Høy «Y-faktor»: Det nye konkurranse-bildet etter priskuttet på Model Y

Denne analysen fra Leaseplan viser prisdifferansen fra Tesla Model Y til flere av konkurrentene - både med og uten korrigering for utstyr.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag 13. januar meldte Tesla om «tidenes prissjokk» på nye Model 3 og Model Y.

Overskriftene lot ikke vente på seg: «Tesla kutter prisen på Model Y med 120.000».

I praksis er ikke prisnedgangen så voldsom som den ved første øyekast virket. Men kombinert med at mange av Teslas konkurrenter har vært nødt til å sette opp sine priser i 2023, er kuttene fra Tesla mer enn store nok til å endre konkurransebildet fremover for fjorårets mest solgte bilmodell i Norge.

Det viser data Bilbransje24 har innhentet fra Leaseplan. Biladministrasjonsselskapet er en av Norges største bilkjøpere og følger prisutviklingen på nye biler tett.

Kompensert for ny vektavgift og moms var prisreduksjonen på Model Y i Norge fra desember 2022 på 102.000 kroner for Standard Range (bakhjulstrekk), nær 72.000 kroner på Long Range (AWD) og 22.000 kroner på Performance (AWD).

Ifølge tall fra OFV var nær 60 prosent av de 17.356 nye Model Y som ble levert i 2022 Long Range (AWD) og rundt 40 prosent Performance.

Av den rimeligste modellen, Standard Range (bakhjulstrekk), ble det kun registrert 12 (tolv) stykker.

«Y-faktor»

- Teslas priskutt har utvilsomt endret konkurransebildet rundt Model Y, sier Marius Paus.

Han er kommersiell direktør i Leaseplan.

Teslas priskutt har utvilsomt endret konkurransebildet rundt Model Y

Marius Paus, Leaseplan

Paus viser til en analyse biladministrasjonsselskapet har gjort av prisene pr. i dag på en rekke modeller som naturlig konkurrerer med Model Y i det norske markedet.

Leaseplan har tatt utgangspunkt i de nye prisene på de tre variantene av Model Y.

Disse er sammenlignet med dagens priser for noen av de mange konkurrerende modellene i markedet - både uten tilleggsutstyr, og «spekket opp» med utstyr tilsvarende det som leveres standard på Model Y.

Oversikten er ikke en uttømmende liste over Tesla Model Y-konkurrenter, men et utvalg gjort blant en rekke populære biler, samt et par nykommere som kan være aktuelle konkurrenter til Model Y.

- På flere modeller er det nå en oppsiktsvekkende stor prisdifferanse, spesielt når tilleggsutstyret tas med. Kall det gjerne en høy «Y-faktor», sier Paus.

Ikke 100 prosent like

Han presiserer at sammenligningene ikke blir 100 prosent like, men så like som det er mulig å komme utfra tilgjengelige pakker på de respektive modellene.

- Det er forskjeller på bilene, de har både noe ulik størrelse og egenskaper. Men denne oversikten bør likevel gi en god pekepinn på hvordan prisbildet nå ser ut.

- Det bør også nevnes at de mange av aktørene opererer med rabatter i området 3-7 prosent, avhengig av kundesegment og kundens forhandlingsevne, sier Marius Paus.

Leaseplans kriterier for sammenligningen:

Modellene er sammenliknet mot den varianten av Model Y som passer best.

  • Tohjulsdrevne er satt opp mot Standard Range RWD (bakhjulsdrift)
  • Firehjulsdrevne mot Long Range AWD
  • Sportsutgaver (gjerne med mye effekt) mot Performance AWD

.

-

-