- EU-toll på kinesiske elbiler kan ha gitt motsatt effekt

nyheter notiser

Ett år etter at EU innførte straffetoll på kinesiske elbiler for å beskytte europeiske bilprodusenter, peker ferske tall på at tiltaket har hatt motsatt effekt.

Det skriver Automotive News i dag.

Kinesiske bilmerker har økt salget i Europa med hele 93 prosent, og nærmer seg raskt en samlet årsvolum på 700.000 biler i EU, Storbritannia og EFTA – opp fra 408.000 i fjor, ifølge Dataforce.

Tollsatsene møtte raske mottiltak

EU innførte i november 2024 ekstra tollsatser på opptil 35 prosent for kinesiske elbiler, i tillegg til standardsatsen på 10 prosent. Mens tiltaket skulle hindre kinesiske produsenter i å ta markedsandeler, valgte de fleste raskt å dreie salget mot hybrid- og forbrennings-modeller, som kun ilegges 10 prosent toll.

Resultatet ble en dobling av den samlede markedsandelen for kinesiske biler til rundt 7 prosent i oktober 2025.

Ifølge Jefferies-analytiker Philippe Houchois har EUs selektive tollregime – som kun retter seg mot elbiler og varierer mellom produsenter – etterlatt et stort smutthull som kinesiske merker utnytter effektivt.

Kinesiske produsenter holder produksjonen i Kina

Til tross for kunngjøringer om mulig europeisk produksjon, bygges det fortsatt svært få kinesiske biler i Europa. Under 20.000 enheter forventes montert lokalt i 2025. Årsakene er blant annet:

  • 20–30 % lavere produksjonskostnader i Kina
  • En brutal priskrig i hjemmemarkedet som presser marginene og gjør Europa mer attraktivt som eksportmarked
  • Stor overkapasitet i Kina (anslått til 50 %), som gjør eksport mer lønnsomt enn europeisk produksjon
  • Manglende lokal leverandørstruktur i Europa

Houchois mener at kun en bred, teknologinøytral EU-toll på all kinesisk import ville tvinge kinesiske OEMer til å etablere europeiske fabrikker.

Status for kinesisk produksjon i Europa:

  • MG/SAIC: Europas største kinesiske merke (250.014 salg), men ingen bekreftede fabrikkplaner.
  • BYD: Starter produksjon i Ungarn (150.000 kapasitet) og vurderer Tyrkia som fabrikk nummer to.
  • Chery: Monterer CKD-biler i Spania gjennom merket Ebro.
  • Xpeng og GAC: Monterer biler via Magna Steyr i Østerrike.
  • Leapmotor/Stellantis: Polsk minibilmontering stoppet; starter produksjon av Leapmotor B10 i Spania i 2026.
  • Great Wall Motor: Vurderer Spania og Ungarn, mål om 300 000 europeiske biler innen 2029.
  • Hongqi og Dongfeng: Vurderer europeisk etablering, men uten konkrete tidslinjer.

Saken er oppsummert ved hjelp av KI og kvalitetssikret av Bilbransje24s journalister.