Polestar
har så langt i år hatt en kraftig volumvekst med nær en dobling av antall
registreringer sammenliknet med fjoråret. Hittil i år har Polestar registrert
3.151 nye biler, som er en økning på 70 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
Med hovedlager i Belgia kan vi snu oss ganske fort
Marius Hayler
- Jeg tror
vi ender på rundt 3.500 registrerte biler i år, sier Marius Hayler til
Bilbransje24.
Han er daglig
leder for Polestar Norge.
- Det er
ikke så mange uker igjen av 2025. Vi forsøker å ta vår del av økningen. Med hovedlager
i Belgia kan vi snu oss ganske fort både når det gjelder å bestille flere
biler, eller redusere bestillingene, legger han til.
- Hva er
ambisjonene for 2026?
- Jeg tror
at vi kommer til å øke salget noe, men ikke like mye som 2025. Som et
børsnotert selskap vil jeg ikke gå ut med konkrete tall for salgsmål for 2026.
- De jeg kan si er at vi kommer til å selge minst like mange biler som i 2025. Når
vi kommer til 2027 skal vi har en betydelig vekst igjen, sier den norske
Polestar-sjefen.
Forhandlerekspansjon
Det er nå kjent at Polestar i løpet av året og begynnelsen av 2026 skal ha til sammen 16 showroom. Det er ifølge Hayler ikke satt noe tall for hvor mange det endelig skal være.
I dag har Polestar
åtte eiere av sine forhandlere - syv dersom man regner Premium Cars Stor-Oslo som en del av Kverneland og Autostrada:
Autostrada (1 lokasjon)
Bil i Nord (2)
Bilbutikk 1 (3)
Bilservice Personbiler (2)
Frydenbø (2)
Kverneland (2)
Nardo (2)
Premium Cars Stor-Oslo (2)
Snakker med Bilia
- Polestar
har nå til sammen syv eiere i nettverket. Skal fremtidig ekspansjon utelukkende
foregå med disse syv, eller er du åpen for flere eiere inn i nettverket?
Jeg er i god dialog med Frode Hebnes i Bilia om en representasjon i Innlandet
Marius Hayler
- Jeg er i
god dialog med Frode Hebnes i Bilia om en representasjon i Innlandet, fortrinnsvis
på Hamar, sier Hayler.
- Utfordringen er at slik det er nå har ikke Bilia plass til Polestar i
sitt anlegg på Hamar. Det kan hende at Bilia på et tidspunkt kan sette opp en «Satellite»
på Hamar, sier han.
Bilia har
i dag ingen salgsrepresentasjon for Polestar, men servicerepresentasjon en
rekke steder.
- Hva skiller
en «Satellite» fra en ordinær forhandler?
- I
Polestar opererer vi med tre ulike forhandlernivåer av som er avhengig av
størrelse på distriktet. I tillegg har vi konseptet «Satellite». Dette er bare
godkjent for Norge.
- Kravet
for å sette opp en «Sattelite» er at forhandlergrupperingen først må ha minimum
et hovedanlegg i sitt nettverk.
- Hvis det kravet er tilfredsstilt kan forhandleren/grupperingen
med minimale investeringer sette opp en eller flere «Satellite». Bil Nord vil
trolig lage «Satellite» andre steder enn i Bodø og Tromsø hvor de skal ha full
forhandlerrepresentasjon, sier Hayler.
Sammen med Frydenbø vurderer vi nå en «Sattelite» i Førde
Marius Hayler
En «Satellite»
etablert
Ifølge
Hayler har Bilservice Personbiler allerede etablert en «Satellite» på
Kongsberg.
- Sammen
med Frydenbø vurderer vi nå en «Sattelite» i Førde. Det kan komme noen flere «Sattelite»
i 2026, men vi vet foreløpig ikke hvor mange, sier han.
- Kan det
hende at Autostrada vil sette opp en «Sattelite» i Arendal?
- Det har
jeg så langt ikke snakket med Autostrada-eier Gisle Valen om.
Ligner på Lexus
«Satellite»-konseptet til Polestar minner mye om «Lexus Corner», som er «light-versjonen» av Lexus-forhandler.
Kravet for å sette opp en «Lexus Corner» er at forhandleren/grupperingen utelukkende tillates å gjøre dette hvis vedkommende allerede har en fullverdig Lexus-forhandler, såkalt «3S» et annet sted.
I dag har Bauda etablert «Lexus Corner» i Drammen og Fredrikstad.
Forhandler-grupperingen har fra tidligere flere ordinære Lexus-forhandlere i Oslo-området og Kristiansand.
Hvis Bilia skal sette opp en «Sattelite» på Hamar, må de ifølge Hayler altså først etablere en fullverdig Polestar-forhandler et annet sted.
Lanserer
bruktbilprogram
I løpet av
2026 skal Polestar ifølge Hayler etablere et bruktbilprogram.
- Polestars
bruktbilprogram er ganske likt Volvo Selekt. Vi skal rulle ut dette i 2026. Hvilke
forhandlere som kommer til å tilby det første er ikke klart.
- Vi må se hvor det
er mulig for forhandlerne å tilby dette. Nå er det snart 20.000 Polestar på norske
veier, og da er det naturlig at vi satser på et bruktbilprogram, sier Hayler.
- Hva kan
du si om de problemene som Polestar nå stor overfor internasjonalt? Jeg tenker
da på fallet på børsen og det faktum at Polestar selger altfor få biler totalt
sett. Blir du urolig og har du mottatt noen signaler fra produsenten?
- Vi
påvirkes ikke direkte av dette. Vi uttaler oss ikke om aksjekursen og
børsnoteringen.
- Jeg vet at den modelloffensiven som kommer og som passer bra
for Norge og Norden, viser at man skal gå «all in» fremover, sier den norske
Polestar-sjefen.
Beholder
agentmodell
Polestar
innførte i juni 2024 en såkalt NGA-avtale (Non Genium Agents).
- Kort
fortalt betyr dette at du som agent er at du ikke må kjøpe biler til lager. Importøren er kontraktspartner mot sluttkunden, sier Hayler.
- Vi som importør står også for
utstillingsbiler, mens forhandlerne må kjøpe demobiler. Mitt inntrykk er at
denne avtalen er forhandlerne veldig fornøyd med.
Det er
Geely-konsernet som står bak Polestar, samt Volvo og Zeekr.
- Hvordan skal
Polestar skille seg fra Volvo og Zeekr?
- Våre har
tre grunnpilarer i Polestar. Det er design, performance og bærekraft. Dette er
hva vi sikter mot, sier Hayler.
- Hva er
det eksempelvis dere skiller dere ut på når det gjelder bærekraft?
- Hvis vi arrangerer
en forhandlerkonferanse, så loggfører vi eksakt hvor bærekraftig vi er. Hvor
mange deltagere kommer med fly, med bil eller med tog osv. Vårt bærekrafts-engasjement
gjelder det vi kaller fra vugge til grav på alle områder, sier Marius Hayler.