Legger ned tradisjonsrik bruktbilforretning

En av landets største bruktbilimportører avvikler virksomheten etter 47 års drift

Publisert

Bruktbilforretningen Sør Import AS i Mandal legger ned.

- Jeg kan bekrefte av vi nå avvikler virksomheten, sier Trond Fredriksen til Bilbransje24.

Han er daglig leder for selskapet som i løpet av noen få uker er historie.

- Vi begynte å vurdere nedleggelse tidlig i høst, men beslutningen ble tatt i oktober, legger han til.

Endrede rammevilkår

- Hva er årsaken til at dere nå legger ned?

- Vi er et selskap som i alle år har drevet med import av brukte biler. Mange av rammebetingelser for å drive denne type forretning har endret seg kraftig. Den viktigste årsaken til at vi legger ned er den svake norske kronen mot euro og dollar, sier Fredriksen.

Den viktigste årsaken til at vi legger ned er den svake norske kronen mot euro og dollar,

Trond Fredriksen

- Det er en tid for alt, legger han til.

Han trekker også frem noen andre forhold som har gjort det mer krevende å drive bruktbilimport de siste årene.

- Lavere bruktbilpriser i Norge i kombinasjon med høyere priser på brukte biler i utlandet samt dårligere elbilinsentiver, har ikke gjort det noe lettere.

Sør Import AS ble registrert som oppløst i Brønnøysund den 26. oktober.

- Nå har vi noen uker på oss til å avvikle driften, og skal selge ut de siste 40-talls bilene med reduserte priser, sier Fredriksen.

Betydelig aktør

Bruktbilforretningen helt syd i Norge var i mange år en betydelig importør av brukte biler, og omsatte i de beste årene for rundt 100 millioner kroner årlig. 

Det beste året etter årtusenskiftet var i 2017 da selskapet omsatte for nær 104 millioner kroner og fikk et driftsresultat på 22 millioner kroner. Selskapet tapte snaue to millioner kroner i 2020, men har ellers tjent penger i alle år.

- Har dere vurdert å legge om driften til å bli en vanlig bruktbilforretning?

- Det har ikke vært noe alternativ for oss å drive en tradisjonell bruktbilforretning, Det er import vi har konsentrert oss om, og som har vært vårt konsept, sier Fredriksen.

I løpet av de ti siste årene har vi importert mellom 3.000 og 4.000 biler

Trond Fredriksen

I glansdagene rundt 2017 og 2018 hadde selskapet på det meste rundt 300 biler på lager, og har etter at internett ble den vanlige markedsføringskanalen solgt biler til privatkunder over hele landet.

- I tillegg har vi i de siste årene solgt en del biler ut av landet, sier daglig leder.

- Hvor mange biler tror du dere har importert i årenes løp?

- Jeg vil anta at vi i løpet av de ti siste årene har importert mellom 3.000 og 4.000 biler. Totalt sett har vi nok passert 10.000 biler.

De siste ti årene har selskapet i første rekke importert biler fra USA, og var på et tidspunkt en stor importør av brukte Nissan Leaf fra USA.

- Hvis vi går mer enn ti år tilbake i tid importerte vi i første rekke biler fra Europa, sier Fredriksen.

Foruten daglig leder er det to ansatte til som mister jobben når selskapet nå avvikles.

- Er du ute av bilbransjen for godt?

- Jeg har ikke noe annet på gang. Nå skal vi forsøke å lande avviklingen på best mulig måte

Et tydelig tegn på at bedriften nå avvikler er salget av eiendommene som virksomheten drives fra.

- Det er min far (Tor Magne Fredriksen, red. anm.) som grunnla selskapet som eier bygningsmassen som nå legges ut for salg, sier Trond Fredriksen.