Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER

Daniel Jin har det øverste ansvaret for Nios undermerke Firefly.

Firefly-toppsjefen: - Merker som klarer seg til 2027 har store sjanser for å overleve

Neste år blir vippepunktet for mange kinesiske bilmerker – inkludert Nio og Firefly. Bilbransje24 har møtt Firefly-presidenten på «hjemmebane».

Publisert
  • Ny toppnotering for Tesla – nær 700 nye biler i går

    Onsdag 25. november utleverte Tesla 693 nye biler, som ble nok en «årsbeste-dag» for merket i år.

    Mandag passerte Tesla rekorden til Volkswagen: Flest registrerte nye personbiler på ett år i Norge.

    Med gårsdagens utleveringer er Tesla nå oppe i 27.780 nye biler i 2025, og det stopper neppe der.

    Bilbransje24 følger registreringene av nye Tesla - dag for dag.

    Tallene oppdateres hver morgen, og presenteres nederst i alle nyhetsartikler fra Bilbransje24.

  • Bilsalget i Europa opp 4,9 % – elbilandel på 21 % i oktober

    Det ble registrert til sammen 1.091.904 nye personbiler i Europa (EU+EFTA+UK) i oktober (+4,9 %).

    Det viser tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA.

    Av disse var 225.399 elbiler. Det tilsvarer en elbilandel på 21 prosent, mot 16 prosent i oktober i fjor.

    Hittil i år er det registrert 11.020.514 nye personbiler (+1,9 %), hvorav 2.022.173 elbiler (+26,2 %). Elbilandelen så langt er på 18 %, mot 15 % til samme tid i fjor.

    Merket med størst fremgang var BYD, med 17.470 biler i oktober i år, mot 5.695 i oktober i fjor (+207 %).

    Merkene fra Volkswagen Group gikk frem 6,5 %, Stellantis 4,6 %, mens Toyota/Lexus gikk tilbake 12 % og Tesla hele 48 %.

  • Volkswagen-rekorden har falt – nå er Tesla mest solgte personbilmerke på ett år noen sinne i Norge

    Med over 500 utleveringer i går, har Tesla nå registrert 26.641 nye biler i 2025.

    Det er 1.233 flere enn det endte med i «tidenes Tesla-år» i 2023.

    Men rekordene det stopper ikke der.

    I 2016 ble det i følge OFV registrert 26.572 nye Volkswagen, det høyeste antall noen sinne – både for Volkswagen og for et personbilmerke i løpet av ett år i Norge.

    Tesla har i skrivende stund registrert nær 26.700 biler og dermed passert Volkswagen-rekorden med over 100 biler - og det gjenstår fortsatt fem uker av året.

    Bilbransje24 følger registreringene av nye Tesla - dag for dag.

    Tallene oppdateres hver morgen, og presenteres nederst i alle nyhetsartikler fra Bilbransje24.

  • 424 nye Tesla fredag – snart ryker Volkswagen-rekorden

    Torsdag 20. november utleverte Tesla 565 nye biler, som ble nok en «årsbeste-dag» for utleveringer av nye Tesla.

    Fredag 21. november endte på 424 biler, og hittil i år har merket dermed registrert 26.064 nye biler i 2025 – 656 flere enn det endte med i «tidenes Tesla-år» i 2023.

    Mest solgte personbilmerke på ett år

    Om ikke mange dager står nok en rekord for fall.

    I 2016 ble det i følge OFV registrert 26.572 nye Volkswagen, det høyeste antall noen sinne – både for Volkswagen og for et personbilmerke i løpet av ett år i Norge.

    Per 21. november er Tesla bare 508 biler unna den historiske rekorden – og det gjenstår drøyt fem uker av året.

    Bilbransje24 følger registreringene av nye Tesla - dag for dag.

    Tallene oppdateres hver morgen, og presenteres nederst i alle nyhetsartikler fra Bilbransje24.

  • Tysk bilindustri mistet nær 50.000 jobber i fjor - på laveste nivå siden 2011

    Sysselsettingen i den tyske bilindustrien har falt til det laveste nivået på over ti år.

    Ved utgangen av september hadde bilprodusenter og leverandører 721.400 ansatte – det laveste siden midten av 2011, ifølge ferske tall fra Statistisches Bundesamt.

