Elbilforeningen: - EU feiger ut og bremser elbilmålet

nyheter notiser

I går leverte EU-kommisjonen et forslag om å utsette forbudet mot forbrenningsmotorer fra 2035. Forslaget skal nå behandles i EU-parlamentet.

EU vraker sitt ambisiøse måle om kun å selge nullutslippsbiler fra 2035.

Det skriver Elbilforeningen i en melding.

– Dette er et alvorlig sykdomstegn. I stedet for å satse på framtidens teknologi og ta opp konkurransen med Kina, velger den europeiske bilindustrien å kjempe for gårsdagens teknologi, sier Christina Bu.

Hun er generalsekretær i Elbilforeningen.

EUs opprinnelige mål var å redusere utslippene fra nye biler med 100 prosent innen 2035. Noe som i praksis ville betydd helelektrisk nybilsalg i Europa i 2035.

De nye reglene innebærer at bilprodusentene må redusere utslippene på nye biler med gjennomsnittlig 90 prosent innen 2035.

– Det kan høres ut som en liten justering, men i praksis betyr det grønt lys for salg av dyre ladbare hybrider også etter 2035. Disse bilene kutter ikke utslippene slik vi trenger, understreker Bu.

Foreningen skriver videre at svekkelsen av 2035-målet kommer sammen med flere regelendringer som er til fordel for hybridbiler og alternativt drivstoff. Bilindustrien får også lengre tid på seg på å oppfylle utslippskravene.

- Europeisk bilindustri er bakpå

De nye reglene kommer etter massivt press fra europeisk bilindustri samt tyske og italienske myndigheter. Elbilforeningen frykter dette vil gjøre at europeisk bilindustri taper i konkurransen mot kinesiske elbiler.

- Vi står ved et avgjørende tidsskille for europeisk bilindustri. Europa trenger mer elbilpolitikk, ikke mindre, sier Bu.

Hun er også kritisk til at dette kan gi dyrere biler for forbrukerne:

- Vi vet at ladbare hybrider er dyrere å produsere, så dette gir også gi dyrere biler for forbrukerne, sier Christina Bu.

EUs utslippsmål for bilparken beregnes ut fra antall gram CO2 per kjørte kilometer, gjennomsnittlig for alle nye personbiler. I dag er kravet 94 g/km i gjennomsnitt per nye bil. Opprinnelig var kravet 0 g/km i 2035, noe som i praksis betyr at bilprodusentene kun kan selge elektriske biler. Justeringen som kom i dag, innebærer at utslippskravet for 2035 settes til 11 g/km. Det betyr at mange nye biler i 2035 kan være ladbare hybrider.