Elin Sinervo er administrerende direktør i Volkswagen Møller Bilfinans, som håndterer merkeforsikring i Møller Mobility Group.
Møller velger tre partnere: Gjensidige, Tryg/Enter - og «comeback» for If
Volkswagen Møller Bilfinans har valgt tre samarbeidspartnere for merkeforsikring i Møller Mobility Group. Gjensidige og Tryg/Enter fortsetter - i tillegg gjenoppstår samarbeidet med If.
Volkswagen Møller Bilfinans håndterer merkeforsikring i
Møller Mobility Group.
De formidler hvert år forsikring til over 30.000 kunder, gjennom rundt 100 forhandlere.
Fra 2020 har Møller hatt avtale med Tryg
(Enter) og Gjensidige. Sistnevnte kom da inn i stedet for If, som hadde vært partner i to perioder, til sammen åtte år. If valgte å trekke seg ut før anbudsprosessen gikk inn i
sluttfasen høsten 2019.
Etter en anbudsrunde i høst er det nå klart at Volkswagen Møller Bilfinans har valgt både Gjensidige,
Tryg (Enter) og If som forsikringspartnere for alle Møller-konsernets bilmerker.
Avtalen
trer i kraft 1. januar 2024.
- Vi er stolte av å samarbeide med de ledende forsikringsselskapene, og sammen kunne skape gode kundeopplevelsene fremover, sier Elin Rosnes Sinervo, administrerende direktør i Volkswagen Møller Bilfinans.
- Merkeforsikring er et viktig vekst- og satsningsområde for oss, og mange av våre forhandlere har blitt svært dyktige på forsikring. Med disse tre solide partnerne på laget, tror vi på økt fokus på forsikring fremover, som igjen vil gi økt forsikringsgrad, sier Sinervo.
De fire Møller-merkene (Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra), står for nær en fjerdedel av alle person- og varebilregistreringene (inkl. campingbiler) hittil i år.
8 av 10 fra de tre store
Fra 2019 har Tryg/Enter, Gjensidige og If til sammen stått
for 78 prosent av forsikringene på alle førstegangsregistrerte nye biler fra Møller-merkene.
Som grafen under viser har styrkeforholdet mellom de tre variert
kraftig i denne perioden.
I 2019, det siste året hvor If var partner, hadde selskapet på
det meste en andel av Møller-merkene på over 32 prosent (oktober). Etter «partnerbyttet»
i 2020, hvor If gikk ut og Gjensidige kom inn, har Ifs andel naturlig nok falt kraftig tilbake.
Skiftet ga umiddelbart utslag i de tre selskapenes salg av forsikring på Møller-merkene.
Allerede i januar 2020 stupte nybil-andelen for If. Men mens den nærmest «tok av» for Enter, tok det lenger tid før markedsandelene på Møller-merkene løftet seg hos Gjensidige.
Tryg/Enter og Gjensidige: 66 prosent i 2023
Fra januar til oktober i år er det registrert til sammen nær 30.000 nye biler av de fire Møller-merkene (Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra).
Det tilsvarer 23 % av alle nye person- og varebiler (inkl. campingbiler) som er registrert i denne perioden.
Av disse har Gjensidige forsikret 27,2 %, mens Enter står for 25,3 % og Tryg 13,4 %. Samlet andel for Tryg/Enter er 38,7 %.
If har 8,8 %, Fremtind 6,2 % og Euro Insurance (LeasePlan) har 5,8 %.