Liten endring i «styrkeforholdet» mellom lån og leasing i 2026

nyheter notiser

Regjeringens forslag om å redusere mva.-bunnfradraget for elbiler fra 500.000 til 300.000 kroner fra 1. januar 2026 har skapt betydelig usikkerhet i markedet.

Nye beregninger fra Bilpriser.no viser imidlertid at utslaget for privatleasing blir langt mindre dramatisk enn mange har fryktet, dersom forslaget blir vedtatt i den form det foreligger.

For en elbil i prisklassen rundt 480.000 kroner vil økt mva.-belastning løfte utsalgsprisen til omtrent 522.000 kroner i 2026 – en økning på 40.000 kroner. Likevel øker månedsprisen på leasing bare med rundt 9 prosent, fra 7.147 til 7.766 kroner.

Dermed blir også forskjellen mot lån relativt beskjeden, skriver Bilpriser.no.

Etter skatt koster lån 6.722 kroner per måned i 2025 og 7.085 kroner i 2026. Det betyr at fordelen lån får over leasing øker fra 425 til 681 kroner i måneden – en endring på kun 223 kroner.

Tre forhold forklarer hvorfor effekten blir så begrenset:

  1. Selv om mva.-økningen er reell, er den moderat. Differansen mellom mva.-fradrag og total mva. på leasingbeløpene utgjør 7.575 kroner.
  2. Renteeffekt demper utslaget ytterligere. Utsatt mva.-betaling gir leasingselskapet en rentegevinst som reduserer tapet til rundt 2.000 kroner i nåverdi.
  3. Bilforhandlerne justerer restverdiene opp. Forventet bruktbilprisvekst løfter restverdien fra 303.660 til 328.860 kroner, noe som tar ned leasingkostnaden.
  4. Konklusjonen er klar: Leasing blir noe mindre gunstig i 2026, men forskjellen mot lån øker bare marginalt. For kundene betyr det at valget mellom leasing og lån stort sett forblir uendret – til tross for ny elbil-mva.