DNB innklaget av Konsumentverket i Sverige - 50.000 leasingkunder kan få penger tilbake

nyheter notiser

Det svenske Konsumentverket har innklaget DNB til Allmänna reklamationsnämnden på vegne av 50.000 privatleasingkunder, skriver Bilpriser.no i dag.

Bakgrunnen er en avgjørelse fra Patent- och marknadsdomstolen 15. mai 2025, der de slår fast at DNBs prisjusteringsklausuler er urimelige.

Det svenske Konsumentverket mener, med støtte blant annet fra EU-domstolens praksis, at forbrukerne derfor har rett til å få tilbake det de har betalt for mye.

Ifølge Konsumentverket har banken markedsført leasing med fast månedspris, samtidig som avtalen inneholdt vilkår som åpnet for rente- og kostnadsøkninger.

Til sammen dreier det seg om lag 50.000 personer, som i perioden fra 2020 til februar 2023 inngikk en privatleasingavtale med DNB, og trodde de inngikk en leasingavtale med fast pris, men som likevel fikk økte månedskostnader.

- Siden vilkårene er ugyldig og DNB ikke frivillig har tilbakebetalt den forhøyede leien, henvender vi oss nå til Allmänna reklamationsnämnden med krav om tilbakebetaling, sier Pär Magnusson, prosessråd hos Konsumentverket.

Konsumentverket mener at banken samlet sett har overfakturert kundene med milliardbeløp og tar saken videre som et gruppesøksmål til Allmänna reklamationsnämnden (tilsvarer Markedsrådet i Norge), noe som ifølge Konsumentverket er svært uvanlig.

- En klage, ingen dom

- I går ble vi via svensk media gjort oppmerksomme på en pressemelding fra den svenske Konsumentsombudsmannen, som opplyser at de har levert en klage mot banken til den Allmänna reklamationsnämnden i Sverige.

Det sier Julia Stelzer Norberg, som er pressevakt i DNB til Bilpriser.no.

- Vi har ikke selv mottatt klagen enda, vi kan derfor ikke kommentere saken nærmere.

- Det er viktig å presisere at det ikke foreligger noen dom, men altså en klage fra det som tilsvarer det norske Forbrukerombudet til den instansen som tilsvarer det norske Forbrukerklageutvalget, sier Stelzer Norberg.