    Bransjen har mistet 48.700 jobber det siste året, en nedgang på 6,3 prosent, og er dermed industrisektoren som kutter mest i Tyskland. Til sammenligning falt sysselsettingen i industrien totalt med 2,2 prosent.

    Volkswagen Group står for en betydelig del av reduksjonene. Siden slutten av 2023 har konsernet kuttet over 11.000 stillinger på sine ti tyske fabrikker. Målet er å redusere bemanningen med 35.000 innen 2030, hvorav mer enn 25.000 allerede er avtalt.

    Også Audi, Porsche, Ford og Bosch gjennomfører store nedbemanninger som følge av presset fra kinesiske elbilprodusenter, økte USA-toll og nye utfordringer i chipforsyningen.

    Til tross for motvinden er bilindustrien fortsatt Tysklands nest største industrinæring målt i antall sysselsatte, kun slått av maskinindustrien.

  • Arval lanserer komplett ladeløsning for elbilflåter

    Arval introduserer nå Arval Energy, en helhetlig ladetjeneste som samler hjemmelading, arbeidsplasstlading og tilgang til 800 000 offentlige ladepunkter i Norden og Europa i én og samme app.

    Det skriver Arval i en melding i dag.

    Med den nye løsningen ønsker fullservice leasing-aktøren å gjøre elektrisk bilhold enklere for både små og store bedriftskunder.

    Tjenesten gir én samlet månedlig faktura for all lading, samt detaljerte rapporter som gir flåteansvarlige bedre kontroll over forbruk og kostnader. Arval Energy leveres i fire ulike abonnementspakker, der offentlig lading inngår i alle.

    – Med Arval Energy tilbyr vi en komplett ende-til-ende-løsning og blir en foregangsbedrift innen fullservice leasing, sier Stian Laurin Eriksen, Commercial Director i Arval AS.

    Han peker på at selskapets voksende flåte – nå 5 500 biler, hvorav 60 prosent elektrifiserte – vil ha stor nytte av løsningen.

    Teknologien bak tjenesten er utviklet sammen med ChargePanel, som leverer en white-label-plattform for drift av ladenettverk og en app for sjåfører. Selskapet har over ti års erfaring med å støtte overgangen til elektrisk mobilitet.

    ChargePanel-sjef Peter Persson mener samarbeidet viser hvordan leasingbransjen kan bidra til å akselerere elektrifisering: – Det er inspirerende å være del av Arvals reise mot målet om 400 000 helelektriske kjøretøy globalt innen utgangen av 2026.

    Arval Energy lanseres nå i Norge og rulles også ut til Arvals kunder i Finland og Sverige.

  • BYD skal doble salgsnettverket i Europa innen utgangen av 2026

    BYD trapper kraftig opp sin satsing i Europa og planlegger å doble antallet utsalgssteder i regionen . allerede i løpet av neste år.

    Det bekreftet Maria Grazia Davino, BYDs Europa-sjef for tyskspråklige land, Øst-Europa og Skandinavia, skriver Automotive News Europe.

    Ifølge Davino skal BYD allerede innen utgangen av 2025 være representert med 1.000 salgssteder i Europa, før nettverket dobles året etter.

    Målet er å bygge en tilstedeværelse på linje med etablerte konkurrenter.

    Den kinesiske bilprodusenten har nå virksomhet i 29 europeiske markeder og ruller ut en langsiktig lokaliseringsstrategi.

    Et nytt produksjonsanlegg i Ungarn står snart klart, og BYD planlegger også en fabrikk i Tyrkia. I tillegg vurderes et tredje europeisk produksjonssted – som trolig blir i Spania.

    BYDs Europa-salg vokser raskt. I årets ni første måneder leverte selskapet 120.342 biler i Europa, en kraftig økning fra 29.781 i samme periode i 2024.

    Veksten kommer etter lanseringen av både ladbare hybrider og helelektriske modeller, skriver Automotive News Europe.

  • Ford avslutter produksjonen av Focus etter 27 år

    Produksjonen av Ford Focus er offisielt avsluttet etter 27 år og 12 millioner solgte biler. Den siste bilen rullet av samlebåndet 15. november, ifølge ansatte som delte nyheten i sosiale medier.

