Relatert innhold
Tesla lanserer Model 3 fra 330.000 kroner – med kampanjerente på 1,99 %
Model 3 Standard blir selskapets hittil rimeligste Model 3-variant.
Bilen lanseres i Europa og i Norge får denne en pris fra 330.056 kroner.
Drivlinjen er identisk med øvrige Tesla-modeller og den nye varianten har et WLTP-forbruk på 13,0 kWh/100 km og en oppgitt rekkevidde på 534 km.
Tesla tilbyr samtidig en flytende kampanjerente på 1,99 % i 3 år for biler som leveres før 31. mars 2026.
Priser for Model 3-serien (med dagens mva-regler, ikke hensyntatt eventuell nye grenser fra 2026):
- Model 3 Standard – kr. 330.056
- Model 3 Premium Long Range RWD – kr. 399.745
- Model 3 Premium Long Range AWD – kr. 440.703
- Model 3 Performance – kr. 534.034
Leveringene starter i første kvartal 2026. Tesla opplyser at tilbudet om kampanjerente gjelder «så lenge lageret rekker».
DNB innklaget av Konsumentverket i Sverige - 50.000 leasingkunder kan få penger tilbake
Det svenske Konsumentverket har innklaget DNB til Allmänna reklamationsnämnden på vegne av 50.000 privatleasingkunder, skriver Bilpriser.no i dag.
Bakgrunnen er en avgjørelse fra Patent- och marknadsdomstolen 15. mai 2025, der de slår fast at DNBs prisjusteringsklausuler er urimelige.
Det svenske Konsumentverket mener, med støtte blant annet fra EU-domstolens praksis, at forbrukerne derfor har rett til å få tilbake det de har betalt for mye.
Ifølge Konsumentverket har banken markedsført leasing med fast månedspris, samtidig som avtalen inneholdt vilkår som åpnet for rente- og kostnadsøkninger.
Til sammen dreier det seg om lag 50.000 personer, som i perioden fra 2020 til februar 2023 inngikk en privatleasingavtale med DNB, og trodde de inngikk en leasingavtale med fast pris, men som likevel fikk økte månedskostnader.
- Siden vilkårene er ugyldig og DNB ikke frivillig har tilbakebetalt den forhøyede leien, henvender vi oss nå til Allmänna reklamationsnämnden med krav om tilbakebetaling, sier Pär Magnusson, prosessråd hos Konsumentverket.
Konsumentverket mener at banken samlet sett har overfakturert kundene med milliardbeløp og tar saken videre som et gruppesøksmål til Allmänna reklamationsnämnden (tilsvarer Markedsrådet i Norge), noe som ifølge Konsumentverket er svært uvanlig.
- En klage, ingen dom
- I går ble vi via svensk media gjort oppmerksomme på en pressemelding fra den svenske Konsumentsombudsmannen, som opplyser at de har levert en klage mot banken til den Allmänna reklamationsnämnden i Sverige.
Det sier Julia Stelzer Norberg, som er pressevakt i DNB til Bilpriser.no.
- Vi har ikke selv mottatt klagen enda, vi kan derfor ikke kommentere saken nærmere.
- Det er viktig å presisere at det ikke foreligger noen dom, men altså en klage fra det som tilsvarer det norske Forbrukerombudet til den instansen som tilsvarer det norske Forbrukerklageutvalget, sier Stelzer Norberg.
Hertz ruller ut standardisert depotlading – inngår samarbeid med Caverion og Zaptec
Hertz inngår et nasjonalt samarbeid med Caverion og Zaptec.
Avtalen innebærer at alle Hertz’ over 120 lokasjoner i Norge får en standardisert løsning for depotlading, der Caverion leverer installasjonstjenester og Zaptec står for ladeutstyret.
Første lokasjon ut er den nye avdelingen på Kokstad i Bergen, hvor Hertz nå har fått installert et moderne ladesystem som utnytter byggets eksisterende energiinfrastruktur. Løsningen gir lavere byggekostnader, kortere byggetid og full overvåking av anlegget.
Samarbeidet er en sentral del av Hertz Norges plan om å nå en utslippsfri bilpark. Selskapet har i dag rundt 12.000 biler, hvorav nær halvparten er elektriske. Innen 2026 forventes elbilandelen å øke til 75–80 prosent.
Caverion og Zaptec fremhever at løsningen gjør det mulig å skalere elbilutleie effektivt også på steder med begrenset energitilgang.
