Relatert innhold
SV: Vil utsette elbilmomsen og øke avgiftene på fossilbilene – flere fordeler til el-varebilene
SV har i dag lagt fram sitt alternative statsbudsjett.
I budsjettet vil de gjøre flere endringer fra forslaget til statsbudsjett for 2026, som Regjeringen la fram i oktober:
- Utsette innføringen av moms for elbiler til 1. mars.
- Innføre 50 % rabatt på omregistreringsavgift for elbiler.
- Øke laveste intervall (0-100 gram) i CO2-komponenten i engangsavgiften for personbil til 1100 kroner.
- Øke satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften på varebil med 40 %
- Øke veibruksavgiften på fossile varebiler.
- Redusere trafikkforsikringsavgiften for elbiler til samme nivå som fossile biler.
- Fjerne trafikkforsikringsavgiften helt for alle elektriske varebiler.
Enighet om midlertidig løsning i varebilsaken
Etter flere møter med Statens vegvesen er det nå klart at et midlertidig unntak løser de akutte registreringsproblemene knyttet til ombygging fra personbil til varebil klasse 2.
Vegvesenet gir dispensasjon fram til 31. mai 2026 for biler som allerede er blitt avvist siden 1. oktober, samt biler som er under produksjon eller i registreringsløp.
Tiden fram til mai 2026 skal brukes til å utarbeide en permanent løsning. Bransjerepresentanter vil delta i dialogen for å avklare krav til dokumentasjon og roller mellom produsenter, importører og andre aktører.
- Målet er å finne praktiske løsninger som både bransjen og myndighetene kan leve med, sier Tore Lillemork i en melding fra Norges Bilbransjeforbund.
233 Suzuki e Vitara på den første båten – flere på vei
I tillegg til de 233 bilene som nå har ankommet Drammen, ventes det inn flere ankomster før nyttår.
Det skriver importøren i en melding i dag.
e Vitara 4x4 er Suzukis første helelektriske modell, som får en startpris på 334.500 kroner. I tillegg kommer frakt og klargjøringskostnader.
Allerede før prisen var annonsert rant det inn med bestillinger fra trofaste og nye Suzuki-kunder, skriver RSA.
- Vi er glade for å se den gode responsen fra kundene våre, det er ingen tvil om at dette er en bil som tikker av på alle de viktigste boksene til norske kunder, sier salgssjef Lars Havre hos Suzuki Norge.
Han legger til at det allerede er lagt inn store bestillinger på flere e VITARA 4x4 fra Suzuki-fabrikken.
Salgssjef Lars Havre tar i mot den første leveransen av Suzuki e Vitara i Drammen - og flere er på vei. Ford får norsk godkjenning for «hands-off» kjøring
Statens vegvesen har godkjent Fords førerassistansesystem BlueCruise for bruk i Norge.
Teknologien lar førere av Mustang Mach-E (modellår 2024 og nyere) kjøre uten hendene på rattet – men med blikket på veien – på utvalgte motorveistrekninger.
BlueCruise er et nivå 2-system som styrer, akselererer og bremser bilen selv, mens føreren fortsatt har ansvaret.
Systemet blir tilgjengelig på deler av E6 mellom svenskegrensen og Oslo, samt E18 mellom Drammen og Sandefjord og flere strekninger i Østfold.
- Vi er stolte av å være blant de første som tilbyr godkjent nivå 2-teknologi i Norge. Dette vil gjøre kjøringen både enklere og mer komfortabel, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.
BlueCruise kan aktiveres via Ford-appen og gir 90 dagers gratis prøveperiode før abonnement. Teknologien brukes allerede i 16 europeiske land og i over 1 million biler globalt.
Sulland Trondheim har åpnet sin nye BMW og Mini Flagship Store
Sulland har åpnet Norges mest moderne bilbutikk, skriver konsernet i en melding i dag.
Sulland Trondheim BMW er en Flagship Store for BMW og Mini.
- Dette konseptet løfter kundeopplevelsen til et nytt nivå, og setter en ny standard for hvordan bilhandel skal oppleves, sier Stian Berg Torgersen.
Han er daglig leder hos Sulland Trondheim BMW.
- Med over 1.200 kvadratmeter inspirerende lokaler er dette ikke bare en ny butikk. Det er et flaggskip for fremtidens mobilitet.
