Tesla faller på global merkevarerangering – BYD debuterer blant verdens 100 mest verdifulle merker

nyheter notiser

Tesla går tilbake i Interbrands årlige rangering av verdens mest verdifulle merkevarer.

Det skriver Automotive News Europe, med henvisning til Interbrand Best Global Brands årlige rapport.

Elbilprodusentens merkeverdi har falt med hele 35 prosent til 29,5 milliarder dollar, og selskapet faller fra 12. til 25. plass på listen.

Samtidig debuterer kinesiske BYD på topp 100-listen, med en beregnet merkeverdi på 8,1 milliarder dollar. BYD har hatt sterk internasjonal vekst, spesielt i Europa, hvor merket nå er nest størst blant kinesiske bilprodusenter etter MG.

- BYD er den største «forstyrreren» i bilmarkedet siden Tesla kom på banen, sier Manfredi Ricca, som er global strategidirektør i Interbrand, men advarer samtidig om at veksten må støttes av en sterkere merkevarebygging.

Blant bilmerkene topper Toyota på sjetteplass globalt, foran Mercedes-Benz (10.) og BMW (14.). Ferrari øker merkeverdien med 17 prosent til 15,4 milliarder dollar etter å ha utvidet satsingen til mote og lisensprodukter.

I motsatt ende har amerikanske giganter som Ford, General Motors og Stellantis, som falt helt ut av topp 100-listen i rapporten fra Interbrand Best Global Brands.

Apple beholdt topplasseringen med en beregnet verdi på 470,9 milliarder dollar, etterfulgt av Microsoft, Amazon og Google.