    Modellen fases ut som del av Fords overgang til elbiler. Focus erstattes i praksis av de elektriske crossoverne Explorer og Capri, bygget på Volkswagens MEB-plattform.

    Nedleggelsen betyr at fabrikken i Saarlouis i Tyskland ikke lenger produserer biler. Ford har verken annonsert nye modeller for anlegget eller funnet en kjøper, og fabrikkens framtid er dermed usikker.

    Til tross for Focus-exiten planlegger Ford en ny, mellomstor crossover i 2027, som skal tilbys både som hybrid og elbil – og selges parallelt med Kuga.

    Avviklingen av Fiesta og Focus har kraftig svekket Fords markedsposisjon i Europa. Merket har falt fra 2. til 12. plass siden 2015.

    Ford jobber nå med en ny Europa-strategi under ledelse av Jim Baumbick, som skal utvikle modeller bedre tilpasset europeiske kunder.

  • Dongfeng Box med kraftig renterabatt

    Electric Way tilbyr nå en rentekampanje på Dongfeng Box med 0,99 % i tre år.

    Dette tilsvarer en renterabatt på 22.000 kroner, som utgjør 11 % nybilprisen på bilen, i følge Bilpriser.no.

    Lånekampanjen tilbys via Santander, og forutsetter en kontantandel på minimum 10 prosent.

    Renterabatten tilsvarer omtrent 400 kroner lavere renteutgift per måned i kampanjeperioden, samt lavere restgjeld etter tre år.

    Renten på 0,99 % er to prosentpoeng under konkurrenten JAC E30X, som har en kampanje med nom. 2,99 % rente. Samtidig tilbyr JAC tilbyr 100 % finansiering over 10 år.

    Høy rente etter tre år

    Regnestykket i periode 2 (år 4 til 7) ser ikke like bra ut for Box, når det settes opp mot JAC E30X, skriver Bilpriser.no.

    Mens lånerenten på Box ligger lavere enn Jac i tre år, stiger den til 8,75 % (nom.) etter tre år – mot 6,99 % (nom,.) på Jac. Det betyr en forskjell på 1,76 prosentpoeng.

    Jac har DNB som samarbeidspartner.

    Ifølge importøren Electric Ways nettside leveres Dongfeng Box i to varianter, Box 240 og 310, som angir bilens rekkevidde.

    Hos Motor Forum leveres Box 240 fra kr. 211.500 og Box 310 fra kr. 229.500. Ifølge OFV er det registrert 382 nye Box hittil i år, alle med 310 km. rekkevidde.

  • SV: Vil utsette elbilmomsen og øke avgiftene på fossilbilene – flere fordeler til el-varebilene

    SV har i dag lagt fram sitt alternative statsbudsjett.

    I budsjettet vil de gjøre flere endringer fra forslaget til statsbudsjett for 2026, som Regjeringen la fram i oktober:

    • Utsette innføringen av moms for elbiler til 1. mars.
    • Innføre 50 % rabatt på omregistreringsavgift for elbiler.
    • Øke laveste intervall (0-100 gram) i CO2-komponenten i engangsavgiften for personbil til 1100 kroner.
    • Øke satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften på varebil med 40 %
    • Øke veibruksavgiften på fossile varebiler.
    • Redusere trafikkforsikringsavgiften for elbiler til samme nivå som fossile biler.
    • Fjerne trafikkforsikringsavgiften helt for alle elektriske varebiler.
  • Enighet om midlertidig løsning i varebilsaken

    Etter flere møter med Statens vegvesen er det nå klart at et midlertidig unntak løser de akutte registreringsproblemene knyttet til ombygging fra personbil til varebil klasse 2.

    Vegvesenet gir dispensasjon fram til 31. mai 2026 for biler som allerede er blitt avvist siden 1. oktober, samt biler som er under produksjon eller i registreringsløp.

    Tiden fram til mai 2026 skal brukes til å utarbeide en permanent løsning. Bransjerepresentanter vil delta i dialogen for å avklare krav til dokumentasjon og roller mellom produsenter, importører og andre aktører.

    - Målet er å finne praktiske løsninger som både bransjen og myndighetene kan leve med, sier Tore Lillemork i en melding fra Norges Bilbransjeforbund.