- Hvert element er designet med kunden i sentrum, og med ett mål for øyet: å skape en opplevelse i verdensklasse, sier han.
Et nytt kapittel for Sulland
- Dette er en milepæl for oss sier Øyvind Sulland, som er daglig leder i Sulland Gruppen.
- Vi ønsket å skape en bilbutikk som ikke bare selger biler, men som gir kundene en opplevelse de husker. Trondheim fortjener et anlegg i toppklasse - og det har vi nå levert, sier han.
Åpningen ble markert med taler, snorklipping og underholdning, sammen med over 150 kunder og samarbeidspartnere.
Stian Berg Torgersen (t.v.) og Øyvind Sulland har åpnet Sullands nye BMW og Mini Flagship Store. BYD sikter mot 1,6 millioner solgte biler utenfor Kina i 2026
BYD planlegger et kraftig løft i sitt utenlandssalg neste år.
Ifølge en fersk analyse fra Citi tar selskapet sikte på å selge mellom 1,5 og 1,6 millioner biler utenfor Kina i 2026 – en markant økning fra forventede 900.000 – 1.000.000 biler i 2025.
Det skriver Automotive News Europe.
Citi melder at veksten i hovedsak skal komme gjennom lansering av nye modeller, og at BYDs globale salgsstrategi er bredt diversifisert.
Europa, Nord-Amerika og ASEAN-regionen (Sørøst-Asia) forventes hver å stå for om lag en tredel av selskapets internasjonale salg i 2025.
BYD har i år fått økt konkurranse på hjemmemarkedet, spesielt fra Geely og Leapmotor i lavprissegmentet.
Selskapet rapporterte nylig sitt største kvartalsvise resultatfall på over fire år. Nær 20 prosent av BYDs totale salg så langt i år har gått til eksport – rundt en dobling fra nivået i 2024.
For å styrke sin internasjonale posisjon har BYD de siste årene bygget åtte gigafabrikker i Kina og arbeider samtidig med å etablere fabrikker i land som Ungarn og Brasil.
I Europa planlegges nå en tredje fabrikk, hvor Spania peker seg ut som favoritt, skriver Automotive News Europe.
BYD bygger Europas mest solgte ladehybrid i Tyrkia
BYD skal bygge Seal U DM-i, Europas mest solgte ladbare hybrid så langt i år, ved en ny fabrikk i Tyrkia.
Produksjonen skal starte mot slutten av 2026, opplyser visepresident Stella Li.
Fabrikken i Manisa-provinsen vil ha en årlig kapasitet på 150.000 biler og inkludere et forsknings- og utviklingssenter. Investeringen er verdt rundt en milliard dollar.
Produksjonen i Tyrkia gjør at BYD unngår EUs 10 prosent importtoll på hybridbiler produsert i Kina.
Seal U DM-i solgte 55.504 eksemplarer i Europa de ni første månedene av 2025 – flere enn Volkswagen Tiguan.
BYD vurderer også å bygge en ladbar hybridversjon av Atto 3 i Tyrkia. Samtidig starter selskapet produksjon av elbilen Dolphin Surf i Ungarn mot slutten av året.
Lucid øker inntektene – tapte likevel nær 1 milliard dollar i 3. kvartal
Lucid Motors leverte rekordhøye inntekter i 3. kvartal med 337 millioner dollar, en økning på 68 prosent sammenlignet med året før.
Nettoresultatet ble forbedret med 1,4 prosent, men endte fortsatt med et underskudd på 978 millioner dollar.
Totalt utleverte Lucid 4.078 biler i 3. kvartal, skriver Automotive News.
Nedjusterer produksjonsmål for 2025
Selskapet hadde to modeller i salg i kvartalet: Air og Gravity. Produksjonen av Gravity ble imidlertid rammet av leverandørproblemer. Det gjør at Lucid nedjusterer produksjonsguidingen for 2025 til 18.000 biler.
Lucid melder at sitasjonen har bedret seg.
Samtidig øker Lucid satsingen på autonomi gjennom et nytt samarbeid med Nuro og Uber, som har bestilt 20.000 biler til robotaxi-tjenester over seks år.
Etter kvartalsslutt økte selskapets største eier, Saudi-Arabias Public Investment Fund, en lånefasilitet til 2 milliarder dollar, noe som løfter Lucids totale likviditet til rundt 5,5 milliarder dollar.
