Gisle Valen er leder og majoritetsaksjonær i Autostrada-konsernet.
Gisle Valen er leder og majoritetsaksjonær i Autostrada-konsernet.

Autostrada vil legge ned forhandler

Etter å ha tapt store summer de siste par årene går det trolig mot avvikling av en av Autostradas forhandlere. Dette sier Gisle Valen om årsaken til nedleggelsen.

Publisert

Det er Autostrada Skien som nå planlegges avviklet.

Forhandleren representerer merkene Jaguar, Land Rover, Alfa Romeo, Jeep, Fiat, samt har agentavtaler for Xpeng og Lotus.

Selskapet har hatt store svingninger i lønnsomheten de siste årene, men fikk i fjor et driftsresultat på minus 10 millioner kroner, og tapene fortsetter i år.

Anlegget i Skien er forhandler for Jaguar, Land Rover, Alfa Romeo, Jeep, Fiat, i tillegg til å være agent for Xpeng og Lotus.
Anlegget i Skien er forhandler for Jaguar, Land Rover, Alfa Romeo, Jeep, Fiat, i tillegg til å være agent for Xpeng og Lotus.

- Det er den store nedgangen i salget av Jaguar og Land Rover som er årsaken til tapene, sier eier Gisle Valen til Bilbransje24.

- Nå sliter både jeg og de ansatte hos denne forhandleren kraftig med motivasjonen. Som en konsekvens av det har jeg tvilt meg frem til at det mest riktige er å legge ned forhandleren, 

- Har du vurdert å selge forhandleren?

- Ja, men i dagens marked har vi ikke lykkes med det, sier Valen.

Han legger til at den viktigste årsaken til at forhandleren har havnet i trøbbel var at bilene fra Jaguar og Land Rover ikke var tilgjengelige når markedet etterspurte dem.

- Når etterspørselen var god var tilgangen på biler svak. Når vi først fikk biler, så sviktet markedet. Det blir ikke noe god forretning av slikt, sier Autostrada-eieren.

Hensyn til ansatte og kunder

Forhandleren har i dag 20 ansatte, og det er hensynet til dem som har vært det tyngste medgir Valen.

- Jeg er ikke så bekymret for mulighetene til å få ny jobb for alle våre flinke mekanikere og selgere. I øyeblikket er arbeidsmarkedet noe tøffere for folk i administrative stillinger, sier bilforhandleren.

Noen av de ansatte vil trolig få tilbud om jobb andre steder i Autostrada-konsernet, men Valen vil ikke tallfeste hvor mange som blir overtallige, og følgelig må ut å søke ny jobb.

- Hva skjer med servicemarkedet? Dere har i mange år solgt langt over landsgjennomsnittet av både Jaguar og Land Rover?

- Det er klart at vi har en stor forpliktelse overfor alle de kundene som har kjøpt bil av oss. 

- Ingen skal være i tvil om at vi skal gjøre vårt ytterste for å ivareta alle disse kundene på servicemarkedet så langt vi kan, sier Valen som foreløpig ikke har svaret på hvordan denne utfordringen skal løses.

- Kan det være en løsning at Bilia, som nå blir importør av Jaguar og Land Rover, overtar både salg og servicemarkedet for merkene i Grenlands-regionen?

- Det må du nesten spørre Bilia om, men det er klart at det ville være en god løsning, sier Valen.

Bilia har en betydelig tilstedeværelse i regionen med både BMW/Mini-forhandler, samt Toyota-forhandleren de overtok etter Funnemark.

De to nærmeste merkeautoriserte Jaguar og Land Rover-verkstedene ligger i dag i Tønsberg i nord og Kristiansand i sør.

- Selskapet er fortsatt til salgs hvis noen er interessert i å overta, sier Valen.

Veien videre

Valen sier at han er i dialog med Xpeng og Lotus med tanke på å flytte representasjonen nærmere Autostradas hovedanlegg i Porsgrunn, hvor konsernet i dag representerer Volvo, Polestar og Porsche. De øvrige merkene ved anlegget i Skien blir trolig avviklet.

- Hva sier Bertel O. Steen til at du i fremtiden ikke ønsker å representere merkene Alfa Romeo, Fiat og Jeep?

- Vi har et godt og åpent forhold til BOS. De er informert.

- Hva med lokalet i Skien?

- Det er et leid bygg hvor vi er i dialog med huseier.

Til tross for bekymringer rundt Autostrada Skien er Valen godt fornøyd med den økonomiske utviklingen for resten av Autostrada-konsernet.

- I konsernet har vi 10 prosent omsetningsvekst akkumulert etter tredje kvartal, sammenliknet med samme periode i fjor. Det er nedgang på nybil, oppgang på bruktbil og servicemarkedet går bra.

Bilforhandleren er opptatt av tre ting som han mener er helt avgjørende for å lykkes.

- Vi må ha flinke ansatte, tilstrekkelig med kunder og god omsetning. Alle de tre tingene er oppfylt hos oss, og da gjenstår bare driftsformen. Den kan vi alltid justere på, så da blir resultatet bra, sier Gisle Valen.

Autostrada er i dialog med Xpeng og Lotus med tanke på å flytte representasjonen nærmere hovedanlegget i Porsgrunn

Føyer seg inn i rekken

De siste årene har det vært usikkerhet rundt fremtiden til de to britiske merkene.

Autostrada er en av flere norske forhandlere som det siste året har valgt å avvikle Jaguar/Land Rover-agenturet.

Innføringen av nye forhandler-kontrakter og endrede betingelser har vært med på å gjøre at forhandlere har revurdert sitt forhold til Jaguar og Land Rover.

I januar bekreftet Kverneland Bil at de skulle slutte å selge de britiske merkene. De har forhandlet dem fra lokasjonen i Haugesund.

Så sent som i september bekreftet også Gumpen Gruppen at de legger ned sin virksomhet British Cars Kristiansand.

Seks butikker igjen

Dette blir de gjenværende Jaguar- og Land Rover-forhandlerne i Norge:

  • Bilbutikk1 (Sarpsborg)
  • Bilia Insignia (Oslo)
  • Hellestø (Stavanger)
  • Motorpool (Billingstad)
  • Nardo Bil (Trondheim)
  • Sandven (Bergen)