  • 233 Suzuki e Vitara på den første båten – flere på vei

    I tillegg til de 233 bilene som nå har ankommet Drammen, ventes det inn flere ankomster før nyttår.

    Det skriver importøren i en melding i dag.

    e Vitara 4x4 er Suzukis første helelektriske modell, som får en startpris på 334.500 kroner. I tillegg kommer frakt og klargjøringskostnader.

    Allerede før prisen var annonsert rant det inn med bestillinger fra trofaste og nye Suzuki-kunder, skriver RSA.

    - Vi er glade for å se den gode responsen fra kundene våre, det er ingen tvil om at dette er en bil som tikker av på alle de viktigste boksene til norske kunder, sier salgssjef Lars Havre hos Suzuki Norge.

    Han legger til at det allerede er lagt inn store bestillinger på flere e VITARA 4x4 fra Suzuki-fabrikken.

    Salgssjef Lars Havre tar i mot den første leveransen av Suzuki e Vitara i Drammen - og flere er på vei.
  • Ford får norsk godkjenning for «hands-off» kjøring

    Statens vegvesen har godkjent Fords førerassistansesystem BlueCruise for bruk i Norge.

    Teknologien lar førere av Mustang Mach-E (modellår 2024 og nyere) kjøre uten hendene på rattet – men med blikket på veien – på utvalgte motorveistrekninger.

    BlueCruise er et nivå 2-system som styrer, akselererer og bremser bilen selv, mens føreren fortsatt har ansvaret.

    Systemet blir tilgjengelig på deler av E6 mellom svenskegrensen og Oslo, samt E18 mellom Drammen og Sandefjord og flere strekninger i Østfold.

    - Vi er stolte av å være blant de første som tilbyr godkjent nivå 2-teknologi i Norge. Dette vil gjøre kjøringen både enklere og mer komfortabel, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

    BlueCruise kan aktiveres via Ford-appen og gir 90 dagers gratis prøveperiode før abonnement. Teknologien brukes allerede i 16 europeiske land og i over 1 million biler globalt.

  • Sulland Trondheim har åpnet sin nye BMW og Mini Flagship Store

    Sulland har åpnet Norges mest moderne bilbutikk, skriver konsernet i en melding i dag.

    Sulland Trondheim BMW er en Flagship Store for BMW og Mini.

    - Dette konseptet løfter kundeopplevelsen til et nytt nivå, og setter en ny standard for hvordan bilhandel skal oppleves, sier Stian Berg Torgersen.

    Han er daglig leder hos Sulland Trondheim BMW.

    - Med over 1.200 kvadratmeter inspirerende lokaler er dette ikke bare en ny butikk. Det er et flaggskip for fremtidens mobilitet.

    - Hvert element er designet med kunden i sentrum, og med ett mål for øyet: å skape en opplevelse i verdensklasse, sier han.

    Et nytt kapittel for Sulland

    - Dette er en milepæl for oss sier Øyvind Sulland, som er daglig leder i Sulland Gruppen.

    - Vi ønsket å skape en bilbutikk som ikke bare selger biler, men som gir kundene en opplevelse de husker. Trondheim fortjener et anlegg i toppklasse - og det har vi nå levert, sier han.

    Åpningen ble markert med taler, snorklipping og underholdning, sammen med over 150 kunder og samarbeidspartnere.

    Stian Berg Torgersen (t.v.) og Øyvind Sulland har åpnet Sullands nye BMW og Mini Flagship Store.
  • BYD sikter mot 1,6 millioner solgte biler utenfor Kina i 2026

    BYD planlegger et kraftig løft i sitt utenlandssalg neste år.

    Ifølge en fersk analyse fra Citi tar selskapet sikte på å selge mellom 1,5 og 1,6 millioner biler utenfor Kina i 2026 – en markant økning fra forventede 900.000 – 1.000.000 biler i 2025.

    Det skriver Automotive News Europe.

    Citi melder at veksten i hovedsak skal komme gjennom lansering av nye modeller, og at BYDs globale salgsstrategi er bredt diversifisert.

    Europa, Nord-Amerika og ASEAN-regionen (Sørøst-Asia) forventes hver å stå for om lag en tredel av selskapets internasjonale salg i 2025.

    BYD har i år fått økt konkurranse på hjemmemarkedet, spesielt fra Geely og Leapmotor i lavprissegmentet.

