Bilutstillingen i Guangzhou har over tid etablert seg som en
viktig arena – ikke minst for de kinesiske bilprodusentene.
Bilbransje24 har benyttet anledningen på utstillingen til å
få en prat med Daniel Jin, president for Firefly – et av Nios to undermerker.
Nio er en produsent med «kniven på strupen». De jakter
fortsatt lønnsomhet, og satsingen i Norge har alene kostet rundt en milliard
kroner. Kan ytterligere et bilmerke i porteføljen bedre det?
- Konkurransen i Kina er knallhard – blodig, faktisk, sier
Daniel.
- 2026 blir et kritisk år for mange merker, Nio inkludert. Det
er da de «siste billettene til kampen» deles ut, sier han.
- Er man fortsatt «på banen» i 2027 er mye gjort, sier
Firefly-sjefen.
- Dere har lansert to undermerker, Firefly og Onvo,
som begge har lave marginer for dere?
- Ja, for de to merkene har vi lave marginer, men vi kan
hente ut mer i Nio, sier Daniel.
- For å klare seg må man ha volum og skalerbarhet, og med de
tre merkevarene i porteføljen klarer vi skalere opp, sier han.
Vil bli «den nye Mini»
Mens det tidligere har vært vanlig med eksempelvis seks års modellsyklus, opererer vi nå med 2-3 års sykluser
Daniel Jin
I dag er Firefly et merke med bare én modell: Firefly.
Slik vil det fortsette å være, ifølge merkesjefen.
- Vi er i gang med utviklingen av neste Firefly-modell, men
denne vil erstatte dagens, sier Daniel.
Modellutviklingen går fort blant de kinesiske merkene.
- Mens det tidligere har vært vanlig med eksempelvis seks
års modellsyklus, opererer vi nå med 2-3 års sykluser, sier Daniel.
Firefly vil fortsette å være én modell, men med forskjellige
varianter og derivativer, sier merkesjefen.
- Kanskje en cabriolet? Se på Mini, de var i mange år et
merke med bare en modell – vi vil gjerne bli sett på som en ny Mini eller Fiat
500, sier Daniel.
- Men det tar nok 4-5 generasjoner for oss å etablere en
«ikonisk» merkevare, sier han.
Ikke tiltenkt Kina – men har gjort suksess
Norge er ikke et veldig stort marked, så foreløpig lener vi oss på den distribusjons-strategien vi har i dag
Daniel Jin
I løpet av oktober leverte de tre Nio-merkene 40.397 biler –
av dette var 17.143 Nio, 17.342 Onvo og 5.912 Onvo. Dette er ny rekord for Nio
samlet sett.
- Firefly var egentlig ikke tiltenkt Kina i det hele tatt,
det har blitt designet som et europeisk merke fra starten av.
- Suksessen vi har hatt med Firefly i Kina har vært
overraskende og uventet, sier han.
- I Norge er det foreløpig bare levert 19 biler – hva
skyldes det?
- Først og fremst var den første leveringen av biler til
Norge ganske liten, vi måtte teste først, sier Daniel.
- Det tar tid å bygge kjennskap og bevissthet til merkevaren
vår, sier han.
La bensinmotoren på hylla
I det siste har mange kinesiske produsenter satset knallhardt på rekkeviddeforlengere (EREV).
I praksis er dette ladbare hybrider, men de skiller seg gjennom å ha større batteri for lengre elektrisk rekkevidde – gjerne rundt 200 kilometer – og hvor bensinmotoren bare er en generator for batteriet, og ikke driver hjulene.
På Guangzhou-utstillingen viste til og med Xpeng – et merke som har vært tungt markedsført som et elbil-merke – en ny rekkeviddeforlenger i X9 Power-X.
Disse bilene er populære i Kina – og etterspørselen i Europa øker, etter som de slipper unna elbil-tariffen EU påla kinesiske elbiler tidligere i år.
- Ligger det i kortene at det kommer en EREV-bil fra Nio også?
- Vi utforsket mulighetene for dette i fjor, og laget faktisk en bil med bensinmotor for å teste, sier Daniel.
- Men lover og regler kan endres på kort varsel, og vi har troen på elbilene – så vi la prosjektet på hylla, sier han.
Beholder dagens distribusjonsmodell – enn så lenge
Etter å ha drevet alt i egen regi i alle markeder, har Nio
endret strategi i flere land. Praktisk talt alle nye land Nio går inn i er i
samarbeid med en importør, og/eller med forhandlere/agenter.
- Kommer dere til å fortsette den modellen dere har i
Norge, eller kan dere endre strategi der også?
- Å gjøre alt selv krever mye ressurser – både tid og
penger, sier Daniel.
- Men Norge er ikke et veldig stort marked, så foreløpig
lener vi oss på den strategien vi har i dag, sier han.
- Er Firefly «unektelig knyttet» til Nio, eller kan det
stå på egne bein i et marked som Norge?
- Vi tenker at det er nok å ha Firefly på de samme
lokasjonene vi har Nio, sier merkesjefen.
I likhet med konsernets øvrige biler er også Firefly
klargjort for batteribytte, men det krever neste generasjon
batteribytte-stasjoner – noe som ikke vil begynne utrulling før første kvartal
neste år.
Hvor og når disse eventuelt vil komme til Norge er uklart.
- Å sette opp en batteribytte-stasjon i Europa koster fort
tre til fem ganger så mye som her i Kina, for ikke å snakke om tiden det tar å
få regulert og godkjent bygging, sier Firefly-presidenten.
- I Kina kan godkjenningen være på plass etter
en uke, sier Daniel.
Kostnaden for en Power Swap Station, som Nio kaller
stasjonene, er rundt 1,3 millioner yuan – rundt to millioner kroner – før
arbeid og installasjon.
Bilbransje24 informerer:
Bilbransje24 gjør oppmerksom på at reise og opphold til bilutstillingen i Guangzhou er dekket av Nio. Våre redaksjonelle vurderinger gjøres på et selvstendig og uavhengig grunnlag.