Ifølge Hertz-sjef Trygve Simonsen skal den nye ladeinfrastrukturen rulles ut på alle lokasjoner i tiden fremover.
Første lokasjon ut er den nye Hertz-avdelingen på Kokstad i Bergen Historisk milepæl: Flere elbiler enn dieselbiler på norske veier
Fra og med i dag vil elbil være den mest vanlige personbilen på veiene i Norge.
- Dette er en bra dag. Vi feirer at det likevel ikke blir full moms på elbiler i 2027 samtidig med at vi kvitterer for at elbilene har slått dieselbilene på norske veier.
Det sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en melding.
Onsdag 3. desember vil bli en merkedag i norsk bilhistorie. På norske veier er det nå flere elbiler enn dieselbiler.
- Vi har 918.000 elbiler, akkurat litt flere enn antall dieselbiler, sier Bu.
− Dette skjer samme dag som budsjettforhandlingene på Stortinget har resultert i at det likevel ikke blir full moms for elbiler i 2027, legger hun til.
Elbilsalget har skutt fart de siste ukene. Forklaringen på det ekstraordinært høye elbilslaget er at regjeringen har varslet momsendringer fra nyttår. Dermed øker bestanden, altså antall elbiler på veiene, med omtrent 1.150 flere elbiler hver ukedag.
- Dieselbiler er ut
Dieselbilene gjør det dårlig i nybilsalget for tiden. Samtidig blir det vraket flere dieselbiler enn det blir solgt nye, påpeker Bu.
- I sum betyr det omtrent 300 færre dieselbiler hver ukedag.
I fjor ble bensinbilene passert
Det er ikke lenge siden elbilene gikk forbi bensinbilene, men disse vrakes enda raskere enn dieselbilene og ligger nå langt bak.
- Det er nå 225.000 flere elektriske personbiler enn bensinbiler i Norge.
Fana Bilforretning blir offisiell forhandler av Dodge og RAM på Vestlandet
Fana Bilforretning AS har blitt offisiell merkeforhandler for Dodge & RAM på Vestlandet.
Det skriver forhandleren i en melding i dag.
– Dette markerer et naturlig og strategisk steg videre i vår satsing med nye lokaler på Kokstad, sier daglig leder Cato Larsen.
- Gjennom samarbeidet med KW Auto, som er den offisielle europeiske importøren av Dodge og RAM, får våre kunder tilgang til et komplett og godkjent modellutvalg tilpasset europeiske krav.
- Dette betyr at vi allerede nå kan tilby norske kunder muligheten til å bestille helt nye Dodge & RAM-modeller hos oss, sier han.
Larsen sier videre at det vil bli oppstart av offisielt merkeverksted og delelager i januar.
Fana Bilforretning AS har vært et merkenavn innen bil siden 1987 og har nylig flyttet til nye lokaler i bilbyen på Kokstad.
Forretningen har opp gjennom historien solgt nye og brukte biler, men de siste årene vært en frittstående bruktbilforhandler med bredt sortimentet.
BYD utvider batteri-garantien
BYD utvider garantien på elbilbatteriet til 8 år og 250.000 km.
Det er 50.000 km mer enn i dag og over bransjestandarden på rundt 160.000 km., skriver RSA i en melding i dag.
Garantien gjelder både nye og eksisterende kunder, og sikrer minst 70 prosent batterikapasitet i hele perioden.
Garantiutvidelsen gjelder alle BYDs modeller, med unntak av eTP3.
- Den sterke kombinasjonen av fabrikk- og batterigaranti gjenspeiler kvaliteten og påliteligheten i BYDs teknologi, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
- For oss handler dette om å gi norske bilkjøpere de beste forutsetningene for en trygg og enkel elbilhverdag, sier han.
Ifølge RSA vil garantiutvidelsen være et tydelig konkurransevirkemiddel for importører og forhandlere i et marked der mange kunder fortsatt opplever batterihelsen som en barriere for elbilkjøp.
Elin Walstad fra Motor Gruppen til Renault
Elin Walstad blir Network Development Manager hos RN Nordic.
Hun hadde i perioden 2017 til 2022 ulike stillinger i Motor Gruppen, blant annet Dealer Development Manager Renault og leder forhandlerstandarder og kundeopplevelser i Motor Gruppen Import.
