Det er allerede registrert noen få Toyota bZ4X i Norge - ni stykker per søndag 12. juni, ifølge OFV. Denne har vært i bruk til forhandler-trening hos importøren.

Store forskjeller i leasing-andelen på elbilene

Flere bilmerker har fortsatt under 10 prosent av elbilsalget i leasing, men for Lexus har andelen «eksplodert». Her ser du også hvilke finansieringsselskaper som har kjøpt flest elbiler så langt i år.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

  • Salget av elbiler har økt, men andelen som selges til leasing (næring og privat) er nesten «på stedet hvil».
  • Hittil i år er leasingandelen på elbilene 18,5 %, mot 18,2 % til samme tid i fjor.
  • Andelen solgt til leasing varierer kraftig fra merke til merke.
  • «Dødt løp» mellom Santander og Volkswagen Møller Bilfinans hittil i år.

Til sammen har finansieringsselskapene i perioden 1. januar til 12. juni kjøpt og registrert 8.416 nye elektriske personbiler.

Det er 1.255 flere (+18 %) enn til samme tid i fjor, viser tall Bilbransje24 har fått utarbeidet av OFV Statistikk, hvor et finansieringsselskap står som eier av den nye bilen.

Se tabeller med de 25 største elbilmerkenes leasingandel og finansieringsselskapenes andel av markedet for elbilene nederst i saken.

Tre av fire i leasing

Av de 25 største elbilmerkene er det ingen som har større leasingandel av salget enn Lexus. Av de 291 nye UX300-e som er registrert så langt i år, er nær 75 prosent til leasing. Til samme tid i fjor var den 42 prosent.

- Lexus har en bevisst strategi for å øke leasingandelen, og gir gode tilbud på leasing til kundene.

Det er informasjonssjef Espen Olsens kort-versjon av forklaringen på at tre av fire nye UX300e så langt i år er kjøpt i leasing.

- Vi har høye ambisjoner for andelen som skal selges i leasing, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Toyota Norge jobber utelukkende med Toyota Financial Services, som også er partner for alle deres forhandlere. Det gir det produsent-eide finansieringsselskapet svært høy markedsandel på Toyota og Lexus. Kun et fåtall kjøpes gjennom forhandlernes øvrige partnere.

- Vi er opptatt av å ha bilene i vårt system i både to og tre sykluser og leasingavtalene gir oss god kontroll på bilene, sier han.

Informasjonssjefen viser til «Toyota Kanzen», hvor ambisjonen er å tilby en komplett pakke med tjenester som skal gi kunden et bekymringsfritt bilhold. Her står leasing sentralt.

I forbindelse med lanseringen av Toyotas første hel-elektriske modell, bZ4X, åpnet den norske importøren i april en ny nettbutikk-løsning med nye leasingkonsepter for denne bilen. Blant annet tilbys det noen varianter som ikke er tilgjengelige i forretningen.

Denne uken har det vært selgertrening i Toyota-organisasjonen. Der sto salg av leasingprodukter høyt på agendaen.

- Vi har høye ambisjoner for andelen som skal selges i leasing. Måltall får vi komme tilbake til etter vi ser responsen på disse konseptene i markedet, sier Espen Olsen.

Opel: Nær halvparten i leasing

Et annet merke med høy leasingandel på elbilene er Opel.

Informasjonssjef for Citroën og Opel hos Bertel O. Steen, Stein Pettersen, peker spesielt på to ting som forklarer at nær 47 prosent av bilene fra Opel så langt i år er kjøpt i leasing.

- I øyeblikket er behovet for å stimulere markedet begrenset, men for mange kunder er leasing den riktige måten å disponere egen bil på, sier informasjonssjef Stein Pettersen.

- En av våre største forhandlere, Mobile, har en tid kjørt leasing-kampanjer på både Corsa-e og Mokka-e. Samtidig er det også levert en del biler til kommuner, sier Pettersen.

Kampanjene er forhandlernes initiativ. Pettersen understreker at importøren tilrettelegger, men ikke styrer, prisene i tilbudene.

- Leasing er et instrument for å stimulere markedet litt ekstra i perioder hvor det er nødvendig.

- I øyeblikket er det behovet begrenset, men for mange kunder er dette den riktige måten å disponere egen bil på, sier han.

Etter planen skal Stellantis innføre agentmodell for Alfa Romeo, DS og varebilmerkene sommeren 2023. For de øvrige merkene er det i utgangspunktet satt 2026.

- Det jobbes med å belyse alle sider ved dette på konsernnivå hos oss nå. Hvordan agentsalg vil påvirke fordelingen mellom kjøp og leasing i markedet er det for tidlig å si noe om ennå, sier Stein Pettersen.

Santander og Volkswagen Møller Bilfinans like store

På denne tiden i fjor var Volkswagen Møller Bilfinans det klart største selskapet på leasing av elbiler med en markedsandel på 18,6 prosent - 1,7 prosent-poeng foran Santander (16,9).

I år har Santander utjevnet forspranget. og i følge OFV-statistikkene per 12. juni har de to registrert nøyaktig like mange nye elektriske personbiler.

ALD Automotive har også fått et løft igjen i år og går frem hele 58 prosent fra i fjor.

Målt i prosent er det ingen som øker mer enn Arval i år. Det franske selskapet har lagt på volumet 168 prosent og mer enn doblet markedsandelen - til 2,5 prosent.