, som så skal legges på lager.
Med mye karosserideler på lager håper både FOCN-gjengen og
Rømcke at forsikringsselskapene ikke «gir opp» Fisker Ocean.
- Vi er heldige å ha gode partnere vi både får støtte fra –
og som vi støtter med vår kunnskap, sier Guthe.
- Og er det en bil i for eksempel Tromsø som trenger
reparasjon, har Autoin også Autofrakt – så den kan vi få ned til Oslo, sier
han.
Autoin har selv bygd opp en av Fisker Ocean-bilene til
internt bruk etter de overtok i konkursboet.
- Den har gått 70.000 kilometer nå, og jeg håper vi klarer å
holde den i live noen år til, sier Rømcke.