I følge Automotive News er aksjekursen ned 43 prosent hittil i år. Lucid varsler også flere endringer i ledergruppen.
EU vil trolig åpne for å gjøre minibiler rimeligere
EU-kommisjonen forbereder et nytt regelverk som skal gjøre det enklere og billigere å lansere små elektriske biler i Europa.
Det skriver Automotive News Europe i dag.
Ifølge industrikommissær Stéphane Séjourné planlegger Kommisjonen å presentere en egen «mini» kjøretøykategori i desember, mindre enn vanlige personbiler.
Hensikten er å redusere kravene til sikkerhetsutstyr og teknologi for små elbiler, noe som kan senke kostnadene betydelig. Målet er modeller i prisklassen 15.000–20.000 euro – et segment der kinesiske produsenter i dag vokser raskt i Europa.
Både Stellantis og Renault har presset på for regulatoriske endringer som gjør småbilproduksjon i Europa mer lønnsom.
Den nye småbilklassen inngår i EU-president Ursula von der Leyens initiativ for rimelige elbiler, og er ventet å bli offentliggjort 10. desember.
Kinesiske bilmerker dobler markedsandelen i Europa
Kinesiske bilmerker har mer enn doblet markedsandelen sin i Europa det siste året, drevet av sterk vekst i elektrifiserte drivlinjer og aggressive lanseringer fra BYD, MG og Chery-eide Omoda/Jaecoo.
Det skriver Automotive News Europe.
Ifølge analysebyrået Dataforce økte de kinesiske merkene sin samlede markedsandel i Europa til 7,4 prosent i september, opp fra 3,3 prosent samme måned i fjor.
For årets ni første måneder har andelen steget til 5,3 prosent, etter en salgsvekst på 83 prosent og over en halv million registreringer.
Den kraftigste fremgangen kom i SUV-segmentene. Nesten én av fem mellomstore SUV-er solgt i september var kinesisk, og kinesiske merker tok 13,2 prosent av markedet for kompakte SUV-er.
Plug-in-hybrider leder an – særlig BYD Seal U, som i september gikk forbi Volkswagen Tiguan som Europas mest solgte PHEV hittil i år.
Kinesiske produsenter har foreløpig lavere andeler i småbilsegmentet, men modeller som BYD Dolphin Surf og Atto 2 ventes å øke presset fremover.
Premiumsatsingen går tregere, med bare 1,8 prosent markedsandel, dominert av Polestar. Derimot har kinesiske produsenter befestet posisjonen innen hybrid og ladbar hybrid, med markedsandeler på henholdsvis 11,6 og 11,9 prosent.
Veksten er størst i Storbritannia (13,2 %) og Norge (12,8 %), mens Tyskland og Frankrike fortsatt viser moderat interesse.
Totalt sto MG, BYD og Omoda/Jaecoo for 82 prosent av kinesiske bilsalg i Europa i september.
Flere nye kinesiske merker er på vei inn, inkludert Chery, Geely og GAC, som planlegger lokal produksjon i Europa for å omgå EU-tariffer på kinesiskproduserte elbiler.
Rokade i ledergruppen hos Bil i Nord
Morten Skouge er tilbake i Bil i Nord. Etter fem år i andre lederroller i regionen returnerer han til Bil i Nord, denne gangen som avdelingsleder i Tromsø.
Samtidig trer Trond Kristoffersen inn i ny stilling som salgsdirektør for hele konsernet, med ansvar for både nye og brukte biler, kundearbeid og kontakt med samarbeidspartnere.
- Med disse grepene rigger vi oss for videre vekst, smartere merkevarestrategi og enda bedre kundeopplevelser i hele Nord-Norge, skriver konsernet på LinkedIn.
Bil i Nord er et av Nord-Norges største bilkonsern og forhandler Volvo, MG, Ford, Subaru, Nissan og Xpeng. Konsernet har til sammen over 250 medarbeidere og avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Narvik, Sortland, Svolvær, Leknes, Bodø, Mosjøen og Mo i Rana.
Fv: Konsernsjef Kenneth Evjen, Trond Kristoffersen og Morten Skouge Foto: Bil i Nord 13 forhandlere samles på Grenland Bilmesse til helgen
Skien Fritidspark er arenaen for Grenland Bilmesse 8. og 9. november.
