Ladbare hybrider sto for en vesentlig andel av leasingbilene registrert i 2021 - biler som kommer tilbake i 2024.
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Leasing: Færre biler, men høyere andel - så mange returbiler forventes i år
Det ble kjøpt færre leasingbiler, men leasing-andelen økte markant i fjor. Antall personbiler som kommer tilbake fra leasingsseskapene kan nå nye høyder i 2024.
Finansieringsselskapene kjøpte og registrerte til sammen drøyt
37.800 nye personbiler i fjor.
Det er om lag 5.000 færre (-12 %) enn i 2022, viser tall
Bilbransje24 har fått utarbeidet av OFV Statistikk, hvor et
finansieringsselskap står som eier av den nye bilen.
Siden totalsalget i 2023 falt med 27 prosent, betyr det at
andelen leasingbiler (privat og næring) økte - fra 25 prosent i 2022 til 30 prosent i fjor.
Etter at Finansieringsselskapenes Forening (FINFO) sluttet å
publisere sine oversikter, er OFV Statistikk eneste leverandør av detaljerte
data for billeasing.
Flere elbiler i 2023
Lite eller ingen moms har så langt gjort det vanskelig for
elbilene å konkurrere med «fossilbilene» i leasing-kalkylene hos
finansieringsselskapene.
Det synes også godt i leasing-andelene på disse drivlinjene
- men gjennom 2023 har det vært bevegelse i tallene.
Mens andelen leasing på både ladbare hybrider og bensinbiler gikk noe tilbake i
fjor, økte den på både diesel og hybrider - og aller mest på på elbilene.
I 2023 ble leasing-andelen på elbilene 24 prosent, mot 16 prosent året før (17 prosent i 2021.)
Av de drøyt 37.800 personbilene som ble kjøpt av leasingselskaper i fjor var 25.100 elbiler - nær 2.500 flere enn i 2022.
Nær 60 % leasing hos Toyota
Med en drivlinjemiks hvor mer enn halvparten av de nye
bilene var hybrid eller ladbar hybrid, var ingen av de større personbilmerkene
i nærheten av Toyotas antall - eller andel - i leasingmarkedet i 2023.
Ifølge OFV-tall var 9.259 av de totalt 15.754 nye
Toyota-personbilene registrert i fjor kjøpt i leasing.
Det gir en andel på 59 %
(65 % i 2022), og den er tilsvarene høy på Lexus. De aller fleste er levert
gjennom Toyota Financial Services - som også var det selskapet som kjøpte flest
biler til leasing i fjor.
I den andre enden finner vi Tesla, med en leasing-andel på
bare 6 % (4 %).
Over 55.000 «returbiler» i 2024
Med utgangpunkt i en «normal» leieperiode for leasingfinansierte personbiler på 3 år, er det biler utlevert i 2021 som i hovedsak vil utgjøre returvolumet i år.
Over 23.000 av de 55.000 leasingbilene kjøpt i 2021 var ladbare hybrider
OFV-tallene viser at finansieringsselskapene i 2021 kjøpte til sammen i overkant av 55.000 nye personbiler - på kontrakter man kan forvente vil gå ut i 2024. Av disse vil flere enn 23.000 være ladbare hybrider.
Basert på samme framskriving forventes det lavere returantall både i 2025 0g 2026.
Brytes utleveringene ned på kvartal, viser grafen under at utleveringsvolumet var spesielt høyt i 2. kvartal 2021.
Dette peker mot at det i perioden fra april til juni 2024 skal tilbakeleveres over 16.000 biler. Det er nær 6.000 flere enn i samme periode i fjor.
Leasing-andelen vil trolig øke
Flere bilmerker satser nå betydelig mer på leasing, gjerne
med subsidierte rentekampanjer og «lavterskel» kontantandel.
Den nye
låneforskriften trekker også retning av leasing som et alternativ.
Så selv med høy elbilandel er det mye som tyder på at utviklingen med høyere leasing-andel av nybilsalget fra 2023 vil fortsette fremover.
Men …
Regjeringen har nå ute til høring et forslag som vil gjøre
leasing av personbiler dyrere.
I dag slipper man å tilbakeføre noe merverdiavgift dersom
leasingperioden er minimum 48 måneder.
I forslaget erstattes dette med en ordning hvor restverdien
på bilen etter endt leasingperiode legges til grunn for hvor mye merverdiavgift
man får fradrag for.
Det vil si at dersom restverdien etter leasingperioden på 48
måneder er 50 prosent, må man tilbakeføre 50 prosent av momsen.
Finansdepartementet har nå forslaget ute til høring, med
frist 1. februar. Både NBF og Finfo er stekt kritiske til en slik endring, noe
de også vil gi utrykk for i sine høringssvar til departementet.