Kjører for «halv maskin»: Europeisk bilindustri kan miste åtte fabrikker

nyheter notiser

 Svakt bilsalg og økende konkurranse fra kinesiske merker som BYD kan tvinge europeiske bilprodusenter til å stenge opptil åtte fabrikker, ifølge en analyse fra AlixPartners.

Bilfabrikker i Europa utnytter i snitt bare 55 prosent av kapasiteten, noe som svekker lønnsomheten. Stellantis pekes ut som mest utsatt, med bare 45 prosent kapasitetsutnyttelse.

Konsulentene anslår at kinesiske bilmerker vil ta 1–2 millioner biler fra europeiske produsenter de neste årene, og nå omtrent fem prosent markedsandel i år.

En studie fra Jefferies tror andelen kan stige til ti prosent innen 2030, drevet av produsenter som BYD og Chery, som bygger fabrikker i Europa.

Å stenge en fabrikk med 10.000 ansatte kan koste opptil 1,5 milliarder euro og ta flere år, ifølge AlixPartners.

Kilde: Automotive News