Merk at denne artikkelen er over fire år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det siste året har antall solgte biler og forhandlere som er tilknyttet Nettbil økt kraftig.
- Hittil i år har vi solgt 1.750 biler.
Det sier daglig leder Anders Espelund til Bilbransje24.
Han er en av tre de gründerne som i 2017 lanserte tjenesten, med en ide om at bruktbilsalg til forhandlere kunne gjøres bedre enn løsningene som da var tilgjengelig i markedet.
De første 11 ukene av 2021 har Nettbil solgt rundt 150 biler pr uke.
- Til samme tid i fjor hadde vi solgt 970 biler, legger Espelund til.
Det tilsvarer en vekst på 80 prosent i år.
De første 11 ukene av 2021 har Nettbil solgt rundt 150 biler pr uke. De samme ukene i fjor lå antallet på rundt 90.
I 2019 solgte Nettbil drøyt 3.000 biler. I fjor ble det rundt 6.000. Med dagens salgstakt går det mot 8.000 biler på årsbasis i 2021.
De tre gründerne Eirik Thorsen (t.v.), Anders Espelund og Thomas Hage eier fortsatt 10,9% hver av Nettbil AS.
Flere forhandlere
For ett år siden var det 1.100 bilforhandlere som var tilknyttet Nettbils løsning.
- I dag er det rundt 1.450 forhandlere som kan legge inn bud på bilene, sier Espelund.
- Vår forretningside er å forenkle salg av bruktbil for alle som ikke ønsker å selge bilen sin selv, og samtidig gjøre det enklere for forhandlere å få tak i biler for gjensalg.
- Vi er veldig godt fornøyde med veksten vi har hatt det siste året, konkluderer gründeren.
I april 2018 kom Aller Media inn på eiersiden (67 %) og Nettbil ble tilført betydelig vekstkapital. I desember 2019 ble det kjent at Schibsted overtok aksjene fra Aller Media.