Walstad ble i mars 2022 ansvarlig for kundereise og tjenester servicemarkedet i Bertel O. Steen AS, en jobb hun hadde fram til hun tiltrådte som produktsjef hos Motor Gruppen i januar i år.
Hun begynner i sin nye stilling hos RN Nordic 1. desember.
Ny toppnotering for Tesla – nær 700 nye biler i går
Onsdag 25. november utleverte Tesla 693 nye biler, som ble nok en «årsbeste-dag» for merket i år.
Mandag passerte Tesla rekorden til Volkswagen: Flest registrerte nye personbiler på ett år i Norge.
Med gårsdagens utleveringer er Tesla nå oppe i 27.780 nye biler i 2025, og det stopper neppe der.
Bilbransje24 følger registreringene av nye Tesla - dag for dag.
Tallene oppdateres hver morgen, og presenteres nederst i alle nyhetsartikler fra Bilbransje24.
Bilsalget i Europa opp 4,9 % – elbilandel på 21 % i oktober
Det ble registrert til sammen 1.091.904 nye personbiler i Europa (EU+EFTA+UK) i oktober (+4,9 %).
Det viser tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA.
Av disse var 225.399 elbiler. Det tilsvarer en elbilandel på 21 prosent, mot 16 prosent i oktober i fjor.
Hittil i år er det registrert 11.020.514 nye personbiler (+1,9 %), hvorav 2.022.173 elbiler (+26,2 %). Elbilandelen så langt er på 18 %, mot 15 % til samme tid i fjor.
Merket med størst fremgang var BYD, med 17.470 biler i oktober i år, mot 5.695 i oktober i fjor (+207 %).
Merkene fra Volkswagen Group gikk frem 6,5 %, Stellantis 4,6 %, mens Toyota/Lexus gikk tilbake 12 % og Tesla hele 48 %.
Volkswagen-rekorden har falt – nå er Tesla mest solgte personbilmerke på ett år noen sinne i Norge
Med over 500 utleveringer i går, har Tesla nå registrert 26.641 nye biler i 2025.
Det er 1.233 flere enn det endte med i «tidenes Tesla-år» i 2023.
Men rekordene det stopper ikke der.
I 2016 ble det i følge OFV registrert 26.572 nye Volkswagen, det høyeste antall noen sinne – både for Volkswagen og for et personbilmerke i løpet av ett år i Norge.
Tesla har i skrivende stund registrert nær 26.700 biler og dermed passert Volkswagen-rekorden med over 100 biler - og det gjenstår fortsatt fem uker av året.
Bilbransje24 følger registreringene av nye Tesla - dag for dag.
Tallene oppdateres hver morgen, og presenteres nederst i alle nyhetsartikler fra Bilbransje24.
424 nye Tesla fredag – snart ryker Volkswagen-rekorden
Torsdag 20. november utleverte Tesla 565 nye biler, som ble nok en «årsbeste-dag» for utleveringer av nye Tesla.
Fredag 21. november endte på 424 biler, og hittil i år har merket dermed registrert 26.064 nye biler i 2025 – 656 flere enn det endte med i «tidenes Tesla-år» i 2023.
Mest solgte personbilmerke på ett år
Om ikke mange dager står nok en rekord for fall.
I 2016 ble det i følge OFV registrert 26.572 nye Volkswagen, det høyeste antall noen sinne – både for Volkswagen og for et personbilmerke i løpet av ett år i Norge.
Per 21. november er Tesla bare 508 biler unna den historiske rekorden – og det gjenstår drøyt fem uker av året.
Bilbransje24 følger registreringene av nye Tesla - dag for dag.
Tallene oppdateres hver morgen, og presenteres nederst i alle nyhetsartikler fra Bilbransje24.
Tysk bilindustri mistet nær 50.000 jobber i fjor - på laveste nivå siden 2011
Sysselsettingen i den tyske bilindustrien har falt til det laveste nivået på over ti år.
Ved utgangen av september hadde bilprodusenter og leverandører 721.400 ansatte – det laveste siden midten av 2011, ifølge ferske tall fra Statistisches Bundesamt.
Bransjen har mistet 48.700 jobber det siste året, en nedgang på 6,3 prosent, og er dermed industrisektoren som kutter mest i Tyskland. Til sammenligning falt sysselsettingen i industrien totalt med 2,2 prosent.
Volkswagen Group står for en betydelig del av reduksjonene. Siden slutten av 2023 har konsernet kuttet over 11.000 stillinger på sine ti tyske fabrikker. Målet er å redusere bemanningen med 35.000 innen 2030, hvorav mer enn 25.000 allerede er avtalt.
