Relatert innhold
Øker Cupra-utleveringene med 50 prosent i Norge
Hittil i år er det registrert 65 Cupra i Norge. I løpet av de neste ukene skal antallet øke med mer enn 50 prosent.
38 nye Cupra-biler står nå til klargjøring på Harald A. Møller klargjøringsanlegg på Bekkelagskaia i Oslo.
Bilene – levert med båt fra Tyskland – er alle av modellen Tavascan, en elektrisk SUV bygget over samme lest som Volkswagen ID.5.
Volkswagen kutter elbilproduksjon i Tyskland
Volkswagen Group stanser og reduserer produksjonen ved flere tyske fabrikker som bygger elbiler fra VW, Audi og Cupra, på grunn av lavere etterspørsel enn ventet.
Fabrikken i Zwickau stanser produksjonen av Audi Q4 E-tron i én uke fra 6. oktober. Også anlegget i Dresden tar en pause i høstferien, mens VW Emden allerede har redusert arbeidstiden og kan stanse produksjonen i flere dager.
Likevel, elbiler er fortsatt i vekst for det tyske bilmerket. I august solgte VW flere batterielektriske biler enn Tesla.
Men den generelle veksten i markedet er tregere og mer ujevn enn forventet, noe som gir overkapasitet ved fabrikker som er bygget om for elbilproduksjon.
Flere andre VW-anlegg, blant annet i Hannover og Osnabrück, melder også om midlertidige produksjonskutt. Ifølge selskapet tilpasses produksjonen den svake markedssituasjonen, preget av økte kostnader, lavere europeisk etterspørsel og sterkere kinesisk konkurranse.
Kilde: Automotive News
Ny milepæl for Gire: 200.000 oppdrag
Mobilitetsselskapet Gire nådde nettopp en ny milepæl: 200.000 biler er levert av selskapets sjåfører siden oppstarten for seks år siden.
- Det tok omtrent fem år å nå de første 100.000 oppdragene, skriver Gire-sjef Petter Hodne Stensland på Linkedin.
- På litt over et år har vi doblet antallet!
Bak tallene skjuler det seg blant annet 92 daglige turer i snitt, 62.360 biler levert samme dag som bestilling, og mer enn 1.200 kunder som har brukt tjenesten.
Ifølge Gire tilsvarer distansen deres sjåfører har kjørt 1.453 runder rundt jorden.
Kinesiske bilmerker dobler salget i Europa
Kinesiske bilprodusenter doblet salget i Europa i august sammenlignet med samme måned i 2024. Det er fjerde måned på rad at markedsandelen deres ligger over 5 prosent, ifølge tall fra Dataforce.
Veksten ble særlig drevet av ladbare hybrider, som økte med hele 1.271 prosent til 10.406 biler. Salget av rene elbiler steg med 57 prosent til 14.473, men andelen av kinesiske BEV-salg falt til 35 prosent fra 44 prosent i fjor, som følge av EU-toll på importerte elbiler.
Blant enkeltmerker hadde BYD størst vekst, opp 230 prosent til 10.498 biler, med økt fokus på ladbare hybrider. MG vokste 46 prosent til 15.627 biler, mens Chery steg 471 prosent til 7.094.
Fra januar til august økte kinesiske bilsalg i Europa med 74 prosent til 430.650 enheter, og markedsandelen steg til 4,9 prosent fra 2,9 prosent året før.
Kilde: Automotive News
Bilmarkedet i Europa steg i august – elbiler driver veksten
Nybilregistreringene i Europa økte med 4,5 prosent i august, drevet av sterk vekst i el- og hybridbiler, viser tall fra Dataforce. For årets åtte første måneder er markedet likevel nærmest flatt, med en oppgang på bare 0,3 prosent.
Salget av rene elbiler økte 26 prosent i august, mens ladbare hybrider steg 56 prosent. Batterielektriske biler sto for 20 prosent av markedet, fulle hybrider 12 prosent og ladbare hybrider 10 prosent.
Blant vinnerne i august var kinesiske BYD (+230 prosent) og Chery (+471 prosent), samt Cupra (+53 prosent). BMW Group vokste 13 prosent, Renault 8,5 prosent og Ford 4,9 prosent.
Stellantis økte 3,9 prosent i august etter lengre tilbakegang, drevet av Citroën C3. For året er konsernets salg likevel ned 6,6 prosent. Tesla falt 23 prosent i august, mens Mitsubishi, DS, Geely, Nissan og Toyota også hadde nedgang.
Kilde: Automotive News