    Selskapet rapporterte nylig sitt største kvartalsvise resultatfall på over fire år. Nær 20 prosent av BYDs totale salg så langt i år har gått til eksport – rundt en dobling fra nivået i 2024.

    For å styrke sin internasjonale posisjon har BYD de siste årene bygget åtte gigafabrikker i Kina og arbeider samtidig med å etablere fabrikker i land som Ungarn og Brasil.

    I Europa planlegges nå en tredje fabrikk, hvor Spania peker seg ut som favoritt, skriver Automotive News Europe.

  • Lexus har satt ny salgsrekord i Norge

    Lexus har allerede solgt flere biler i 2025 enn i hele fjor – med to måneder igjen av året. Ifølge OFV-tall har merket levert 1.535 biler per 31. oktober, mot 1.501 biler i hele 2024.

    Salget har økt 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Den elektriske SUV-en Lexus RZ topper salget med 868 biler, mens UX står for 667 leveranser.

    Nye forhandlere i Drammen og Fredrikstad har bidratt sterkt til veksten, ifølge importøren.

    - Begge våre nye forhandlere har levert salg på over 100 biler hver, noe som er langt over forventningene, sier Jan Christian Holm, Lexus-sjef i Norge.

    Lexus forventer videre vekst når en oppgradert RZ-modell lanseres i 2026 – med lengre rekkevidde, raskere lading og dobbelt hengervekt.

  • BYD bygger Europas mest solgte ladehybrid i Tyrkia

    BYD skal bygge Seal U DM-i, Europas mest solgte ladbare hybrid så langt i år, ved en ny fabrikk i Tyrkia.

    Produksjonen skal starte mot slutten av 2026, opplyser visepresident Stella Li.

    Fabrikken i Manisa-provinsen vil ha en årlig kapasitet på 150.000 biler og inkludere et forsknings- og utviklingssenter. Investeringen er verdt rundt en milliard dollar.

    Produksjonen i Tyrkia gjør at BYD unngår EUs 10 prosent importtoll på hybridbiler produsert i Kina.

    Seal U DM-i solgte 55.504 eksemplarer i Europa de ni første månedene av 2025 – flere enn Volkswagen Tiguan.

    BYD vurderer også å bygge en ladbar hybridversjon av Atto 3 i Tyrkia. Samtidig starter selskapet produksjon av elbilen Dolphin Surf i Ungarn mot slutten av året.

  • Lucid øker inntektene – tapte likevel nær 1 milliard dollar i 3. kvartal

    Lucid Motors leverte rekordhøye inntekter i 3. kvartal med 337 millioner dollar, en økning på 68 prosent sammenlignet med året før.

    Nettoresultatet ble forbedret med 1,4 prosent, men endte fortsatt med et underskudd på 978 millioner dollar.

    Totalt utleverte Lucid 4.078 biler i 3. kvartal, skriver Automotive News.

    Nedjusterer produksjonsmål for 2025

    Selskapet hadde to modeller i salg i kvartalet: Air og Gravity. Produksjonen av Gravity ble imidlertid rammet av leverandørproblemer. Det gjør at Lucid nedjusterer produksjonsguidingen for 2025 til 18.000 biler.

    Lucid melder at sitasjonen har bedret seg.

    Samtidig øker Lucid satsingen på autonomi gjennom et nytt samarbeid med Nuro og Uber, som har bestilt 20.000 biler til robotaxi-tjenester over seks år.

    Etter kvartalsslutt økte selskapets største eier, Saudi-Arabias Public Investment Fund, en lånefasilitet til 2 milliarder dollar, noe som løfter Lucids totale likviditet til rundt 5,5 milliarder dollar.

    I følge Automotive News er aksjekursen ned 43 prosent hittil i år. Lucid varsler også flere endringer i ledergruppen.

  • EU vil trolig åpne for å gjøre minibiler rimeligere

    EU-kommisjonen forbereder et nytt regelverk som skal gjøre det enklere og billigere å lansere små elektriske biler i Europa.

    Det skriver Automotive News Europe i dag.

    Ifølge industrikommissær Stéphane Séjourné planlegger Kommisjonen å presentere en egen «mini» kjøretøykategori i desember, mindre enn vanlige personbiler.