Også Audi, Porsche, Ford og Bosch gjennomfører store nedbemanninger som følge av presset fra kinesiske elbilprodusenter, økte USA-toll og nye utfordringer i chipforsyningen.
Til tross for motvinden er bilindustrien fortsatt Tysklands nest største industrinæring målt i antall sysselsatte, kun slått av maskinindustrien.
Arval lanserer komplett ladeløsning for elbilflåter
Arval introduserer nå Arval Energy, en helhetlig ladetjeneste som samler hjemmelading, arbeidsplasstlading og tilgang til 800 000 offentlige ladepunkter i Norden og Europa i én og samme app.
Det skriver Arval i en melding i dag.
Med den nye løsningen ønsker fullservice leasing-aktøren å gjøre elektrisk bilhold enklere for både små og store bedriftskunder.
Tjenesten gir én samlet månedlig faktura for all lading, samt detaljerte rapporter som gir flåteansvarlige bedre kontroll over forbruk og kostnader. Arval Energy leveres i fire ulike abonnementspakker, der offentlig lading inngår i alle.
– Med Arval Energy tilbyr vi en komplett ende-til-ende-løsning og blir en foregangsbedrift innen fullservice leasing, sier Stian Laurin Eriksen, Commercial Director i Arval AS.
Han peker på at selskapets voksende flåte – nå 5 500 biler, hvorav 60 prosent elektrifiserte – vil ha stor nytte av løsningen.
Teknologien bak tjenesten er utviklet sammen med ChargePanel, som leverer en white-label-plattform for drift av ladenettverk og en app for sjåfører. Selskapet har over ti års erfaring med å støtte overgangen til elektrisk mobilitet.
ChargePanel-sjef Peter Persson mener samarbeidet viser hvordan leasingbransjen kan bidra til å akselerere elektrifisering: – Det er inspirerende å være del av Arvals reise mot målet om 400 000 helelektriske kjøretøy globalt innen utgangen av 2026.
Arval Energy lanseres nå i Norge og rulles også ut til Arvals kunder i Finland og Sverige.
BYD skal doble salgsnettverket i Europa innen utgangen av 2026
BYD trapper kraftig opp sin satsing i Europa og planlegger å doble antallet utsalgssteder i regionen . allerede i løpet av neste år.
Det bekreftet Maria Grazia Davino, BYDs Europa-sjef for tyskspråklige land, Øst-Europa og Skandinavia, skriver Automotive News Europe.
Ifølge Davino skal BYD allerede innen utgangen av 2025 være representert med 1.000 salgssteder i Europa, før nettverket dobles året etter.
Målet er å bygge en tilstedeværelse på linje med etablerte konkurrenter.
Den kinesiske bilprodusenten har nå virksomhet i 29 europeiske markeder og ruller ut en langsiktig lokaliseringsstrategi.
Et nytt produksjonsanlegg i Ungarn står snart klart, og BYD planlegger også en fabrikk i Tyrkia. I tillegg vurderes et tredje europeisk produksjonssted – som trolig blir i Spania.
BYDs Europa-salg vokser raskt. I årets ni første måneder leverte selskapet 120.342 biler i Europa, en kraftig økning fra 29.781 i samme periode i 2024.
Veksten kommer etter lanseringen av både ladbare hybrider og helelektriske modeller, skriver Automotive News Europe.
Ford avslutter produksjonen av Focus etter 27 år
Produksjonen av Ford Focus er offisielt avsluttet etter 27 år og 12 millioner solgte biler. Den siste bilen rullet av samlebåndet 15. november, ifølge ansatte som delte nyheten i sosiale medier.
Modellen fases ut som del av Fords overgang til elbiler. Focus erstattes i praksis av de elektriske crossoverne Explorer og Capri, bygget på Volkswagens MEB-plattform.
Nedleggelsen betyr at fabrikken i Saarlouis i Tyskland ikke lenger produserer biler. Ford har verken annonsert nye modeller for anlegget eller funnet en kjøper, og fabrikkens framtid er dermed usikker.
Til tross for Focus-exiten planlegger Ford en ny, mellomstor crossover i 2027, som skal tilbys både som hybrid og elbil – og selges parallelt med Kuga.
Avviklingen av Fiesta og Focus har kraftig svekket Fords markedsposisjon i Europa. Merket har falt fra 2. til 12. plass siden 2015.
