Kinesiske bilmerker dobler markedsandelen i Europa

nyheter notiser

Kinesiske bilmerker har mer enn doblet markedsandelen sin i Europa det siste året, drevet av sterk vekst i elektrifiserte drivlinjer og aggressive lanseringer fra BYD, MG og Chery-eide Omoda/Jaecoo.

Det skriver Automotive News Europe.

Ifølge analysebyrået Dataforce økte de kinesiske merkene sin samlede markedsandel i Europa til 7,4 prosent i september, opp fra 3,3 prosent samme måned i fjor.

For årets ni første måneder har andelen steget til 5,3 prosent, etter en salgsvekst på 83 prosent og over en halv million registreringer.

Den kraftigste fremgangen kom i SUV-segmentene. Nesten én av fem mellomstore SUV-er solgt i september var kinesisk, og kinesiske merker tok 13,2 prosent av markedet for kompakte SUV-er.

Plug-in-hybrider leder an – særlig BYD Seal U, som i september gikk forbi Volkswagen Tiguan som Europas mest solgte PHEV hittil i år.

Kinesiske produsenter har foreløpig lavere andeler i småbilsegmentet, men modeller som BYD Dolphin Surf og Atto 2 ventes å øke presset fremover.

Premiumsatsingen går tregere, med bare 1,8 prosent markedsandel, dominert av Polestar. Derimot har kinesiske produsenter befestet posisjonen innen hybrid og ladbar hybrid, med markedsandeler på henholdsvis 11,6 og 11,9 prosent.

Veksten er størst i Storbritannia (13,2 %) og Norge (12,8 %), mens Tyskland og Frankrike fortsatt viser moderat interesse.

Totalt sto MG, BYD og Omoda/Jaecoo for 82 prosent av kinesiske bilsalg i Europa i september.

Flere nye kinesiske merker er på vei inn, inkludert Chery, Geely og GAC, som planlegger lokal produksjon i Europa for å omgå EU-tariffer på kinesiskproduserte elbiler.