Fra Tesla til Bertel O. Steen-selskap

Teslas tidligere kommunikasjonssjef Even Roland Sollid har fått ny jobb i bildelingsselskapet Otto, som er eiet av BOS. Dette blir hans nye stilling.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Teslas tidligere kommunikasjonssjef Even Roland Sollid har fått ny jobb i bilbransjen.

- Jeg begynner som Chief Commercial Officer (CCO) mandag til uken, sier Roland Sollid til Bilbransje24.

Otto Mobility AS, som er det fulle navnet på bildelingsselskapet, har i dag et 20-talls ansatte, og er Bertel O. Steens svar på Møller Mobility Groups Hyre.

Bildelingsselskapene har så langt i første rekke har henvendt seg til privatpersoner, men nå blir det i alle fall for Otto en større satsing mot andre målgrupper enn privatmarkedet.

I min nye stilling får jeg ansvar for det kommersielle arbeidet i virksomheten

Even Roland Sollid

- I min nye stilling får jeg ansvar for det kommersielle arbeidet i virksomheten. Det betyr blant annet å se på hvordan vi kan bli enda bedre til å treffe våre målgrupper, og være med på å videreutvikle Ottos tilbud.

- Det handler blant annet om delingsbiler som er tilgjengelige på gateplan, samt samarbeid med private og offentlige aktører som kan få utbytte av bildeling på ulike måter, sier Roland Sollid.

Bred erfaringsbakgrunn

De siste årene har Roland Sollid vært ansatt som kommunikasjonssjef i Tesla med ansvar for Norge og Island.

Han har også hatt omfattende myndighetskontakt knyttet opp til blant annet ladeinfrastruktur og elbilpolitikk hos den amerikanske elbilprodusenten. Roland Sollid har også tidligere erfaringer fra kommunikasjonsbransjen.

- Hva tror du er årsaken til at du har fått denne jobben?
- Jeg tror jeg har noen erfaringer knyttet til kommunikasjon, historiefortelling og posisjonering som kan være relevante for Ottos videre utvikling.

- Så er jeg ydmyk og spent i møte med nye utfordringer, og gleder meg vel så mye til å lære av teamet som allerede er der.

Det handler ikke om å kaste flest mulig markedsførings-kroner ut i markedet

Even Roland Sollid

- Hva er det viktigste du tar med deg av lærdom fra Tesla inn i din nye jobb hos Otto?
- Det aller viktigste jeg tar med meg fra Tesla handler om å finne og forme historier som mennesker har lyst til å dele videre med andre. Entusiastiske kunder med en god historie å fortelle er den beste markedsføringen som finnes.

- Det handler ikke om å kaste flest mulig markedsføringskroner ut i markedet. Det handler om å dyrke frem ambassadører for eget produkt og egne tjenester, sier Roland Sollid.

- Mer morsomt med utfordrere

Han mener at mye av den kunnskapen han benyttet i Tesla kan han også benytte i Otto.

- Det er et økende antall mennesker, organisasjoner og virksomheter som vil ha stor nytte og glede av bildeling, både praktisk og økonomisk. Jeg gleder meg til å se hvordan vi kan bygge kunnskap og entusiasme hos enda flere for dette.

- Bildeling skal være enkelt og sømløst. Kundene slipper å forhold seg til verksted, dekkskifte, forsikring og alt det andre som følger med å eie egen bil.

Som CCO vil Roland Sollid være en del av ledergruppen i Otto Mobility og rapportere til daglig leder Jon Martin Vik.

- Otto er ikke den største aktøren i bildelingsmarkedet, men for meg er det generelt mye mer morsomt å jobbe med en utfordrer enn med en markedsleder som naturlig vil være mer avventende.

- Samtidig er det unikt å kunne dra nytte av den infrastrukturen og kompetansen Bertel O. Steen besitter i kraft av sitt nettverk, når Otto skal vokse videre, sier Even Roland Sollid.