Ford jobber nå med en ny Europa-strategi under ledelse av Jim Baumbick, som skal utvikle modeller bedre tilpasset europeiske kunder.
Dongfeng Box med kraftig renterabatt
Electric Way tilbyr nå en rentekampanje på Dongfeng Box med 0,99 % i tre år.
Dette tilsvarer en renterabatt på 22.000 kroner, som utgjør 11 % nybilprisen på bilen, i følge Bilpriser.no.
Lånekampanjen tilbys via Santander, og forutsetter en kontantandel på minimum 10 prosent.
Renterabatten tilsvarer omtrent 400 kroner lavere renteutgift per måned i kampanjeperioden, samt lavere restgjeld etter tre år.
Renten på 0,99 % er to prosentpoeng under konkurrenten JAC E30X, som har en kampanje med nom. 2,99 % rente. Samtidig tilbyr JAC tilbyr 100 % finansiering over 10 år.
Høy rente etter tre år
Regnestykket i periode 2 (år 4 til 7) ser ikke like bra ut for Box, når det settes opp mot JAC E30X, skriver Bilpriser.no.
Mens lånerenten på Box ligger lavere enn Jac i tre år, stiger den til 8,75 % (nom.) etter tre år – mot 6,99 % (nom,.) på Jac. Det betyr en forskjell på 1,76 prosentpoeng.
Jac har DNB som samarbeidspartner.
Ifølge importøren Electric Ways nettside leveres Dongfeng Box i to varianter, Box 240 og 310, som angir bilens rekkevidde.
Hos Motor Forum leveres Box 240 fra kr. 211.500 og Box 310 fra kr. 229.500. Ifølge OFV er det registrert 382 nye Box hittil i år, alle med 310 km. rekkevidde.
SV: Vil utsette elbilmomsen og øke avgiftene på fossilbilene – flere fordeler til el-varebilene
SV har i dag lagt fram sitt alternative statsbudsjett.
I budsjettet vil de gjøre flere endringer fra forslaget til statsbudsjett for 2026, som Regjeringen la fram i oktober:
- Utsette innføringen av moms for elbiler til 1. mars.
- Innføre 50 % rabatt på omregistreringsavgift for elbiler.
- Øke laveste intervall (0-100 gram) i CO2-komponenten i engangsavgiften for personbil til 1100 kroner.
- Øke satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften på varebil med 40 %
- Øke veibruksavgiften på fossile varebiler.
- Redusere trafikkforsikringsavgiften for elbiler til samme nivå som fossile biler.
- Fjerne trafikkforsikringsavgiften helt for alle elektriske varebiler.
Enighet om midlertidig løsning i varebilsaken
Etter flere møter med Statens vegvesen er det nå klart at et midlertidig unntak løser de akutte registreringsproblemene knyttet til ombygging fra personbil til varebil klasse 2.
Vegvesenet gir dispensasjon fram til 31. mai 2026 for biler som allerede er blitt avvist siden 1. oktober, samt biler som er under produksjon eller i registreringsløp.
Tiden fram til mai 2026 skal brukes til å utarbeide en permanent løsning. Bransjerepresentanter vil delta i dialogen for å avklare krav til dokumentasjon og roller mellom produsenter, importører og andre aktører.
- Målet er å finne praktiske løsninger som både bransjen og myndighetene kan leve med, sier Tore Lillemork i en melding fra Norges Bilbransjeforbund.
233 Suzuki e Vitara på den første båten – flere på vei
I tillegg til de 233 bilene som nå har ankommet Drammen, ventes det inn flere ankomster før nyttår.
Det skriver importøren i en melding i dag.
e Vitara 4x4 er Suzukis første helelektriske modell, som får en startpris på 334.500 kroner. I tillegg kommer frakt og klargjøringskostnader.
Allerede før prisen var annonsert rant det inn med bestillinger fra trofaste og nye Suzuki-kunder, skriver RSA.
- Vi er glade for å se den gode responsen fra kundene våre, det er ingen tvil om at dette er en bil som tikker av på alle de viktigste boksene til norske kunder, sier salgssjef Lars Havre hos Suzuki Norge.
Han legger til at det allerede er lagt inn store bestillinger på flere e VITARA 4x4 fra Suzuki-fabrikken.
Salgssjef Lars Havre tar i mot den første leveransen av Suzuki e Vitara i Drammen - og flere er på vei.