I en melding skriver arrangør Ole Martin Holthe i Bilmesser.no at de har 3.300 kvadratmeter fylt med biler, konkurranser og aktiviteter for hele familien.
Slik så det ut på Grenland Bilmesse i 2023. Arve Kern - Interessen har eksplodert, og vi forventer tidenes publikumsrekord, sier han.
Totalt deltar nær 20 utstillere. Blant dem er Bertel O. Steen, med ny plassjef Ingrid Helene Skaalen Årnes i spissen.
- Vi gleder oss veldig til Grenland Bilmesse i år. Dette er et av høydepunktene gjennom året hvor vi møter både eksisterende og nye kunder, og det er jo alltid veldig hyggelig.
- Det er full fart i markedet, så vi tror det blir mye folk på messa, legger hun til.
Grenland Bilmesse ble arrangert første gang i 2021 og har hatt over 3.000 besøkende hvert år.
Messen byr på gratis inngang, barneparkering og en rekke konkurranser for de besøkende.
Hurtigruta Carglass åpner ny avdeling i Vestby
Hurtigruta Carglass har gjennom 2025 passert 100 avdelinger i Norge.
Vestby-avdelingen, som nå er åpnet, holder til i Støttumveien 7 ved Vestby togstasjon.
I løpet av året har Hurtigruta åpnet nye avdelinger i Sem, Kolbotn Sofiemyr, Grünerløkka, Levanger, Vestby og Ålesund sentrum – sistnevnte åpner i løpet av november.
I tillegg har avdelingene på Jessheim, Ryen og Førde flyttet til nye lokaler.
Volvo satser på nye ladbare hybrider fram mot 2040
Volvo vil fortsette å produsere biler med forbrenningsmotorer helt til slutten av 2030-tallet.
Det bekrefter konsernsjef Håkan Samuelsson, som dermed justerer kursen fra selskapets tidligere mål om å bli et helelektrisk bilmerke innen 2030.
– Vi trenger en ny generasjon ladbare hybrider som vil vare til slutten av 2030-tallet. Kundene må selv få bestemme når de er klare for å gå helt over til elbil, sier Samuelsson til Automotive News Europe.
Volvos forrige toppsjef, Jim Rowan, skrinla allerede i 2024 målet om 100 prosent elbilsalg innen 2030. I stedet er ambisjonen nå at elbiler og ladbare hybrider samlet skal stå for 90 prosent av salget ved inngangen til neste tiår.
Som del av strategien fornyer Volvo flere modeller med forbrenningsmotor, blant annet XC90 og XC60. Selskapet planlegger også en ny XC70 med rekkeviddeforlenger – en variant som kan kjøre opptil 200 kilometer på strøm og totalt 1.200 kilometer med kombinert drift.
XC70 ventes å få en sentral rolle i Europa, særlig etter forsinkelsene i lanseringen av elbilen EX90. Samtidig ser Volvo for seg at slike modeller kan bli viktige overgangsbiler i det amerikanske markedet, hvor etterspørselen etter rene elbiler fortsatt er svak.
September-salget i Europa: Opp 11 prosent – 21 prosent elbiler
Det ble registrert til sammen 1,2 millioner personbiler i Europa (EU, EFTA og Storbritannia) i september.
Det tilsvarer en vekst på 11 prosent fra september i fjor, viser ferske tall fra ACEA.
Av disse var 260.000 rene elbiler, som dermed utgjorde 21 prosent av totalmarkedet denne måneden.
Plug-in-hybrider fortsetter å øke kraftig, opp 62 prosent i september og utgjorde 11 prosent av totalmarkedet – mot 7 prosent i september i fjor.
Salget av bensin- og dieselbiler falt tilbake, med henholdsvis 8 og 16 prosent.
Hittil i år er det registrert 9,9 millioner nye personbiler i Europa, som er 1,5 prosent flere enn de første ni månedene i fjor.
Av disse var 18 prosent elbiler, mot 15 prosent i fjor.
Se hele ACEA-statistikken for september og hittil i år HER. (ekstern lenke)
DEFA blir «kabel-leverandør» til Hertz
Hertz inngått en ny avtale med DEFA om levering av ladekabler og portable ladere.
Med en elbilandel på nær 70 prosent i bilflåten har Hertz et stigende behov for å erstatte glemte eller bortkomne kabler.