    Hensikten er å redusere kravene til sikkerhetsutstyr og teknologi for små elbiler, noe som kan senke kostnadene betydelig. Målet er modeller i prisklassen 15.000–20.000 euro – et segment der kinesiske produsenter i dag vokser raskt i Europa.

    Både Stellantis og Renault har presset på for regulatoriske endringer som gjør småbilproduksjon i Europa mer lønnsom.

    Den nye småbilklassen inngår i EU-president Ursula von der Leyens initiativ for rimelige elbiler, og er ventet å bli offentliggjort 10. desember.

  • Kinesiske bilmerker dobler markedsandelen i Europa

    Kinesiske bilmerker har mer enn doblet markedsandelen sin i Europa det siste året, drevet av sterk vekst i elektrifiserte drivlinjer og aggressive lanseringer fra BYD, MG og Chery-eide Omoda/Jaecoo.

    Det skriver Automotive News Europe.

    Ifølge analysebyrået Dataforce økte de kinesiske merkene sin samlede markedsandel i Europa til 7,4 prosent i september, opp fra 3,3 prosent samme måned i fjor.

    For årets ni første måneder har andelen steget til 5,3 prosent, etter en salgsvekst på 83 prosent og over en halv million registreringer.

    Den kraftigste fremgangen kom i SUV-segmentene. Nesten én av fem mellomstore SUV-er solgt i september var kinesisk, og kinesiske merker tok 13,2 prosent av markedet for kompakte SUV-er.

    Plug-in-hybrider leder an – særlig BYD Seal U, som i september gikk forbi Volkswagen Tiguan som Europas mest solgte PHEV hittil i år.

    Kinesiske produsenter har foreløpig lavere andeler i småbilsegmentet, men modeller som BYD Dolphin Surf og Atto 2 ventes å øke presset fremover.

    Premiumsatsingen går tregere, med bare 1,8 prosent markedsandel, dominert av Polestar. Derimot har kinesiske produsenter befestet posisjonen innen hybrid og ladbar hybrid, med markedsandeler på henholdsvis 11,6 og 11,9 prosent.

    Veksten er størst i Storbritannia (13,2 %) og Norge (12,8 %), mens Tyskland og Frankrike fortsatt viser moderat interesse.

    Totalt sto MG, BYD og Omoda/Jaecoo for 82 prosent av kinesiske bilsalg i Europa i september.

    Flere nye kinesiske merker er på vei inn, inkludert Chery, Geely og GAC, som planlegger lokal produksjon i Europa for å omgå EU-tariffer på kinesiskproduserte elbiler.

Bilutstillingen i Guangzhou har over tid etablert seg som en viktig arena – ikke minst for de kinesiske bilprodusentene.

Bilbransje24 har benyttet anledningen på utstillingen til å få en prat med Daniel Jin, president for Firefly – et av Nios to undermerker.

Nio er en produsent med «kniven på strupen». De jakter fortsatt lønnsomhet, og satsingen i Norge har alene kostet rundt en milliard kroner. Kan ytterligere et bilmerke i porteføljen bedre det?

- Konkurransen i Kina er knallhard – blodig, faktisk, sier Daniel.

- 2026 blir et kritisk år for mange merker, Nio inkludert. Det er da de «siste billettene til kampen» deles ut, sier han.

- Er man fortsatt «på banen» i 2027 er mye gjort, sier Firefly-sjefen.

- Dere har lansert to undermerker, Firefly og Onvo, som begge har lave marginer for dere?

- Ja, for de to merkene har vi lave marginer, men vi kan hente ut mer i Nio, sier Daniel.

- For å klare seg må man ha volum og skalerbarhet, og med de tre merkevarene i porteføljen klarer vi skalere opp, sier han.

Vil bli «den nye Mini»

Mens det tidligere har vært vanlig med eksempelvis seks års modellsyklus, opererer vi nå med 2-3 års sykluser

Daniel Jin

I dag er Firefly et merke med bare én modell: Firefly.

Slik vil det fortsette å være, ifølge merkesjefen.

- Vi er i gang med utviklingen av neste Firefly-modell, men denne vil erstatte dagens, sier Daniel.

Modellutviklingen går fort blant de kinesiske merkene.

