OFV-kalkyle: Dette koster bilholdet - elbilen fortsatt billigst

Per Morten Merg
nyheter notiser

De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.

Økte renter, dyrere forsikring og to runder med økte bilavgifter – ved årsskiftet og 1. april – har bidratt til at kostnadene stiger for de fleste bileiere, uavhengig av drivlinje.

Til tross for kostnadsveksten viser årets kalkyle at elbilen fremdeles er det mest økonomiske valget for norske bilkjøpere. I flere prisklasser kan elbil-eiere spare titusener av kroner årlig sammenlignet med dem som kjøper bensin- eller dieselbil.

- Å eie bil i Norge er dyrt. Kostnadene har økt for de fleste elementene som inngår i bilholdet, men elbilene holder stand som det rimeligste alternativet i alle prisgrupper, sier Geir Inge Stokke, administrerende direktør i OFV.

Dyrere drivlinjer med forbrenningsmotor

Rapporten viser at avgiftsøkningene i januar og april 2025 har rammet biler med forbrenningsmotor spesielt hardt. Både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler fikk høyere engangsavgifter, samtidig som listeprisene steg. Dette kommer på toppen av et fortsatt høyt rentenivå, som gjør billån dyrere.

Elbilene har på sin side hatt prisnedgang i flere segmenter, og tilbudet av rimeligere elbiler har vokst.

Samtidig har bilmarkedet gått fra å være et selgers marked til et kjøpers marked, med kampanjer og rabatter som bidrar til lavere innstegspriser.

- Avgiftene på bensin-, diesel- og ladbare hybrider har skutt i været de siste årene , sier Stokke.

- Det gjør at flere nybilkjøpere ser at slike biler rett og slett ikke er innenfor økonomisk rekkevidde.

Renter, forsikring og vedlikehold trekker opp

OFV minner om at det ikke bare er kjøpsprisen som avgjør bilens kostnad. Høye renter og økte forsikringspremier, særlig for elbiler med høye reparasjonskostnader, utgjør en betydelig del av regnestykket. Dekk og vedlikehold har også blitt dyrere.

- Lånefinansierer du bilen, betyr renten svært mye for totalkostnaden. Det er stor forskjell på et billån til 9 prosent rente og en kampanjerente på 1,5 prosent. 

- Vi anbefaler å sjekke forsikringspremien hos flere selskaper før kjøp – det kan være mye å spare, sier Stokke.