Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER

Kenneth Evjen er konsernleder for Bil i Nord.

Vekst for Bil i Nord i fjor: - Det blir enda bedre i 2025

Både omsetning og resultat økte for Bil i Nord-konsernet i 2024. Nå har merkeporteføljen «satt seg», og flere anlegg skal oppgraderes.

Publisert

Bil i Nord-konsernet økte omsetningen med 77 millioner kroner, til 1,658 milliarder kroner i fjor.

Det viser selskapets årsregnskap for 2024.

Samtidig økte resultat før skatt fra 3,5 til 19,0 millioner.

Det tilsvarer en resultatmargin på 1,1 prosent.

I løpet av 2024 ble Nissan-forhandler Bentro Bil, som Bil i Nord overtok i 2023, fusjonert inn i morselskapet. Bil i Nord har også fått MG inn i det som nå heter Bil i Nord Narvik.

Bil i Nord eies 100 prosent av Thor Drechsler.

- Opplever god vekst

- Fjoråret ble et bra år for oss, sier Kenneth Evjen til Bilbransje24.

Han overtok som konsernleder i Bil i Nord for et drøyt år siden.

- Og det blir enda bedre i år, vi opplever god vekst, sier han.

Evjen indikerer en resultatforbedring på rundt 10 millioner kroner hittil i år.

- Både nybil og bruktbil går veldig bra i år, sier Evjen.

- Nå som vi har tatt inn Xpeng for fullt gir det oss også resultater og litt kostnader – om enn ikke så mye omsetningsvekst, siden vi er agenter, sier han.

Rydding i porteføljen

For det nordnorske bilkonsernet ble fjoråret preget av rydding i merkeporteføljen og avvikling av avdelingen på Leknes i Lofoten etter flere år med tap.

Nå sitter konsernet igjen med seks merker og ni avdelinger, fra Mosjøen i sør til Tromsø i nord. Hovedkontoret ligger i Svolvær, hvor all aktivitet i Lofoten nå er samlet.

- Jeg tror vi har de riktige merkene nå. Volvo står for drøyt 60 prosent av salget vårt, men vi ser at Xpeng går kjempebra for oss og MG virkelig tar segmentet for de rimeligere bilene, sier Evjen.

- Det er krevende å skulle ha mange merker, særlig for oss som ikke har så store enkelt-avdelinger, sier han.

Nå skal konsernet i gang med oppgraderinger av anlegget i Bodø – i tillegg til å bygge nytt i Sortland.

- Nybygget kommer til å ligne mye på det vi bygget i Mosjøen i 2023, sier Evjen.

Mobil service på gang

Etter at Sommerseth mistet Volvo-agenturet i Narvik, er det Bil i Nord i Harstad som forhandler merket i regionen.

Lang reisevei mellom byene gjør at konsernet nå skal i gang med et mobilt service-prosjekt i regionen.

- Dette er et rent Volvo-prosjekt for oss, sier Evjen.

Mobil service er heller ikke det eneste servicemarkedsgrepet de har gjort.

- Vi har ansatt en ny ressurs i konsernet på servicemarkedet, som skal bidra til å samkjøre avdelingene i større grad, sier Evjen.

- Kanskje har vi vært litt mindre samkjørte enn vi trodde, og vi ser at det trengs slik kompetanse med såpass mange merker og avdelinger som vi har, sier han.

I tillegg har konsernet ansatt en egen bruktbil-ansvarlig for konsernet.

- Det handler om å kunne gi avdelingene god støtte fra hovedkontoret, sier Kenneth Evjen.