- Mens det tidligere har vært vanlig med eksempelvis seks års modellsyklus, opererer vi nå med 2-3 års sykluser, sier Daniel.

Firefly vil fortsette å være én modell, men med forskjellige varianter og derivativer, sier merkesjefen.

- Kanskje en cabriolet? Se på Mini, de var i mange år et merke med bare en modell – vi vil gjerne bli sett på som en ny Mini eller Fiat 500, sier Daniel.

- Men det tar nok 4-5 generasjoner for oss å etablere en «ikonisk» merkevare, sier han.

Ikke tiltenkt Kina – men har gjort suksess

Norge er ikke et veldig stort marked, så foreløpig lener vi oss på den distribusjons-strategien vi har i dag

Daniel Jin

I løpet av oktober leverte de tre Nio-merkene 40.397 biler – av dette var 17.143 Nio, 17.342 Onvo og 5.912 Onvo. Dette er ny rekord for Nio samlet sett.

- Firefly var egentlig ikke tiltenkt Kina i det hele tatt, det har blitt designet som et europeisk merke fra starten av.

- Suksessen vi har hatt med Firefly i Kina har vært overraskende og uventet, sier han.

- I Norge er det foreløpig bare levert 19 biler – hva skyldes det?

- Først og fremst var den første leveringen av biler til Norge ganske liten, vi måtte teste først, sier Daniel.

- Det tar tid å bygge kjennskap og bevissthet til merkevaren vår, sier han.

La bensinmotoren på hylla

I det siste har mange kinesiske produsenter satset knallhardt på rekkeviddeforlengere (EREV).

I praksis er dette ladbare hybrider, men de skiller seg gjennom å ha større batteri for lengre elektrisk rekkevidde – gjerne rundt 200 kilometer – og hvor bensinmotoren bare er en generator for batteriet, og ikke driver hjulene.

På Guangzhou-utstillingen viste til og med Xpeng – et merke som har vært tungt markedsført som et elbil-merke – en ny rekkeviddeforlenger i X9 Power-X.

Disse bilene er populære i Kina – og etterspørselen i Europa øker, etter som de slipper unna elbil-tariffen EU påla kinesiske elbiler tidligere i år.

- Ligger det i kortene at det kommer en EREV-bil fra Nio også?

- Vi utforsket mulighetene for dette i fjor, og laget faktisk en bil med bensinmotor for å teste, sier Daniel.

- Men lover og regler kan endres på kort varsel, og vi har troen på elbilene – så vi la prosjektet på hylla, sier han.

Beholder dagens distribusjonsmodell – enn så lenge

Etter å ha drevet alt i egen regi i alle markeder, har Nio endret strategi i flere land. Praktisk talt alle nye land Nio går inn i er i samarbeid med en importør, og/eller med forhandlere/agenter.

- Kommer dere til å fortsette den modellen dere har i Norge, eller kan dere endre strategi der også?

- Å gjøre alt selv krever mye ressurser – både tid og penger, sier Daniel.

- Men Norge er ikke et veldig stort marked, så foreløpig lener vi oss på den strategien vi har i dag, sier han.

- Er Firefly «unektelig knyttet» til Nio, eller kan det stå på egne bein i et marked som Norge?

- Vi tenker at det er nok å ha Firefly på de samme lokasjonene vi har Nio, sier merkesjefen.

I likhet med konsernets øvrige biler er også Firefly klargjort for batteribytte, men det krever neste generasjon batteribytte-stasjoner – noe som ikke vil begynne utrulling før første kvartal neste år.

Hvor og når disse eventuelt vil komme til Norge er uklart.

- Å sette opp en batteribytte-stasjon i Europa koster fort tre til fem ganger så mye som her i Kina, for ikke å snakke om tiden det tar å få regulert og godkjent bygging, sier Firefly-presidenten.

- I Kina kan godkjenningen være på plass etter en uke, sier Daniel.

Kostnaden for en Power Swap Station, som Nio kaller stasjonene, er rundt 1,3 millioner yuan – rundt to millioner kroner – før arbeid og installasjon.

Bilbransje24 informerer:

Bilbransje24 gjør oppmerksom på at reise og opphold til bilutstillingen i Guangzhou er dekket av Nio. Våre redaksjonelle vurderinger gjøres på et selvstendig og uavhengig grunnlag.