Jørgen Hjelm Bakkerud er salgssjef og forretningsutvikler Mobilitet i Gjensidige Forsikring.
«Relanserer» tilstandsforsikring for bilforhandlere
- Håndtert på riktig måte kan strengere krav i den nye forbrukerkjøpsloven gi en fordel til bilforhandlerne, sier Jørgen Hjelm Bakkerud i Gjensidige, som nå går «all in» med sitt nye forsikringsprodukt til bilbransjen.
Det er liten tvil om at den nye forbrukerkjøpsloven som
trådte i kraft fra årsskiftet styrker rettighetene til en privatperson som
kjøper bruktbil fra en bilforhandler.
De viktigste endringene er:
Forhandler kan ikke lenger selge bilen «som
den står»
Forhandlers «bevisbyrde» periode for skjulte
feil og mangler økes fra 6 til 24 måneder
Forhandler får kun ett utbedringsforsøk
Klarere regler om hvem som skal bære kostnadene
ved heving av kjøpet
- Selv om det nå stilles større krav til en bilforhandler,
mener jeg endringene er en netto fordel for bilbransjen, sier Jørgen Hjelm
Bakkerud til Bilbransje24.
Han er salgssjef og forretningsutvikler Mobilitet i
Gjensidige Forsikring og har de siste to årene ledet arbeidet med utviklingen
av produktet «Tilstandsforsikring Bil».
Betalingsvilligheten ved kjøp fra en forhandler øker, mens den vil synke i privatmarkedet.
Jørgen Hjelm Bakkerud
- En mulig for forhandlerne
- For det første vil en privatperson nå få en langt bedre
beskyttelse ved å kjøpe bil fra en forhandler enn fra «naboen», sier Bakkerud.
Han mener det vil gjøre B2P markedet større, og P2P markedet
mindre.
- Betalingsvilligheten ved kjøp fra en forhandler øker, mens
den vil synke i privatmarkedet.
- Videre vil, alt annet likt, innbytteprisene gå ned fordi forhandleren
må beregne en større buffer for å ta høyde for mer risiko.
- Alternativet til salg i privatmarkedet er jo der, men der
vil også prisene falle på grunn av vesentlig dårligere forbrukerbeskyttelse,
sier Bakkerud.
Fra «Eierskifteforsikring» til «Tilstandsforsikring»
Salgssjefen mener det ligger gode muligheter for bilselgerne,
dersom de klarer å få frem fordelene ved å kjøpe bruktbil gjennom forhandler.
Han sier dette aspektet også har vært viktig i utviklingen
av «Tilstandsforsikring Bil», som nå lanseres for bilforhandlere med tilgang til Gjensidiges forhandlerportal.
Det er imidlertid ikke første gang Norges største forsikringsselskap
går inn i «garantimarkedet» på bil. I mai 2022 presenterte Gjensidige «Eierskifteforsikring
Bil», som ble pilotert av et utvalg bilforhandlere.
- I denne perioden har vi jobbet tett med flere aktører i
bransjen, for å «skru» produkt og prosesser. Vi er trygge på at vi nå kan
levere den kunde- og partneropplevelsen privatpersoner og forhandlere forventer
å få fra et selskap som Gjensidige, sier Bakkerud.
- Hva skiller «Tilstandsforsikring Bil» fra andre aktører som
tilbyr bruktbilgarantier?
- Selve komponentdekningene våre er nok relativt like som flere av
konkurrentene. Men jeg vil trekke fram at det i vår forsikring ikke er noen
begrensning i kjørelengde, utover grensen på 200.000 km. i total kilometerstand
på bilen. Det er heller ingen egenandel, og den er helt uavhengig av bileiers bilforsikring.
- Vi dekker også følgeskader og tilbyr avlastning til både bileier og forhandler når en feil oppdages. Dette meldes og behandles som enhver annen forsikringssak, sier han.
«Tilstandsforsikring Bil» kan kun kjøpes hos forhandlere, som tegner den i
sitt navn. Forsikringen følger bilen i den avtalte forsikringsperioden. Den kan
være 6, 12 eller 24 måneder, så lenge bilen er eid av en privatperson.
- For å beskytte seg selv, og gi kundene den gode
bruktbilopplevelsen, bør det gjøres en grundig tilstandsrapport på alle biler. Den
er viktig for både kjøper og selger, påpeker Bakkerud.
Gjennomført tilstandsrapport uten feil på komponentene som
dekkes av forsikringen, er også en forutsetning for tegning. Det forutsettes videre
at produsentens anbefalte serviceintervaller følges.
- Vi mener «Tilstandsforsikring Bil» gir en ekstra
beskyttelse og forutsigbarhet, både for forhandleren og kunden, sier han.
- Hva koster det å tegne en slik forsikring?
- Vi er opptatt av at vi skal ta oss riktig betalt for den
risikoen forhandlerne legger over på oss.
Bakkerud opplyser at for en typisk familiebil vil en 12 måneders
forsikring koste fra 2.500 til 4.500 kroner. For premium-merkene, og større ladbare
hybridbiler, er prisen høyere.
Bilbransjen er en veldig viktig distribusjonskanal for Gjensidige, og som vi har et svært godt samarbeid med
Jørgen Hjelm Bakkerud
- Vår erfaring er at det er svært store variasjoner i både
skadefrekvens- og omfang på de ulike bilmerkene og modellene. Derfor har vi utviklet
en solid tarifferingsmodell, som reflekterer den risikoen vi påtar oss, sier
han.
Bakkerud ønsker ikke å oppgi hvor mange forsikringer
de hittil har solgt.
- Fram til nå har vi kun tilbudt produktet til et begrenset
antall forhandlere, så det får vi komme tilbake til når dette har «satt seg»
litt i markedet.
Han sier det har vært en sterk økning i kjøp av forsikringer
hos de forhandlerne som har jobbet godt med konseptet.
- Et eksempel er hos MyCar, som tilbyr 12 måneders «Tilstandsforsikring
Bil» inkludert på alle biler som kvalifiserer for produktet, sier Bakkerud.
- Vi har også et godt samarbeid med Rebil og deres Outlet-avdeling,
legger han til.
- Hvorfor går et skadeforsikringsselskap inn i denne
delen av bilbransjen?
- Bilbransjen er en veldig viktig distribusjonskanal for
Gjensidige, og som vi har et svært godt samarbeid med.
- For å opprettholde og styrke de gode relasjonene, ønsker
vi utvikle produkter og tjenester som kan være med å løse utfordringer både for
forhandlerne og deres kunder.
- Vårt mål er å tilby løsninger som er gjennomarbeidet, og
gir en skikkelig kundeopplevelse. Det er det aller viktigste, sier Jørgen Hjelm
Bakkerud.