Relatert innhold
Jaguar Land Rover gjenopptar produksjon etter cyberangrep
Jaguar Land Rover (JLR) vil i løpet av de nærmeste dagene starte en gradvis gjenoppbygging av produksjonen etter et omfattende cyberangrep tidligere i september.
Den britiske regjeringen støtter bilprodusenten med et lån på 2 milliarder dollar for å sikre leverandørkjeden.
JLRs tre britiske fabrikker produserer normalt rundt 1.000 biler daglig, men nedstengningen har kostet selskapet minst 50 millioner pund i uken, ifølge BBC.
Cyberangrepet rammet også IT-systemene for deler og finans, men JLR opplyser nå at flere systemer er tilbake i drift.
Produsenten har allerede hatt et krevende år, med et 11 prosent salgsfall i juli og lavere resultatmål som følge av amerikanske importtariffer.
Dongfeng vil tredoble bilsalget i Europa innen 2026
Den kinesiske bilprodusenten Dongfeng har ambisiøse planer om å øke salget i Europa til 80.000 enheter i 2026, opp fra forventet 25.000-30.000 biler i 2025.
Strategien omfatter en modellportefølje som dekker flere drivlinjer — fra forbrenningsmotor, via hybrider og rekkevidde-forlengere, til fullelektriske biler.
Selskapet opererer i dag med rundt 170 forhandlere i Europa, og planlegger å øke dette til 280 før årsskiftet, med særlig fokus på Tyskland, Italia, Frankrike og Polen.
Dongfeng sier de vurderer å etablere produksjon i Europa, men kun dersom salgsveksten holder seg stabil over tid.
I Norge er det Electric Way, det Sulland-eide importselskapet, som har ansvaret for Dongfeng i Norge.
De markedsfører i dag bilmerkene Voyah, Dongfeng og MHero her til lands. Hittil i år er det registrert 584 biler fra de tre merkene – hvorav 337 er Dongfeng Nammi Box, Norges billigste nybil.
Kilde: Automotive News
Nå skal Cupra øke utleveringene med 50 prosent i Norge
Hittil i år er det registrert 65 Cupra i Norge. I løpet av de neste ukene skal antallet øke med mer enn 50 prosent.
38 nye Cupra-biler står nå til klargjøring på Harald A. Møller klargjøringsanlegg på Bekkelagskaia i Oslo.
Bilene – levert med båt fra Tyskland – er alle av modellen Tavascan, en elektrisk SUV bygget over samme lest som Volkswagen ID.5.
Volkswagen kutter elbilproduksjon i Tyskland
Volkswagen Group stanser og reduserer produksjonen ved flere tyske fabrikker som bygger elbiler fra VW, Audi og Cupra, på grunn av lavere etterspørsel enn ventet.
Fabrikken i Zwickau stanser produksjonen av Audi Q4 E-tron i én uke fra 6. oktober. Også anlegget i Dresden tar en pause i høstferien, mens VW Emden allerede har redusert arbeidstiden og kan stanse produksjonen i flere dager.
Likevel, elbiler er fortsatt i vekst for det tyske bilmerket. I august solgte VW flere batterielektriske biler enn Tesla.
Men den generelle veksten i markedet er tregere og mer ujevn enn forventet, noe som gir overkapasitet ved fabrikker som er bygget om for elbilproduksjon.
Flere andre VW-anlegg, blant annet i Hannover og Osnabrück, melder også om midlertidige produksjonskutt. Ifølge selskapet tilpasses produksjonen den svake markedssituasjonen, preget av økte kostnader, lavere europeisk etterspørsel og sterkere kinesisk konkurranse.
Kilde: Automotive News
Ny milepæl for Gire: 200.000 oppdrag
Mobilitetsselskapet Gire nådde nettopp en ny milepæl: 200.000 biler er levert av selskapets sjåfører siden oppstarten for seks år siden.
- Det tok omtrent fem år å nå de første 100.000 oppdragene, skriver Gire-sjef Petter Hodne Stensland på Linkedin.
- På litt over et år har vi doblet antallet!
Bak tallene skjuler det seg blant annet 92 daglige turer i snitt, 62.360 biler levert samme dag som bestilling, og mer enn 1.200 kunder som har brukt tjenesten.
Ifølge Gire tilsvarer distansen deres sjåfører har kjørt 1.453 runder rundt jorden.
Alexander Holm Andersen får ansvar for Møller-merker i Sulland
Alexander Holm Andersen har tiltrådt som ny merkesjef i Sulland Gruppen for Volkswagen, Audi og Skoda i region sør.
Det melder Holm Andersen selv på Linkedin.
De siste fire årene har han vært daglig leder for Albjerk Bil Ringerike, og han har vært i forskjellige roller i Albjerk Bil-systemet siden 2016.
I fjor ble Albjerk Bil en del av Sulland-konsernet – og i disse dager omprofileres det tradisjonsrike forhandlerkonsernet til Sulland
Kinesiske bilmerker dobler salget i Europa
Kinesiske bilprodusenter doblet salget i Europa i august sammenlignet med samme måned i 2024. Det er fjerde måned på rad at markedsandelen deres ligger over 5 prosent, ifølge tall fra Dataforce.
Veksten ble særlig drevet av ladbare hybrider, som økte med hele 1.271 prosent til 10.406 biler. Salget av rene elbiler steg med 57 prosent til 14.473, men andelen av kinesiske BEV-salg falt til 35 prosent fra 44 prosent i fjor, som følge av EU-toll på importerte elbiler.
Blant enkeltmerker hadde BYD størst vekst, opp 230 prosent til 10.498 biler, med økt fokus på ladbare hybrider. MG vokste 46 prosent til 15.627 biler, mens Chery steg 471 prosent til 7.094.
Fra januar til august økte kinesiske bilsalg i Europa med 74 prosent til 430.650 enheter, og markedsandelen steg til 4,9 prosent fra 2,9 prosent året før.
Kilde: Automotive News
Bilmarkedet i Europa steg i august – elbiler driver veksten
Nybilregistreringene i Europa økte med 4,5 prosent i august, drevet av sterk vekst i el- og hybridbiler, viser tall fra Dataforce. For årets åtte første måneder er markedet likevel nærmest flatt, med en oppgang på bare 0,3 prosent.
Salget av rene elbiler økte 26 prosent i august, mens ladbare hybrider steg 56 prosent. Batterielektriske biler sto for 20 prosent av markedet, fulle hybrider 12 prosent og ladbare hybrider 10 prosent.
Blant vinnerne i august var kinesiske BYD (+230 prosent) og Chery (+471 prosent), samt Cupra (+53 prosent). BMW Group vokste 13 prosent, Renault 8,5 prosent og Ford 4,9 prosent.
Stellantis økte 3,9 prosent i august etter lengre tilbakegang, drevet av Citroën C3. For året er konsernets salg likevel ned 6,6 prosent. Tesla falt 23 prosent i august, mens Mitsubishi, DS, Geely, Nissan og Toyota også hadde nedgang.
Kilde: Automotive News