Den nye avtalen gjør det mulig for selskapets avdelinger over hele landet å bestille DEFAs eConnect-kabler og eMove-ladere direkte – og dermed raskt få nye kabler i drift.
– Målet vårt er å minimere risikoen for driftsforstyrrelser og sørge for at kundene våre alltid kan bruke elbilene sine som planlagt, sier Hallvard Nerbøvik, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Hertz Norge.
- Med våre rutiner kan vi sikre at Hertz får rask tilgang til produkter som holder mål, sier Martin Jonsson, EVP for DEFA eMobility.
Hertz i Norge drives gjennom First Rent A Car Norway AS. Selskapet omsatte i fjor for drøyt 1,1 milliarder kroner, med et resultat på 102 millioner før skatt.
DEFA AS omsatte i fjor for 405 millioner kroner, og fikk et resultat på minus 45 millioner før skatt. Egenkapitalen i selskapet er imidlertid sterk, og var ved utgangen av fjoråret på nær 170 millioner.
Polestar avvikler sin eneste butikk i Kina
Polestar har stenger sin siste butikk i Kina etter måneder med svært lavt salg. Dermed ser slutten ut til å nærme seg for det svensk-kinesiske elbilmerket i hjemmemarkedet.
Det skriver den nederlandske journalisten med base i Kina Tycho de Feijter på X.
Selskapet opplyser at det «strategisk justerer sin forretningsmodell» og går over til nettsalg, men kinesiske medier melder at virksomheten i praksis er i ferd med å avvikles.
I august solgte Polestar kun fem biler i hele Kina – og 79 biler totalt i årets åtte første måneder.
Globalt går det bedre for merket, som har hatt 13 prosent salgsvekst hittil i år, men i Kina drukner Polestar i konkurransen fra Geely-konsernets mange lignende elbilmerker.
Autoretur Battery Recycling inngår avtaler med Hydrovolt og Stena Recycling
Autoretur Battery Recycling (ABR) har signert samarbeidsavtaler med Hydrovolt og Stena Recycling om innsamling, ombruk og gjenvinning av kasserte høyenergibatterier fra elbiler.
ABR ble godkjent som produsentansvarsselskap i august og eies fullt ut av Bilimportørenes Landsforening (BIL) gjennom Autoretur AS. Med avtalene får bilimportørene et effektivt og lovpålagt retursystem for batterier.
- Vi er svært fornøyde med anbudsprosessen og samarbeidet med to bransjeledende aktører, sier Erik Andresen, daglig leder i ABR.
Om få år ventes en kraftig økning i antallet elbilbatterier som må gjenvinnes. ABR anslår at opptil 40.000 batterier årlig kan leveres inn innen fem–seks år.
Tesla faller på global merkevare-rangering – BYD debuterer blant verdens 100 mest verdifulle merker
Tesla går tilbake i Interbrands årlige rangering av verdens mest verdifulle merkevarer.
Det skriver Automotive News Europe, med henvisning til Interbrand Best Global Brands årlige rapport.
Elbilprodusentens merkeverdi har falt med hele 35 prosent til 29,5 milliarder dollar, og selskapet faller fra 12. til 25. plass på listen.
Samtidig debuterer kinesiske BYD på topp 100-listen, med en beregnet merkeverdi på 8,1 milliarder dollar. BYD har hatt sterk internasjonal vekst, spesielt i Europa, hvor merket nå er nest størst blant kinesiske bilprodusenter etter MG.
- BYD er den største «forstyrreren» i bilmarkedet siden Tesla kom på banen, sier Manfredi Ricca, som er global strategidirektør i Interbrand, men advarer samtidig om at veksten må støttes av en sterkere merkevarebygging.
Blant bilmerkene topper Toyota på sjetteplass globalt, foran Mercedes-Benz (10.) og BMW (14.). Ferrari øker merkeverdien med 17 prosent til 15,4 milliarder dollar etter å ha utvidet satsingen til mote og lisensprodukter.
I motsatt ende har amerikanske giganter som Ford, General Motors og Stellantis, som falt helt ut av topp 100-listen i rapporten fra Interbrand Best Global Brands.
Apple beholdt topplasseringen med en beregnet verdi på 470,9 milliarder dollar, etterfulgt av Microsoft, Amazon og Google.