Kenneth Evjen er konsernleder for Bil i Nord.
Vekst for Bil i Nord i fjor: - Det blir enda bedre i 2025
Både omsetning og resultat økte for Bil i Nord-konsernet i 2024. Nå har merkeporteføljen «satt seg», og flere anlegg skal oppgraderes.
Bil i Nord-konsernet økte
omsetningen med 77 millioner kroner, til 1,658 milliarder kroner i fjor.
Det viser
selskapets årsregnskap for 2024.
Samtidig økte
resultat før skatt fra 3,5 til 19,0 millioner.
Det tilsvarer en
resultatmargin på 1,1 prosent.
I løpet av 2024 ble
Nissan-forhandler Bentro Bil, som Bil i Nord overtok i 2023, fusjonert inn i morselskapet. Bil i Nord
har også fått MG inn i det som nå heter Bil i Nord Narvik.
Bil i Nord eies 100 prosent av Thor Drechsler.
- Opplever god
vekst
- Fjoråret ble et
bra år for oss, sier Kenneth Evjen til Bilbransje24.
Han overtok som
konsernleder i Bil i Nord for et drøyt år siden.
- Og det blir enda
bedre i år, vi opplever god vekst, sier han.
Evjen indikerer en
resultatforbedring på rundt 10 millioner kroner hittil i år.
- Både nybil og
bruktbil går veldig bra i år, sier Evjen.
- Nå som vi har
tatt inn Xpeng for fullt gir det oss også resultater og litt kostnader – om enn
ikke så mye omsetningsvekst, siden vi er agenter, sier han.
Rydding i
porteføljen
For det nordnorske
bilkonsernet ble fjoråret preget av rydding i merkeporteføljen og avvikling av
avdelingen på Leknes i Lofoten etter flere år med tap.
Nå sitter konsernet
igjen med seks merker og ni avdelinger, fra Mosjøen i sør til Tromsø i nord. Hovedkontoret
ligger i Svolvær, hvor all aktivitet i Lofoten nå er samlet.
- Jeg tror vi har
de riktige merkene nå. Volvo står for drøyt 60 prosent av salget vårt, men vi
ser at Xpeng går kjempebra for oss og MG virkelig tar segmentet for de rimeligere
bilene, sier Evjen.
- Det er krevende å
skulle ha mange merker, særlig for oss som ikke har så store enkelt-avdelinger,
sier han.
Nå skal konsernet i
gang med oppgraderinger av anlegget i Bodø – i tillegg til å bygge nytt i
Sortland.
- Nybygget kommer
til å ligne mye på det vi bygget i Mosjøen i 2023, sier Evjen.
Mobil service på
gang
Etter at Sommerseth
mistet Volvo-agenturet i Narvik, er det Bil i Nord i Harstad som forhandler
merket i regionen.
Lang reisevei
mellom byene gjør at konsernet nå skal i gang med et mobilt service-prosjekt i
regionen.
- Dette er et rent Volvo-prosjekt
for oss, sier Evjen.
Mobil service er
heller ikke det eneste servicemarkedsgrepet de har gjort.
- Vi har ansatt en
ny ressurs i konsernet på servicemarkedet, som skal bidra til å samkjøre
avdelingene i større grad, sier Evjen.
- Kanskje har vi
vært litt mindre samkjørte enn vi trodde, og vi ser at det trengs slik
kompetanse med såpass mange merker og avdelinger som vi har, sier han.
I tillegg har
konsernet ansatt en egen bruktbil-ansvarlig for konsernet.
- Det handler om å
kunne gi avdelingene god støtte fra hovedkontoret, sier Kenneth Evjen.