Dag-Einar Sivertsen er forbundssekretær i Fellesforbundet.

Storstreik blant svenske Tesla-ansatte – dette sier Fellesforbundet om Norge

Full kræsj mellom fagforening og Tesla i Sverige. Denne uken kan en opptrapping føre til full lammelse av Tesla-virksomheten i nabolandet.

Publisert

Det er streik på verkstedene ved alle de ni Tesla-anleggene i Sverige.

Dette er bakgrunnen for streiken i Sverige

Ifølge IF Metall er det flere ting de ansatte mener er ufordelaktige i ansettelses-vilkårene til Tesla.

  • De ønsker komplett forsikrings-pakke hos Fora
  • De ønsker omstillingsstipendet som er i hovedavtalen mellom partene i arbeidsmarkedet
  • Lønningene er lavere enn gjennomsnittet i Motorbranschavtalet
  • Ingen garanterte årlige lønnsjusteringer uten kollektivavtale
  • Ingen mulighet til deltidspensjon
  • Ingen arbeidstidsforkortning

Fagforeningen IF Metall tok fra og med 27. oktober sine medlemmer ansatte hos Tesla ut i streik. Bakgrunnen er at Tesla ikke ønsker å tegne kollektivavtale med foreningen.

- At vi tvinges til å bruke streikevåpenet er ytterst uvanlig, sier IF Metalls avtalesekretær Veli-Pekka Säikkälä til fagforeningens egne nettsider.

Säikkälä er en kjent figur i svensk fagforeningsmiljø. Fra karrierestarten hos Saab-fabrikken har han blitt en av landets mektigste stemmer om lønns- og ansettelsesvilkår.

- Ettersom ledelsen i Tesla har gjort det klart at det ikke er aktuelt å tegne kollektivavtale, ser vi nå ingen annen utvei, sier han.

Varsler stor opptrapping

Ikke-organiserte ansatte jobber fortsatt ved Tesla-avdelingene, men merkets aktiviteter kan få en ytterligere «knekk» i løpet av uken.

Fra og med fredag 3. november vil nemlig bilmekanikere i IF Metall få beskjed om ikke å jobbe på Tesla-biler på en rekke steder i landet:

Halmstad, Malmö, Södertälje, Göteborg, Örebro, Norrköping, Stockholm, Danderyd, Linköping, Kungälv, Kungsbacka, Helsingborg, Arlöv, Uppsala, Jönköping.

De ansatte her vil kunne jobbe som normalt med alle andre bilmerker enn Tesla.

Fra 7. november varsles ytterligere opptrapping:

Dag-Einar Sivertsen er forbundssekretær i Fellesforbundet.

Organiserte arbeidere hos Axess Logistics, Werksta og det Tesla-sertifiserte skadeverkstedet til Holmgrens Bil AB i Jönköping kommer til å tas ut dersom ikke partene kommer til enighet.

Det svenske Transportarbetarförbundet varsler også sympatistreik fra og med 7. november, hvor havnearbeidere ikke kommer til å losse Tesla-biler av båtene i Malmö, Södertälje, Göteborg og Trelleborg.

Ingen tariff i Norge

- Vi har visst om at dette kom til å skje gjennom våre internasjonale kontakter.

Det sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet til Bilbransje24.

- Vi har heller ikke noen landsomfattende tariffavtale med Tesla i Norge, men vi har fått til trekkavtale på ni Tesla-lokasjoner, sier han.

Trekkavtale vil si at kontingenten trekkes direkte på lønnsslippen.

44 av drøyt 500 i Norge

Ifølge Sivertsens opplysninger er rundt 44 Tesla-ansatte organisert i Fellesforbundet.

- Dette er av drøyt 500 potensielle ansatte i Tesla, så vi har en vei å gå, sier han.

I Norge er det slik at dersom arbeidsgiver er medlem i en arbeidsgiverorganisasjon, og minst 10 prosent av de ansatte er organisert, kan det reises krav om tariffavtale.

Tesla er derimot ikke medlem av noen organisasjon.

- Da er det slik at vi jobber ut ifra minst 50 prosent organiseringsgrad før vi legger press på bedriftene, sier Sivertsen.

- Hjelper lite hva Tesla mener

Tesla er som kjent motstander av organisert arbeidsliv, og diktatet fra øverste hold – det vil si Elon Musk – er at Tesla ikke skal inngå kollektivavtaler noe sted.

- Det vil si at dere må øke organiseringsgraden for å kunne utfordre Tesla på dette?

- Ja, og dette er de mekanismene vi ellers bruker i Norge for å få på plass avtaler, sier han.

- Det er godt organiseringsarbeid som gjelder, og da hjelper det lite hva de måtte mene i Tesla om inngåelse av tariffavtaler, sier Sivertsen.