EU vurderer fem års utsettelse for hybridbiler fra nullutslippsmålet i 2035

nyheter notiser

EU-kommisjonen vurderer nå en fem års utsettelse av det planlagte forbudet mot forbrenningsmotorer fra 2035, etter press fra flere av Europas store bilnasjoner.

Det skriver Automotive News Europe i dag.

Ifølge lekkasjer kan plug-in hybrider og såkalte EREV-modeller (extended-range EV) få fortsette å bruke forbrenningsmotor som generator frem til 2040 – forutsatt bruk av avanserte biodrivstoff, e-fuels og grønt stål i produksjonen.

Forslaget kommer som et svar på bekymringer fra land som Italia og Polen, samt flere bilprodusenter, som mener dagens overgangstempo mot helelektrisk bilpark er for aggressivt og kan ramme europeisk industri hardt.

Samtidig forsøker kommisjonen å holde fast ved målet om nullutslipp for nye personbiler i 2035 – detaljene i forslaget vil være avgjørende for hvordan dette balanseres.

Miljøorganisasjoner frykter imidlertid at en åpning for hybrider skaper nye smutthull som svekker klimaambisjonene og ytterligere kan skyve europeiske produsenter bak Kina i kappløpet om elektrisk mobilitet, skriver nettstedet.

Flere nøkkelspørsmål står fortsatt åpne: hvor stor andel hybrider som skal tillates etter 2035, og hvilke tekniske krav som skal gjelde for e-fuels og avansert biodrivstoff.

Kommisjonen ventes også å utsette innstrammingen av beregningsmetoden for PHEV-utslipp (utility factor), som skulle gi et mer realistisk mål på faktiske utslipp.

Endelig forslag presenteres neste uke, men det er ventet fortsatt intern dragkamp i kommisjonen før en løsning blir spikret.