Lanserer ny eierskifteforsikring for bruktbiler
Gjensidige går inn i «garantimarkedet» og vil tilby bilforhandlere å tegne forsikring på bruktbilene de selger. – Vi ønsker å gi forhandleren et godt salgsargument, og kunden et enda tryggere kjøp, sier Jørgen Hjelm Bakkerud i Gjensidige.
Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Vi har fått klare tilbakemeldinger fra bransjen, sier Jørgen Hjelm Bakkerud.
Han er produktutvikler for Mobilitet i Gjensidige Forsikring.
- De har ønsket en aktør som Gjensidige inn i markedet for bruktbilomsetning, med relevante og mer kundeorienterte forsikringsprodukter.
Hjelm Bakkerud sier at med økt profesjonalisering stiller bransjen også økte krav til sine samarbeidspartnere - og deres evne til å tilpasse seg endringene i markedet.
- For eksempel ser vi stadig flere merkeforhandlere som satser med egne Outlet-konsepter med fremmedmerker og litt eldre biler. Vi har også fått store aktører i større og moderne bygg, gjerne med eget verksted, som selger biler til hele landet.
- Det gjør at bilbransjen etterspør tilpassede produkter, sier han.
Forsikringen kjøpes og tegnes av forhandleren, som både får styrket salgs-argumentene overfor bilkjøperen og redusert sine reklamasjonsutgifter
Jørgen Hjelm Bakkerud
Styrket salgsargument
Hjelm Bakkerud peker på at bruktbilkjøp i mange år ligget i toppen av tviste-statistikken til Forbrukerrådet.
- Selv om bilkjøperen har sterke rettigheter i Forbrukerkjøpsloven, er det ikke alltid lett å bli enige om en god løsning, sier han.
Det er bakgrunnen for at Gjensidige utviklet «Eierskifteforsikring Bil». Målet er å gjøre kjøp av bruktbil tryggere og mer forutsigbart for både forhandleren og bilkjøperen.
- Hvordan avgrenses forsikringen mot Forbrukerkjøpsloven, hvor reklamasjoner skal normalt dekkes av forhandler/importør/produsent?
- Dersom bilen har gjenstående fabrikk- eller norsk nybilgaranti, går den alltid foran og skal brukes først.
- Eierskifteforsikringen overtar etter utløp av nybilgarantien. Det gjør den relevant for biler som er 5 år, eller for eksempel ved bruktimport, sier Hjelm Bakkerud.
- Hva er det som skiller Gjensidiges eierskifteforsikring fra andre «brukbilgarantier» på markedet?
- Forsikringen kjøpes og tegnes av forhandleren, som både får styrket salgsargumentene overfor bilkjøperen og redusert sine reklamasjonsutgifter, sier han.
- Bilkjøperen får redusert risiko for uforutsette utgifter og vil oppleve en rask håndtering av feil han eller hun henvender seg til forhandlerne med.
Hjelm Bakkerud innrømmer at på papiret ser komponentene Gjensidige som dekker ganske like ut med hva som tilbys i markedet, men legger til:
- En ting er hva som dekkes i henhold til vilkårene, noe annet er hvordan forsikringsselskapet behandler en skade og hva ellers som står i vilkårene.
- I denne forsikringen har vi lagt inn flere elementer som vil gjøre det enklere for både forhandleren og bilkjøperen om noe skulle skje i etterkant av handelen. Blant annet dekker vi følgefeil, har høyt kostnadstak per skade og hensyntar ikke hvilken type bilforsikring bileier har.
Hvor mye vil en slik forsikring koste?
- På samme måte som bilforsikring benytter vi «tarifferingspris» for å prise den risikoen vi tar på hver bruktbil.
- Vi mener nivået vi har lagt oss på er godt konkurransedyktig opp mot de produktene som er i markedet i dag, sier han.
Gjensidige går inn i dette markedet med et langsiktig perspektiv
Ingun Ranneberg-Nilsen
Stor tillit til bilforhandlerne
For å tegne forsikringen krever Gjensidige at bilen enten at bilen har gjennomgått «NAF Test ved kjøp - komplett», «Viking Eierskiftekontroll Total» eller en «NBF Tilstandsrapport», som forhandleren selv kan utføre.
- Det betyr at Gjensidige gir forhandlerne stor grad av tillit?
- Ja, det gjør vi. Men erfaringene vi har med våre partnere i bransjen tilsier at det kan vi også gjøre. Tillit er helt sentralt i vårt samarbeid, sier Hjelm Bakkerud.
Starter med utvalgte partnere
- Vi har laget et produkt som styrker verdiforslaget til forhandler og tryggheten til bilkjøper, sier Ingun Ranneberg-Nilsen, som er leder for Partner Privat i Gjensidige Forsikring.
Hun presiserer at de går inn i dette markedet med et langsiktig perspektiv.
- Vi starter nå med et utvalg av våre eksisterende partnere, for å lære og få tilbakemeldinger på innhold og prosesser. Gradvis ruller vi ut til flere av våre partnere.
- Gjensidige har en sterk posisjon i norsk bilbransje. Denne posisjonen skal vi bygge videre på og sikre at forhandlerne får tilgang til nye relevante produkter og tjenester, som hjelper dem og bilkjøperne i hverdagen, sier Ranneberg-Nilsen.
Gjensidige vil lansere «Eierskifteforsikring Bil» på Bilbransjens dager på Gardermoen denne uken.